Zmiany w pilnej potrzebie operacyjnej

17 maja 2021, 14:10
2_1024x682_3
Fot. st. chor. Adam Roik/Zespół Reporterski CC DO SZ
Reklama

Minister Obrony Narodowej wydał decyzję nr 65/MON wprowadzającą zmiany w procedurze pozyskania sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.

Wprowadzona decyzją z 14 maja zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do występowania o rozpoczęcie procedury pozyskania sprzętu wojskowego (SpW) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do Sekretarza Stanu MON. Od teraz z odpowiednim wnioskiem będącym wynikiem zidentyfikowanej potrzeby pozyskania SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, poza Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, występować będzie mógł również Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych. W obu przypadkach o takim wniosku poinformowany musi być Szef Sztabu Generalnego WP.

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami do powoływanego, na podstawie wniosku Dowódcy Operacyjnego RSZ lub Dowódcy Generalnego, Zespołu do przeprowadzenia procedury pozyskania SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dołączeni będą, jako jego członkowie, stosownie do potrzeb także przedstawiciel/przedstawiciele DGRSZ.

Reklama
Reklama

Wspomniana decyzja poszerza katalog uprawnionych do wnioskowania o pozyskanie sprzętu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Dotychczas mógł to być jedynie Dowódca Operacyjny RSZ. Na podstawie tego można domniemywać, że ta procedura miała w założeniu być związana głównie z zakupami na rzecz kontyngentów wojskowych czy sił utrzymywanych w dyżurze bojowym w dyspozycji DO RSZ. Obecnie o jej wszczęcie będzie mógł wnioskować również Dowódca Generalny RSZ, dzięki czemu pozyskiwanie sprzętu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej stanie się łatwiejsze.

Przypomnijmy, że decyzja nr 141/MON określa funkcjonowanie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych RP, w tym procesu pozyskiwania SpW oraz wszelkich jego części, komponentów lub podzespołów, technicznych środków materiałowych oraz usług, a także dostaw, usług i robót budowlanych bezpośrednio związanych z SpW oraz czynności osób funkcyjnych resortu obrony narodowej w ramach tego systemu. Jednym z „elementów” tego systemu pozyskiwania jest pilna potrzeba operacyjna, definiowana jako potrzeba pilnego pozyskania SpW lub usługi bezpośrednio związana z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub gdy ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność pilnego pozyskania SpW lub usług. Procedura pilnej potrzeby operacyjnej, zmieniana obecną decyzją, stanowi załącznik do decyzji 141/MON.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
Arek102
piątek, 21 maja 2021, 17:04

Więcej dróg pozyskania nowego SpW to krótszy czas na jego wejście na stan WP, przynajmniej w teorii. To także mniej nie zrozumiałych decyzji zakupowych preferujących konkretne rozwiązania lub producentów bo tutaj będzie decydować widzimisie konkretnego Dowódcy Operacyjnego RSZ lub Dowódcy Generalnego, a właściwie jego ludzi zajmujących się konkretnym wnioskiem na nowy SpW. Większa liczba wnioskodawców tworzy niestety większy bałagan ponieważ różne jednostki będą mogły zamawiać sprzęt różnych producentów. To spowoduje iż w przyszłości powstaną nowe problemy ze szkoleniem na konkretnym typie SpW, wzrosną problemy logistyczne oraz techniczne związane z bieżącą i przyszłą obsługą techniczną- supportem. Więc żeby tego uniknąć jakaś jednostka organizacyjna obecnie jest to IU, będzie musiała SYNCHRONIZOWAĆ tego typu zakupy. Problem jest tylko jak przy większej ilości wniosków zakupowych poradzi sobie właśnie ten mały Inspektorat Uzbrojenia, który jest głównym "hamulcowym" pozyskania nowego SpW w płaszczyźnie prawnej jak i technicznej, którą tworzy za pomocą niekończących się dialogów technicznych. Niestety jak w miejsce IU nie powstanie większa urząd: agencja, instytut, komitet, urząd Do Spraw Sprzętu Wojskowego (np. AdSSpW, IdSSpW, KdSSW) czy jak się tam będzie nazywać to i tak to nie przyśpieszy pozyskiwania nowego SpW w praktyce. No chyba, że obecny IU będzie tylko "przykładał pieczątki" do składanych zamówień na SpW no ale jak napisałem wcześniej wygeneruje to ogromny bałagan w przyszłości za którego nie będzie kogo obwiniać. Więc lepszym rozwiązaniem byłoby ZBUDOWANIE OD PODSTAW INSTYTUCJI KTÓRA ZAJĘŁA SIĘ CAŁKOWITYM POZYSKIWANIEM, NADZOREM TECHNICZNYM i WYCOFYWANIEM SpW ZE STANU ARMII NIŻ BUDOWA TAKIEJ PROWIZORKI.

człowiek z branży
piątek, 28 maja 2021, 07:43

po to właśnie będzie Agencja Uzbrojenia

Piotr ze Szwecji
środa, 19 maja 2021, 00:45

Rozumiem potrzeby kontyngentu na misji. Acz nie powinien tych uprawnień mieć też każdy dowódca dywizji? Potrzeba może dotyczyć stanu gotowości operacyjnej takiej dywizji. Dowódca WOT posiada możliwość zakupu wybranego przez siebie uzbrojenia i ta zdolność winna być zachowana po przejściu WOT spod MON pod WP. Kiedyś podobne uprawnienia miał dowódca wojsk specjalnych i może dalej winien mieć je?

człowiek z branży
piątek, 28 maja 2021, 07:44

to dopiero byłby sajgon jakby każdy DD kupowałby co chciał lub inne przesłanki by go skłaniały do tej czy innej firmy

LeAN
poniedziałek, 17 maja 2021, 20:21

Czy droga służbowa już w wojsku nie obowiązuje? Przecież DO i DGRSZ podlegają Szefowi Sztabu Gen. Więc wnioski powinny iść przez SzSztGen.

Tweets Defence24