- Wiadomości
Zbudowana w Indonezji fregata SIGMA wchodzi do linii
Pierwsza zbudowana w Indonezji fregata rakietowa typu SIGMA 10514 KRI „Raden Eddy Martadinata” (331) została przekazana indyjskiej marynarce wojennej. Dzięki nadzorowi holenderskiej stoczni Damen budowa okrętu trwała tylko trzy lata, gdyż uroczyste cięcie pierwszych blach korwety odbyło się w styczniu 2014 r.

W rzeczywistości proces budowy zakończył się jednak wcześniej, 7 września 2016 r. po powrocie okrętu z prób morskich. Oddano w ten sposób pierwszą z dwóch zamówionych jednostek, w Indonezji oznaczanych jako typ PKR (Perusak Kawal Rudal). Całość prac była realizowana w indonezyjskiej stoczni PT PAL w Surabaya we współpracy z holenderską stocznią DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding), tą samą, która oferuje polskiej Marynarce Wojennej swoje rozwiązania m.in. w ramach programu MIECZNIK i CZAPLA.
Nowa fregata, zgodnie z oznaczeniem SIGMA 10514, ma długość 105 m i szerokość 14 m. Jest to okręt o wyporności 2365 ton przygotowany do wykonywania szerokiego zakresu zadań na wodach otaczających Indonezję. Mają to więc być typowe zadania bojowe, związane ze zwalczaniem celów nawodnych, powietrznych i podwodnych, jak również z wykonywaniem misji humanitarnych, działaniami patrolowymi oraz ochroną akwenów morskich. Mają w tym pomóc m.in. dwie znajdujące się na pokładzie łodzie motorowe klasy RHIB przygotowanie do operacji abordażowo - inspekcyjnych.
Indonezyjskie SIGMY są bardzo dobrze uzbrojone. Okręty te posiadają: osiem rozmieszczonych na pokładzie wyrzutni rakiet przeciwokrętowych MM-40 Exocet Bolck II, jedną wyrzutnię pionowego startu dla dwunastu rakiet przeciwlotniczych MICA, dwie potrójne wyrzutnie torpedowe, jedną armatę dziobową kalibru 76 mm OTO Melara oraz jedną armatę Rheinmetall Millennium kalibru 35 mm. Dane dla tego uzbrojenia będą pozyskiwane przede wszystkim z trójwspółrzędnego radaru obserwacji sytuacji powietrznej i nawodnej, z systemu walki elektronicznej oraz sonaru podkilowego.
Okręty mają napęd diesel-elektryczny CODOE (COmbined Diesel Or Electric). W jego skład wchodzą dwa siniki diesla o mocy 10000 kW, dwa silniki elektryczne o mocy 1300 kW, dwie przekładnie oraz dwie śruby.
Obie fregaty powstały w ramach projektu rozpoczętego przez indonezyjskie ministerstwo obrony w sierpniu 2010 r. Kontrakt ze stocznią Damen podpisano w grudniu 2010 r. Później rozpoczęto tworzenie infrastruktury stoczniowej przygotowujących stocznię PT PAL w Surabayado do budowy nowych fregat. Pierwsze cięcie blach nastąpiło w styczniu 2014 r. natomiast stępkę położono w kwietniu 2014 r.
Budowa okrętów w rzeczywistości została podzielona pomiędzy Holandię i Indonezję. Okręty zaprojektowano w taki sposób, by można było każdy z nich złożyć z sześciu sekcji. Cztery z nich były wykonane w stoczni indonezyjskiej PT PAL, natomiast dwie pozostałe w stoczni DSNS w Holandii (zostały tam wyposażone oraz przetestowane). Całość została później złożona i zintegrowana w Indonezji.
Okręt KRI „Raden Eddy Martadinata” został zbudowany w technologii stealth. Ich kadłub ma przekrój poprzeczny deltoidu z bokami odchylonymi o 11,3º. Burty są pozbawione wystających elementów, łodzie i trapy są zakryte specjalnymi klapami.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]