- Wiadomości
Zakaz lotów nad bazą w Redzikowie
Od 1 października rząd zamierza wprowadzić strefę zakazu lotów nad bazą w Redzikowie koło Słupska. Wyjątek przewidziano jedynie dla lotnictwa państwowego. W uzgodnieniach jest obecnie projekt rozporządzenia w tej sprawie.

Wprowadzenie ograniczeń wynika z polsko-amerykańskiej umowy w sprawie rozmieszczenia w naszym kraju antybalistycznych rakiet przechwytujących podpisanej w Warszawie w sierpniu 2008 r. oraz porozumienia wykonawczego z kwietnia 2015 r. Przewidują one, że strefa o ograniczonym ruchu lotniczym zostanie ustanowiona nad bazą od 1 października 2017 r.
Czytaj więcej: Początek budowy bazy w Redzikowie. "Te pociski będą ukierunkowane na bezpieczeństwo"
W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skierowało do uzgodnień projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. Przewiduje on utworzenie od 1 października kolejnej strefy o ograniczonym ruchu lotniczym oznaczonej w przepisach literą R (od ang. Restricted Area).
Zgodnie z projektem zakazane będzie wykonywanie lotów nad bazą w Redzikowie:
- W promieniu 3000 metrów od środka bazy – od poziomu gruntu do poziomu lotu 165 (Flight Level 165, co oznacza 16500 stóp, czyli ok. 5 km);
- W promieniu 9000 metrów od środka bazy – między FL165 a FL410 (czyli od ok. 5 ok. 12,5 km);
- W promieniu 17000 metrów od środka bazy – między FL410 a FL660 (czyli od ok. 12,5 do ok. 20 km).
Choć projekt został opublikowany pod koniec czerwca, to w ostatnich dniach został zmodyfikowany na wniosek MON. Proponowana strefa zakazu lotów częściowo pokrywała się bowiem z Centralnym Poligonem Sił Powietrznych w Ustce. W projekcie znalazł się więc zapis, że zakaz wykonywania lotów w strefie, która nazywa się EP R40 SŁUPSK, nie stosuje się do lotów wykonywanych przez państwowe statki powietrzne.
Podobnie jak w pozostałych strefach o ograniczonym ruchu lotniczym (R) zakaz wykonywania lotów nie stosuje się do lotów operacyjnych, wykonywanych na hasło GARDA lub ALFA SCRAMBLE, do lotów w celu niesienia pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, startów i lądowań na pobliskich lotniskach, a także patrolowania linii energetycznych, gazociągów i obszarów leśnych, usług agrotechnicznych oraz monitorowania stanu przeszkód lotniczych.
Wprowadzenie zakazu lotów nad Redzikowem oznaczać będzie wydłużenie dróg lotniczych w sąsiedztwie bazy. Przełoży się na większe zużycie paliwa i większą emisję CO2 przez samoloty należące do przewoźników lotniczych. Ministerstwo Infrastruktur i Rozwoju wyliczyło, że roczne zużycie paliwa zwiększy się o 292 tony, a emisja CO2 – o 925 ton. Dla przewoźników oznaczać to będzie wzrost kosztów o ok. 810 tys. zł rocznie. Jednocześnie resort zaznaczył, że jest bardzo prawdopodobne, iż w ciągu 2-3 lat w polskiej przestrzeni powietrznej zostanie wdrożona koncepcja przestrzeni powietrznej pozbawionej sieci dróg lotniczych, co będzie minimalizowało wpływ stref ograniczeń lotów.
Czytaj więcej: Umowa szkoleniowa polskich i amerykańskich żołnierzy w Redzikowie. "Jeden zespół - jedna walka"
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS