Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Wtorek z Defence24.pl: Jak działają agenci wpływu Kremla; Pandemia koronawirusa opóźni dostawy samolotów dla VIP-ów?
Wtorkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa i obronności.
Zbigniew Parafianowicz, Dziennik Gazeta Prawna, „Analitycy Putina. Jak Kreml korumpuje Zachód”: Prawicowy lider Forum na rzecz Demokracji (FvD) - Thierry Baudet - miał organizować w porozumieniu z rosyjskimi agentami kampanię przeciw umowie stowarzyszeniowej UE - Ukrania, jak i podważać wyniki śledztwa holenderskich organów dotyczących zestrzelenia malezyjskiego boeinga nad Donbasem. „Politolog i publicysta z rosyjskim paszportem wpływał na holenderskiego polityka, który stał za kampanią przeciw ratyfikowaniu umowy stowarzyszeniowej Unia - Ukraina. Taki schemat stal się specjalnością Kremla w Europie [...] Mniej więcej w tym samym czasie prowadził również kampanię na rzecz zrewidowania tez o przyczynach zestrzelenia nad Donbasem w 2014 r. malezyjskiego boeinga 777, którego pasażerami w większości byli Holendrzy. Baudet próbował przekonać otoczenie Donalda Trumpa, że wyniki oficjalnego śledztwa Hagi (dowodzące, że maszynę zestrzelili prorosyjscy separatyści) są niewiarygodne.”
Maciej Miłosz, Dziennik Gazeta Prawna, „Opóźnione maszyny dla VIP-ów, szansą dla LOT-u”: Z powodu pandemii koronawirusa najprawdopodobniej opóźni się dostawa dwóch kolejnych boeingów 737 do obsługi VIP-ów. To sprawi, że zostanie przedłużona umowa na cywilne embraery z LOT-em. „Trudno prognozować, jak długo potrwa pandemia, ale realistyczny scenariusz zakłada teraz, że dwa kolejne boeingi dla naszych VIP-ów resort obrony odbierze w pierwszej połowie przyszłego roku. Nawet jeśli udałoby się uzyskać jakieś odszkodowanie od producenta (co wcale nie jest oczywiste, ponieważ okoliczności są nietypowe) to MON, chcąc zapewnić dostępność maszyn, będzie musiało przedłużyć umowę na czarter embraerów z naszym narodowym przewoźnikiem.”
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie