Reklama
  • Wiadomości

Szturmowy pojazd z Polski na wyposażeniu Ukrainy

Ministerstwo Obrony Ukrainy potwierdziło przyjęcie na stan Sił Zbrojnych nowej odmiany polskiej produkcji pojazdu opancerzonego Oncilla-Szturm.

Pojazd opancerzony Oncilla-Szturm ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria 14,5.
Pojazd opancerzony Oncilla-Szturm ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria 14,5.
Autor. Ministry of Defence of Ukraine

Ukraina użytkuje już od wielu lat pojazd opancerzony Oncilla będący odmianą tamtejszego Dozora-B produkowanego w Polsce przez spółkę Mista. Nie jest wiadome obecnie, ile Ukraina otrzymała/zamówiła dotychczas tego typu wozów. Na początku tego roku firma Mista mówiła o dostarczeniu 100 egzemplarzy Oncilli na Ukrainę. Niewykluczone, że teraz liczba ta jest jeszcze większa. Niedawno został najpewniej przyjęty na stan ukraińskiej armii jej nowy wariant opisany jako transporter opancerzony „rodzimej produkcji” (w praktyce sam wóz powstaje najpewniej w Polsce).

Oncilla-Szturm pokazuje postęp Ukrainy w opracowywaniu sprzętu, który spełnia współczesne potrzeby pola walki. Jego niezawodność i funkcjonalność umożliwiają naszym siłom wykonywanie misji w warunkach dużego stresu, zapewniając bezpieczeństwo personelu i skuteczność operacyjną
Wiceminister obrony Ukrainy Dmytro Klimenkow

Jak widzimy na zdjęciu zamieszczonym przez ukraińskie ministerstwo obrony, Oncilla otrzymała nowe uzbrojenie w postaci wielkokalibrowego karabinu maszynowego KPV/KPW kal. 14,5 mm umieszczonego w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Tavria-14,5. Rozwiązanie to jest coraz częściej stosowane na pojazdach dla ukraińskiej armii/lub też jej proponowanej jak m.in. Kozak-2MNowator-2 lub Senator MRAP z tegorocznej edycji MSPO. Załogę stanowią 3 osoby, zaś desant może wynosić do 6 żołnierzy. Wyposażenie jest zbliżone z tym w klasycznej Oncilli jak m.in. automatyczna skrzynia biegów, system gaśniczy, klimatyzację czy system automatycznego pompowania opon.

Reklama

Oncilla to wielozadaniowy opancerzony pojazd 4x4 będący licencyjną wersją samochodu Dozor-B produkowaną w Polsce przez spółkę Mista. Względem wozów produkowanych na Ukrainie, rodzima Oncilla odznacza się lepszą jakością wykonania, co zostało zauważone przez ukraińskich decydentów. Jednostkę napędową może stanowić silnik KM DEUTZ BF 4M 1013FC o mocy 190 KM lub IVECO NEF 4 ENTC o mocy 209 KM. Napęd zblokowany jest z automatyczną skrzynią Allison 1000 (6+1).

Zobacz też

Oncilla, tak jak Dozor-B, zabiera na pokład trzyosobową (kierowca, dowódca i operator uzbrojenia) załogę oraz sześcioosobowy desant, przewożony na podwieszanych do stropu wozu (a nie sztywno mocowanych do podłogi) fotelach, co jest rozwiązaniem odpowiadającym w pełni współczesnym standardom. Uzbrojenie w postaci wielkokalibrowego karabinu maszynowego NSW kal. 12,7 mm może zostać zintegrowane w bezzałogowym module uzbrojenia lub na obrotnicy. W zależności od potrzeb może być ono wymienione na rozwiązanie w mniejszym kalibrze, także zamontowane bezzałogowym module uzbrojenia.

Ukraińska Oncilla uczestnicząca we walkach w obwodzie kurskim.
Ukraińska Oncilla uczestnicząca we walkach w obwodzie kurskim.
Autor. Ukraine Defence/Facebook/
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama