Reklama

Wojna na Ukrainie

Rosyjski transporter na Ukrainie z elementami T-72

MT-LB (zdjęcie poglądowe).
MT-LB (zdjęcie poglądowe).
Autor. DON S. Montgomery, U.S. Navy/Wikipedia

Transportery opancerzone MT-LB mimo licznych zalet jak wysoka dzielność terenowa, niska sylwetka czy podatność na różnego typu modernizacje mają znaczną wadę w postaci słabego opancerzenia. W celu poprawy tej wady grupka Rosjan postanowiła wykazać się inicjatywą i poprawićosłonę poprzez dospawanie do swojego MT-LB ogniw gąsienic pochodzących z czołgu T-72.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Tego typu prace ukazują zaangażowanie żołnierzy w poprawę ochrony wozu, co łączy się z ich świadomością co do jej braków . Montaż ogniw gąsienic na MT-LB rzeczywiście zwiększy efektywną grubość jego pancerza, jednak poziom ochrony zwiększy się marginalnie względem wielu typów zagrożeń dla tych pojazdów. W jakimś stopniu taka dodatkowa osłona może okazać się skuteczna wobec amunicji karabinowej, czy małych głowic odłamkowych, lub starszego typu efektorów kumulacyjnych. Ogniwa dospawane do boku kadłuba tworzą swoisty fartuch pancerny, podobny do osłon łańcuchowych z kulowymi obciążnikami, które mają wyłapywać właśnie głowice kumulacyjne. Niemniej, nawet tak ulepszona ochrona tego pojazdu jest wysoce niewystarczająca i jedynie może zwiększyć szansę np. na zatrzymanie strumienia kumulacyjnego słabej głowicy bojowej na ogniwie gąsienicy.

Czytaj też

Oprócz tego transporter ten otrzymał zdwojony wielkokalibrowy karabin maszynowy DShK kal. 12,7 mm nad wieżyczką wyposażaną fabrycznie w uniwersalny karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm. W tym pojeździe został t on usunięty, wycięto także dach tego stanowiska w celu umożliwienia prowadzenia ostrzału z nowego uzbrojenia przez żołnierza częściowo zakrytego pancerzem. Samo stanowisko ogniowe zostało lekko podwyższone, co zapewne sprawdza się w przypadku działania z pozycji okopowej.

Reklama

Czytaj też

MT-LB to radziecki pływający transporter opancerzony opracowany w latach 60. XX wieku- początkowo jako ciągnik artyleryjski dla armaty przeciwpancernej T-12 kal. 100 mm służący także do przewożenia jej obsługi i amunicji. Z czasem został on wykorzystany w roli transportera opancerzonego, którego wyprodukowano ponad 50 000 m.in. na licencji w Bułgarii i Polsce , która dostarczyła ich do ZSRR od kilku do kilkunastu tysięcy.

Czytaj też

Jednostkę napędową MT-LB stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny JaMZ 238 o mocy 240 KM, zaś w pojazdach produkcji HSW to 6-cylindrowy SW 680 o mocy także 240 KM. Pozwala to na osiąganie przez MT-LB prędkości maksymalnej 61 km/h po drodze utwardzonej, 30 km/h w terenie oraz 4-5 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych pływaniem . Załogę transportera stanowią dwie osoby, zaś desant może wynosić do 11 żołnierzy. Uzbrojenie pojazdu w roli transportera piechoty stanowił uniwersalny karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm umiejscowiony w małej wieży po prawej stronie wozu.

Czytaj też

MT-LB (zdjęcie poglądowe).
MT-LB (zdjęcie poglądowe).
Autor. Kalabaha1969/Wikipedia
Reklama

Komentarze (1)

  1. CzarnyRycerz

    Wolałbym jechać na pancerzu niż w środku czegoś takiego. W razie trafienia spłonięcie żywcem gwarantowane.

Reklama