Reklama

Wojna na Ukrainie

Kolejne tureckie MRAPy dla Ukrainy

MRAP Kirpi (zdjęcie poglądowe)
MRAP Kirpi (zdjęcie poglądowe)
Autor. Copyleft, Wikipedia

Grecki serwis Pentapostagma poinformował o potwierdzeniu sprzedaży Ukrainie kolejnych 100 tureckich pojazdów minoodpornych (MRAP) Kirpi. Obecnie na Ukrainie ma znajdować się 50 wozów tego typu, jednak liczba ta może wzrosnąć do 200 maszyn.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Ukraina stała się w tym roku krajem, którego siły zbrojne posiadają swoistą mozaikę pojazdów minoodpornych (MRAP), począwszy od niemieckich Dingo, poprzez amerykańskie MaxProo a kończąc na zdobycznych rosyjskich Tajfunach. Sprzedaż kolejnych 100 tureckich Kirpi pozwoli na uzupełnienie części strat poniesionych w ostatnich tygodniach oraz zwiększy ochronę ukraińskich patroli.

Jeden z ukraińskich żołnierzy, dzieląc się swoimi doświadczeniami z użytkowania MRAP-ów Kirpi, powiedział: „(Pojazdy) sprawdziły się i zostały użyte w naszych działaniach ofensywnych. Mimo trafienia przez rosyjskie czołgi i efektory przeciwpancerne pojazdy tureckie przetrwały".

Reklama

Czytaj też

Otrzymanie przez Ukrainę kolejnych MRAPów jest bardzo cennym darem, zważywszy na ilość min i improwizowanych ładunków wybuchowych, jakich używają Rosjanie. Zwłaszcza, że tego rodzaju wozy zapewniają dość wysoki, w porównaniu do BMP-1/2 lub BTR-ów, poziom ochrony również w wypadku ostrzału artylerii. Niekoniecznie chronią przed skutkami bezpośredniego trafienia amunicją precyzyjną, ale mogą osłonić przed odłamkami pocisków odłamokowo-burzących wybuchających dosyć blisko od pojazdu.

Kirpi to turecki opancerzony pojazd minoodporny typu MRAP zaprojektowany i produkowany przez turecką spółkę BMC. Wóz ten może przewozić do 13 ludzi, w tym kierowcę, operatora uzbrojenia i dowódcę oraz 10 żołnierzy. Pojazd występuje w dwóch wersjach: 4 × 4 i 6 × 6. W pierwszej z nich napęd stanowi silnik wysokoprężny Cummins o mocy 271 KM, a w drugim Cummins o mocy o 345 KM. Dzięki temu obie wersje pojazdu osiągają przy masie bojowej odpowiednio 20 i 26 ton prędkość maksymalną do 105 km/h przy zasięgu maksymalnym 800 km.

Czytaj też

Na zakup tego pojazdu oprócz Turcji zdecydowały się także państwa takie jak: Katar, Somalia, Tunezja i Turkemenistan (nie licząc pojazdów dostarczonych przez Turcję bojówkom Rządu Porozumienia Narodowego w Libii w ramach pomocy wojskowej). Pojazdy tego typu były używane bojowo m.in. w Syrii, gdzie uczestniczyły także w konwojach razem z rosyjskimi transporterami BTR-82.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama