Reklama

Wojna na Ukrainie

Kanada przekazuje Ukrainie rosyjski samolot

An-124 należący do rosyjskiej spółki Volga-Dnepr.
An-124 należący do rosyjskiej spółki Volga-Dnepr.
Autor. NASA/Jack Pfaller/Wikipedia

Premier Kanady Justin Trudeau poinformował, że przekazuje Ukrainie zarekwirowany ciężki samolot transportowy An-124 Rusłan należący do rosyjskiej spółki transportowej Volga-Dnepr.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Wspomniana maszyna została zarekwirowana w kwietniu minionego roku dzięki wyrokowi sądowemu zapoczątkowanego wnioskiem przedsiębiorstwa Antonowa. Samolot znajdował się wtedy na międzynarodowym lotnisku Toronto Pearson. Przekazanie go Ukrainie pozwoli na znacznie szybsze dostarczanie m.in. do Polski pakietów pomocy wojskowej czy humanitarnej przekazywanej dla Kijowa z całego świata. Z uwagi na gabaryty maszyny (w momencie rozpoczęcia produkcji był to największy seryjnie produkowany samolot transportowy na świecie) zaoszczędzi to wiele czasu oraz zwiększy wydajność procesu dostarczania różnego rodzaju towarów względem choćby wojskowych C-130 Herkules.

Czytaj też

An-124 to ciężki czterosilnikowy samolot transportowy opracowany przez biuro projektowe O.K. Antonowa w ZSRR. Oblot maszyny miał miejsce 26 grudnia 1982 roku, zaś produkcja seryjna ruszyła trzy lata później. Łącznie powstało 55/56 egzemplarzy w różnych wariantach. Napęd samolotu stanowią 4 dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe Łotariew D-18T o ciągu 229,75 kN każdy. Masa własna maszyny to 175-181 ton (w zależności od wersji), zaś masa przewożonego ładunku może sięgać 150 ton. Zasięg lotu wynosi 16 000 km, zaś czas jego trwania określona na max. 20 godzin. Obecnie samoloty te używane są przez firmy prywatne pochodzące z Rosji, Ukrainy oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jednak ich największym użytkownikiem jest rosyjska armia, która posiadać ma 12 maszyn w aktywnej służbie oraz 14 w rezerwie sprzętowej.

Reklama

Czytaj też

Załadunek francuskiego śmigłowca Caracal na pokład An-124 należącego do rosyjskiej spółki Volga-Dnepr, na Fot. E. Dejour / Armée de l'air
Załadunek francuskiego śmigłowca Caracal na pokład An-124 należącego do rosyjskiej spółki Volga-Dnepr, na Fot. E. Dejour / Armée de l'air
Reklama

Komentarze (1)

  1. ostatni

    A to jeest legalne? Rekwirwanie wlasnosci innego narodu? Przed 2 wojna swiatwa Niemcy zaczeli rekwirwac wlasnosc Zydow. Na zasadzie odpowdzialnsci zbioriwej. Bez sadu. Co innego jesli ktos konrtnie cos zrobi. Podobnie rekwiwanie Rosjan na zachdzie te jachty itp. Np Abramowicz- uciekl z Rosji, jest przjaclem Ukrainy ale zabrieraja mu jego majatek bo jest z urodznia Rosjaninem (choc o zydowkim pochdzeni) Czy to prawnie da sie obrobic? Odpowdzilnosc zbioroa?

    1. Monkey

      @ostatni: Raczej nie jest. Ale pamiętaj, rosyjska zdradziecka (bez wypowiedzenia wojny, bo tak się tej napaści nawet nie nazywa w Rosji) agresja na Ukrainę najpierw w 2014, a potem jej kontynuacja w 2022 to dopiero jest nielegalne przedsięwzięcie. Zasekwestrowanie samolotu, zamrożenie kont czy jachtów to przy tym pestka. A Ukraina do tej pory nie dostała uzgodnionej sumy ze sprzedaży Chelsea, ponieważ ten ich „przyjaciel” odmawia podpisania stosownego dokumentu umożliwiającego przelew…

    2. papa lebel

      nie przejmuj się rzeczami na które nie masz wpływu;)

    3. MiP

      Ruscy kradną wszystko na Ukrainie i nie pytają nikogo czy to jest legalne......

Reklama