Reklama
  • Wiadomości

Cel: ukraińska kolej. Dlaczego Rosja uderza w pociągi?

W Odessie miał miejsce kolejny z rosyjskich ataków lotniczych wymierzonych w infrastrukturę kolejową. Na Ukrainie, wiele połączeń kolejowych jest opóźnianych, co ma uderzać w gospodarkę naszego sąsiada.

Autor. Ukrainian Railways|| Укрзалізниця/X

Z uwagi na to, że główną linią logistyczną Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej jest kolej, w optyce Kremla, jest to najbardziej wrażliwa oś każdego państwa. Wiele pisze się o atakach na ukraińską energetykę lub miasta, ale mniej miejsca poświęca się pociągom przemierzającym kraj. A one są celem Rosjan. To poważny problem na Ukrainie, który obrazują słowa jakie usłyszałem od polskiego ratownika medycznego, który odbierał rannych z wagonów szpitalnych. „Te wagony są posiekane jak sito od odłamków” – mówił mi wtedy.

Reklama

Przed 2022 rokiem, w drodze na Donbas, należało się zatrzymać w Kramatorsku. Na małym historycznym miejskim dworcu nie czekało wielu pasażerów, bo kto wtedy wyjechał przed walkami toczącymi się od 2014 roku to już uciekł, a w kierunku Donbasu wielu chętnych nie było. Bardzo dobrze znam ten dworzec, bo był on moim przystankiem w drodze do Awdijiwki. Obok niego nie sąsiaduje żaden strategiczny obiekt, dworzec ten absolutnie miał marginalne znaczenie. Ale nie dla Rosjan. Na początku frontalnej rosyjskiej inwazji na placyk obok dworca, który był zatłoczony uciekającymi uchodźcami, którzy jednak postanowili wyjechać z Donbasu, 8 kwietnia 2022 roku, Rosjanie wystrzelili rakietę Toczka-U z premedytacją biorąc na cel nieosłoniętych stłoczonych mieszkańców Donbasu, którzy nie chcieli zostać „wyzwoleni” przez armię Putina. Zabito 50 osób – w tym dzieci, raniono 100. Rosjanie nie zaprzestali bombardowań kolei przez wszystkie miesiące wojny.

Zobacz też

Jak raportuje Bank Światowy w 2025 roku 30 proc. ukraińskiego taboru kolejowego jest stale w trybie „uszkodzony/naprawa”. Serwis „Hromadske” informuje, że przerwy w ruchu pociągów powodują poźnienia wynoszące pomiędzy sześcioma, a dwunastoma godzinami. Trakcja elektryczna jest zastępowana lokomotywami spalinowymi, są one jednak pięć razy droższe w eksploatacji, na kilometr. „Hromadske” twierdzi, że celami rosyjskich nalotów wymierzonych w kolej nie są transporty wojskowe, a ruch cywilny. Co noc, Ukraina odnotowuje próby rosyjskich uderzeń (głównie Shahedów) w stacje elekryczne należące do kolei. Od lata ostrzelano już sześć węzłów kolejowych. Zarejestrowano także dziesiątki przypadku prób dywersji przez opłacanych przez Rosję sabotażystów.

Zobacz też

„Pierwszym celem (Rosjan) jest zasianie paniki wśród pasażerów, drugi to uderzenie w gospodarkę jako całość” – zaznacza Aleksandr Percowski, dyrektor generalny, Ukrzaliznycji. W ostatnim ataku ranny został maszynista.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama