Wodowanie atomowego okrętu podwodnego Krasnojarsk

31 lipca 2021, 10:58
1024px-К-560_«Северодвинск»
Zdjęcie poglądowe. Fot. mil.ru
Reklama

W Siewierodwińsku na terenie Północnego Przedsiębiorstwa Budowy Maszyn czyli stoczni Siewmasz odbyła się ceremonia wyprowadzenia z hali, połączona z tradycyjnym rozbiciem butelki szampana (przez dowódcę okrętu) o kadłub nowego rosyjskiego okrętu podwodnego Krasnojarsk i jego wodowaniem.

Okręt należy do zmodernizowanego projektu 855M (08551) Jasień-M. Stępkę położono dokładnie 7 lat temu w dniu 26.07.2014 roku i otrzymał on stoczniowy numer 163. Budowa tego okrętu przez 7 lat nie jest imponujący tempem. Zamówienie na ten okręt zostało złożone 09.11.2011 roku. Rosyjska flota starzeje się szybko i nawet wypowiedź w czasie uroczystości głównodowodzącego MW Rosji admirała Nikołaja Jewmienowa „jestem przekonany, że tempo budowy atomowych okrętów podwodnych tego projektu, podjęte przez przedsiębiorstwo Siewmasz, pozwoli na przekazanie ich MW w zaplanowanym czasie w niezmiennie wysokiej jakości”, nie zmieni tej sytuacji.

Podobne okręty tej klasy w USA budowane są o wiele szybciej, przykładowo analogiczny okres budowy dla typu Virginia wynosi około 1,5 roku. Dalsze prace wyposażeniowe będą kontynuowane przy stoczniowym nabrzeżu. Okręt czekają jeszcze długotrwałe próby na uwięzi i próby morskie. Można spodziewać się, że wcielenie Krasnojarska do służby nastąpi w 2022 roku.

Obecnie Rosja buduje kilka typów okrętów podwodnych. Najważniejsze dla MW są okręty strategicznego przeznaczenia projektu 955 Boriej. Po prototypowym Jurij Dołgorukij (projekt 09550) i dwóch seryjnych Aleksandr Niewskij i Władimir Monomach (projekt 09551) w 2020 roku wszedł do służby pierwszy okręt zmodernizowanego projektu 955A (09552) Borej-A o nazwie Kniaź Władimir. Obecnie w budowie i zamówieniu jest 6 kolejnych okrętów tego typu, przy czym jeden z nich Kniaź Oleg może wejdzie do służby jeszcze w 2021 roku. Drugą najważniejszą serią okrętów są właśnie jednostki projektu 855 Jasień. Po prototypowym Siewierodwińsk wcielono do służby tylko jeden seryjny okręt 855M (08551) Jasień-M czyli Kazań.

W budowie znajduje się 7 kolejnych, przy czym wcielenie Nowosybirska planowane jest na 2021 rok. W budowie znajdują się jeszcze dwa inne pojedyncze okręty o napędzie atomowym. Pierwszy z nich Bełgorod projektu 09852, jest kończonym według mocno zmodyfikowanego planu okrętem projektu 949A Antiej (Oscar-II). Obecnie trwają jego próby morskie i również w jego przypadku planuje się wcielenie jeszcze w 2021 roku.

Będzie to pierwszy rosyjskie okręt uzbrojony w sławne torpedy z głowicą atomową Posejdon, niemające „analogów” w świecie. Drugim okrętem uzbrojonym w Posejdony będzie Chabarowsk, projektu 09851. Znajduje się on jeszcze w hali produkcyjnej i przewidywany jest do zwodowania w 2021 roku, a do wcielenia w 2022 roku. Są to jednak tylko plany, które obecnie z reguły w rosyjskim przemyśle stoczniowym nie są dotrzymywane.

Oprócz atomowych w produkcji są również dwie serie konwencjonalnych okrętów podwodnych. Według projektu 06363 Warszawianka budowane są dwie jednostki, a zamówione trzy dalsze. Natomiast według rozwojowego, ale raczej niespecjalnie udanego, projektu 677 Łada powstają dwa okręty, a zamówione są dalsze trzy. Postęp budowy i terminowość dostaw przy budowie konwencjonalnych okrętów jest zdecydowanie lepsza niż w przypadku jednostek z napędem atomowym. Obecnie wszystkie okręty konwencjonalne budowane są w Stoczni Admiralicji w Petersburgu, a atomowe w Północnym Przedsiębiorstwie Budowy Maszyn (Siewmasz) w Siewierodwińsku.

Pomimo dużej liczby publikacji na temat rosyjskich okrętów podwodnych ich dokładne dane taktyczno-techniczne oraz parametry eksploatacyjne i przenoszone uzbrojenie są ukrywane. Okręt podwodny Jasień-M ma około 140 m długości, 13 m szerokości, 9.500 t wyporności nawodnej i 13.800 t wyporności podwodnej. Prawdopodobnie osiąga prędkość 15-16 węzłów w położeniu nawodnym i 28-30 pod wodą.

Na jego uzbrojenie składają się torpedy kalibru 533 mm i pociski rakietowe Oniks, Kalibr, Granat, Cirkon (w planach) wystrzeliwane przez 10 wyrzutni torpedowych i 4 wyrzutnie rakiet. Rakiety Cirkon, o prędkości lotu 7 Ma i zasięgu około 350 km, nie były jeszcze testowo odpalane z okrętu podwodnego, ale pierwsze takie próby zaplanowane są na najbliższe tygodnie. Załoga jak to w przypadku rosyjskich okrętów jest stosunkowo duża i liczy około 85 osób. Autonomiczność okrętu można szacować na około 100 dni, a maksymalną głębokość zanurzenia na 520 m.

Jarosław Ciślak

image
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 174
Reklama
Hmm
poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 03:32

Budowa Jasieni przyśpiesza, początkowe usterki musieli już pousuwać. USA już przy pierwszym przyznało że w wyciszeniu jest na poziomie ich obecnych okrętów. Przy tym jest dużo mocniej uzbrojony. Aż 10 wyrzutni torped i 40 rakiet manewrujących, przy o niemal połowę mniejszej załodze. Ciekawe jak z tajnymi nowościami, Rosjanie testowali na przykład ciekawe systemy antytorped dla OP.

Danek
środa, 4 sierpnia 2021, 12:01

Nasza marynarka wojenna to fikcja Nie ma żadnych właściwości bojowych mamy jakieś tam stateczki bez pocisków przeciw okrętowych czy lotniczych zatopienie tego złomu to wciśnięcie na jednym okręcie guzika które będzie w stanie śledzić kilkanaście celów i posłać łódeczki na dno

Andrzej
niedziela, 1 sierpnia 2021, 21:08

Może mało kto wie. Ale nasz najlepszy kret wojenny który przechodzi regularne remonty to Błyskawica. Na tym przykładzie widać, ze kto jak kto ale my nie mamy prawa komentować stan floty sowieckiej.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:30

Komentować drogi panie mamy prawo wszystko.

stop bzdurom
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:53

Jak to dobrze posłuchac specjalistów z kraju .Co tam ruskie mogą wiedzieć

rezerwa 77r.
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:52

CZEŚĆ I CHWAŁA POWSTAŃCOM WARSZAWSKIM

Dalej patrzący
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:14

Odnośnie Posejdonów - miałem bardzo ciekawe otwarte "dyskusje" z rosyjskimi analitykami [nie mówiac o zajadłych trollach agentury wpływu] , jeszcze gdy Posejdony były zwane Status-6 i z głowicą 100MT - po słynnym "przecieku kontrolowanym". Wytłumaczyłem im, że stworzono broń zbyt dobrą - asymetryczną strategicznie - broń przeciw państwom strefy Rimmlandu - co promuje Rosję jako państwo Heartlandu z morzami głównie wewnętrznymi. Czyli, że WSZYSTKIE floty Rimlandu [włącznie z Chinami, a może przede wszystkim - na czele z Chinami - bo dla nich strefa przybrzeżna to okno eksportu na świat] sprzymierza się pod wodą w tropieniu, a nawet prewencyjnym niszczeniu nosicieli Posejdonów i samych Posejdonów. Rezultatem było po pewnym czasie wycofanie się rakiem i nowa narracja, że Posejdony będą miały głowice "tylko" 2 MT. Ale - mleko się rozlało - Rosji już nikt nie wierzy - Kreml przeholował. Co poznamy od początku lat 30-tych w toku bezpardonowej konfrontacji US Navy i chińskiej marynarki - która będzie nieco "dziwna" - bo zgodna w jednym względzie - blokady i marginalizacji rosyjskiej strategicznej i szturmowej floty podwodnej w Arktyce i na Dalekim Wschodzie.

ktos
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 07:31

no przyznaj sie ze grilla robiles z prezydentem :D

Wania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 20:23

Wybuch podwodny nie wywołuje fali tsunami takiej jak sobie wyobrażamy. Woda tłumi większość wybuchu. To jest broń propagandowa na potrzeby Rosji. Poza tym nawet jeśli miałaby płynąć 200 km/h to dystans paru tysięcy kilometrów pokona w dobę, będąc przez wszystkich słyszalnym. W sytuacji gdy do nosiciela te torpedy będą podczepione będzie on słyszalny bardziej niż inne okręty więc będzie miał anioła stróża z wycelowanymi torpedami...

miśColargol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 14:42

prawdziwy bajkopisarz

Biwalentny
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:13

hej wracamy do rzeczywistości i zostawiamy tę zieleninkę do palenia .....

Xd
niedziela, 1 sierpnia 2021, 06:54

Widzę pan komandor i polonista całkiem dobrze szkolą następców

Niuniu
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:21

Ciekawa informacja pojawiła się w tym tekście - "Rakiety Cirkon, o prędkości lotu 7 Ma i zasięgu około 350 km". Jakieś nowe informacje posiada pan Autor o tych tajnych pociskach? Dotychczas nawet def24 określał, że są to rakiety o zasięgu 1000km i prędkości do 9 Ma. Nowe wytyczne?

Wania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 07:51

Na to wygląda, że są nowe wytyczne. Rosyjskie ministerstwo obrony podało takie dane po ostatnim strzelaniu tego prototypu. 19 lipca był o tym artykuł na def24. https://www.defence24.pl/hipersoniczny-cirkon-odpalony-z-rosyjskiej-fregaty

poniedziałek, 23 sierpnia 2021, 03:28

Na def24 były tez artykuły o tym jaki afganistan jest stabilny i talibowie nigdy tam nie wrócą

Kursk
sobota, 31 lipca 2021, 23:29

A w latach 90-tych Amerykanie i Kanadyjczycy płacili krocie za złomowanie rosyjskich, gnijących wraków okrętów podwodnych oraz utylizację reaktorów i paliwa atomowego, bo biedaków ze wschodu nie było na to stać. I do dziś reszta tego złomu gnije w rosyjskich portach oraz na dnie morza Białego i Bałtyku. Takie to ,,mocarstwo'' Putina. Miej nas Panie w opiece przed ponownym dostaniem się w sferę wpływów ,,ruskiego mira''.

niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:08

To ciekawe. Jeszcze na tej utylizacji zarobili, a bezzębny janusz śmieje się pod wąsem jacy ci ruscy głupi. Wielkie USA zapłaciło gotówką za rozbiórkę złomu po związku radzieckim i to była Rosyjska porażka w oczach idioty.

podpisz się jakimś nickiem wykształciuchu
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:31

A ty kto?

Peryskop
sobota, 31 lipca 2021, 21:12

A my zatopimy Orła.Niech ruscy wiedzą jaką mamy marynarkę wojenną.Bedzie Putin zacierał ręce.

yaro
sobota, 31 lipca 2021, 20:02

Wrzucę tutaj żeby sobie rusofoby poużywały, to jest cytat z bardzo szanowanego bloga "Minus Su-35S WKS FR z awiabazy Dzemgi. Po awarii silnika nad Morzem Ochockim pilot się katapultował i został cały i zdrowy podjęty przez jednostki poszukiwawczo-ratownicze WKS. Tyle oficjalnie. A nieoficjalnie, po awarii jednego silnika, o ile nie ma pożaru czy innych uszkodzeń a drugi silnik jest sprawny, dowództwo raczej nie będzie od razu dawać rozkazu do katapultowania. Według runetu młody pilot źle odczytał wskazania przyrządów, być może było jakieś chwilowe falowanie obrotów silników, i w panice się strzelił w czwartej minucie lotu, a sprawny samolot przeleciał bez pilota na lekkim zniżaniu jeszcze > 300 km aż do Sachalinu i rozbił się w rejonie Smirnych." Można sobie teraz poużywać na ruskich więcej.

Piotr
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:52

yaro podaj zrodlo twoich sensacji .

Urko
niedziela, 1 sierpnia 2021, 18:17

Napisał przecież, że źródłem są blogerzy... ;) Np. na aviaforum.ru ktoś opublikował mapkę, że samolot upadł 50 km od osiedla Smirnych - 364 km od miejsca startu!

yaro
niedziela, 1 sierpnia 2021, 20:37

Są nowe wieści w tej sprawie wklejam cytat żeby uszanować autora "Według najnowszych wieści, nie było żadnej awarii oprócz awarii fotela wyrzucanego tj. samoistnego katapultowania i to zaraz po starcie, nie w czwartej minucie. Czyli mamy już jakiś problem systemowy, trzecia podobna awaria w ciągu roku".

instynkt przetrwania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:44

Gdy się siedzi w fotelu w ruskim myśliwcu co niet analoga i coś zaczyna szwankować to od razu się katapultować trzeba. Tak już to jest zrobione.

Czerwony armista
niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:01

Takie falowanie jest częstym zjawiskiem. Wystarczy spojrzeć na pierwszy seryjny su-57, który skończył jak ten su-35. Pewnie też niedoświadczony lotnik. W drugim su-57 też pewnie było falowanie, bo stoi na lotnisku już 8 miesięcy i wystartować nie może.

stop bzdurom
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:56

byles i widziałes ze stoi?

niedziela, 1 sierpnia 2021, 06:23

tak tak, a T-14 na paradzie obsługiwał kolejny "niedoświadczony" i ani ruszył. nie wmawiajcie że ten sprzęt obsługuje junarmia :P

kapusta
sobota, 31 lipca 2021, 23:55

Czemu każdego kto nie wierzy w kremlowską propagandę nazywacie rusofobami? Przecież wg tej chorej definicji co najmniej połowa Rosjan to "rusofobi"

SimonTemplar
sobota, 31 lipca 2021, 22:05

Ale po co to Wania tutaj wkleiłeś? Co my mamy z tym zrobić?

qwert
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:09

Macie mieć zagwozdkę . Wasze algorytmy tego nie ogarną

Rusoidalna prawda
sobota, 31 lipca 2021, 19:34

Rosyjskie myślenie czyli logika (taki oksymoron) obecnie niczym nie różni się od tej z czasów CCCP, im więcej broni tym bardziej będą się nas bali, nieważne, że dziurawe walonki, dalej onuce, bimber i ryby na płocie, dalej świat się śmieje:)))

Taka prawda
niedziela, 1 sierpnia 2021, 18:22

Najwięcej broni zgromadziło USA i najwięcej na nią wydaje pieniędzy czyli po twojemu Amerykanie mają podobne myślenie

ruski krawiec
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:35

Różnica taka, że ich stać.

USA, kraj zdrowy ekonomicznie i umysłowo
wtorek, 3 sierpnia 2021, 22:59

Ostatnio dwa mosty nad missisipi rozpadły się albo są do robiórki, w Arkansas. Blok mieszkalny z dwoma setkami ludzi w Miami rozpadł się. Najwięcej śmierci od opiatów w historii. Bezrobocie kilkanaście procent według oficjalnych danych, tyle że kilkanaście milionów czarnych jest "niezdolna do pracy" na zasiłku. Amazon i Bezos praktycznie nie płaci podatków. Bezmała wojna rasowa i zamieszki z powodu bezrobocia, covidu i wyborów. Boeing praktycznie niezdolny do produkcji samolotów po tym jak zmuszono go do zatrudniania pracowników po kluczu rasowo-seksualnym. 1/3 budżetu kraju to nowy dług. No ale 700 miliardów na dotacje dla lockheeda i raytheona się znalazło :D

Trol
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:09

Porównując broń masz rację, ale gospodarki już nie koniecznie. Tutaj akurat kosmiczne rosyjskie imperium to dno. Ostatnio na forsal.pl był artykuł (nie sprawdzałem tych danych) gdzie pisało że przez ostatnie 30 lat PKB UE wzrosło 2x, usa 2.5 raza a chin 3.5x. za to Rosji......10%. kosmiczny sukces pana agenta Putina.

HeHe
niedziela, 1 sierpnia 2021, 01:19

Ten "śmiech świata" jest szczególnie słyszalny w zachodniej Europie dzięki NS2 i Amerykanom z podkulonym ogonem :)

chłopak z usfarmy
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:22

Proszę się nie śmiać, że nasze plany były wielkie, mieliśmy "zatopić" ten gazociąg i miał nigdy nie powstać. Zapewniali o tym wybitni senatorowie z T. Cruzem na czele ale oni niestety zapomnieli, że obecnie nasze USA jest już tylko cieniem dawnego i niewiele może a w zasadzie do państw nie będących naszym wasalami nic nie może. Boleśnie pokazuje to ten cały NS2 ale i nie tylko bo z naszych straszliwych sankcji nakładanych na prawo i lewo świat śmieje się coraz bardziej. A do tego jeszcze dochodzi coraz większy brak funduszy z powodu którego musimy uciekać z Afganistanu, Bliskiego Wschodu itd. Wszystko to wywołuje u części senatorów bolesne obstrukcje, których w szczególności doświadcza w/w i należy nie śmiać się tylko współczuć. Fakty te są wielce stresujące także dla nas, w szczególności dla najwybitniejszych chłopaków z naszej farmy takich jak Davien. Jego takie uwagi tak stresują i denerwują, że ma od tego omamy senne (a nie wykluczone są nawet moczenia nocne). Tak, że prosimy o więcej wyrozumiałości dla naszej ciężkiej pracy.

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:49

Smieja to sie z Ruskich ze przez ponad 2 lata nei byli w stanei dokończyc NS-2 i jedyne co mogli to głosno płakac:))

Trol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:14

I co niby ten ns2? Prz3z to zrównanie się gospodarczo choćby z GB czy Francją? Bo do uda to wam biedaki brakuje lata świetlne.

Amen
sobota, 31 lipca 2021, 22:05

Wypiłeś butelkę święconej wody, ze tak cię oświeciło?

Piotr
sobota, 31 lipca 2021, 18:24

Moim zdaniem dla Rosji ważniejsza jest flota podwodna.

kapusta
sobota, 31 lipca 2021, 23:57

A moim dla Norwegii najważniejsze sa fiordy i łososie.

easyrider
sobota, 31 lipca 2021, 17:22

Taki okręcik i parę innych niczego nie zmieni. To tylko przedłużanie agonii byłego imperium. Są skazani na rozpad, bo ich także rozsadzi demografia. Rosjan po prostu rodzi się znacznie mniej niż pozostałych mieszkańców FR. Zachód ma te same problemy, tylko w przeciwieństwie do Rosji sam je sobie stworzył pozwalając obcym osiedlać się w swoich granicach. Żadnych dobrych rozwiązań dla Rosji i Zachodu nie ma. Chyba, że wspólnie doprowadzą do wojny przeciwko reszcie niebiałej cywilizacji. Może to brutalne, może cyniczne ale to są fakty. Albo zdominujemy na powrót innych i powrócimy do etosu wojowników albo oni zdominują nas.

lol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:14

Polska ma TFR 1.3, etniczni Rosjanie 1.5, a ci "płodni muzułmanie", na przykładzie Dagestanu to 1.7 i spada. I jest ich w tej republice zatrważające 3 miliony. Rosja cała drży przed kaukazem gdzie wszystkich muzułmanów jest gdzies tyle co Słowaków.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:45

Islam w Rosji to nie tylko Kaukaz. Mają tych kolegów u siebie ponad 20 milionów. Na razie większość ich liderów duchownych siedzi cicho. Ale to jest tylko kwestia eksportu porąbańców na przykład z Afganistanu i czasu.

lol
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:12

Nie ponad 20 milionów, a dokładnie 9,320,000, według Arena Atlas 2012. Dane jak zwykle wyjąłeś sobie z gaci. Nie wspominałem o reszcie, bo to w większości zurbanizowani i zasymilowani Tatarzy wołżańscy, którzy maja dzietność jeszcze mniejszą od Rosjan. Jeśli już to właśnie Rosjanie zasiedlają przemysłowy Tatarstan, gdzie muzułmańska większość jeszcze się nie chwieje, głównie przez agnostycyzm części Rosjan. Z ciekawostek w Rosji jest też już prawie milion słowiańskich neopogan, jest to chyba najszybciej rosnąca grupa religijna, która praktycznie nie istniała 30 lat temu. Z tymże że nikt jakoś nie mówi, że przejmą ten kraj już najlepiej jutro.

Piotr
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:54

easyrider ,tak agonia bardzo dlugo trwa i jakos nic z tego nie upadli .

easyrider
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:51

Póki co to demografia i gospodarcza porażka w rywalizacji z Zachodem pozbawiły moskiewskie imperium ok. 5 mln km kwadratowych i ok. 150 mln mieszkańców. To nie koniec bo wniosków dalej nie wyciągnęli. Dalej jest to bananowa gospodarka nastawiona na eksport surowców. A demograficznie nadal Rosjanie stanowią coraz mniejszą część państwa.

Katon
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 06:15

Rosja od czasów carów straciła kilkanaście procent terytorium i jakieś 30 procent ludności. Tragedia i upadek. To jak nazwać to co spotkało Imperium Brytyjskie czy Republikę Francuską? Ile terytoriów straciły te państwa? Jakie straty demograficzne poniosły? Jaki procent ich ludności stanowią rdzenni mieszkańcy?

Davien
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 19:12

Rosja panie katon w czasac ZSRR miała 22miliony km2 i 293mln miszkańcó. Dzis ma 17 milionów km2 czyli straciłą ponad 20 pocent powierzchni i 146mln mieszkańców czyli straciłą połowę. cos jeszzce?

hmm
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:13

Rosja w czasach ZSRR miała mniejsze granice niż obecnie, bo doszedł jeszcze Krym ;)

bobry w Montanie są bystrzejsze
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 21:04

No to porównaj to do "redukcji" Imperium Brytyjskiego bo ten twój post jest śmieszny (jak zwykle). A tak w ogóle zrozumiałeś o czym on napisał?

hmm
niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:20

Ale ZSRR to nie to samo państwo rybciu. Jakby Rosja miała dzisiaj Azje centralną, to tacy jak ty trąbiliby że upadnie bo za dużo ją to kosztuje. I to by dla odmiany miało coś wspólnego z rzeczywistością. Jedynymi republikami które dawały do budżetu więcej niż z niego brały były Rosja i Białoruś. I po co im jakieś bantustany? Zbierają do kupy etnicznych Rosjan. Krym, Białoruś, została jeszcze wschodnia część ukrainy za parę lat. Ile dawnych kresów udało się nam odzyskać? Może chociaz jakaś autonomia na litwie? Co, nawet oni maja nas w d.? Po co zazdrościć innym udanej polityki.

niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:28

I tak o tej agonii piszesz 15 lat

Hanys
niedziela, 1 sierpnia 2021, 02:18

Jeszcze nigdy Rosja nie była tak silna i zjednoczona jak obecnie. To zachód zdycha i Rosja weźmie co swoje. Następny do likwidacji jest śmietnik państw bałtyckich.

Kot
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:17

A co to znaczy co swoje. Czyżbyście dalej planowi napadać kraść i niewolić sąsiadów. ? Wy to taki naród z megalomanią że coś jest wasze i wam się należy. Nic wam się nie należy ...

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:05

Po co trzymacie flotę na Pacyfiku, skoro wiadomo, że musicie prosić Chińczyków o pozwolenie na wyjście z portu?

Wania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:20

O... Jaka buta Hanysku. Odreagowujesz zakup przez Indie totalnie słabych su-35 i porównaniu ich z rafalkami jak widzę. Rosja zawsze jest silna i zjednoczona więc nie pisz, że wcześniej było inaczej bo jest niesłuszne z linią Kremla. Tylko dlaczego Rosja uważa, że okupowane przez dziesięciolecia kraje są jej? Bo my mamy jednak odmienne zdanie na temat Rosji - sojusznika Hitlera, która razem z nim napadła na Polskę we wrześniu 1939 roku czym wywołała drugą wojnę światową. Przecież ta panująca bieda w Rosji jest wynikiem utrzymywania przez Rosję całego RWPG. Więc teraz powinien to być najbogatszy kraj na świecie, dzięki kosmicznym technologiom i największych na świecie zasobom naturalnym. To widać zresztą po jakości życia w krajach bałtyckich po wyjściu sowieckich żołnierzy. Wcześniej była tam kraina mlekiem i miodem płynąca, a teraz płaca minimalna w tych krajach bałtyckich to tylko ponad 500 dolarów a w Rosji aż 126. W NRD wiadomo, że przez całe dekady lepiej się żyło niż w RFN. A mur berliński to po to był, żeby uchodźcy nie pchali się do Moskwy z zachodu. Jednak będziemy bronić niuniu tej naszej biedy, bo rosyjskiego dobrobytu już nigdy nie chcemy.

Rusofobia to stan umysłu
sobota, 31 lipca 2021, 17:03

Zlot rusofobów w natarciu, czekamy na komentarze...

kapusta
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:05

Jeśli w Petersburgu ktoś mnie okradnie to się do tego nie przyznam, bo nie chcę wyjść na rusofoba.

SimonTemplar
sobota, 31 lipca 2021, 22:14

Mam u was krewnych w Rosji. Ze strony brata mojego dziadka, który po II wojnie ożenił się z Rosjanką. Bardzo mili i uczciwi ludzie, chociaż polskie korzenie pamiętają to jednak po polsku ani w ząb. Kiedyś tam jeździliśmy regularnie co 2 lata, niecałe 200km od Moskwy. Byłem tam ostatnio 4 lata temu. Ta sama Łada, ten sam ceratowy obrus, te same dywany na drewnianej, pomalowanej farbą olejną podłodze. Te same od czasu, kiedy tam byłem pierwszy raz chyba w 1996 roku. I wiesz co? U nich to jest normalne, im to kompletnie nie przeszkadza. Ważne, że jest kiełbasa, że są ziemniaki, chleb, cebula, ogórki. No i wódka tania a jak nie to samogon klatkę dalej za pół darmo. Ja tego nie piszę dla pośmiewiska, bo to moi dalecy krewni. Ja to piszę aby Ci Wania uświadomić, że my w Polsce wiemy, że wam wystarczą podstawowe przedmioty aby być szczęśliwymi. Dlatego Putin ma na swoje zabawki. Jak długo 90% Rosjanom wystarczy kiełbasa i cebula, to będziecie mieć okręty, super samoloty, siły kosmiczne itd. Ale jak chociaż część z tych 90% zacznie kiedyś ogarniać, że na wódce, kiełbasie i cebuli świat się nie kończy, to zaczniecie mieć problem. Poważnie.

qwert
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:20

Jak w u nas w Polsce ktoś ogarnie, że ten nasz " dobrobyt" jest na kredyt i trzeba kasę oddać, a nie ma z czego, to jeszcze zatęsknisz za tą kiełbasą, cebulą i wódką

Polak
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:33

Ja ma wuja w Rosji i odwrotnie na podwórku terenowa Łada i nowe BMW tak że to o niczym nie świadczy wystarczy obejrzeć na Polsacie mój nowy dom ile w Polsce żyje w biedzie ludzi

Opowiadaj
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 12:23

A ile żyje?

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:52

O wiele mniej Rusku niz w Rosji porównując do liczby ludnosci.

Trol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:21

Człowieku ale Polska to mały biedny kraj którego całkiem niedawno nie było na mapie, który był rozkradany i zrównany z ziemią przez Niemców i ZSRR. I tyle wam zostało w tej Rosji żeby się porównywać do tej małej biednej Polski. To jest wasza imperialna dumą i szczyt możliwości. Wstyd jak stąd do Jowisza....

Piotr
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:56

Zobacz ilu biednych ludzi zyje w USA .

Autor
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:31

Ciekawe, kto taki okręt im zaprojektował i skonstruował. Chyba, że ziemniaki, chleb, cebula, dobrze robią na myślenia. No i wódka. Jedliby ośmiorniczki jak u nas i ich biedny los by się odmienił.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 09:53

Porównaj sobie P-47 z Migiem-3. Jak sobie porównasz, to będziesz wiedział co potrafią rosyjscy konstruktorzy, kiedy pracują w normalnym kraju.

SimonTemplar
niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:12

I jedzą ośmiorniczki, kawior, szampana piją. Ale ilu? 5%? Rosjanie mieli i nadal mają znakomitych matematyków, inżynierów.. Ja piszę o tym jak wyglada życie przeciętnego Rosjanina a bylem tam wielokrotnie i to e różnych miejscach.. Tak, mają BMW, Jaguary, Ferrari Porshe i to więcej niż w Polsce. Ale z moich obserwacji wiem, że ponad polowa Rosjan żyje na poziomie niższym niż u nas nazwalibysmy to skrajnym ubóstwem. Ktos napisał powyżej że wystarczy spojrzeć na ten program Nasz Nowy Dom aby wiedziec ile w Polsce ludzi zyje w biedzie. Zaręczam, ze miliony Rosjan oddalony wiele za taki dom przed remontem. Nobel w domu to dla wielu jeszcze egzotyczny luksus. Ciepła woda? W miednicy jak z pieca przyniesiesz. Moskwa czy Petersburg to jedno. Pojedź do miasteczka pod tymi miastami. Tam jeszcze niektórzy na telewizor do sąsiada chodzą. Ale zdjęcie Putina często powieszone w pokoju czy kuchni..

lizol
sobota, 31 lipca 2021, 16:14

Rosjanie zbroją się dalej. Prawdopodobnie niebawem nie będzie ich stać na utrzymanie niemal milionowej armii, prawie 6 tyś głowic atomowych, floty okrętów podwodnych, wojsk pancernych itd. I to może być kolejny, nie mniej poważny problem. Poza tym historia znowu się powtarza, na wschodzie pojawił się mocny gracz, zatem zacznie on pomału łykać wschodnie, słabo zaludnione i niedoinwestowane rubieże. Zwłaszcza, że jego potencjał demograficzny jest ogromny, największy na świecie. I będzie to typowo wschodnia ofensywa: przekupstwo, oszustwa, korupcja urzędników, destrukcja struktur państwowych, a na koniec ogłoszenie niepodległości lub wręcz wyzwolenie swoich obywateli. Precedensy już były, w tym jeden całkiem niedawno.

Wołodia z Olgino, trzecie biurko od okna, pewnie 60 kopiejek wpadnie
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:29

Teraz do zbrojeń nuklearnych dołączyli Chińczycy. Na poważnie. A oni nigdy niczego nie robią pochopnie. Mają bardzo blisko do Rosji.

Piotr
sobota, 31 lipca 2021, 19:18

Ty martw się o swój kraj a nie Rosję kilka ciągle piszecie że się rozpadnie a ona ma się dobrze .

Kot
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:24

Poziom PKB Rosji w 2020 roku był jedynie nieco ponad 10 proc. wyższy niż w roku 1990, podczas gdy w ostatnich 30 latach PKB krajów UE wzrósł dwukrotnie, Stanów Zjednoczonych 2,5-krotnie a Chin 3,5-krotnie. To z forsal.pl. O tym jak to dobrze ma się Rosja.

bramka samobójcza mistrzu
niedziela, 1 sierpnia 2021, 22:26

W roku 1990 nie było Rosji. To co powiedziałeś oznacza że federacja rosyjska odpracowała od czasu upadku ZSRR gigantyczne PKB które zostało w pozostałych 15 republikach i fale bankructw z lat 90 niemal w całości. Oczywiście drugim półgębkiem stwierdzisz że nie sa mocarstwem. Dodajmy że jest to prawdziwy wzrost oparty na przemyśle, rolnictwie, usługach, a nie operacjach bankowych.

lizol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:43

na razie Polsce idzie wyjątkowo dobrze. Rosja zaś ma wzrost gospodarczy poniżej 1% od paru lat. Poza tym popatrz sobie na mapę Rosji w 1914 a potem w 1918. Tą samą mapę porównaj sobie z dzisiejszą Rosją. A to nie jest koniec, bo na wschodzie są mocne Chiny, a na Zachodzie UE i NATO. Rosja była mocna gdy miała słabych sąsiadów. Gdy miała mocnych sąsiadów, była słaba. Teraz jesteśmy w okresie gdy Moskwa ma mocnych sąsiadów.

Hehe
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:44

A to już o Rosji nie można pisac?

Gruszwik
niedziela, 1 sierpnia 2021, 04:54

Jak Rosja ich nie napadnie to mają szansę przetrwać.

Dobrze to ma się tylko oligarchia Putina
niedziela, 1 sierpnia 2021, 00:08

Rosja to jedyny kraj obok Syrii, Wenezueli, Libii i Korei Pn. leżący na północnej półkuli który od blisko dekady ma kryzys gospodarczy, a ty twierdzisz że ma się dobrze?

Piotr
niedziela, 1 sierpnia 2021, 11:59

Kryzys gospodarczy jest na calym swiecie kasa drukowana jest bez pokrycia potrzeba 10mld to sie wlacza drukarki i tak caly czas zobacz jakie panstwa na ile sa zadlozone w tym USA ,oni powinni dawno oglosic upadlosc ,jednak tego nie zrobili gdyz zaczeli drukowac zielone .

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:53

No popatrz a Rosja nawet tego zrobic nie może bo jej rubel ma wartość zerowa a obligacje sa smieciowe:)

środa, 4 sierpnia 2021, 22:37

nie może? nie musi, bo nie jest finansowym bankrutem

obiektywny
sobota, 31 lipca 2021, 16:12

oby to byl mis na miare ich mozliwosci , co sie stalo z ich ostatnia gwiazda smierci kurskiem wszystkim wiadomo , dlatego mam wielkie watpliwosci co do jakosci tych kolosow morskich , juz nawet chinole nic od nich nie kupuja bo robia porownywalne lub lepsze i to nie tylko okrety podwodne ale i fregaty oraz lotniskowce , swiat im ucieka nawet w takiej dziedzinie jak marynarka co kiedys bylo niedopomyslenia , oby nie musieli znowu przezywac takiej tragedii jaka kiedys juz mieli

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:09

Chińczycy nie robią porównywalnych. Oni robią lepsze.

DDR
sobota, 31 lipca 2021, 16:09

Mam nadzieje że Rosja i Chiny rzucą się sobie do gardeł

dr
sobota, 31 lipca 2021, 19:38

A po co Chiny mają sią Rosji rzucić do gardła skoro już od dawna mają na jej gardle swoją smycz.

Skośny wódz
niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:29

Dokładnie. Rosja jeszcze swojemu społeczeństwu pokazuje jaka jest silna a gołym okiem widać, jak jest podporządkowana Chinom. Chciałaby do przodu się wyrwać, ale pieniądze nie, gospodarka nie ta i rubelkow nie starcza na wszystko. I pijane społeczeństwo coraz mniej kreatywne. Już nie wystarczy młotek i Huta żelaza, żeby się rozwijać we współczesnym świecie.

a
niedziela, 1 sierpnia 2021, 01:31

tzn jaką?

HeHe
niedziela, 1 sierpnia 2021, 01:22

Taak? A jaką "smycz"?

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:11

Widocznie mają, skoro bez ruskiego pozwolenia wycinają Tajgę.

Michas
sobota, 31 lipca 2021, 16:09

Ponad 2/3 Rosjan ktorzy mieszkaja poza duzymi miastami jak Moskwa, nie ma kanalizacji w mieszkaniach. Ponad 22% ludzi mieszkajacych w duzych miastach jak Moskwa tez nie ma kanalizacji w mieszkaniach. To co napisalem jest podane w Rosyjskich zrodlach rzadowych ktore bardzo latwo mozna sprawdzic.

Hanys
niedziela, 1 sierpnia 2021, 02:20

News o okręcie atomowym, a troll o kanalizacji której nie ma na syberyjskiej wsi gdzie mieszkają dwie babuszki :) Niemcy wyrzucają śmieci do Polski i tym sie zajmij, a nie rosyjską technologia do której ci 200 lat brakuje :)

Łowca NKWD
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:27

Nie wiem czy zauważyłeś ale w ocenie czy kraj jest rozwinięty czy nie biorą pod uwagę kible a nie okręty atomowe. Dlatego wy jesteście krajem rozwijającym się a biedna Polska rozwiniętym. Ot chwila ulotna...

łowca iq <90
wtorek, 3 sierpnia 2021, 23:24

Jeśli jakiś naród nie potrafi dokonywać poświęceń pod względem poziomu życia, dla osiągnięcia wspólnych celów, to nigdy nie będzie silny, nie osiągnie niczego międzynarodowo. Dlatego Chiny i Rosja przerażają USA i Polskę. Rozwydrzona prywata z zachodu nie potrafi zrozumieć kolektywizmu i patriotyzmu wśród ludzi którzy żyją gorzej od nich. Stąd psychologiczna projekcja - biedni chińczycy zbuntują się i zrobimy im przewrót. Nic z tych rzeczy. Biedniejący amerykanie odmówią kolejnych wojen. Chińczycy i Rosjanie będą popierać państwo choćby jedli korę, bo to kwiestia wartości niematerialnych. Dumy, nacjonalizmu, plemiennej wspólnoty.

MS
sobota, 31 lipca 2021, 18:29

Jak w Warszawie , kolego

RS
sobota, 31 lipca 2021, 23:45

MS, dlaczego klamiesz?

oiuytr
sobota, 31 lipca 2021, 17:33

To podaj link.

sobota, 31 lipca 2021, 17:44

przechodzą tylko linki do artykułów z def24

Viktor
sobota, 31 lipca 2021, 15:06

Chińczycy już się boją

Realne konsekwencje
sobota, 31 lipca 2021, 14:37

Co by było gdyby 1 taki okręt wypalił z wszystkiego w co jest uzbrojony w Polskę ? Poza głowicami atomowymi oczywiście. Jeśli będziemy mieli ochronę w postaci 2 baterii Patriot i kompletną Narew ?

Tomasz34
sobota, 31 lipca 2021, 20:40

Takie okręty to nie na Bałtyk. I czemu miałby atakować akurat Polskę, jeśli z żadnym ze swoich sąsiadów na zachodzie Rosja nie ma poprawnych stosunków(może poza Białorusią)? Polska buduje obecnie swoją obronę przeciwlotniczą, a 2 baterie Patriotów to dopiero początek. Program jest nieskończony. Wszystkich baterii Patriot ma być 8, a w programie Narew (chyba)23.

Donald
sobota, 31 lipca 2021, 13:33

Dlaczego rosyjski lotniskowiec Kutuzow jest najgroźniejszy na świecie ? Bo od dymu z jego kominów zatruło się pół załogi

Jarek
sobota, 31 lipca 2021, 16:24

Kuzniecow .

co?
sobota, 31 lipca 2021, 14:29

Mowisz o tym smiglowcowcu co zatonol w Usa od pozaru?

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:54

Nie, o jedynym ruskim pseudolotniskowcu co przegrał starcie z dzwigiem.

Kot
sobota, 31 lipca 2021, 15:57

Spoko. Mają ich jeszcze z 10 plus następne 11 pełnowymiarowych lotniskowców.

Fanklub Daviena i GB
sobota, 31 lipca 2021, 16:28

Ale na chodzie tylko 3... I ten najnowszy to bubel nienadający się do walki (prawdopodobieństwo awarii w ciągu 3 dni wyłączającej USS Gerald Ford z możliwości prowadzenia działań bojowych obecnie wynosi 97%)... To kolejny przejaw samodzielnej amerykańskiej myśli technicznej z zatykającymi się klopami w ciągu KAŻDEGO rejsu (za odetkanie serwis Boeinga liczy sobie 400000 USD), windami towarowymi, które mają drzwi zbyt wąskie by podnośnik widłowy wstawił tam paletę a kabina 120cm jest zbyt niska by marynarze mogli wygodnie przeładować paletę do windy ręcznie, wszystkie katapulty elektromagnetyczne na tym samym obwodzie elektrycznym, więc awaria jednej wyłącza z działania wszystkie itp. To przejaw geniuszu Amerykanów jak F-104A z katapultowaniem pilota w dół przez podłogę czy Tesle lub elektryczne Fordy F-150, gdzie po rozładowaniu akumulatora 12V nie da się... otworzyć maski, bo zamek jest elektryczny, natomiast do naładowania akumulatora... trzeba otworzyć maskę. Na szczęście wystarczy "tylko" zdemontować tablicę rozdzielczą, by dostać się do kabli zwalniających maskę i podpiąć tam własne napięcie 12V i już można ładować! P.S. Czy wspomniałem, że w ramach "gender" zlikwidowano męskie i damskie ubikacje na USS Gerald Ford i teraz są koedukacyjne, co polega na tym, że... zdjęto pisuary, więc teraz jak zatkane są klopy, to marynarze sikają do umywalek a "marynarki" pod prysznicami... :D

Fan radaru 360 stopni w su 57
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:32

Zabawne. I niby co tym długim trolowskim wywodem udowodniłeś? Że i tak nawet jak zdjęli pisuary i nawet jak da tylko 3 to mają ich trzy więcej niż wy Rosjanie. Więc nie wiem po co się wysyłasz z tym twoim trolowaniem. Do USA jesteście biedne eluic.

Wania
niedziela, 1 sierpnia 2021, 07:33

Nie będę pisać o Kuzniecow choć wystarczyłoby. Zobacz za oknem swój raj. I ciesz się, że żyjesz w Rosji. Tania wódka i słonina. I mnóstwo uchodźców z USA i Europy...

miś
sobota, 31 lipca 2021, 21:40

Lepsza Tesla i F150 niż ruski cud techniki Zaporożec z silnikiem bez chłodnicy :)

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 10:37

Zważywszy, że hitlerowski "Garburator" miał silnik chłodzony powietrzem, ja bym się za bardzo tego Zaporożca nie czepiał. Ich założenie było całkiem słuszne. Miał być prosty w produkcji samochód, który kowal potrafi naprawić, zdolny do poruszania się po rosyjskich "drogach". No i taki był. Że lubił zapalić się sam od siebie tak samo, jak telewizor "Rubin", to fakt. Ale to już wina stosowanych materiałów i jakości ruskiego wykonania. Sam pomysł natomiast w ich konkretnej sytuacji był ok.

Davien
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 19:15

Akurat Zaporozec to zrzynka z Fiat 600 wiec nie do końca ich pomysł.

red
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:43

Czeskie TATRY osobowe i ciężarowe też były budowane z silnikiem bez chłodnicy . Zaporożcowi dlatego nie były straszne żadne mrozy a dodatkowo posiadał seryjne Webasto - super .

a
niedziela, 1 sierpnia 2021, 01:35

Zaporożec był produkowany na Ukrainie a chciałbym widzieć Teslę jeżdżącą po drogach na wschodzie w okresie kiedy był produkowany Zaporożec

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:05

No popatrz a powstał w fabryce MZMA w Moskwie robiącej Moskwicze pod nazwa Moskwicz 444 i był zrzynka z Fiata 600

a
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 10:01

Nie wiedziałem że Zaporoże to dzielnica Moskwy , zaprojektowany w Moskwie - produkowany w Zaporożu

bania Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:10

Laik w akcji raz kolejny. Nawet Wikipedii nie potrafisz doczytać do końca. No ale w końcu skąd nastolatek ma wiedzieć jak wyglądały 'Zaporożce" na polskich drogach.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 10:24

Dobrze ci pisze. Pierwsze modele były wzorowane na Fiatach. Potem zrobili nadwozie, które przypominało NSU Prinz. Przy użyciu rozwiązań pochodzących z tego samochodu robili także terenowe "Wołynianki" i małe amfibie.

bania Davien
poniedziałek, 2 sierpnia 2021, 21:18

Pisze bzdury (jak zresztą robi to bardzo często) bo nie ma pojęcia co komentuje. W Polsce nazwa "Zaporożec" kojarzy się jednoznacznie z tzw. "uszatkiem" tj. modelem 968 (ew. jego wcześniejszą wersją "bez uszu" tj. 966), który z Fiatem 600 nie miał nic wspólnego (wcześniejszy model ZAZ-a na nim wzorowany praktycznie w Polsce nie występował) . A ten samochód produkowany był wyłącznie w zakładach ZAZ na Ukrainie. Problemem tego małolata jest to, że o realiach PRL-u pojęcia nie ma bo i skąd a w "podnieceniu komentatorskim" swoje ulubione źródło wiedzy tj. Wikipedię czyta "pobieżnie i na wyrywki". Ot taka nadpobudliwość widoczna w co drugim poście spowodowana "nadużywaniem" gier komputerowych.

Ruski procesor :D
sobota, 31 lipca 2021, 20:06

piekny skowyt !!

321
sobota, 31 lipca 2021, 13:29

A w Polsce wodowanie Holownika :) a okrętów podwodnych to już wcale niema poza nadpalonym i niezdolnym do walki Orłem :)

Tomasz34
sobota, 31 lipca 2021, 20:44

Czemu nie wspomniałeś o niszczycielach min typu Kormoran? To się nazywa naginanie rzeczywistości pod swoją tezę. Przypomnę, że program Miecznik też jest w treakcie realizacji, pierwszy okręt ma być za 4 lata. To szybciej niż trwała budowa tego okrętu podwodnego z Rosji.

lsd
sobota, 31 lipca 2021, 22:16

Jak mamy się doczekać miecznika za 4 lata, skoro nie wybrano nawet projektu tej rodziny okrętów. Program miecznik jest na takim samym etapie realizacji jak zakup abramsów. Jest to polityczna deklaracja. Ta ekipa przećwiczyła ten scenariusz w przypadku samochodu Izera. Wiemy gdzie może powstać fabryka, wiemy jak może wyglądać ów samochód a nawet dwa, ale nie podjęto żadnej decyzji co ma być w środku tego samochodu :) Czy powstanie miecznik? Na pewno nie w przeciągu najbliższych czterech lat. Tyle czasu zajmie przystosowanie stoczni.

Tomasz34
niedziela, 1 sierpnia 2021, 09:32

Wybór projektu i partnera zagranicznego ma nastąpić do końca roku, czyli w ciągu 5 miesięcy maksymalnie. Te 4 lata są realne. Poczekamy i zobaczymy.

biały
sobota, 31 lipca 2021, 17:30

nie no Orzeł przechodził serię remontów i napraw ostatnimi czasy więc może jest w pełni sprawny

Takie fakty
sobota, 31 lipca 2021, 14:53

A gdzie mają pływać mabulu te okręty podwodne ? Na Solinie Rożnowie czy w zatoce Puckiej ?

Liman
sobota, 31 lipca 2021, 17:30

W Morskim Oku, najlepiej że by utworzyć dywizjon górskich łodzi podwodnych, głupia odpowiedź na głupie pytanie.

krez
sobota, 31 lipca 2021, 13:24

Dokupcie sobie jeszcze 250 amerykanskich czołgów, hahahah

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:15

Bardzo chętnie. Oby tylko forsa była.

Kacperek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 07:35

To bardzo dobry pomysł. To wystarczy na wasze teciaki.

4 razy 32 czołgi 4x
sobota, 31 lipca 2021, 15:33

czyli razem 500? nie ma problemu hahaha

droma
sobota, 31 lipca 2021, 13:21

uczeni z rosji-kaput / zżarli świeczkę i siedząpo ciemku / doszli do wniosku że jedna łódz podwodna na dnie ,kursk to za mało jak na takie mocarstwo onucowe dojdzie następna ...

???
sobota, 31 lipca 2021, 17:00

O jo joj ale ból zada... he, he

Tomasz34
sobota, 31 lipca 2021, 20:47

U was raczej.

Michas
sobota, 31 lipca 2021, 13:21

Wodowanie opoznilo sie o dwa dni bo nie mogli znalezc pelnej butelki szampana lub innego wina a flaszki bimbru byli im zwyczajnie szkoda woleli wypic. Wiec! Misieli sciagac flache szampana pod eskorta aby nikt po drodze nie wypil z samej Moskwy. Ahahahahahahaha

Yh
sobota, 31 lipca 2021, 22:22

Podobno szampan i koniak jest tylko rosyjski!

dr
sobota, 31 lipca 2021, 19:41

Raczej flacha wybiła dziurę w tym cudeńku i trzeba było łatać zanim marynarze zorientują się że mają opcję "Kursk" w programie.

biały
sobota, 31 lipca 2021, 17:27

no chyba nie podejrzewasz ze rozbili flaszkę z alkoholem , alkohol wypity a butelka zalana jakimś innym płynem

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:18

Pewnie był tam szampan. On ma dla nich zbyt niską liczbę oktanową, więc po co mieliby go pić?

taka prawda
sobota, 31 lipca 2021, 13:19

"Załoga jak to w przypadku rosyjskich okrętów jest stosunkowo duża i liczy około 85 osób." ---- bez przesady OP US Navy mają więcej osób, Rosjanie słyną z automatyzacji swoich OP i dlatego mają małą załogę w stosunku do rozwiązań amerykańskich.

sobota, 31 lipca 2021, 16:42

Masz rację okręty podwodne typu Virginia mają 134 osób załogi

Rain Harper
sobota, 31 lipca 2021, 16:04

Automat Borys i bioroboty z Czarnobyla potwierdzają słynną rosyjską automatyzację.

aha
środa, 4 sierpnia 2021, 22:48

Wróć do slinienia się na klawiaturę jak amerykanie wynajdą zautomatyzowany magazyn torped, zamiast bujać nimi za pomocą łańcuszków, korbek i bloczków. Według podwodniaka USN przeładowanie jednej wyrzutni zajmuje do poł godziny ta metodą i nikt nie widzi w tym problemu.

Tylko pytam
sobota, 31 lipca 2021, 14:55

Z czego jeszcze słyną rosjanie ?

AA
sobota, 31 lipca 2021, 14:30

Słynna rosyjska automatyzacja:D

BB
sobota, 31 lipca 2021, 16:45

automat kałasznikowa znaczy?

Hanys
sobota, 31 lipca 2021, 13:18

I to jest potęga, Brawo Rosjanie. Jeden taki okręt wykopuje za płot historii dziesięciu natowskich ratlerków.

Rusoidalna prawda
sobota, 31 lipca 2021, 19:45

Pa polski by było: dziesięć natowskich ratlerków, Co do ruskiego płotu to Królewiec zajmiemy w 3 dni wraz z ratlerkami z NATO.

to będzie koniec
sobota, 31 lipca 2021, 23:11

Dostaniesz fangę w nos RS-24 Jars z 6 MIRV po 300 kt na największe miasta tego smutnego kraju i skończy się pajacowanie.

Davien
niedziela, 1 sierpnia 2021, 15:57

Wow a jakim cudem z SSN-a chcesz rusku strzelać SLBM-emem i to ladowym. Ale próbuj bedzie ładny fajerwerk w Rosji:))

Trol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:37

Jak już o tym mówisz to wy też możecie dostać z jakiegoś minutemana czy tridenyaci zostaną u was same pola i łąki. Więc po co ta durna gadka.? U was wystarczy jedynie Moskwa i Rosja upada. Na zachodzie jest tyle celów że wam tych jarsow braknie.

Trol
sobota, 31 lipca 2021, 16:00

A natowskie ratkerki robią z Rosji kolonie lub pogorzelisko. Więc po co się spinasz. Gdyby Rosja nie miała broni jądrowej to dla NATO w miesiąc jesteście do obronienia. Nie wyj więc pachołku kremlowski.

Davien
sobota, 31 lipca 2021, 15:03

Hanysku, 885/885M to zaledwie poziom Los Angeles bl 2 wiec nei rozsmieszaj ludzi:) Do Virginii Czy Astute to im jeszcze dekad brakuje:)

tenebris
sobota, 31 lipca 2021, 20:12

A to ciekawe bo jankesi twierdza inaczej. Cytat pobrany z wiki "According to Admiral Foggo, the commander of the US Naval Forces Europe, the Yasen class submarines are "very quiet, which is the most important thing in submarine warfare".[34] It's claimed that Severodvinsk is far quieter than previous Russian SSNs, capable of 20 knots while running quiet, which is equal to the Seawolf class[55] and inferior only to the Virginia class (25 knots).[56][57] Other sources claim that Severodvinsk is capable of even 28 knots in silent mode." Jak zwykle lzesz i jak zwykle bez problemu mozna to udowodnic. Obudz sie w koncu zyjemy w czasach internetu, kazda informacje mozna latwo znalezc i zweryfikowac.

Davien
sobota, 31 lipca 2021, 23:27

Sam chciałęś :"An August 2009 report from the U.S. Office of Naval Intelligence estimated the Yasen-class submarines to be the quietest, or least detectable, of contemporaneous Russian and Chinese nuclear submarines, but said they were still not as quiet as contemporary U.S. Navy submarines (i.e. Seawolf and Virginia classes)" Czyli jak widac poziom Los Angeles bl 2":) I zmowy ci udowodnili ze kłamiesz:) Do tego dochozi znacznei gorsze wyposazenie jak sonary itp wiec powodzenia w robieniu z siebie .....

Fanklub Daviena i GB
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:40

A skąd w 2009 USA mogło to wiedzieć, jak nie był zwodowany, bajarzu? Mamy 2021! P.S. Naprawili spawy w tych nowych amerykańskich okrętach czy dalej strach zanurzać się poniżej peryskopowej? :D

Wania
sobota, 31 lipca 2021, 15:01

Hanysek odreagowuje swoje kłamliwe informacje, że Egipt nie zamówił żadnych su-35. Wyżyny erudycji porażają. A przeczytałeś ile USA zajmuje wyprodukowanie okrętu z napędem atomowym. W typie Virginia rekord to był rok od chwili położenia stępki do wejścia do służby czyli kilkanaście miesięcy.

Taka prawda
sobota, 31 lipca 2021, 17:01

Skoro nie zamówili Su-35 to skąd je mają? Ukradli?

asad
niedziela, 1 sierpnia 2021, 20:15

Kupili w sklepie z SU-35.

Davien
sobota, 31 lipca 2021, 23:28

"Hanysek odreagowuje swoje kłamliwe informacje, że Egipt nie zamówił żadnych su-35" Wiec do hanyska z pytaniem skąd je wzięli:)

alka
sobota, 31 lipca 2021, 14:36

poziom życia Rosjan jest tak wysoki, ze stać ich na te okręty. No i jeszcze zagrożenie ze strony Chin rośnie.

Polak
sobota, 31 lipca 2021, 16:44

Zagrożenie z Chin chyba w twojej wyobraźni jeszcze trochę i powstanie układ o wzajemnej pomocy między Rosją i Chinami i to będzie początek końca dominacja NATO

Trol
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:40

Co NATO? Problem w tym że Chiny i Rosja mają też kilka krajów które ich nie lubią spoza NATO. Mogę ci powymieniac.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:26

Drogi "Polaku" z Petersburga. Nie wątpię, że będziecie mieli z Chinami układ w wzajemnej pomocy. Wiesz jak będzie brzmiał? Otóż tak, że będziecie im dawać ropę i gaz, a w zamian za to będziecie im dawać drzewo z Tajgi. Czy coś dostaniecie od Chińczyków? Jak najbardziej tak. Pół miliona butów. Do podzelowania...

Tomasz34
sobota, 31 lipca 2021, 20:59

Więc czemu Rosja połowę swojego wojska trzyma blisko granicy z Chinami? Rosja ma wybór, być wasalem Chin, albo zacząć współpracować z USA przeciw Chinom.

Bat
niedziela, 1 sierpnia 2021, 13:43

Po co USA miałoby współpracować z Rosją przeciw Chinom. Bardziej naturalna jest współpraca chin i USA przeciw Rosji. Ścierwo Rosji dało by pokój i rozwój wielu krajom sąsiadującym z Rosją. Chiny, Europa i USA powinny jak najszybciej zacząć o tym myśleć.

Rusek
sobota, 31 lipca 2021, 19:51

Znasz może pseudopolaku taki stary kawał Reagana o psach amerykańskim, polskim i ruskim?

ACAN
sobota, 31 lipca 2021, 18:43

Rosja i Chiny to naturalni geopolityczni konkurenci. Tym bardziej że są między nimi do uregulowania stare tematy znaczy Chiny docelowo chcą odzyskać swoje byle terytoria . To tylko kwestia czasu.

HeHe
niedziela, 1 sierpnia 2021, 01:37

O tym, że to tylko kwesta czasu panie w maglu mówiły już w połowie lat '70 ub. wieku. Minęło 45 lat a panie w maglu dalej twierdzą to samo i minie następne 45 la a takie same panie w maglu nie zmienią zdania.

Chyżwar dawniej Marek
niedziela, 1 sierpnia 2021, 10:28

Zapominasz tylko o sojuszu pomiędzy Chinami a USA. Był taki swego czasu.

niedziela, 1 sierpnia 2021, 08:08

Za 45 lat to Rosji nie będzie więc fantazjuj dalej.

HeHe
niedziela, 1 sierpnia 2021, 12:47

Fantazjuj dalej o tym co będzie a czego nie będzie za 45 lat :)

niedziela, 1 sierpnia 2021, 16:01

I dalej fantazjujesz:)

Tweets Defence24