Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż w ramach programu FMS nawet 2 747 pojazdów JLTV Wielkiej Brytanii. Maksymalna wartość potencjalnego kontraktu wynosić będzie ponad 1 mld USD.
Władze UK zgłosiły zapotrzebowanie na zakup nawet 2 747 wozów Joint Light Tactical Vehicles - JLTV. Jak informują Amerykanie, do Brytyjczyków razem z pojazdami trafiłyby również m.in. zapasowe opony, sprzęt do przeprawiania się przez przeszkody wodne, zestawy naprawcze czy usuwalny (dodatkowy) pancerz. Zgoda zakłada również zapewnienie UK odpowiedniego wsparcia logistycznego i technicznego.
Amerykanie podkreślają, że maksymalna wartość umowy wynieść może nawet 1,035 mld USD. Głównym realizatorem potencjalnego kontraktu będzie firma Oshkosh Defense. Na razie nie ma informacji o ewentualnym offsecie. Należy też pamiętać, że opublikowanie notyfikacji przez agencję DSCA nie jest równoznaczne z podpisaniem kontraktu.
Lekkie pojazdy taktyczne firmy Oshkosh będą w przyszłości następcą znacznej części obecnie eksploatowanych w USA pojazdów terenowych Humvee. Docelowo zamówionych ma być około 55 tysięcy pojazdów za około 30 miliardów dolarów (49,1 tysięcy JLTV dla US Army i 5,5 tysięcy dla US Marine Corps), które planuje się dostarczyć do 2040 r. (produkcja dla piechoty morskiej miałaby się zakończyć do 2022 r.).
Pojazdy będą dostarczane USA w kilku wersjach 2- i 4-miejscowych m.in. transportowo/logistycznej - JLTV-T, wielozadaniowej - JLTV-UTL, specjalnych - JLTV-GP i wsparcia - JLTV-CCWC. W ich konstrukcji połączono wysoką mobilność taktyczno-operacyjną z wymaganą odpornością balistyczną i przeciwminową.
Na razie nie są znane szczegóły wyposażenia wozów JLTV w brytyjskiej konfiguracji. Jeżeli zamówienie zostanie zrealizowane, może ona różnić się od amerykańskiej. Wiadomo natomiast, że pojazdy budowane na zapotrzebowanie sił zbrojnych USA będą m.in. wyposażone w cyfrowy system łączności wewnętrznej i przesyłania informacji Fonet polskiej firmy WB Electronics. Jest on produkowany na licencji w Stanach Zjednoczonych przez koncern elektroniczny Harris.
signum temporis
To w ojczyźnie Land Rovera nie potrafią już wyprodukować samochodu terenowego?
say69mat
Brytyjski Jaguar Land Rover jest zarządzany przez hinduski koncern Tata.
akh
Zadziwiające. Cena jednostkowa tych wysoce nowoczesnych, opancerzonych pojazdów wraz z całym opisywanym bogatym pakietem wychodzi ok 1,4mln PLN za sztukę, podczas, gdy dla WP w ramach programu Mustang samochody na bazie cywilnego pickupa proponowano bagatela za ponad 2 mln. sztuka. Jakieś wnioski?
Azza
Jest gdzieś oficjalna informacja o cenie mustanga? Te 2,5mln to jakaś bzdurna plota.
KajaK
Brytyjczycy nie chcą produkować ich w swoich fabrykach, bo są mądrzy i wiedzą, że to jest nieopłacalne. Gdybyśmy kupowali normalnie, to cena byłaby dużo niższa.
Każdy to wie
kolega dobrze wie ze ostateczna cena nie przekroczy 60-70 % wspomnianej kwoty Zawsze tak jest czyli wyjdzie nie więcej niz 1 mln PLN za sztukę z pełnym pakietem serwisowym. Offset to wyciąganie pieniędzy podatników przez związki zawodowe - KAŻDY TO WIE.
KAR
Brytyjczycy powinni też pomyśleć o naszych samolotach ISKRA - w najnowszej wersji z doczepionymi mostami czołgowymi "Daglezja". Inaczej nie mają szans na współczesnym polu walki!
jurgen
a my powinniśmy tłuc w Polsce po taniości Humvee w tysiącach szt. dla naszej armii i dla okolicznych. Licencja pewnie byłaby już mocno tania. Plus wystarać się o przekazanie z zapasów amerykańskich sporej liczby Humvee i używać choćby na nośniki dla Popradów (może nawet pod Noteć 35mm).
ccc
Nie ma to jak nasze rolnicze Honkery ! Dziwię się, że ich nie wybrali, a są o wiele lepsze i tańsze ! No i transfer "technologi" by mieli bez problemu ...