Reklama

Siły zbrojne

Polska stocznia Nauta zbuduje okręt dla Szwecji

Okręt rozpoznawczy HMS "Orion", który ma być zastąpiony przez jednostkę zbudowaną we współpracy Saab i Nauty. Fot. http://www.forsvarsmakten.se/
Okręt rozpoznawczy HMS "Orion", który ma być zastąpiony przez jednostkę zbudowaną we współpracy Saab i Nauty. Fot. http://www.forsvarsmakten.se/

Stocznia Remontowa Nauta, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, została wybrana do zbudowania platformy okrętu rozpoznawczego, który trafi na wyposażenie marynarki wojennej Szwecji. Jednostka powstanie na zlecenie grupy Saab, głównego wykonawcy kontraktu, a następnie zostanie przez nią wyposażona w sprzęt specjalistyczny.

Zakres odpowiedzialności stoczni Nauta obejmie całość prac przy budowie, wodowaniu i wstępnych próbach morskich platformy okrętu. Następnie Saab w stoczni w Karlskronie zainstaluje na jednostce wyposażenie służące do prowadzenia rozpoznania elektronicznego. Proces budowy zostanie zakończony przez ostatni etap prób morskich (SAT), również przeprowadzony przez szwedzki koncern.

Prezes Stoczni Remontowej Nauta Sławomir Latos zaznaczył, że realizacja prac dla Szwedów będzie szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, „nie tylko na arenie krajowej”. Podkreślił, że stocznia posiada wieloletnie doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę i odpowiednią infrastrukturę. "Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne – to wszystko sprawia, że jesteśmy przygotowani do udziału w projekcie, jakim jest budowa jednostki o specjalnym przeznaczeniu" - podkreślił Sławomir Latos.

Wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie Jyrki Kujansuu zaznaczył, że Stocznia Remontowa Nauta to „doświadczony partner z wysokimi kwalifikacjami”. Wyraził też zadowolenie z przekształcenia zamiarów współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową w „rzeczywiste partnerstwo biznesowe”, przynoszące korzyści dla obu stron. Zaznaczył: „Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się dostępnością i niezawodnością na najwyższym poziomie”.

Porozumienie o współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (Memorandum of Understanding) zostało podpisane w październiku 2016 roku, a zlecenie budowy okrętu jest jego następstwem. W komunikacie Saab podkreśla się, że Stocznia Remontowa Nauta posiada „długoletnie doświadczenie i przygotowanie techniczne”. Ponadto, jej położenie jest korzystne z punktu widzenia współpracy ze szwedzkim koncernem przy realizacji programów morskich. 

Saab otrzymał od agencji FMV kontrakt na budowę okrętu rozpoznania elektronicznego (SIGINT) dla marynarki wojennej Szwecji, o jego podpisaniu koncern poinformował 11 kwietnia. Umowa ma być wykonana w latach 2017-2020, a jej całkowita wartość wynosi 730 mln koron szwedzkich, czyli ponad 320 mln złotych. Jednostka zastąpi obecny okręt rozpoznania elektronicznego w szwedzkiej flocie, czyli wprowadzony do użycia w 1984 roku HMS Orion. Ten ostatni był kilkukrotnie modernizowany w stoczni Saab w Karlskronie. Natomiast jeszcze w 1985 roku wziął udział w kolizji z sowiecką jednostką typu Nanuchka, podczas prowadzenia rozpoznania ćwiczeń floty ZSRR w Zatoce Gdańskiej.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (29)

  1. bajania ekspertów

    Na forum jak zwykle bajania nie wiadomo o czym a okręt został już zbudowany i zwodowany w Gdyni :)

  2. As

    Budowa za darmo. Nie wyrobią się w terminie a do tego jeszcze zapłacą kary za błędy. Warto u nich zamawiać.

  3. ax

    Trochę umiaru Panowie i mniej podniecania się. Zbudować okręt na zasadzie statku handlowego (no powiedzmy nieco więcej) polskie stocznie od dawna potrafią i nie ma co się podniecać. Natomiast kwestią najistotniejszą jest zaprojektowanie pozyskanie i zintegrowanie systemów bojowych (czy tak jak tu wywiadowczych) w jeden efektowny system. A to zrobią przecież Szwedzi. Budowa i wodowanie Kormorana w porównaniu do tego wydarzenia było duuużo istotniejsze i trudniejsze. Natomiast trzeba się cieszyć że taki fakt ma miejsce.

    1. Marynarz

      okręt na zasadzie statku handlowego - to wystarcza

  4. sorbi

    Szwedzi dobrze kombinują - bo taką samą jednostkę chcą zaproponować NASZEJ Marynarce WOJENNEJ. Liczą, że się uda i pozyskamy identyczną -u nas wybudujemy kadłub dla nich, a potem dla siebie, a SAAB go odpowiednio wyposaży. Oni u nas kadłub ,a my za to u nich wyposażenie.

    1. kobuz#

      Szwedzi dobrze kombinują - bo taką samą jednostkę chcą zaproponować NASZEJ Marynarce WOJENNEJ. Jest rzeczą normalna w biznesie, ze żeby sprzedać swój produkt dla obcego właściciel (amatora), to należy samemu (jako przykład dobrego produktu) zakupić. PESA, żeby mogla eksportować sprzedała najpierw polskim przewoźnikom pociągi. Tylko w ten sposób można wzbudzić zaufanie i przekonywać o renomie dobrego sprzętu. .. so what

    2. kobuz#

      Szwedzi dobrze kombinują - bo taką samą jednostkę chcą zaproponować NASZEJ Marynarce WOJENNEJ. Jest rzeczą normalna w biznesie, ze żeby sprzedać swój produkt dla obcego właściciel (amatora), to należy samemu (jako przykład dobrego produktu) zakupić. PESA, żeby mogla eksportować sprzedała najpierw polskim przewoźnikom pociągi. Tylko w ten sposób można wzbudzić zaufanie i przekonywać o renomie dobrego sprzętu. .. so what

  5. kobuz#

    Miejmy nadzieje, ze ten nowy nabytek Szwedów nie skończy, jak ten norweski.... A tak na serio. Polska powinna już dawno postawić na ściślejszą współpracę z koncernami zbrojeniowymi Szwecji. Szczególnie, kiedy zarówno Szwedzi, jak i Polacy potrzebują nowego sprzętu (okręty, samoloty, bron osobista i rakiety). Potencjał naukowy i wykonawczy w obu państwach jest obecny. Czego brak, to chęć i decyzje nieograniczonej współpracy z tym ciekawym, neutralnym państwem. Bliskość polityczna z sąsiadami (Norwegią, Finlandią, Danią, Bałtami) są dodatkową szansą na stworzenie silnych, niezwykle mobilnych armii państw regionu morza bałtyckiego..

  6. Pęcherz pławny

    Jak jeszcze ze dwa okręty zatopią albo przewrócą, to będą do nich drzwiami i oknami (bulajami) walić kontrahenci.

  7. [sic!]

    Do "Orki" to Saab Kokums z Nautą prowadzą dialog techniczny z IU, wie ktoś?

  8. Daro

    Nauka jedyne co jest w stanie wybudować to kuter rybacki! To jest stocznia remontowa i nie jest za chiny w stanie wybudować statku wojskowego.

  9. tadek

    to już wstęp do budowy dla nas i szwedów OP A26..kadłuby u nas w byłej stoczni MW a wyposażenie u nich..wszystko pod nadzorem SAABA i PGZ..bardzo dobry ruch MON !!! A 26 ma szansę być budowany w większych ilościach ...

    1. Boczek

      To nie żaden ruch MON, a znakomity PR SAABA. Jeszce 1,5-2 lata temu przy pierwszej przymiarce NAUTA nie była godna budować takich okrętów i oferta Nauty została odrzucona. Ale Twój komentarz pokazuje jak znakomite to posunięcie SAABa. Rachunek jest dosyć prosty. Wstępna oferta na M+C albo ORKĘ to: - 2-3 mln € - byle jaka - do 5 mln € - dobra Stąd zawsze przepychanki z przedłożeniami, zmianami wywoływane przez tych którzy chcą zaoszczędzić Ostateczna to : - do 10-15 mln € - dobra - ca. 8 mln - byle jaka Możliwa "strata" SAABa na "Orionie" z Nautą to 5 mln €, czyli mniej niż wydane na oferty, a PR i sympatie dla A26 rosną eksponencjalnie. No chyba, że MON nie ma najmniejszego zamiaru iść w kierunku A26, ale ściągnął zlecenie na okręt, który Szwedzi wybudowaliby sobie sami taniej. To wtedy się z Tobą zgodzę. Ale niestety oni nawet po 1,5 roku nie zrozumieli jak funkcjonuje biznes zbrojeniowy. Porównaj ile osiągnął Siemoniak w 4 lata z tym co się teraz dzieje. Abstrahując od błędnych założeń dotyczących polityki międzynarodowej i międzynarodowych partnerów politycznych - inaczej już dawno siedzielibyśmy z Norwegami w jednej łódce i temat ORKA byłby odhaczony. Tymczasem do odhaczenia robi się coraz więcej.

  10. Północny

    Stocznia Północna budowała statki rozpoznania elektronicznego seryjnie. Do dzisiaj pływają w rosyjskiej flocie, oczywiście po modernizacjach wynikających ze zmian w świecie technologii łączności.

    1. CB

      Minus jeden, bo właśnie dzisiaj zatonął...

  11. Stelle

    Wczoraj podpisali, a dzisiaj już zatopili statek z norwegii. Mają rozmach...

  12. Lord Godar

    No to aby nie było tak słodko ... właśnie w Naucie w Gdyni wypadek z pływającym dokiem z remontowanym norweskim statkiem ... Trochę pechowo ...

  13. cotozaroznica

    ruska akcja: będą mieli za pół wieku Ślązaka :D

  14. Arado

    Zakup 100 F 35 to wydatek rzedu 60-70mld Zlotych gdy jego cena spadnie do 80mln $,plus wyposazenie i sevice,itd.Olbrzymia suma ale do drzwigniecia przez budzet.Kredyt na ten wydatek bylby rozlozony na 10-20 lat.Oczywiscie trzeba szukac oszczednosci w budzetcie MONu aby jego wydatki byly racjonalne i przejrzyste a nie na duperele,konferecje i bzdurne analizy.

    1. a-i

      ??? O co Tobie chodzi bo nie bardzo rozumiem co z tym okrętem mają wspólnego F-35 ??

  15. Luke

    Zawsze lepiej cos niz nic

  16. Bimbo

    Dobry ruch adresowany w program "Orka": patrzcie Polacy nie kłamiemy, wasze nowe okręty podwodne A-26 będą budowane w waszych stoczniach, a może nasze A-26 też.

    1. xcv

      Nieistotne elementy kadłuba, które mogą zlecić każdej zagranicznej stoczni. Odrobinę bardziej zaawansowane części robią u siebie. Żaden biznes.

  17. Analog10

    No cóż z jednej strony trzeba się cieszyć,z drugiej można się zdenerwować bo skoro Nauta może zrobić platformę okrętu dla Marynarki Szwecji to czemu by nie zrobiła dla naszej,oto jest pytanie?

    1. 123456

      Bo nikt jej nie zlecił ???

    2. CB

      Każda polska stocznia jest w stanie wybudować taką "platformę". To nie jest żaden problem. Problem tkwi w elektronice i uzbrojeniu, a to już Szwedzi będą robić sami i w dodatku u siebie. U nas po prostu wybudowanie kadłuba jest dużo tańsze i w tym tkwi cała tajemnica...

    3. Mirosław

      Nie będę zbyt oryginalny i powtórzę to co wielu na tym forum. Różnica tkwi w procedurach, sławetnych "dialogach technicznych" Inspektoratu Uzbrojenia. Najpierw zupełnie bezproduktywna z punktu widzenia podmiotu komercyjnego dyskusja co do założeń (trzeba je znać przed uruchomieniem projektu a nie formułować w jego trakcie). Później wielokrotne zmiany w tych założeniach, wymagające kosztownych modyfikacji i pompujące koszty. Na koniec decyzja, że jednak wyposażenie będzie inne.

  18. b

    Mozna, wystarczylo tylko nie wpychac na sile kolesi na stanowiska. Wreszcie PGZ staje sie normalnym podmiotem a nie miejscem dla kolegow i rodziny.

    1. dwa

      przecież w tej kwestii bez zmian

  19. zadowolony

    Dobrze, ze chociaż kadłub zbudujemy.

  20. CB

    Każda nasza stocznia jest w stanie wybudować taką platformę (czyli de facto kadłub). Co innego z wyposażeniem elektronicznym i uzbrojeniem, dlatego Szwedzi zrobią to sobie sami u siebie. A Nauta dlatego, że od początku rząd lobbuje za przedsiębiorstwami związanymi z PGZ, przy okazji utrudniając niestety działalność innym spółkom.

  21. Ślązak

    Szwecja to ciekawy kierunek współpracy A-26 to mój faworyt na Orke politycznie Niemcy i Francja nie do przyjęcia choć okręty super

  22. Podbipięta

    I drugi dla nas.......?

    1. asd

      tak....w plastiku jako model do szafy.

    2. Marek

      A kto zapłaci?

  23. say69mat

    @def24.pl: Stocznia Remontowa Nauta, należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej została wybrana do zbudowania platformy okrętu rozpoznawczego, który trafi na wyposażenie marynarki wojennej Szwecji. say69mat: Z jednej strony, cieszy prestiżowy sukces naszej stoczni. Z drugiej strony, szwedzki koncern nie ma problemów z powierzeniem budowy skomplikowanej platformy rozpoznania morskiego polskiej stoczni. Z kolei polski rząd ma problemy z wyborem wykonawcy zlecenia na budowę okrętów na rzecz naszej floty nawodnej. Ba ... jak się wydaje, ma problemy ze zrozumieniem sensowności posiadania nowoczesnych okrętów nawodnych.

    1. gość45

      Proszę czytać ze zrozumieniem, stocznia ma jedynie wybudować sam kadłub (chodzi o niski koszt produkcji)zaś jego specjalistycznym wyposażeniem ma się zająć przemysł szwedzki.

  24. AWU

    ... chyba raczej "HSwMS Orion"?

  25. ja-nek

    Fajnie, tylko pewnie sam kadłub to 1/4 ceny

Reklama