Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemiecki desant z mieleckiego Skytrucka

Fot. Bundeswehr/Konstantin Möller
Autor. Bundeswehr/Konstantin Möller

Niemieccy spadochroniarze po raz pierwszy odbyli ćwiczenia z wykorzystaniem samolotu transportowego M28 Skytruck wyprodukowanego przez PZL Mielec. Jego zadaniem jest odciążenie floty maszyn transportowych Luftwaffe.

Reklama

Samolot został wykorzystany w czasie ćwiczeń zorganizowanych w Altenbayern w Górnej Bawarii. "Dziś następuje punkt kulminacyjny ponad pięcioletniej pracy nad projektem. (...) Z wykorzystaniem M28 w szkoleniu spadochroniarzy osiągnięto nową jakość w kwestii dostępności oraz zdolności użycia przeznaczonych do tego samolotów" - powiedział podpułkownik Christian Schoebel, dowódca centrum szkoleniowego w czasie otwarcia ćwiczeń, prowadzonych pod koniec czerwca.

Niemcy
Fot. Bundeswehr/Konstantin Möller

Bundeswehra może użytkować samolot przez cztery lata dzięki umowie zawartej z cywilnym operatorem z Magdeburga. Prace w tym zakresie trwały już od 2012 roku. Dopuszczenie maszyny do przeprowadzania ćwiczeń wojskowych poprzedziły szeroko zakrojone testy, prowadzone przez odpowiednie służby Bundeswehry. Skytruck może być wykorzystywany do szkolenia wszystkich jednostek niemieckich sił zbrojnych, trenujących skoki spadochronowe.

Czytaj także: M28 na amerykańskim tournée. Walka o nowe rynki zbytu

Służby prasowe Luftwaffe podkreślają, że użycie M28 ma wypełnić lukę między samolotami Transall C-160 wycofywanymi ze służby a A400M wyprodukowanymi przez Airbus, które nie zostały jeszcze dopuszczone do użycia w szkoleniu spadochroniarzy. Wycofywanie maszyn C-160 już bowiem trwa, a wdrażanie A400M jest przesunięte w czasie w stosunku do pierwotnych planów. 

M28 Skytruck to lekki, dwusilnikowy samolot transportowy, produkowany przez PZL Mielec. Łącznie na świecie lata ponad 100 maszyn tego typu. Są używane zarówno przez siły zbrojne, jak i użytkowników cywilnych. W Polsce maszyny rodziny M28 są w różnych wersjach (w tym patrolowo-rozpoznawczej Bryza) użytkowane między innymi przez Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną i Straż Graniczną. 

Zobacz też: Samolot z Mielca leci na podbój Ameryki Południowej [Defence24.pl TV]


 

Reklama
Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (3)

  1. Pasionat

    Prawda jest taka że Niemcy przekręciły PZL na dużą kasę przy tym kontrakcie.Gratulacje dla całego działu sprzedaży i powodzenia przy konstruowaniu następnych umów.

    1. tak to chyba wygląda

      A może jakieś szczegóły, bo póki co to oczerniasz i jednych i drugich. Chętnie przeczytam.

  2. jts

    Świetna wiadomość i dobra reklama.M28 to dobry samolot.

    1. gts

      Moze i dobry choc rozwiazania w kabinie jieco archaiczne. Szkoda ze nie rozwijalismy calej linii tego typu samolotow zeby np rywalizowac z Casa C-235 i C-295. No ale nyc moze kultury tecznicznej juz na to nam nie starcza i mozemy budowac tylko tanie choc niezle konatrukcje. Swiat niestety woli bardziej zaawansowane rozwiazania i przyszlosc taczej bedzie nalezec do takich rozwiazan jak Valor. Problem krotkiego startu i ladowania rozwiazuje i ladujac pionowo. Nasze rozwiazanie moze raczje zadowolic biedniejsze kraje, co znaczy ze duzej sprzedazy nie ma co sie spodziewac. Po turne w Ameryce Poludniowej zamowiania sie tez nie sypnely choc temetu raczej nie sledzilem wiec nie bede sie upieral stanowczo ze sukcesu konstrukcja nie odniosla.

  3. NAVY

    ....dobry samolot który dobrze pali ;-)

Reklama