- Analiza
- Wiadomości
M28 na amerykańskim tournée. Walka o nowe rynki zbytu
Samolot M28 Bryza rusza na promocyjne tournée po Karaibach i Ameryce Południowej. W czasie dwóch miesięcy maszyna odwiedzi łącznie 13 miast w 7 krajach prezentując przede wszystkim potencjał do działania w różnych warunkach klimatycznych i pogodowych oraz zdolności do krótkiego startu i lądowania. Obecnie widać rosnące zapotrzebowania na samoloty o takich walorach, a koncern Lockheed Martin, do którego należy obecnie PZL-Mielec, zdaje się być zdecydowany skorzystać z okazji.
Trasa promocyjna M28 rozpocznie się w połowie marca na Trynidadzie i Tobago. Następnie ekipa techniczna i załogi przeniosą się na kontynent - do Brazylii, Argentyny, Ekwadoru, Kolumbii, Panamy i Meksyku. Samolot odwiedzi również w dniach 4-7 kwietnia organizowane co dwa lata targi LAAD Defence and Security Exhibition w Rio de Janeiro. To ważna możliwość zaprezentowania M28 w tym regionie, który stanowi obecnie bardzo chłonny rynek. Jest to również istotna zmiana w zakresie promocji M28, który znajdując się od początku w ofercie PZ-Mielec nie był przez lata szczególnie eksponowany w ofercie Sikorsky Aircraft. Dla koncernu Lockheed Martin może to być natomiast interesujące uzupełnienie oferty samolotów transportowych C-130 Hercules znacznie mniejszą maszyną o wyjątkowych parametrach.
Nadchodzący pokaz w siedmiu krajach to świetny przykład tego, jakie korzyści przyniosło firmie Sikorsky i PZL Mielec przejęcie przez koncern Lockheed Martin, który ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie w obsługiwaniu cywilnych i wojskowych klientów w regionie Karaibów i Ameryki Łacińskiej.
Obecnie na całym świecie lata ponad 100 samolotów M28, spełniając zarówno funkcje cywilne jak i wojskowe. Jest to nowoczesna, dwusilnikowa maszyna klasy STOL, tj. posiadający możliwość krótkiego startu i lądowania oraz szybkiej rekonfiguracji do wielu różnych zadań: przewozu pasażerów i ładunków czy skoków spadochronowych. Dzięki systemowi szybkiej rekonfiguracji możliwe jest przygotowanie samolotu w krótkim czasie odo realizacji innych zadań lub też ich łączenia (np. transportu ładunków i ludzi). W polskich siłach zbrojnych samoloty pełnią szeroką gamę zadań, obejmujących zarówno loty transportowe czy szkolenie spadochroniarzy jak też zadania rozpoznawcze i naukowo-badawcze.
M28 jest również dostępny w wersjach specjalistycznych, takich jak morska, patrolowa czy zwiadowcza. Tego typu warianty stosowane są między innymi przez polską Marynarkę Wojenną i Straż Graniczną. Samolot M28-05 Bryza należący do Straży Granicznej brał udział w misjach Frontex związanych z kontrolą napływu uchodźców na Morzu Śródziemnym. W ogłoszonym w ostatnich dniach przez Straż Graniczną przetargu na wielosilnikowe samoloty wyposażone w radar i system optoelektroniczny silnym kandydatem będą z pewnością samoloty z Mielca, zwłaszcza w sytuacji gdy na wyposażeniu znajduje się już maszyna tego typu.
Czytaj też: Straż Graniczna kupuje nowe samoloty.
Jeśli chodzi o odbiorców zagranicznych, to wśród dotychczasowych użytkowników M28 znajdowały się np. wojska specjalne i siły powietrzne USA, Gujana, Jordania, Wenezuela, Indonezja i Wietnam. Pokazuje to jak szerokie są możliwości wykorzystania tych samolotów. Wśród mniej egzotycznych użytkowników może się niebawem znaleźć Estonia, która liczy na używane samoloty M28 pozyskane od US Special Forces, ale też planuje zakup nowych samolotów w Mielcu.
Dostrzegamy wzmożone zainteresowanie wykorzystaniem dwusilnikowego samolotu M28 w Afryce, Azji, Indiach, a także w Europie Środkowej, na Karaibach i w Ameryce Łacińskiej. Są to regiony, gdzie ludzie i towary muszą być często transportowane na stosunkowo słabo wyposażone lotniska, co sprawia, że jest to potencjalnie bardzo obiecujący rynek dla M28. To sprawdzony, solidny i niezawodny samolot, który może działać w najtrudniejszych warunkach przy minimalnym wsparciu z zewnątrz.
PZL M28 Bryza to dwusilnikowy turbośmigłowy samolot użytkowy krótkiego startu i lądowania. Dzięki skrzydłom o zwiększonej sile nośnej, rewersowi ciągu śmigieł oraz wytrzymałemu podwoziu może lądować na nieprzygotowanych lądowiskach o długości mniejszej niż 345 m. M28 ma masę startową do 7500 kg i może przewozić 2300 kg ładunku na odległość ponad 450 km. Samolot M28 posiada certyfikaty lotnicze FAA i EASA, brazylijski ANAC, indonezyjski, nepalski (CAAN), tajwański (CAA) oraz indyjski (DGCA). Misje cywilne wykonywane przez ten samolot obejmują zrzuty spadochronowe, ewakuacje medyczne, loty patrolowe i rozpoznawczo-morskie, a także akcje poszukiwawczo-ratunkowe. Dostępne są również specjalistyczne warianty wojskowe.
Czytaj też: Amerykanie wycofali ze służby 2/3 polskich samolotów M28.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]