- Wiadomości
Kolejny wypadek indyjskiego Su-30
W indyjskim stanie Radżastan doszło do katastrofy wielozadaniowego samolotu myśliwskiego Su-30MKI. Obaj piloci maszyny zdołali się katapultować. Do poprzedniego wypadku z udziałem Su-30MKI doszło niecałe dwa lata temu, a w sumie Hindusi utracili już siedem myśliwców tego typu.

Myśliwiec Su-30MKI należący do indyjskich sił powietrznych wykonywał rutynowy lot szkoleniowy z bazy lotniczej w mieście Dźodhpur w stanie Radżastan, na północnym-zachodzie Indii. Obaj piloci maszyny zdołali się katapultować. W wyniku upadku samolotu ranne zostały trzy osoby na Ziemi. Przyczyny zdarzenia nie są na razie znane.
Do poprzedniej katastrofy samolotu Su-30MKI doszło w Indiach w maju 2015 roku. Po innym wypadku w październiku 2014 roku, kiedy załoga została samoistnie katapultowana z myśliwca cała flota indyjskich maszyn tego typu została uziemiona na ponad miesiąc - do czasu przeprowadzenia przez Rosjan inspekcji instalacji maszyny. W sumie od momentu wprowadzenia Su-30MKI do służby w 2002 roku Hindusi stracili już w wypadkach siedem samolotów tego typu.
Czytaj też: Wadliwe silniki dla Su-30MKI. Rosja odpowie?
Indyjskie siły powietrzne mają jeden z najwyższych współczynników wypadków lotniczych na świecie. Także 15 marca br. w Allahabadzie w stanie Utar Prades rozbił się należący do tej formacji śmigłowiec HAL Chetak (licencyjna wersja francuskiego Aérospatiale Alouette III). Z kolei w 2016 roku Indie utraciły w wyniku katastrof m.in. 2 samoloty bojowe SEPECAT Jaguar, 2 Migi-21 Bison, Miga-27, Bae Hawka i transportowego An-32, który w lipcu 2016 roku zaginął nad Zatoką Bengalską z 29 osobami na pokładzie.
Wielozadaniowy samolot myśliwski Su-30MKI pełni kluczową rolę w indyjskich siłach powietrznych. Zdolny jest on zarówno do udziału w misjach wywalczania przewagi w powietrzu, jak i przeprowadzania ataków na cele naziemne, w tym z użyciem rakiet manewrujących dalekiego zasięgu Brahmos i broni jądrowej. Obecnie Indie mają w służbie ok. 240 samolotów tego typu, a docelowo ma ich być 314. Następca Su-30MKI myśliwiec FGFA trafi do indyjskich sił powietrznych prawdopodobnie nie wcześniej niż w drugiej połowie lat 20. XXI wieku.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu