Ukraina: Neptun i Wilcha idą na eksport

26 lipca 2021, 07:28
Test Wilcha-M Odessa
Fot. Ukroboronprom
Reklama

Ukraińska broń może iść na eksport – jak podał dyrektor biura konstrukcyjnego „Łucz” system obrony przybrzeżnej Neptun trafi do trzech państw – w tym Indonezji. Natomiast pociskami Wilcha-M żywo interesują się państwa arabskie – Arabia Saudyjska, Kuwejt i Zjednoczone Emiraty Arabskie, przy czym z tymi ostatnimi trwają już negocjacje. Mają być one użyte w zmodernizowanych wyrzutniach BM-30 Smiercz.

Jak poinformował Oleg Korostelow, główny konstruktor i dyrektor biura konstrukcyjnego „Łucz”, trzy kraje są zainteresowane kupnem systemu przeciwokrętowego Neptun, a trzy kolejne pociskami rakietowymi o zwiększonej donośności Wilcha-M.

W wypadku tego pierwszego jednym z nich jest Republika Indonezji. Rozmowy w sprawie pozyskania trwają od 2020 roku. Najprawdopodobniej to ona zostanie pierwszym zagranicznym użytkownikiem. Istnieją jeszcze dwa inne kraje interesujące się Neptunem, aczkolwiek jak to ujął Korostelow – „jest jeszcze za wcześnie by o tym mówić”.

Natomiast Wilchą-M, do użytku w zmodyfikowanej wyrzutni BM-30 Smiercz, zainteresowane są państwa Bliskiego Wschodu: Kuwejt, Arabia Saudyjska oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Biuro konstrukcyjne „Łucz” w tej kwestii prowadzi już negocjacje z ZEA.

System obrony przybrzeżnej Neptun składa się z wyrzutni USPU-360, wozu transportowo-załadowczego TZM-360, transportowego TM-360 i dowodzenia RKP-360. Sześć wyrzutni, wozów transportowo-załadowczych, transportowych, jeden dowodzenia, a także 24 pociski RK-360 wraz z 48 znajdującymi się na pojazdach transportowo-załadowczych składa się na jeden cały dywizjon. 

RK-360 to poddźwiękowe pociski manewrujące o wymiarach 5,5 m długości, 0,38 m średnicy i 1,33 m rozpiętości skrzydeł. Masa wynosi 870 kilogramów, natomiast sama głowica waży 150 kg. Zasięg Neptuna wynosi 300 kilometrów, przy prędkości 0,85 Ma, lecąc na wysokości od 10 do 300 metrów, przy czym na samym końcu jego pułap ulega obniżeniu do nawet 3 metrów. W przyszłości pociski Neptun będą wystrzeliwane również z okrętów jak i samolotów czy bezzałogowców w zmniejszonej wersji. Pocisk Neptun dla platform powietrznych byłby pozbawiony silnika startowego oraz kontenera, dzięki czemu miałby zmniejszoną masę, co w konsekwencji przełożyłoby się na znacznie większy zasięg, wynoszący co najmniej 250 kilometrów.

Reklama
Reklama

Z kolei Wilcha (pol. Olcha) jest rozwinięciem radzieckiego systemu artylerii rakietowej BM-30 Smiercz. Wystrzeliwuje on 300-milimetrowe pociski rakietowe, odporne na zakłócenia i naprowadzane za pomocą GPS i modułu bezwładnościowego INS. W najnowszej wersji – Wilcha-M – mają zasięg do 120 kilometrów, aczkolwiek przeprowadzano również strzelania na dystansie do 130 kilometrów, przy czym rozrzut wynosi do 30 metrów. O połowę mniejszy rozrzut występuje jeżeli Wilcha zaatakuje cel oddalony o maksymalnie 60 lub 70 kilometrów. Warto dodać, że pocisk jest sterowany, wzorem pojazdów kosmicznych i silników RCS, za pomocą silniczków impulsowych umieszczonych na przodzie. Natomiast końcowa faza lotu, przed uderzeniem w cel, polega już na sterowaniu aerodynamicznym.

Co ciekawe, docelowo Ukroboronprom planuje zwiększenie zasięgu Wilcha-M do nawet 200 kilometrów (wariant Wilcha-M2). Wiązałoby się to z wyrzeczeniami pokroju zmniejszenia o połowę masy głowicy, do 125 kilogramów. Na chwilę obecną istnieją następujące typy rakiet z rodziny Wilcha – podstawowy o zasięgu do 70 km, z głowicą odłamkowo-burzącą; Wilcha-R o również takim samym zasięgu, ale zamiast głowicy odłamkowo-burzącej posiada kasetową; a także Wilcha-M, której główną cechą jest skuteczna donośność wynosząca 120 kilometrów.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 95
Reklama
Mixi
wtorek, 27 lipca 2021, 14:36

Pasowałby pozyskać cenne technologie rakietowe od Ukrainy współpracując z nimi aby móc je wykorzystać w naszym przemyśle.

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 15:46

A czemu uważasz że chcieliby współpracować z Polską, skoro produkują broń na eksport? Żeby robić sobie konkurencję? Może nie da się z nimi współpracować z jakiś powodów. Dziwne jest zapatrzenie niektórych na tą Ukrainę...

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 08:35

Może dlatego że juz współpracuja z Polska przy wielu programach zbrojeniowych?.

Aśka
sobota, 31 lipca 2021, 16:19

Dziwne? Wcale nie. Już wielu na Ukrainie potrafi pisać po polsku.

marek
wtorek, 27 lipca 2021, 13:20

Może tak dobre nie są jak amerykańskie ale cena umożliwi odpowiednie nasycenie tym sprzętem i może oddziaływać zniechęcająco dla agresora a sprzęt bardziej zaawansowany zostaje wtedy dla bardzo znaczących celów.

Polo
wtorek, 27 lipca 2021, 12:53

Dlaczego my nie współpracujemy z Ukrainą w obszarze zbrojeń?? 1. Mamy wspólnego wroga 2. Ukraińcy produkują niezły sprzęt, który w dodatku nie posiada "wyłącznika" zlokalizowanego gdzieś na innym kontynencie..

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 15:31

A jakiego to wspólnego wroga mamy?

123
wtorek, 27 lipca 2021, 15:50

Twoich sowieckich braci towarzyszu,już nieraz Polskę napadali a i kilka lat temu ćwiczyli symulowany atak atomowy na Warszawę :) Ciągle im ta Polska przeszkadza,to chyba obsesja po roku 1920

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 16:40

To czemu Ukraina, która jest z nimi w stanie wojny kupuje od nich gaz i inne paliwa? Podobnie Niemcy kupują od nich gaz a Biden spotyka się z Putinem. Na Rosję trzeba uważać ale skrajna rusofobia raczej nie dział na naszą korzyść.

Buczacza
wtorek, 27 lipca 2021, 21:09

A co to jest rusofobia?

Polski patriota.
wtorek, 27 lipca 2021, 10:15

To niech zniszczą flotę rosyjską i po problemie, skoro są takie dobre.

Roshedo
wtorek, 27 lipca 2021, 07:07

Nasz MON może by się tym zainteresował??? Dużo, tanio i Rosjan w razie W spokojnie wystarczy....

Reo
sobota, 31 lipca 2021, 11:48

Żadne ukraińskie uzbrojenie nie może być sprzedane na zachód bo nie spełnia standardów NATO. Czytaj że zrozumieniem - jest wyraźnie napisane że to wersja rozwojowa radzieckiego pocisku Smiercz.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 08:37

RK-3 Korsar, Kwitnyk, ups , coś chyba nie tak.

ALFRED
poniedziałek, 26 lipca 2021, 19:16

Pytanie a co z naszym systemem rakietowym opartym na rosyjskim 2k5 Korszun ..podobno został nam sprzedany od Ukrainy i mieliśmy zbudować polskie novum rakietowe dla wojsk lądowych będące uzupełnieniem Langust o nazwie Rozwielitka metodą odwróconej technologii z tego co wiadomo prototyp systemu tj silniki rakiet już testowano

KrzysiekS
poniedziałek, 26 lipca 2021, 18:04

Jak źle musi być z finansowaniem Ukrainy jeżeli mając groźbę ingerencji Rosji sprzedaje swoje najlepsze systemy zamiast dostarczyć je własnej armii.

LMed
wtorek, 27 lipca 2021, 07:21

Na tym można zarobić przecież, są chętni do kupna. To daje szanse na rozwój tej produkcji na przykład. O priorytetach produkcji dla własnej armii to trzeba krzyczeć jak produkuje się sprzęt niesprzedawalny za granicę (Krab, Rak,...).

LMed
poniedziałek, 26 lipca 2021, 17:40

No cóż. Szacunek się należy. No i śmieszą te bzdety o "trójmorzu" .

nwd.j/l
wtorek, 27 lipca 2021, 08:34

Jak każdego germanofila.

krld
poniedziałek, 26 lipca 2021, 17:36

Chce milion takich, ale drogi kimie mmm... Co to miliard na jutro niech każdy taki ma!!!!

ktr
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:41

I dobrze niech sprzedają ile się da i gdzie się da. Wygryzą Rosjan z rynku i nie dość że będą mieli pieniądze na następne projekty to pozbawią agresora dochodów. Tak trzymać !

anakonda
poniedziałek, 26 lipca 2021, 19:44

obawiam sie ze nie masz racji , broń z regoły kupuje sie tam gdzie mozna liczyć na inne inwestycje ,Ukraina jest na dziś słabiutka w każdej innej dziedzinie !!!

dropik
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:14

co do wilchy to jeszcze nie widzialem jeszcze wyrzutni produkcji ukrainskiej . Dla ZEA to nie problem bo mają 6 oryginalnych wyrzutni . Arabia nie ma żadnej

złośliwy
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:24

Podobno są im potrzebne do obrony wybrzeża. Jeszcze ich nie mają, a już je sprzedają.

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:38

Człowieku co robisz złego słowa o nich nie można powiedzieć. O Rosji tylko takie rzeczy możesz pisać.

nima i nie będzie
poniedziałek, 26 lipca 2021, 17:37

" Jeszcze ich nie mają, a już je sprzedają"-jak Rosjanie Su-57

123
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:10

Pokaż polskie systemy tej klasy ??? :) wasal sam nic nie produkuje tylko wszystko z półki bierze :)

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:40

Nas na to stać. A oni te swoje systemy w tej swojej pseudowojence niech wreszcie użyją

Fanklub władzy
wtorek, 27 lipca 2021, 14:20

Nas na to stać ??? to gdzie jest polska wersja Neptuna czy Wilchy ????? Lepiej samemu robić czy być zależnym od kogoś ???

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:38

Dokładnie.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:52

Mamy lepszej klasy i nie z USA.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:39

Co mamy lepszego od Wilchy?

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 08:37

"Złośliwy" pisał o obronie wybrzeża, czyli o Neptunach.

Jagoda
poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:42

Wiesz po to są "sklepy" nie trzeba zakładać gospodarstwa rolnego aby mieć chleb czy mięso.

123
poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:57

No oczywiście i w razie wojny pójdziesz szukać sklepu żeby chleb kupić bo sam nie potrafisz go zrobić :) Ośmieszyłeś się całkowicie :)

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:41

W razie wojny jak im te zakłady np. zbombardują to też nic nie wyprodukują

123
wtorek, 27 lipca 2021, 10:25

Człowieku lepiej umieć coś samemu robić i produkować czy całe życie liczyć na kogoś jak w przypadku Polski ??? Oni mają swój system o takim zasięgu a dla nas taki zasięg to jest kosmiczna technologia

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 15:33

Lepiej samemu produkować a jak się nie ma możliwości to trzeba kupować i tyle

123
wtorek, 27 lipca 2021, 15:55

Mozna było zabiegać o współpracę z sąsiadem i starać się o transfer technologii ale jak to wynika z twojej odpowiedzi - Po co samemu się starać jak lepiej być zależnym od kogoś :)

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 16:44

Uważasz pewnie żeby się z nami wiedzą podzielili. Ktoś u nich na tym sprzęcie zarabia i wątpliwe, eby nam te technologie sprzedali - podobnie jak Chińczykom Motor sicz

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:53

Najpierw poczytaj jak wyglądał offset w przypadku NSM.

123
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:55

Czytałem jak wygląda "offset" w przypadku defiladowego dywizjonu Himarsa :) Ale po co iść na współpracę z sąsiadem jak można podobny system brać w Ameryce bez żadnego transferu technologii i dalej być zacofanym.

LMed
wtorek, 27 lipca 2021, 08:43

Z tym zacofaniem pełna zgoda, no i jeszcze pozycjonowanie się w kategorii "władców trójmorza" z amerykańskiego nadania przy okazji.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 08:41

Podobny? W którym miejscu widzisz podobieństwo? Poza tym jak chcesz porządny system, który nie jest z USA to zapraszam choćby do Turków.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 08:41

Jaki niby masz sysyem z Turcji?? Bo ich artyleri rakietowa to albo amerykańskei MRLS albo chińskie WS.

123
wtorek, 27 lipca 2021, 12:15

Czytasz ale w ogóle niczego nie rozumiesz :) Chodzi mi o to że oni budują i mają swoje a teraz proszę pokaż mi polski system klasy Wilcha ??? Nie musisz wymieniać 10 wystarczy chociaż 1 polski system tej klasy :)

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 13:15

Mają swoje, bo zostało im w spadku po ZSRR. Bez tego nie mieliby wesoło. My nie dostaliśmy takiego spadku. Możemy więc spróbować zrobić sami. Potrwa i będzie kosztowało, albo pójść do Roketsana, tak, jak Roketsan poszedł wcześniej do Chińczyków. Do tych ostatnich nie możemy iść z wiadomych powodów. Co, co do Hilmarsa jest jaki jest, ponieważ zdecydowano się na taką właśnie formę zakupu.

123
wtorek, 27 lipca 2021, 14:40

Oczywiście że mają w spadku ale co nasze kolejne rządy robiły przez 30-ści lat wolnej Polski ?? I do dzisiaj nic nie jest robione,Kupujemy Himarsa bez żadnego transferu technologii skazując się na dalsze zacofanie.Nawet władzy nie zależy tylko wszystko z amerykańskiej półki.Czy nie uważasz że lepiej robić samemu niż liczyć na kogoś ??? A my się skazujemy na łaskę USA bo sami leżymy i nawet nie próbujemy się podnieść.

zulu
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:41

Z miasta ludziom nie wytłumaczysz że może braknąć jedzenia w Biedronce

rydwan
poniedziałek, 26 lipca 2021, 19:47

ze wsi zaś że można poukładac sobie w szafie .

AXM
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:23

Nasza artyleria rakietowa strzela na całe 40 km i to dzięki pomocy francuzów..... Nie rozumiem czemu nie pójdziemy na współpracę z Ukrainą.... U nas władza robi wszystko abyśmy byli zacofani

tak sadzisz?
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:15

to poczekaj na peowców ,zobaczysz czym jest cofniecie wojska do epoki kamienia.

AXM
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:58

Była epoka kamienia i dalej jest,zero rozwijania technologii jeśli chodzi o artylerię rakietową.Silniki do Feniksa mamy od francuzów a Ukraina sama robi pociski o zasięgu 200 km my musimy się zadowolić 40 km :)

Rejtan
poniedziałek, 26 lipca 2021, 22:46

122mm vs 300 mm. Nie ma pocisków 122mm o zasięgu pow. 75 km. My będziemy mieć HIMARS o zasięgu 135 lub 150 km oraz PrSM o zasigu 300-400 km. Brakuje nam rozpoznania i naprowadzania powyżej 100 km

AXM
wtorek, 27 lipca 2021, 10:23

Zgadzam się że będziemy mieć jeden defiladowy dywizjon Himars,tylko oni mają swoje z prawem do tego a my będziemy mieć od dalekiego wujka bez żadnego transferu technologii.A lepiej umieć coś samemu czy liczyć całe życie na kogoś ?????

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:47

Za PO była epoka kamienia, teraz jest epoka kamienia łupanego. To postęp.

Bzdety prawisz
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:50

Póki co pisowcy nie zaczęli produkować żadnego uzbrojenia w Polsce, które zostało za ich rządów zaprojektowane, przetestowane i wdrożone do produkcji. Wszystko co robią to kupowanie z półki i kontynuacja projektów poprzedników!

Ty jeszcze większe
wtorek, 27 lipca 2021, 08:44

Tamci zaś "naprodukowali" i "nakupowali" tyle, że starczyłoby na cały "wielkoniemiecki" Wermacht. Bez wątpienia umieli jedno. Gnoić to, co już jest.

Fanklub władzy
wtorek, 27 lipca 2021, 16:04

Defiladowy dywizjon Himars i defiladowe 2 baterie Patriot nawet nie starczą na wielkosowiecką Białoruś :) No ale mówią że dzisiaj jesteśmy potęgą która w końcu wstała z kolan a zakupy w ilości defiladowej :)

4cis
wtorek, 27 lipca 2021, 14:30

Tak jest

Hanys
poniedziałek, 26 lipca 2021, 10:35

Tymczasem w Polsce w roku 2150: Nie produkujemy laserów, myśliwców kosmicznych i reaktorów na antymaterię, bo te przeklęte 50 lat komuny z XX w. wszystko zniszczyło :)

Buczacza
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:00

A co ty masz wspólnego z polską?

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 09:39

A ty dlaczego piszesz "polską" z małej litery?

Buczacza
wtorek, 27 lipca 2021, 21:30

Jesteś hanys?

Piotr
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:58

no co prawda to prawda - wymówka z komuną wiecznie żywa

Maciek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:40

Przejrzałem dziś listę największych płatników podatków w Polsce. Nie ma na niej żadnej firmy produkcyjnej. Same banki, PGNiG, biedronka, Orlen i tym podobne. My zwyczajnie nie mamy przemysłu!

Buczacza
poniedziałek, 26 lipca 2021, 16:34

To już teraz wiem skąd rekordy w eksporcie. A także w produkcji przemysłowej. BO MY NIE MAMY PRZEMYSŁU.....

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:47

Mam parę osób w rodzinie które pracuja w hucie stali, obroty spore, stal najdroższa w całej Europie ale właścicielem huty jest spółka hiszpanska

Buczacza
wtorek, 27 lipca 2021, 10:28

No i ? W marcu eksport to 110 mld zł ! Takie BMW kupuje części do samochodów za 2 mld EURO. Już pobiliśmy rekordy z przed pandemii. W zakresie wzrostów produkcji i eksportu mamy najwyższe wskaźniki w całej cywilizowanej Europie.. A w przeliczeniu na jednego mieszkańca eksportujemy kilka razy więcej niż wielka rosja... Do tego nie majac przemysłu i całej tablicy Mendelejewa w ziemi... Ludzie po raz pierwszy od początku tego państwa rozwijamy się bardzo szybko. Czy wszystko jest ok. nie. Czy wszystko mi się podoba też nie. Czy jesteśmy na dobrej drodze. Zdecydowanie tak. Więc przestańcie pisać bzdury.

Raf
wtorek, 27 lipca 2021, 15:48

Przy słabej walucie to eksport jest spory - ot taka cała tajemnica ekonomii. Tylko sprawdź ile za te złotówki możesz sobie kupić teraz a ile można było kupić kilka lat temu. o zadłużaniu kraju już nie wspomnę

Buczacza
wtorek, 27 lipca 2021, 19:22

Co chcesz udowodnić? Co imputujesz? Za każdym razem obowiązuje ten sam schemat. Coś ktoś udowadnia. Tylko co prawdę. Ostatnio czytałem bardzo ciekawe opracowanie. Dotyczące środków finansowych pozostających w portfelu. Po opłaceniu wszystkich rachunków itd. Przeskoczyliśmy wszystkich sąsiadów. Za wyjątkiem Niemców i Czechów. Do tych ostatnich zbliżamy się b.szybko. W 89 byliśmy ostatni!

poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:37

To firmy zwolnione z podatku…. vw, lg itp, ale ludzie maja prace i oni płaca podatki….

Dropik
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:18

wyciągnąłeś zbyt pochopne wnioski.

poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:17

moze mniej płacą ? :P

Meska
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:13

Zgubiłeś w swoich wyliczeniach firmy produkujące gry komputerowe. Jak widać Polska to nie tylko banki i Orlen.

Meska
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:11

Jednymi z najwiekszych platnikow są producenci software, gry komputerowe itd . Wiec nie gadaj ze Polska to tylko banki.

ja
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:03

No faktycznie . Pocieszające, ..gry komputerowe hahahaha

Minister Wojska Dariusz Płaszczak
poniedziałek, 26 lipca 2021, 20:49

Chciałeś obalić jego komentarz, i ci nie wyszło. Musisz użyć czegoś więcej niż pustego wyśmiewania.

obudziles się?
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:17

no to geniuszu odpowiedz na pytanie kto zlikwidował przemysł w Polsce.

Dropik
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:20

sam się zlikwidował. zaczęlo się to w latach 80-tych. Czy Apple, Google , Facebook to przemysł ? znajdz przemyslowe firmy które dorównają tym gigantom ...

złośliwy
poniedziałek, 26 lipca 2021, 15:07

A do pracy wyjeżdżasz Facebookiem :).

Mateusz
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:11

Bo niestety zarabia się na handlu produktem gotowym (kupujemy, wkładamy w swój karton, sprzedajemy). Przemysł jest ale nie na gotowy produkt, ale półprodukty. Większość zakładów robi półprodukty, i spółki córki odsprzedają po kosztach produkcji spółkom matkom.

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:50

Bo Polska to głównie rynek usług i ewentualnie prostej produkcji przemysłowej. Zaawansowanych technologii raczej nie mamy

rozczochrany
poniedziałek, 26 lipca 2021, 09:52

Zdaje się ze polska armia potrzebuje artylerii rakietowej dalekiego zasięgu. Ciekawe ile by chcieli za licencję?

Dropik
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:26

trochę pieniedzy. Choć to rozwiązanie nie jest zbyt nowoczesne. Rakieta ma 7 m długości i lata dość blisko choć oczywiście ma imponujący ładunek sięgający do 250 kg. Dla nas powinien być standard 227 i 4m długości tak aby niekierowaną amunicją można było strzelać od himarsa (kierowaną i niekierowaną ). Tyle , że MON już postawił na himarsa wiec rozważania nie mają sensu. Nie jest to rozwiązanie tragiczne dla WP,ale przemysł nic nie zyska.

abc
poniedziałek, 26 lipca 2021, 12:09

Za mało. To są wschodnie ceny, my zaś ( MON konkretnie ) potrzebujemy kupować drogo i w małych ilościach. Taka ciekawostka - szczególnie dla tych przeliczających budżety Rosji i Polski na dolary. Rosja zamówiła właśnie dla siebie 65 śmigłowców sanitarnych 28 Mi-8 i 37 Ansatów za 28 mld rubli czyli jakieś półtora mld złotych. MNiej więcej tyle ile my zapłaciliśmy za 4 ( słownie cztery) AW101.

Raf
poniedziałek, 26 lipca 2021, 23:51

Ale pamiętaj - większość tutaj pisze że ich sprzęt jest ze styropianu i tektury. Pewnie dlatego takie tanie

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:35

Roketsan bardziej interesujące zabawki.

Davien
poniedziałek, 26 lipca 2021, 11:27

A masz wyrzutnie BM-30 Smiercz w Polsce? Oj chyba nie.

rozczochrany
poniedziałek, 26 lipca 2021, 13:05

Wyrzutnie można w Polsce produkować i zainstalować na podwoziach Jelcz. Można te rakiety nawet zintegrować z systemem kierowania ogniem artylerii Topaz.

Chyżwar dawniej Marek
poniedziałek, 26 lipca 2021, 14:54

Tylko lepiej zrobić to samo z czymś od Roketsana.

Davien
poniedziałek, 26 lipca 2021, 18:18

Ale jaki masz system od Rocketsana?? Bo T-300 to chiński Weishi WS-1B a J-600T to pociski balistyczne a ni artyleria rakietowa. Bora to tez pocisk balistyczny.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 27 lipca 2021, 08:54

Oferują modułowy T-122/300. Poza tym mało mnie obchodzi, czy T-300 wzięli od Chińczyków czy nie. Na pociski ich balistyczne o zasięgu 300 kilometrów (albo i większym jakby się udało) także bym się nie pogniewał.

Davien
środa, 4 sierpnia 2021, 08:57

T-122 to odpowiednik naszych Langust wiec po kiego on nam?? A Rocketsan oferuje system TRG-300 o zasięgu maks 120km ze słaba głowicą i pociskami niekierowanymi, aha bez zgody chin nic ci nie sprzedadzą . A juz J-600T najlepsze: kolejny chiński produkt z naprowadzaniem INS/optycznym i CEP ok 150m Wiesz, jakos zdecydowanie wolę MRLS albo izraelskiego Predator Hawk:)

:))
poniedziałek, 26 lipca 2021, 10:20

Też się nad tym zastanawiam ...

Tweets Defence24