Wojsko kupi drony dla artylerii. Plan ws. dwóch klas [KOMENTARZ]

16 czerwca 2021, 10:45
Zrzut ekranu 2021-06-16 o 12.12.51
Fot. FT-5 Łoś. Taktyczny BSP zintegrowany z Topazem / Fot. Grupa WB
Reklama

Inspektorat Uzbrojenia zapowiedział rozpoczęcie konsultacji rynkowych, w celu poinformowania potencjalnych dostawców o planach i wymaganiach MON dotyczących bezzałogowych systemów taktycznych krótkiego zasięgu oraz klasy mini „wraz z integracją z systemem kierowania ogniem Wojsk Rakietowych i Artylerii”. Tym samym wygląda na to, że kończy się okres kiedy rozpoznanie dla polskiej, skądinąd dość nowoczesnej i doinwestowanej artylerii, opierało się tylko o niewielką liczbę nowoczesnych systemów.

Opublikowanie ogłoszenia o planowanych konsultacjach nastąpiło 14 czerwca. W czasie konsultacji związanych z systemami taktycznymi krótkiego zasięgu producenci będą musieli wykazać możliwość wypełnienia przez oferowane przez nich zestawy minimalnych, już wstępnie sformułowanych wymagań. Znalazły się między nimi: promień operacyjny z maksymalną masa startową nie mniejszy niż 100 km, możliwość kontynuowania lotu i prowadzenia rejestracji wideo poza zasięgiem stacji kierowania (co jest przydatne chociażby w momentach kiedy BSP dokonuje przelotu w strefę w której przejmie go inna stacja kontroli), pułap nie mniejszy niż 5 tys. metrów n.p.m., długotrwałość lotu minimum 5 godzin i masa startowa nie większa niż 150 kg.

Badana będzie także możliwość spełnienia kolejnych wymagań, w tym: możliwość zabudowania głowicy optoelektronicznej, radiolokatora i podświetlacza celu o łącznej masie co najmniej 25 kg oraz zintegrowania systemu ze zautomatyzowanym systemem kierowania ogniem Topaz, wykorzystywanym już obecnie przez polską artylerię. Badane będą też możliwości prowadzenia rozpoznania w różnych warunkach terenowych i pogodowych, a także w warunkach nocnych z wykorzystaniem dzienno-nocnych sensorów rozpoznania obrazowego i radarów SAR/GMTI, a także zdolność do startu i lądowania systemu bez potrzeby wykorzystania infrastruktury lotniskowej.

Reklama
Reklama

Także 14 czerwca opublikowano ogłoszenie o drugich, równolegle prowadzonych konsultacjach dotyczących mniejszych BSP rozpoznania dla artylerii klasy mini. Minimalny promień działania tych platform został określony w tym zaproszeniu na 40 km, pułap operacyjny na minimum 3,5 km, długotrwałość lotu na co najmniej dwie godziny, a masa startowa ma być nie większa niż 12 kg.

Artyleryjskie mini-BSP mają mieć możliwość przenoszenia głowicy optoelektronicznej z kamerami światła dziennego i termowizyjną o masie co najmniej dwóch kg. Oprócz wymaga się od nich podobnych cech co od maszyn taktycznych – możliwości kontynuowania lotu i prowadzenia rejestracji wideo poza zasięgiem stacji kierowania, zdolności do prowadzenia rozpoznania w różnych warunkach pogodowych i terenowych oraz w nocy i operowania bez infrastruktury lotniskowej. Systemy mają również być zdolne do współpracy z systemem Topaz.

Dla obydwu platform sprecyzowane w czasie konsultacji mają zostać też uwarunkowania dotyczące potrzebnych szkoleń, zabezpieczenia logistycznego systemów i dostaw, niezbędnej infrastruktury, oszacowanie kosztów pozyskania i eksploatacji itp.

Dokładne wymogi mają zostać przesłane potencjalnym wykonawcom po przesłaniu przez nich odpowiednich zgłoszeń, na co mają czas do 30 czerwca br. Same wstępne konsultacje mają zostać przeprowadzone między lipcem a wrześniem bieżącego roku, choć dopuszcza się ich wydłużenie.

Fakt rozpoczęcia konsultacji wydaje się oznaczać, że MON chce wprowadzić do wyposażenia bezzałogowce dwóch klas, zintegrowane już z systemem Topaz. Obecnie w pułkach artylerii w służbie są trzy zestawy BSP FlyEye, produkowanych - tak jak Topaz - przez Grupę WB. Potrzeby są jednak dużo większe, bo system bezzałogowy powinien przypadać na każdy dywizjon artylerii, a tych tylko w pułkach jest w sumie dwanaście, a uwzględniając też dywizjony w brygadach ogólnowojskowych - ponad 20. A będzie więcej, wszak formowana jest 18 Dywizja Zmechanizowana.

Współpraca BSP FlyEye z artylerią została sprawdzona operacyjnie przez polskich żołnierzy w Afganistanie, jak i doceniona przez sojuszników podczas ćwiczeń NATO. Tutaj warto dodać kilka słów komentarza - o ile wskazanie celu może odbywać się za pośrednictwem różnych typów bezzałogowców, to te zintegrowane z systemem dają możliwość bezpośredniego przesyłu danych, także do korygowania ognia. Stąd zapewne prowadzone konsultacje.

Obecnie Wojsko Polskie pozyskuje też podobne gabarytowo platformy Orlik (taktyczny BSP krótkiego zasięgu) i Wizjer (mini-BSP) albo już zostały zamówione (Orlik), albo ich wybór jest już na ukończeniu.

Na Orlika został wybrany system PGZ-19R na który MON przeznaczył niebagatelną sumę 800 mln PLN już kilka lat temu. Jak dotychczas jednak nie zaprezentowano ani jednej seryjnej maszyny z tego programu. Również Wizjer ma zostać dostarczony przez konsorcjum PGZ. Postępowania te są jednak odrębne od prowadzonych konsultacji i mają dotyczyć sprzętu, który trafi do pododdziałów rozpoznania ogólnowojskowego i innych RSZ, a nie artylerii.

Wydaje się więc, że artyleria może otrzymać swój własny (i oczekiwany) dostosowany do potrzeb system rozpoznania. Już w lipcu 2020 roku płk Marek Pawlak z DG RSZ informował Defence24.pl: "Planowane jest wprowadzenie w latach 2023-2035 na wyposażenie zarówno dywizjonów artylerii, jak również pułków artylerii odpowiedniej klasy systemów BSP. Dostawca sprzętu wojskowego zostanie wyłoniony w ramach postępowania prowadzonego przez Inspektorat Uzbrojenia w procedurze wynikającej ze studium wykonalności". Prowadzone konsultacje wpisują się w te założenia. Jest prawdopodobne, że jednym z oferentów będzie wspomniana Grupa WB, która jako system klasy mini może zaproponować FlyEye, a jako system klasy taktycznej krótkiego zasięgu - np. FT-5 Łoś, również zintegrowany z ZZKO Topaz.

O zmieniającym się podejściu do bezzałogowców w MON i decyzji o zwiększeniu nie tylko ich liczby ale także rodzajów eksploatowanych platform może świadczyć zamówienie 24 bojowo-rozpoznawczych TB2 Bayraktar, które nie należą ani do prowadzonego postępowania o kryptonimie Gryf (taktyczny BSP średniego zasięgu), ani Zefir (BSP klasy MALE).

Na razie nie wiadomo, jaki będzie finał poszukiwania dwóch klas "artyleryjskich" dronów. Jest jednak pewne, że artyleria - dysponująca coraz skuteczniejszymi środkami ogniowymi - bardzo potrzebuje systemów rozpoznania. Potrzebne są więc szybkie decyzje.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 143
Reklama
LMed
niedziela, 20 czerwca 2021, 20:09

Z serialu "Mon kupi" i tak najlepsze są te trzy fregaty, które Mon kupi. Ale drony to też interesujący odcinek "Mon kupi".

Dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:28

Fregaty już tydzień;) trzymamy za słowo.

Etam
sobota, 19 czerwca 2021, 18:10

Bawią mnie do łez, szumne zapowiedzi typu : MON kupi...ha ha ha. Kupi?? MON już kupił nam Kruka, Orkę, tysiąc dronów, Kryla, Pegaza, ...oooooo, lista tych "kupionych" sprzętów jest dłuuugaaa.

Zatroskany
piątek, 18 czerwca 2021, 09:48

Mam nadzieję że po latach zmierza to w dobrym kierunku (naturalny dostawca to WB). Brak działań przez lata w tym zakresie i oddanie BSL w ramach programu Orlik zupełnie nieprzygotowanemu WZL2 to sabotaż. Musieli to już zupełnie spiep....skoro nawet ten MON nie wytrzymał.

Marek1
czwartek, 17 czerwca 2021, 23:47

"Inspektorat Uzbrojenia zapowiedział rozpoczęcie konsultacji rynkowych" - pojawiło się zatem nowe określenie dla dalszego sabotowania przez IU/MON pozyskania dla artylerii BSP rozpoznawczych. Teraz skompromitowane do cna, trwające latami fazy analityczne będą się nazywać "konsultacje rynkowe". Mamy zatem progres ...

bc
czwartek, 17 czerwca 2021, 23:28

W końcu artyleria będzie mogła w pełni wykorzystać swoje zdolności.

sobota, 19 czerwca 2021, 10:27

Nie, nie będzie.

Andrzej
czwartek, 17 czerwca 2021, 11:03

A czy my posiadamy jakie kolwiek rozpoznanie nad terytorium własnego kraju ?

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 14:02

f-16 mają fajne zasobniki rozpoznawcze. Su-22 tylko niefajne ;) Są tez nieliczne radary pola walki

sobota, 19 czerwca 2021, 10:27

Dla F16 trwa posyepowanie na zakup.... 3 szt zasobnikow. Było o tym na Def24.

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:11

dziwne te wymagania. Orlik ma byc mniejszy ale latać dłużej (12h) i dalej (150km) i przenosić podobne wyposażenie. Przypominam też , że pierwsze Orliki miały byc w tym roku. ok opóźnienie może si pojawić , ale jakoś nie słychać żeby coś się działo.

Wojciech
czwartek, 17 czerwca 2021, 15:15

Zapomnij o Orlikach. PGZ nie jest w stanie niczego takiego zrobić. To kolos na glinianych nogach,

Dr House
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:59

Ile to potrwa ? 10 lat ? 20 lat ? Myślę że bezpiecznie jest mówić 30 lat...powinni się wyrobić z tymi analizami i konsultacjami.

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:55

Ale jak to tak nagle i bez żadnego trybu 2 programy na bsl. To cała prawda o tym MON : zero pomysłu na wojsko.

Erwin
czwartek, 17 czerwca 2021, 14:17

Tryby i analizy to już mieliście od 2007 do 2015 i skończyło się pozyskaniem 119 używanych leopardów od ręki i homeopatycznymi ilościami dronów

MateuszS
sobota, 19 czerwca 2021, 09:16

Leopardy to najlepsze czołgi,jedyne przedstawiające wartość bojową, w naszej armii. A w armii nadal są ' homeopatyczne' ilości dronów, bo większość trafiła do WOTu - a to całkiem inny pion dowodzenia - a w Polsce nie mamy spójnej bazy danych do przepływu informacji..

Jol
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 09:42

Gdyby nie parcie Niemców, którzy chcieli się ewidentnie pozbyć staroci - to PO "nie zrobiłoby łaski" Berlinowi kupując te czołgi, i zapewniajac im wieloletnie dochody z tytułu serwisowania "naszych" Leonów. Więc nie ma co się ekscytować. Co do reszty pełna zgoda.

dropik
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 16:41

Alez to byly kokosy dla tych Niemiec. Szkoda , że tylko żadnych leopardow nieserwisowano w Niemczech, a części kupowane z magazynów armii niemieckiej. I ogólnie Mon ich nie serwisował co wychodzi teraz przy modernizacji a4.

wert
wtorek, 22 czerwca 2021, 19:28

to nie kokosy skasować 8mln PLN za remont wyjechanej przekładni. Co się odwlecze to nie uciecze

robertpk
czwartek, 17 czerwca 2021, 07:42

teraz zobaczymy czy podejście do polskich firm jest co najmniej tak "otwarte" jak do tureckiej...

lsd
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:09

Zakupy z firm zagranicznych są przeprowadzane przez obecną ekipę bez jakichkolwiek przetargów. Na podobny przywilej może liczyć w Polsce tylko PGZ. Reszta firm musi się przygotować na niekończące się prace analityczne i zamówienia w ilościach homeopatycznych. Chyba żadna prywatna firma w Polsce nie liczy na uczciwe postępowanie władzy, więc szybciej sprzedadzą swoje produkty za granicą niż w Polsce. Ja na miejscu właścicieli WB nigdy bym nie podzielił się kontrolą nad własną firmą z instytucjami państwowymi. Jakbym już miał wartościowy produkt, to jego wartość intelektualną zabezpieczył powołując firmę zagraniczną. W podoby sposób postąpiło choćby ADB, które ma w Polsce kadrę inżynieryjną, ale główna spółka założona została w Szwajcarii, a produkcję zlecają w Azji.

RR
czwartek, 17 czerwca 2021, 00:50

Wymagania przepisane z danych technicznych FlyEye i FT5. Czyli długo zastanawiać się nie będą. Może nawet umowa w Kielcach.

Pytajnik
wtorek, 22 czerwca 2021, 01:19

Może to na początek? Później FT5 z pociskami p/panc?

Daruspol
czwartek, 17 czerwca 2021, 18:15

Módlmy się żeby tak było żeby wybrali produkty WB. Oby nie PGZ bo doczekamy sie dronów za 10 lat może.

CdM
czwartek, 17 czerwca 2021, 16:28

Byłoby fajnie i sensownie, tak dla odmiany.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 17 czerwca 2021, 00:28

Olewane konieczne zbrojenia w miejsce zakupu wielkich białych słoni na polityczną propagandę zawsze ruszają w ostatnią godzinę przed wojną. Co to nam mówi? Wojna z Rosją na jesień?

Extern
czwartek, 17 czerwca 2021, 12:15

Na pewno nie z Polskiej inicjatywy. Jeśli coś teraz ma się zacząć to najwyżej Rosjanie aby uzyskać większą cenę dilu z USA rozpoczną jakieś akcje na wschodniej Ukrainie, a taki konflikt można łatwo rozpalić i równie szybko wygasić. Wymarzone narzędzie dla celów Rosyjskiej polityki obecnie, gdy wyraźnie to USA szuka z nimi "płaszczyzny porozumienia", bo nie zawadzi się trochę podroczyć.

A10A
sobota, 19 czerwca 2021, 10:37

Nie zapominaj jednak o gwałtownym nasileniu - "przypadkowych, niezamierzonych i wynikających wyłącznie z niewymuszonych błędów pilotów" - naruszeń stref powietrznych krajów NATO - przez samoloty "pokojowej Rosji", wyposażone wszak w najlepsze na świecie rosyjskie systemy nawigacyjne. Nie zapominaj o istotnym WZMACNIANIU wszystkich rosyjskich jednostek wojskowych wzdłuż granic NATO, nowych rosyjskich uderzeniowych systemach rakietowych w Kaliningradzie i rosnącej tam liczbie jednostek uderzeniowych wojsk pancernych.

Alek
środa, 16 czerwca 2021, 23:37

Miła wiadomość. Teraz trzeba rozważyć zakup sprzętu w krajowych firmach i pomyśleć też o zakupie radarów artyleryjskich LIWIEC. Artyleria powinna posiadać na stanie wszystkie komponenty w tym samym czasie, a więc: drony, radary, różnego rodzaju pociski.

czwartek, 17 czerwca 2021, 16:35

Bo? Bo zawsze łatwiej zgrać szkolenia, wdrażanie sprzętu, procedur itp?

Alek
wtorek, 22 czerwca 2021, 01:13

Bo skuteczność działań będzie większa. Co armii z haubicy bez skutecznego rozpoznania, bez radaru artyleryjskiego namierzającego przeciwnika?

Pytajnik
środa, 16 czerwca 2021, 23:23

Czyżby nasze krajowe WB miało swoje kolejne 5 minut? Nie lepiej byłoby dokonać zakupów w trybie Bezpieczeństwa Państwa bez zbędnych dialogów i całej tej machiny biurokratycznej?

Andy
czwartek, 17 czerwca 2021, 17:30

... zapomnij ... nasi zamawiacze preferują zagraniczne produkty - moja teoria spiskowa takiego stanu rzeczy związana jest z "próbami" ... sprzętu na zagranicznych 5 gwiazdkowych poligonach ... i kompletnego braku elementarnej wiedzy co do pochodzenia środków na finansowanie takich zakupów ...

SOWA
środa, 16 czerwca 2021, 22:36

Bez zakupu nowoczesnych systemów walki elektronicznej zakup dronów jest tyle warty co zakup drinków dla wojska. Tureccy eksperci wielokrotnie podkreślali, że sukces ich dronów oparty jest na tureckich systemach walki elektronicznej i nowoczesnych systemach dowodzenia.

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 22:34

Panowie, luz! To dopiero konsultacje. Przed nami kilka lat fazy analitycznej, potem kilka unieważnionych przetargów. 10 lat zleci jak mgnienie oka a na koniec i tak coś się wymyśli żeby nie kupować.

gen Szwejk
środa, 16 czerwca 2021, 22:25

musi być zasobnik podwieszany do rozsiewania biało-czerwonego confetti bo inaczej wartość defiladowa będzie mała

Panom z MON już dziękujemy!!!
środa, 16 czerwca 2021, 21:24

MON ogłasza?? Kpiny? Od 2007 MON opracowuje Baobaba. I ostatnio, już po certyfikacji i badaniach gotowej kabiny MON zarządał dołożenia jej na dachu 250kg-owego ZSMU127. A to kolejny rok opóźnienia! Od 2006 do 2019 MON "integrował" Spike na Rosomakach z włoskimi wieżami. MON ogłosił też takie programy jak Orka, Kruk, Kryl, Zefir, Gryf, Płomykówka. Żaden z nich nie ujrzał światła dziennego "w metalu"! Aaaaa, dołożę jeszcze program GROT (nie mylić z MSBS!!) czyli.... następcy RPG7.

KrzysiekS
środa, 16 czerwca 2021, 20:45

Logicznym wydaje się wybór dronów od WB. Uzgodnić cenę napisać że był to jedyny oferent znający system TOPAZ, kupić i po sprawie

dim
czwartek, 17 czerwca 2021, 07:56

Niestety, WB to oferent krajowy, przy tym niepaństwowy. To nie to samo co z producentem obcym - raptem 5 dni od pierwszej wzmianki i umowa jest już podpisana. I jakoś wtedy nie przeszkadza też zupełnie, że producent jest niepaństwowy i że w ogóle zero polskiej ochrony wywiadowczej, u producenta, plus jakiś świstek papieru.

czwartek, 17 czerwca 2021, 17:21

Szkoda, że Grecja nie ma w ofercie czegoś podobnego...

dim
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 03:19

Grecja ma kupowane najbardziej masowo przez Polaków wyroby przemysłu turystycznego. Statystyczna rodzina GR wytwarza w samym tylko tym przemyśle 12 tysięcy euro corocznie. Plus największa w świecie (wartością statków) flota handlowa i jeszcze drugie tyle greckich statków pod banderami państw trzecich. A za to kupują Rafale, fregaty itp.

Mr.Jacek
środa, 16 czerwca 2021, 23:28

Dokładnie tak powinno być. Sprzęt przetestowany, działający w obszarze działań wojennych. I Polski. Bez tajemnych kodów.

Chorąży PL
środa, 16 czerwca 2021, 20:13

To jakieś "szaleństwo" w tej analizie/kolejności potrzeb, to tak jakby krawiec szył garnitur bez materiału, a jedynie mając guziki. Ba- już widzę "zadowolone" pociski do Kraba, leżące w magazynie, wraz ze wskaźnikami celu na 40 km. i komentują - lepiej później niż wcale- przy Naszym MON mogło być gorzej.

Zawisza_Zielony
środa, 16 czerwca 2021, 20:11

A czemu nie w trybie pilnej potrzeby operacyjnej z parytetem dla krajowego przemysłu ? WB nadal niedobre dla obecnej władzy bo prywatne ?

Omg
środa, 16 czerwca 2021, 22:59

I dali się złupić bo zostali zmuszeni sprzedać obecnej władzy 20% udziałów. Duże zamówienia PIS woli i tak dawać np Turkom beż przetargu.

biały
środa, 16 czerwca 2021, 19:58

Ukraiński sokół ma zabierać 300 KG uzbrojenia , a my kupujemy o masie startowej 150 kg , Tureckie które kupiliśmy też za dużo nie zabierają

ito
czwartek, 17 czerwca 2021, 07:32

Czujesz różnicę między "ma zabierać" a "zabiera"? A w artykule mowa jest o dronach rozpoznawczych i do korygowania ognia, a nie uderzeniowych.

Ot co
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:07

No właśnie. Czujesz różnice między kolejnymi nieuzbrojonymi środkami dla WP?? Nasz MON nadzwyczaj sprawnie kupuje (czytaj wydaje swoje ograniczone środki) przede wszystkim na sprzęt nieuzbrojony, jakiś pomocniczy, tyłowy itd. MON zdecydowanie ogranicza swoją aktywność w zakresie każdej broni. Przykłady to nieuzbrojony "Ślązak", nieuzbrojony M346, nieuzbrojony Rosomak-S, albo niezmieniajaca parametrów bojowych i siły ognia tzw modyfikacja T72.

RafR
czwartek, 17 czerwca 2021, 12:10

Ale Ty wiesz, że funkcją tych dronów to skokowe zwiększenie skuteczności artylerii, która o ile wiem, jest wyposażona w całkiem uzbrojone środki? Nijak to się ma do przytoczonych przykładow (które owszem, należy wytykać na każdym kroku - ale nie porównywać do omawianej inicjatywy).

Ot co
sobota, 19 czerwca 2021, 10:45

Oczywiście że wiem. Dlatego krew mnie zalewa, gdy to WOT dostaje FlyEye dedykowane artylerii, której WOT nie ma, a MON zamawia dla wojska pseudo Orlika nie współpracującego z Topazem. A przecież każdy dron z WB "automatycznie" współpracuje z artyleryjskim Topazem. Zamówienie każdego dywizjonu z Topazem powinno pociągnąć równolegle zakup dronow z tymże Topazem. To oczywiste!!! Ale to nie zwalnia MON z zakupu b r o n i, w tym przypadku np. dronów uzbrojonych. Stąd też moje zdumienie wywołał zakup "poza programowych" TB2, i podobno nawet uzbrojonych!! Ale pożyjemy, zobaczymy!

MateuszS
sobota, 19 czerwca 2021, 09:25

Szkoda strzępić ' ryja ' - 95% osób nie zrozumie, że żeby artyreria działała jak należy trzeba mieć drony, radary, wozy rozpoznawcze, samoloty z zasobnikami rozpoznawczymi. A żeby te samoloty latały trzeba mieć inne radary system Wisła, system Narew, syatemy zakłócania elektroniki przeciwnika, a żeby to nie było niszczone trzeba wprowadzić armaty plot ( np A35/AG35), mieć uzbrojoną piechotę żeby dywersantów nie dopuścić. A żeby piechota działa potrzebuje np. dobrych butów, mundurów...itd...itd..

biały
środa, 16 czerwca 2021, 19:53

z tą masą to chyba przesadzili , masa startowa 12 kg przy zasięgu 40 km , głowicy 2 kg i takiej długotrwałości lotu to raczej koło 16 lub nawet 20 kilo powinno być , ,,,, większy zestaw tylko 150 kilo taka waga od razu wyklucza przenoszenie przez drona uzbrojenia rakietowego

koza
środa, 16 czerwca 2021, 23:05

Dokładnie 12kg ma właśnie FlyEye. Reszta parametrów też się zgadza.

asd
środa, 16 czerwca 2021, 18:58

Czy te kable przy prowadnicy muszą tak wystawać ? Nie da się ich zakryć jakąś skrzyneczką ?

tut
środa, 16 czerwca 2021, 18:14

Nie ma to jak dostać kopa od Amerykanów.

Tatekx
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:18

No Putin coś o tym wie, racja

laik, zupełny laik
środa, 16 czerwca 2021, 17:53

Niech MON zastanowi się nad wznowieniem programu Pirania z ITWL. Na bańkę antydostępową - jakąś stację radarową jak znalazł.

Ra
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:27

Pirania była bardzo ciekawa. No i kierunek rozwoju na przyszłość doskonaly. Ciekawe czy coś się przy niej działo czy sprawa umarła.

Maciek
środa, 16 czerwca 2021, 17:16

A co z laserowym podświetleniem celów? Czy dron dla artylerii nie powinien go mieć?

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:00

fly-eye ich nie przeniesie. za mała głowica. co najwyżej dalmierz laserowy . Ten bsp nada sie dla raków , ale dra krabów ciut za mały jest -zasieg , stabilność lotu itd. może robić za zapas

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 22:36

Czytać. Czytać i starć się zrozumieć czytany tekst.

Dude
środa, 16 czerwca 2021, 17:10

"Same wstępne konsultacje mają zostać przeprowadzone między lipcem a wrześniem bieżącego roku, choć dopuszcza się ich wydłużenie" No, to Potawatomi to 10 lat.

X
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:19

Kto to jest "Potawatomi" ?

Rocco
środa, 16 czerwca 2021, 15:49

Oby coś z WB zintegrowanego z Topazem, a nie jakiś złom z PGZ, którego jeszcze nie ma na deskach kreślarskich, a już wygrywa przetargi

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 15:22

Rozpoczęcie konsultacji to etap PRZED fazą analityczno-koncepcyjną czyli efektów w postaci zamówienia możemy się spodziewać w przyszłej dziesięciolatce. Chyba, że dobrze pójdzie to pod koniec lat 20-tych.

Michał
środa, 16 czerwca 2021, 22:07

Dlaczego IU zatrudnia ludzi, którzy na niczym się nie znają i potrzebują konsultacji (czytaj douczenia)?

RafR
czwartek, 17 czerwca 2021, 13:42

Bo ci, którzy sie znają pracują za wielokrotnie większe pieniądze po stronie biznesu.

Box123
środa, 16 czerwca 2021, 14:48

Dlaczego drony dla altylerii, która ma zasięg 41km i podobno opracowywana jest amunicja o dużo większym zasięgu, same mają mieć zasięg 40km?

Gryfnik
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:35

Mają mieć zasięg "minimum 40 km", czytaj: powyżej 40 km.

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:02

dla krabów faktycznie fly-eye wydaje się byc zbyt mały. sam bsp moze startować z innego miejsca więc nie koniecznie jest logiczne co napisałeś. Ale fakt , że 40 km to mało

X
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:04

A gdzieś ty o tej amunicji słyszała? W Stanach, Rosji czy na zachodzie OK, ale nie i nas. My osiągnęlismy niedawno nasze super turbo - czyli ok 42 km

Ciekawy
środa, 16 czerwca 2021, 22:14

Bo satnowisko z dronem moze byc 10 km przed altyleria???? Np

Tomek
środa, 16 czerwca 2021, 18:51

Nie zawsze się strzela na maksymalną odległość. Pociski z gazogeneratorem są droższe a te bez niego to 32km.

Box123
środa, 16 czerwca 2021, 21:39

Ale te drony nie będą jutro, ani pojutrze tylko pewnie za jakieś 2-3 lata najwcześniej, a zakładam że jednak idziemy w stronę coraz większej donośności, więc powinniśmy raczej zamawiać je z zapasem, a nie na styk

Davien
środa, 16 czerwca 2021, 17:45

Bo artyleria nie stzrela z pierwszej linii??

Wojciech
środa, 16 czerwca 2021, 22:37

Drony też nie startują z pierwszej linii.

Box123
środa, 16 czerwca 2021, 21:42

A jak linia frontu się szybko przesunie to nie będą strzelać bo drony kupiono na styk, bo altyleria nie strzela z pierwszej linii? Jakiś zapas powinien być nawet w tych o najmniejszym zasięgu, tymbardziej że zanim je dostarcza to już trochę czasu minie

dim
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:42

Oczywiście ! Tym bardziej, że w wojnie manewrowej nie będzie linii frontu i niedokładnie wiadomo będzie gdzie przeciwnik. A jeszcze trzeba go trochę poobserwować... 40 km zasięgu to dobre, w takiej sytuacji, co najwyżej dla Raka. I to z wyraźnym wahaniem w głosie... Owszem, zwiad dla niedużych oddziałów zmechu, jasne, że potrzebny, ale chyba nie artylerii ? Artylerzystą oczywiście nigdy nie byłem, mogę się mylić.

życzliwy
środa, 16 czerwca 2021, 17:33

umiejętność czytania ze zrozumieniem się kłania: "dla artylerii klasy MINI"

Insider
środa, 16 czerwca 2021, 17:32

Mają mieć zasięg nie mniejszy niż 100 km. Najpierw czytanie ze zrozumieniem, potem po długim czasie pierwszy próby komentarzy.

Dude
środa, 16 czerwca 2021, 17:12

To chyba dla raków , ręcznych moździeży i ppk.

qwew
środa, 16 czerwca 2021, 16:00

Bo tu chodzi aby dokonać takiego zakupu który jednak tak do końca nie wzmocni artylerii, coś tam kupią ale nie do końca to co potrzeba

X
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:00

Tak, i wpadli na to po 6 latach jedynie słusznych "patriotycznych rzadów" :/

JSM
środa, 16 czerwca 2021, 19:02

jak wszystko w polskim wojsku, wielkie udawanie że się coś robi.

Adr
środa, 16 czerwca 2021, 15:58

Jedne 40 drugie 100....te na 40 nie muszą startować obok6bateri ogniowej..... Miejsce startu może być wysunięte względem baterii ogniowej

Lol
środa, 16 czerwca 2021, 23:02

Jak jakiś samobójca pójdzie pod ostrzał.

xxxx
środa, 16 czerwca 2021, 14:48

Ależ Olgino dzisiaj zdenerwowane. Już nawet nie wiedza co napisać, to plują po ogólności

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 10:03

no i piszą ,że sie denerwują :P

Bren
środa, 16 czerwca 2021, 14:46

Wreszcie!!!!

wer
środa, 16 czerwca 2021, 16:01

Co wreszcie? rozpoczęcie dialogu to już klepnięty zakup???? no litości.

JSM
środa, 16 czerwca 2021, 22:40

Rozpoczęcie dialogu to TYLKO I WYŁĄCZNIE okazja do zarobienia dobrej kasy przez IU. O niczym nie świadczy w temacie uzbrojenia. Oni takie dialogi i fazy analityczne potrafią całymi latami prowadzić żeby na końcu zamknąć temat. A kaska leci.

Polska technologiczne imperium
środa, 16 czerwca 2021, 14:32

Ukraina i Rosja nie dorastają nam do pięt

General
środa, 16 czerwca 2021, 17:11

gowno wiesz co Ty piszesz Rosja i Ukrainy ma większy potencjał militarny

FR technologiczne imperium
środa, 16 czerwca 2021, 15:23

Mylisz się my w rosji mamy kosmiczne Mig 41 i dwie brygady su 57 które są generacją 6 no i najważniejsze my mamy cara z zegarkiem warty więcej niż majątki całej waszej pożal się Boże klasy politycznej razem wziętej, ponadto produkujemy najszybsze zegarki i największe procesory a wy co ? Jabłka i rowery..

JSM
środa, 16 czerwca 2021, 19:04

Kurde ale jakie te jabłka dobre! Samo byście kupili kilka pociągów jabłek gdyby nie sankcje.

Extern
środa, 16 czerwca 2021, 14:28

Niby dobrze że w końcu do kogoś tam od decyzji coś dotarło, ale ręce same opadają w geście rezygnacji. Od 6ciu lat czekają gotowe Łosie i Manty od WB.

ccc
środa, 16 czerwca 2021, 16:57

Łoś ma maksymalny pułap 5000m a Manta? Zbyt mało.

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 15:25

Opór w generalskich głowach jest nie do wyobrażenia dla zwykłego Kowalskiego. Ci faceci w cywilu nie nadawaliby się nawet na stróża nocnego.

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 15:25

Opór w generalskich głowach jest nie do wyobrażenia dla zwykłego Kowalskiego. Ci faceci w cywilu nie nadawaliby się nawet na stróża nocnego.

Chyżwar dawniej Marek
środa, 16 czerwca 2021, 14:18

Lepiej późno niż wcale, powiedzieli dokerzy, kiedy zobaczyli Titanica wpływającego do portu z upiorami na pokładzie.

Paweł P.
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:37

Pogromcy dychów :)

logopeda
środa, 16 czerwca 2021, 14:14

wszak głupota, ignorancja i niekompetencja były, są i długo jeszcze pozostaną polskimi cechami. nigdy z niczego nie wyciągnęliśmy wniosków. "śmiało, zmieścisz się"

Dariusz
czwartek, 17 czerwca 2021, 15:57

Dokladnie

Defensorów
środa, 16 czerwca 2021, 14:10

Brawo potrzebujemy bojowe drony mini do 40 kil i z zasięgiem do 200 kil obserwacyjne uderzeniowe które mogą zwalczać artylerię wyrzutnie brawo Mon

wed
środa, 16 czerwca 2021, 16:01

klakier?????

JSM
środa, 16 czerwca 2021, 15:26

Co to znaczy: do 40 kil i do 200 kil????

Polska 1777
środa, 16 czerwca 2021, 14:07

To na co czekać brać z 15 zestawow każdy po 100 z zasięgiem min 40-50kilometrow w każdym województwie po 50-70 takich bojowych dronów plus rozpoznanie do 150-300 kilometrów

asf
środa, 16 czerwca 2021, 14:07

Byle szybko. Artyleria w Wojsku Polskim już dawno powinna zostać wysycona dronami...

Dropik
czwartek, 17 czerwca 2021, 14:16

A po czym tak sądzisz ? po filmikach z karabachu na youtubie ? nawet tam więszość celów zniszczył artyleria.

Pablito
środa, 16 czerwca 2021, 13:47

Tylko błagam - niech wybiorą coś gotowego z WB - a nie nielota z PGZ (bo to potrwa jeszcze pewnie z 15 lat) SKO też mamy dobre i rodzime - tylko implementować do sił zbrojnych pełną parą

DDt
środa, 16 czerwca 2021, 13:39

Retorycznie się zapytam: dlaczego w naszych działaniach nie ma ... początku (R&D) a tylko koniec (nabycie produktu). W ten sposób zawsze nasz przemysł będzie nieprzygotowany na oczekiwania armii i nie pomogą w tym najbardziej udane granty KBN. Czas by MON przyjął na siebie rolę proaktywnego moderatora by pojawiły się efekt(or)y.

Sternik
środa, 16 czerwca 2021, 15:29

MON jest światowym arcymistrzem w unikaniu JAKIEGOKOLWIEK ryzyka inwestycyjnego. Dlatego jest tam gdzie jest.

Edmund
środa, 16 czerwca 2021, 14:50

Bardzo dobre spostrzeżenie. Co to znaczy poinformowanie dostawców o wymogach MON? To już dawno powinno być zrobione w ramach R&D.

rezerwa 77r.
środa, 16 czerwca 2021, 13:32

to bardzo dobra decyzja ,należy też pamiętać o MW i NDR oni też potrzebują dronów

abra kadabra
środa, 16 czerwca 2021, 23:14

Potrzebują też środków do obrony p/lot z marszu.... na wczoraj!

Buhahahaha
środa, 16 czerwca 2021, 15:30

Co to takiego ten NDR?

RafR
środa, 16 czerwca 2021, 18:28

Nadbrzeżny Dywizjon Rakietowy. Faktycznie, pośmiane.

qwert
środa, 16 czerwca 2021, 13:05

ALE ZROBMY COS SAMI A NIE BO AZ GLOWKA MNIE BOLI JAK CZYTAM CO UKRAINA POTRAFI SAMA STWORZYC a my 3 lata za nimi

Strzałkowski
środa, 16 czerwca 2021, 14:08

Dawno już zrobiliśmy. Po prostu podłączymy FlyEye (wprowadzonego do Wojska Polskiego) do terminala TOPAZ (od dawna w Wojsku Polskim) dla szefa rozpoznania w pododdziałach artylerii. Po zerknięciu na cel, kliknie i system TOPAZ sam wypracuje nastawy dla ognia. To wystarczy.

czwartek, 17 czerwca 2021, 08:53

Tym razem chodzi o coś większego od FlyEye.

Tomek
środa, 16 czerwca 2021, 19:09

Niby masz rację ale wozy dowodzenia w dywizjonach NP. Langust dalej na Uaz I nastawy trzeba wprowadzać ręcznie. Dramat

fff
środa, 16 czerwca 2021, 16:59

Jakie drony mamy o pułapie OD 5.000m ? MON takich szuka.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 17 czerwca 2021, 09:36

Pułap ma być nie mniejszy niż 5000m. Więc jest FT5 od WB chociażby. Przy czym lata dłużej niż wymagane pięć godzin.

Ha
środa, 16 czerwca 2021, 23:04

Żadnych

ACAN
środa, 16 czerwca 2021, 13:05

Jestem w szoku znaczy dotarł do naszych decydentów fakt że bez rozpoznania to na wiwat Kraby i Raki mogą sobie postrzelać. Lepiej późno niż wcale. Ile jeszcze czasu musi upłynąć aby zrozumieli że Polski przemysł zbrojeniowy Jest Polski niezależnie od tego czy prywatny czy państwowy. Dawno by to wszystko już latało na ukończeniu były by uzbrojone drony a na deskach kreślarskich odrzutowe i trudno wykrywalne przez radary. Dziękujemy ci Panie Antoni.

Wojciech
środa, 16 czerwca 2021, 15:32

Nie rozpędzaj się aż tak. gdyby nie Antoni to by w polskim "wojsku" o dzisiaj nie było ani pół Warmata. Następca jak przyszedł od razu uwalił opcję na 900 sztuk.

Ra
czwartek, 17 czerwca 2021, 08:33

100/100

ACAN
środa, 16 czerwca 2021, 23:59

Moim zdaniem z Antonim będzie tak jak z naszymi biskupami dopiero jak odchodzą na emeryturę albo umierają to wychodzą na jaw ich brudne sprawki. Pan Antoni zawsze bardzo głośno i często podkreśla jakim to jest wielkim patriotą a jak prześledzić jego powiązania i karierę to wyraźnie widać mocne powiązania ze wschodem. Resztę sam sobie dopowiedz.

Ha
środa, 16 czerwca 2021, 23:05

I 9szukali WB na 20% akcji. Sprzedali Państwu bo mieli mieć zamówienia na dużo drogówki ale uch wy....

PEPE
środa, 16 czerwca 2021, 14:45

Kraby, Raki 8 Langudty już obecnie korzystają z FlyEye, tyle, że jest ich za mało.

Gts
środa, 16 czerwca 2021, 13:46

Niestety do prwyatnego nie da sie wsadzic pociotkow i zon do ran nadzorczych i o to sie w tym rozchodzi. Kasy nemie da sie przewalic bo wlasciciel pilnuje. Jak sobie pani zona zorganizuje w panstowce szkolenie w egzotycznych krajach to nic sie nie stanie, zaloga popsioczy co najwyzej, a w prywatnej spolce prokurator i wypad na zbity pysk.

RafR
środa, 16 czerwca 2021, 12:54

Ktoś powie - świetnie, w końcu drony dla artylerii! A ja skądinąd jestem przerażony - do decydentów dopiero jesienią ubiegłego roku dotarło to, co znawcy tematu znali od wielu, wielu lat - i dopiero teraz podejmują nerwowe decyzje. To by oznaczało, że podekscytowali się nagraniami z Karabachu i się im spodobało (bo wcześniej nie mieli pojęcia do czego te maszyny są zdolne) i że na rozpoznanie nie było żadnego sensownego planu, tylko dopiero teraz ów plan jest klejony przy użyciu taśmy. Przynajmniej może i Narew kupimy, tylko i wyłącznie dlatego że nagrania z użycia Iron Dome też są całkiem spektakularne....

Tadeusz
środa, 16 czerwca 2021, 14:53

W roku 2015 Polski Generał powiedział o dronach: ,,Takie zabaweczki to niech sobie żołnierze sami za swoje kupią" - to o czym my mówimy? Dlaczego ten generał i jemu podobni jeszcze pełnią tak ważne stanowiska?

yy
środa, 16 czerwca 2021, 17:08

Który generał, czy tak sobie plujesz?

haha
środa, 16 czerwca 2021, 17:00

ZNAJOMOŚCI

Onucek
środa, 16 czerwca 2021, 14:44

Niemcy do dziś nie wiedzą.

kmdr
środa, 16 czerwca 2021, 15:31

Tylko oni maja bazy stałe USA i Nas jako zderzak. Mogą sobie pozwolić, a i ruscy nie zarżną kury znoszącej złote jaja. Chyba, że im się ropa i gaz skończy ale to tak koło 2070 roku.

Hi
środa, 16 czerwca 2021, 23:06

Nie skończy.

Extern
środa, 16 czerwca 2021, 14:24

Widać nie można już dłużej czekać aż PGZ w końcu urodzi coś z Orlikiem. Ale za te 6 lat stracone, to ktoś powinien jednak ponieść jakąś odpowiedzialność. Gorszej decyzji niż zatrzymanie rozwoju dronów w Polsce przez obstrukcję z kupowaniem Łosia czy Manty to od czasu pomysłu żeby nie kupować Loary, to chyba nie było. W tym czasie WB zasilany zamówieniami np. na Łosia, spokojnie by opracował dla nas drona klasy TB2, a tak to obecnie jesteśmy już w ogonie.

Sidematic
środa, 16 czerwca 2021, 15:37

Przecież już była kara. Najbardziej zasłużony ze wszystkich sabotażystów został odsunięty od IU i trafił do Sztabu Generalnego.

Ra
środa, 16 czerwca 2021, 14:13

Ale to znaczy że co? Źle czy dobrze że kupują ?

Czyli w Polsce bez zmian
środa, 16 czerwca 2021, 15:38

Jeszcze niczego nie kupują. Dopiero będą pytać, potem się zastanawiać, potem zrobią ze trzy przetargi i tak nam z 10 lat zejdzie na niczym.

RafR
środa, 16 czerwca 2021, 15:08

Dobrze że kupują, źle że żeby docenić te rozwiązania potrzebowali przekazu w takiej samej formie jak ten skierowany do laika niezwiązanego z obronnością. Narew też pewnie ma nadany priorytet bo "oooo my też chcemy takie rakiety co robią takie ładne zygzaki w powietrzu, w nocy to wygląda lepiej niż fajerwerki!".

Tweets Defence24