Technologie
Pociski JASSM "uzbrojeniem" samolotów transportowych?
Amerykanie zaprezentowali w czasie prób zaawansowanego systemu zarządzania walką ABMS, zdolność do kierowania systemem paletyzowanej amunicji. W ten sposób nawet standardowe samoloty transportowe mają możliwość wykorzystywanie precyzyjnego uzbrojenia lotniczego, po wcześniejszym przekazaniu do niego z zewnątrz danych o celu ataku.
Próby wykorzystania nowego systemu uzbrojenia opartego o paletyzowaną amunicję zostały przeprowadzone w czasie kolejnego pokazu zaawansowanego systemu zarządzania walką sił powietrznych ABMS (Advanced Battle Management System), opracowywanego w Stanach Zjednoczonych. Prace w projekcie Palletized Munitions są prowadzone przez biuro ds. strategicznego planowania rozwoju i badań amerykańskich sił powietrznych SDPE (Strategic Development Planning and Experimentation office) pod nadzorem Laboratorium badawczego amerykańskich sił powietrznych AFRL (Air Force Research Laboratory) oraz przy współudziale Centrum Wojny Nawodnej amerykańskiej marynarki wojennej NSWC (Naval Surface Warfare Center) w Dahlgren. Przemysł reprezentowały natomiast koncern Lockheed Martin i firma R4 Integration z Fort Walton Beach na Florydzie.
Zakończone sukcesem próby udowodniły możliwość zdalnego kierowania i dowodzenia eksperymentalnym systemem uzbrojenia opartym o paletyzowaną amunicję. Testy były o tyle interesujące dla Polski, że wykorzystano ćwiczebne palety przenoszące pociski JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), które zakupiły również polskie siły zbrojne. Dzięki próbom wykazano, że można było użyć te rakiet z samolotu C-17, który nie jest przystosowany i którego nie planuje się przystosowywać do ich wykorzystania. Dlatego w czasie prób stosowano procedury identyczne do tych, jakie wykorzystuje się podczas zrzutu standardowych ładunków na paletach np.: ze wsparciem dla sił walczących na ziemi lub z pomocą humanitarną.
„Możliwość wykorzystania paletyzowanej amunicji mogłaby umożliwić różnym samolotom transportu powietrznego na masowe stosowanie szeregu typów uzbrojenia za pomocą samodzielnego systemu paletyzowanego typu roll-on / roll-off i może stanowić alternatywny sposób dla sił powietrznych na zwiększenie siły uderzenia. Udane demo stanowi kluczowy krok w Kampanii Eksperymentów z Amunicją Paletyzowaną prowadzonej przez SDPE, która określi, czy koncepcja paletyzowanej amunicji jest wykonalna i zapewni przewagę naszym żołnierzom”.
Sprawdzenie paletyzowanej amunicji nie było jednak celem eksperymentu, ale samo dowodzenie i kierowania jej użyciem. Najprawdopodobniej wykorzystano do tego celu rozwiązania opracowane w ramach szerszego programu znanego jako połączone dowodzenie i kontrola we wszystkich dziedzinach JADC2 (Joint All-Domain Command and Control). Rozwiązania te pozwoliły na przekazanie danych o celach na pokład samolotu należącego do dowództwa operacji specjalnych amerykańskich sił powietrznych (Air Force Special Operations Command aircraft) i zdalne, symulowane uwolnienie ćwiczebnej palety z rakietami JASSM. Do takiego transferu informacji użyto istniejący pozahoryzontalny system łączności (najprawdopodobniej – satelitarny).
Samo wykorzystanie paletyzowanej amunicji jako systemu uzbrojenia zostało już wcześniej sprawdzone z wykorzystaniem 412. Skrzydła Testowego i samolotu C-17 podlegającego pod dowództwo transportu lotniczego (Air Mobility Command).