- Wiadomości
Pierwszy lot SW-4 Solo bez pilota bezpieczeństwa
Przeprowadzono pierwszy lot opcjonalnie pilotowanego śmigłowca SW-4 Solo bez pilota bezpieczeństwa na pokładzie.

Dziewiczy lot bez pilota bezpieczeństwa na pokładzie został zrealizowany z lotniska Taranto-Grottaglie we Włoszech. Grupa Leonardo informuje, że śmigłowiec pozostawał w powietrzu przez 45 minut, a wszystkie jego systemy działały zgodnie z oczekiwaniami. Próby objęły – między innymi – zdalne uruchomienie oraz wyłączenie silnika na ziemi, automatyczny start i lądowanie, zawis oraz przyspieszenie w locie do przodu, automatyczną nawigację po ustalonych punktach do obszaru działania i z powrotem oraz symulację misji obserwacyjnej. Maszyna wzbiła się w powietrze na wysokość 1500 stóp i osiągnęła prędkość 60 węzłów.
Solo RUAS/OPH (Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny/Opcjonalnie Pilotowany Śmigłowiec) powstał na bazie śmigłowca SW-4, opracowanego i produkowanego przez PZL-Świdnik – polskiego producenta śmigłowców należącego do Grupy Leonardo. Jest on wyposażony w systemy oraz sensory wytwarzane przez Leonardo we Włoszech i Wielkiej Brytanii. Solo został zaprojektowany z myślą o realizacji misji z pilotem lub bez pilota na pokładzie. Od grudnia 2016 r. w Grottaglie i Świdniku odbywały się próby w locie z pilotem bezpieczeństwa na pokładzie w celu zweryfikowania charakterystyki operacyjnej maszyny oraz sprawdzenia procedur w locie zarówno w sytuacjach normalnych, jak i awaryjnych.
Wcześniejsze działania prowadzone we Włoszech były integralnym elementem współpracy rozpoczętej w 2015 r. między Leonardo, Portem Lotniczym w Bari (Aeroporti di Puglia – AdP) oraz Klastrem Technologii Lotniczych w Apulii (Distretto Tecnologico Aerospaziale Pugliese – DTA) na rzecz „Ośrodka testowego Grottaglie”. Głównym zadaniem tego ośrodka jest weryfikacja procedur i regulacji dotyczących korzystania z bezzałogowych statków powietrznych. Jak podkreśla Leonardo, korzystny wpływ na realizację prób miała też ścisła współpraca z Włoskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego (Ente Nazionale Aviazione Civile – ENAC) oraz z Włoską Agencją Żeglugi Powietrznej (ENAV).
SW-4 Solo brał również udział w innych pokazach we Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Uczestniczył między innymi w demonstracji zdolności wykorzystania bezzałogowego wiropłata na pokładach okrętów, realizowanej dla Royal Navy.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS