Korea kupuje ponad 100 samobieżnych mostów pontonowych

6 stycznia 2021, 12:03
Bridge_M3_02@GDELS
Fot. GDELS

Korea Południowa planuje pozyskać ponad 100 samobieżnych mostów M3 produkowanych przez General Dynamics European Land Systems (GDELS). Wartość kontraktu oszacowano na ok. 460 mln dolarów.

Zobacz także
Reklama

Informacja o pozyskaniu przez południowokoreańską armię samobieżnych mostów M3 została opublikowana na oficjalnym koncie wojska. Według niej kontrakt otrzymał rodzimy koncern Hanwha Defense, który dostarczy mosty razem z ich europejskim producentem GDELS. Dostarczany model M3K będzie dostosowany do potrzeb operacyjnych sił południowokoreańskich. Tym samym konsorcjum Hanwha-GDELS pokonało Hyundai Rotem oferujący turecki system AAAB (Armored Amphibious Assault Bridge) opracowany przez FNSS Savunma Sistemleri.

Według informacji Hanwha Defense będzie musiało dostarczyć dla armii w latach 2023-2027 łącznie 110 kołowych mostów pływających i systemów promowych. Kontrakt wyceniono na 458 milionów dolarów.

Korea Południowa będzie szóstym krajem obsługującym mosty M3 po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Singapurze i Indonezji. Mosty desantowe były z powodzeniem wykorzystywane w wielu sojuszniczych operacjach i manewrach, a także w ekstremalnych klimatach. Mosty tego typu zostały użyte przez połączone siły brytyjsko-niemieckie podczas ćwiczeń Anakonda 2016, dzięki czemu utworzono 350-metrowy most pozwalający uczestnikom manewrów przekroczyć Wisłę w rejonie Chełmna. Był to najdłuższy w historii most, przygotowany za pomocą systemu M3.

image
Reklama

M3 zbudowany jest w oparciu o czterokołowy pojazd amfibijny i składa się z głównego elementu pływającego (z napędem, hydraulicznym żurawiem i elementami sterowania), dwóch bocznych elementów obracanych hydraulicznie i trzech ramp pokładowych. Kadłub i pływaki wykonane są z lekkiego stopu aluminium. Wszystkie cztery koła są sterowane (unoszone po wjeździe do wody). Przy wymiarach konstrukcji pojazdu 12,88 × 3,35 × 3,93 m (masa 25 300 kg) umożliwiają uzyskanie promienia skrętu 23,4 m i pokonywanie pochyleń do 60 proc.

Manewrowanie w wodzie uzyskano dzięki hydrodynamicznemu napędowi strugowodnemu. Trzy rampy długości 8,35 m są układane za pomocą żurawia pokładowego i służą do połączenia poszczególnych pojazdów lub jako wjazdy i wyjazdy. Umożliwiają one dopasowanie długości mostu do szerokości przeszkody wodnej bądź przez połączenie burta w burtę, bądź w pewnej odległości.

Z 8 amfibii M3 24 żołnierzy w ciągu 24 minut może zbudować most pływający długości 100 m o obciążeniu odpowiadającym MLC 70 (przerzut pojazdów o masie do ok. 63,5 t). Ten system przeprawowy może być obciążony do MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i do MLC 132 dla pojazdów kołowych.  

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
[sic!]
środa, 6 stycznia 2021, 21:20

Z czego wynika większa obciążalność mostów przeprawowych dla pojazdów kołowych, w porównaniu do pojazdów gąsienicowych (a nie na odwrót)?

kuchart
czwartek, 7 stycznia 2021, 08:00

Z mniejszej powierzchni obciążonej konkretnym ciężarem.

szeliga
środa, 6 stycznia 2021, 20:06

Proponuję popatrzeć na cenę - 1 sztuka 4 mln USD przy masowym zakupie. Do przeprawy przez Wisłę - 350 m potrzeba by 28 sztuk. Żeby spać spokojnie trzeba by mieć minimum 2 przeprawy czyli ok. 60 szt. A i tak taki most nie postoi długo w trakcie wojny. 60x 4mln 240 mln USD. 1 miliard złotych. Zakończenie dostaw 7 lat po podpisaniu kontraktu. Może lepiej przeprosić się ze starym złomem?

Marek Markusw
sobota, 9 stycznia 2021, 20:27

Przeprosić się ze złomem czyli Wstęgą ? Nie masz pojęcia o czym piszesz. Porównanie. Wstęgą- przeprawa 2x350 m to 420 samochodów i 868 żołnierzy . Zmontowanie 350 m przeprawy to ok.8do10 godz. Dla M3 to 56 pojazdów i 168 żołnierzy . 350 m przeprawa gotowa w czasie 45 do 60 minut. W warunkach wojennych gdy będzie gotowa twoja Wstęgą (?) , po M3 i zgrupowaniu przeprawionych wojsk nie będzie w tym miejscu śladu.

Z prawej flanki
środa, 6 stycznia 2021, 20:56

Nie, nie lepiej. To są wydatki jakie po prostu trzeba ponieść. Zobacz ile niemieccy saperzy stawiali most na Wiśle na ubiegłorocznych ćwiczeniach a ile "wstęga" była rozstawiana pod awaryjny rurociąg czajki.

Monkey
środa, 6 stycznia 2021, 15:27

A my się bawimy w symboliczne ilości. Wstęga jest już starym projektem. I do tego co przetarg, to zamknięcie bez rozstrzygnięcia.

BUBA
środa, 6 stycznia 2021, 18:58

Bo Polak potrafi.

Michnik
środa, 6 stycznia 2021, 13:58

Też to musimy mieć. Innej drogi nie ma.

Meska
środa, 6 stycznia 2021, 18:03

Przecież nasze pojazdy pływają. Taki jest wymóg. A przynajmniej chcą pływać.

Monkey
środa, 6 stycznia 2021, 20:07

@Meska: Nie wszystkie pojazdy pływają. Trochę zgeneralizowałeś. Dla czołgu przejście po dnie to nie to samo co pływanie, logistyka nie pływa, artyleria też nie.

Beton
środa, 6 stycznia 2021, 14:23

Jest wstęga, nic więcej nam nie trzeba.

kibic
środa, 6 stycznia 2021, 17:21

Stare mosty trzeba zostawić do obsługi dorocznej awarii Czajki. Do innych zadań potrzebny jest nowy sprzęt.

Hgddghcdf
środa, 6 stycznia 2021, 20:01

Dobre

gość
środa, 6 stycznia 2021, 14:51

Czyżbyś miał na myśli ten nieustannie nabierający wody relikt z pocztu lat 60 XX wieku, który obecnie wykorzystywany jest przez nasze wojsko. My potrzebujemy na wczoraj nowoczesnego systemu, który pozwoli na skokowy wzrost możliwości naszych wojsk inżynieryjnych.

Beton
środa, 6 stycznia 2021, 17:38

A po co nowe jak stare ciągle daje radę, szambo na czjce utrzymało to i resztę utrzyma.

werd
czwartek, 7 stycznia 2021, 14:10

nowe czołgi samoloty i bwp też są nam zbędne. Stare przecież działają.

Tweets Defence24