- Wiadomości
Indie zastępują rosyjski radar w swoich Su-30
Indyjska agencja DRDO (Defence Research and Development Organisation) poinformowała o ukończeniu prac nad nowym radarem do samolotów Su-30MKI.

Nowy radar nosi nazwę Virupaksza i - zgodnie z doniesieniami indyjskich mediów – ma należeć do nowej generacji radarów technologii z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (AESA). Urządzenie ma mieć 2400 modułów nadawczo-odbiorczych i ma radykalnie zwiększyć zdolności najważniejszych indyjskich samolotów bojowych.
Od samego początku Virupaksza był projektowany z myślą o Su-30, skutkiem czego jest dla tego samolotu rozwiązaniem typu plug-and-play. Jego założenie nie będzie wymagało w związku z tym zmian w płatowcu tych samolotów. Nie będzie też rewolucji jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na energię - Hindusi poinformowali, że silniki Su-30MKI, AL-31F, dostarczają jej wystarczająco dużo i nie będą potrzebne żadne ich modyfikacje.
Zobacz też
Oczywiście wyzwaniem będzie osiągnięcie zgodności elektromagnetycznej nowego urządzenia z pozostałymi urządzeniami pokładowymi w tym sensorami, chociaż i tutaj pojawia się informacja o dobrej współpracy nowego radaru z „innymi pokładowymi systemami” w tym tymi, które odbierają informacje z radiolokatora.
Koszt implementacji i wymiany obecnych radiolokatorów M011M BARS z pasywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (PESA) powinien być więc relatywnie niski, a czas trwania prac ograniczony.
Nowy radiolokator ma posiadać większe zdolności jeżeli chodzi o zasięg wykrycia celów, szersze pole widzenia i zdolności do śledzenia większej liczby obiektów. Ma być też bardziej odporny na oddziaływanie środków walki elektronicznej i posiadać lepsze niż poprzednik możliwości samolotów posiadający cechy stealth.
Zobacz też
To ostatnie jest kluczowe biorąc pod uwagę fakt posiadania dość licznej już floty myśliwców 5. generacji J-20 i zbliżające się wprowadzenie samolotów J-35. Su-30MKI i bez zapowiadanych modyfikacji jest prawdopodobnie najlepszym z istniejących Su-30, być może za wyjątkiem najnowszej rosyjskiej wersji tego samolotu, czyli Su-30SM2. Decyduje o tym zastosowanie wielu podzespołów produkcji francuskiej i izraelskiej.
Indie posiadają obecnie 265 tych maszyn (z 272 ogółem wyprodukowanych), a liczba ta ma zostać uzupełniona jeszcze o 12 egzemplarzy. Tym samym Su-30MKI jest dzisiaj najważniejszym indyjskim samolotem bojowym, zarówno ze względu na jego możliwości jak i liczebność. Jego głęboka modernizacja, bo za taką należy uznać wymianę radaru radykalnie podniesie więc możliwości ich sił powietrznych.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu