Technologie

IDEX 2019: wielowirnikowiec "na stałym" łączu z wozem bojowym

Ilustracja: Nexter
Ilustracja: Nexter

Koncern Nexter zaprezentował podczas targów IDEX 2019 kolejne rozwinięcie swojego projektu "FINDEAGLE", czyli koncepcji specjalistycznego bezzałogowego statku powietrznego współpracującego z wozem bojowym. Nowy system pozwala zoptymalizować wykorzystanie powietrznych i naziemnych bezzałogowców do dziania na rzecz pojazdów załogowych.

O realizacji projektu FINDEAGLE po raz pierwszy poinformowano podczas  targów Eurosatory w 2018 roku a IDEX 2019 w Abu Zabi był kolejną okazją do zaprezentowania postępów z prowadzonych prac badawczych i testów. Zasadniczym celem jest znaczne podniesienie świadomości sytuacyjnej załóg oraz wyprzedzające rozpoznanie i zidentyfikowanie zamiarów przeciwnika.

Powstający system składa się z bezzałogowego statku powietrznego opracowanego przez Nexter Robotics połączonego „na sztywno” z pojazdem. Dronem steruje się za pomocą oprogramowania FINDEAGLE będącego wariantem oprogramowania do zarządzania polem walki FINDERS a wykorzystywanego m.in. przez armię francuską.

Jednym z zastosowanych bezzałogowych statków powietrznych jest wielowirnikowy IXOS XX o masie startowej 8 kg i wymiarach 700x700x160 mm. Połączony jest on z pojazdem za pomocą kabla, który jednocześnie zapewnia zasilanie, sterowanie i przekazywanie pozyskiwanych danych a jego długość pozwala osiągnąć maksymalną wysokości działania do 50 metrów.

Samo sterowanie może odbywać się z wnętrza wozu załogowego lub za pomocą przenośnej konsoli z zewnątrz. Z kolei oprogramowanie jest tak skonfigurowane by dostarczać tylko niezbędne dane dotyczące aktualnej sytuacji, filtrując to, co nie jest użyteczne (pozwala to na uniknięcie nadmiernego obciążenia systemu).

Cechą charakterystyczną IXOS XX jest to, że jest on zdolny do automatycznego startu i lądowania, praktycznie jest niesłyszalny z odległości powyżej 100 metrów a jego sterowanie odbywa się również podczas ruchu pojazdu z prędkością do 10 km/h w każdych warunkach atmosferycznych (w tym przy wietrze wiejącym z prędkością do 45 km/h).

Wielowirnikowiec został wyposażony w głowicę optoelektroniczną (kamera TV o rozdzielczości 1080 pikseli z zoomem x36, polem widzenia w zakresie od 2.30 do 630, termalna oparta na macierzy 640x480 zapewniający FoV o wartości 17.70 lub 32.80 z funkcją śledzenia obiektów ruchomych) oraz dalmierzy laserowy o zasięgu do 5 km. Ponadto zabudowano w nim bezwładnościowy moduł pomiarowy i GPS, które zapewniają centymetrową dokładność oraz 3-osiowy system unikania przeszkód. Można też na nim zainstalować system eLSAS który składa się z czterech kamer jednoosiowych, z których pierwsza ma rozdzielczość 1080 pikseli i zoom x10 zapewniający FoV od 5.40 do 560 a termalna oparta jest na macierzy 640x512 z zoomem x8 i szerokim zakres FoV wynoszącym 950.

Inny używany mikro-dron to IXOS LG, który  jest niesłyszalny już w odległości ponad 50 metrów, może osiągnąć prędkość do 40 ​​km/h i przenosi jedną kamerę podobną do tej używanej w eLSAS oraz dalmierz laserowy o zasięgu 1 km. Ten bezzałogowiec nie jest już „związany” sztywno z pojazdem.

Jak na razie dzięki otwartemu interfejsowi udało się w podobny sposób zintegrować trzy różne typy BSP z wybranym pojazdem lądowym a dalsze badania idą w kierunku podpięcia większych bezzałogowców o zwiększonych możliwościach prowadzenia obserwacji czy pozyskiwania danych.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.