Reklama

Technologie

IDEX 2019: wielozadaniowy pojazd opancerzony z RPA

Rodzina pojazdów Mbombe, ilustracja: Paramount Group
Rodzina pojazdów Mbombe, ilustracja: Paramount Group

Targi IDEX 2019 w Abu Dhabi stał się okazją do prezentacji najnowszego wariantu opancerzonego pojazdu wysokiej mobilności Mbombe 4. Jego producentem jest spółka Paramount Group z RPA. 

Kolejny już wariant rozwojowy całej rodziny pojazdów Mbombe (wcześniej zaprezentowano wozy w układzie 8x8 i 6x6) to powstał przede wszystkim z myślą o eksporcie. Ewolucja wynika z uwzględnienia dotychczasowych uwag użytkowników oraz już pozyskanych doświadczeń. Mbombe 4 ma ponad 70% wspólnych komponentów i zunifikowany system eksploatacji z pozostałymi wozami tej firmy.

Obecnie pojazdy tej najnowszej wersji, uczestniczą w testach w dwóch krajach a Paramount Group jest skłonna przekazać pełną technologie ich produkcji w wypadku wyboru jej konstrukcji przez odbiorcę eksportowego. Utworzono już linie produkcyjne różnych wozów południowoafrykańskiej firmy w Kazachstanie, Azerbejdżanie i Jordanii a Mbombe 4 wybrały niedawno ZEA.

image
Ilustracja: Paramount Group

Mbombe 4 to w zasadzie wielozadaniowy pojazd opancerzony (choć traktowany również jako MRAP) w układzie 4x4. Jego masa własna wynosi 13 300 kg (operacyjna 16 000 kg) a ładowność do 2 700 kg.

Pojazd ma spawany kadłub stalowy typu monocoque, zapewniający ochronę balistyczną na poziomie III wg STANAG 4569. Ponadto może on zostać  dopancerzony do poziomu VI (zapewne kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby przewożonych członków załogi).

Jego dolna część wyprofilowana jest w kształcie litery V, co zapewnia zdaniem producenta poziom ochrony wyższy niż  4a oraz 4b wg STANAG 4569. Nieoficjalnie zapewnia on ochronę przed IED lub innemu typowi ładunku o  mocy  odpowiadającej 50 kg TNT. Prędkość maksymalna wozu to 140 km/h, zakres temperatur, w których może działać mieści się w przedziale od -200C do +550C a zasięg to ponad 700 km.

Dowódca i kierowca zajmują miejsce z przodu pojazdu a sześciu żołnierzy z tyłu (twarzami zwróceni do siebie). Wszyscy oni korzystają z siedzisk redukujących skutki oddziaływania wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku. Pojazd wyposażono w dwoje drzwi przednich i  elektrycznie otwierana tylną rampę z małymi drzwiami awaryjnymi.

Mbombe 4 dostosowano do przenoszenia różnego typu załogowych i zdalnie sterowanych (ZSMU) wieżyczek  z uzbrojeniem małego i średniego kalibru.

Pojazd wyposażono w komputer pokładowy i system interfejsu, system pozycjonowania czy lokalizacji i śledzenia innych pojazdów. Ponadto jak i inne podobne konstrukcje standardowo ma on  zaczep holowniczy, gniazda i uchwyty do mocowania sprzętu łączności zewnętrznej i wewnętrznej oraz centralny system pompowania kół (CTIS).

Pojazd dzięki swojej modułowej konstrukcji i zastosowanym rozwiązaniom spełnia wymagania nie tylko poszczególnych rodzajów wojsk, ale i służb porządkowych czy ochrony np. w działaniach asymetrycznych, zwalczania terroryzmu czy podczas misji pokojowych.

 

 

 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. mosze

    W Polsce funkcjonuje mnóstwo mitów na temat RPA i jego rzekomego upadku, po tym jak władzę straciła tam biała mniejszość i zlikwidowano apartheid. Wciąż słyszy się o napadach na białych, szalejącym terrorze i rasizmie czarnych, przejmowaniu farm. A tymczasem RPA to w skali Afryki jedyny kraj, o poziomie życia porównywalnym do europejskiego. Oczywiście zmaga się z olbrzymią przestępczością, strukturalną biedą w dzielnicach slamsów i społecznymi nierównościami, ale dla całego kontynentu jest punktem odniesienia, a dla mieszkańców takich krajów jak Zimbabwe, naturalnym kierunkiem ekonomicznej migracji. Sukcesy zbrojeniowych firm z RPA pokazują, że jest tam spory potencjał intelektualny. O surowcowym nie wspomnę...

    1. gran

      I myślisz, że kto (nadal) stanowi kadrę inżynierską, managerską (pomiń figurantów) i marketingową firm zbrojeniowych RPA?

  2. aeji

    Polska ma wspaniałe tradycje motoryzacyjne. Na prawdę nie rozumiem dlaczego nie możemy wiąść takiego Stara 660, dopancerzyć, wyposażyć go w mocniejszy silnik - w ciągu roku możemy mieć gotowego NASZEGO MRAPa.

  3. Harry 2

    Myślę, że są to pojazdy opracowane bez żadnych kompromisów. Nasze właśnie są pełne kompromisów, niedopracowane, nieuwzględniające ergonomii i bezpieczeństwa załogi (Virus, Honker itd)

  4. devlin0

    moze przyszly "Pegaz"?

Reklama