Technologie

Hercules z działkiem laserowym

Fot. af.mil
Fot. af.mil

Jak poinformował koncern Lockheed Martin, zakończono testy zdawczo-odbiorcze lasera dużej mocy Airborne High Energy Laser (AHEL), mającego zostać zintegrowanym z samolotem AC-130J. Jednocześnie trwają przygotowania do testów naziemnych oraz powietrznych.

W środę 6 października spółka obwieściła, że ich system laserowy wysokiej mobilności został dostarczony amerykańskim siłom powietrznym w celu przeprowadzenia pierwszych testów podczas lotu. Jest to pokłosie kontraktu ze stycznia 2019 roku, kiedy to został Lockheed Martin zobowiązał się do integracji oraz testów systemu laserowego z samolotem AC-130J. Przypomnijmy, że AC-130J Ghostrider to bazująca na Super Herculesie maszyna wsparcia ogniowego, przenosząca armaty 30 mm i 105 mm oraz amunicję precyzyjną w rodzaju bomb GBU-39 SDB oraz pocisków Hellfire i Griffin.

Kolejny kontrakt pochodzi z lipca 2021 roku. Wtedy Centrum Działań Nawodnych NSWC (Naval Surface Warfare Center) przyznało Lockheed Martin zamówienie warte 12 mln USD, żeby firma w ciągu następnych pięciu lat przeprowadził dalsze prace związane z obsługą techniczną, integracją i testami systemu AHEL.

AHEL ma być integrowany z samolotami pokroju Lockheed AC-130J. Już kilka lat temu US Special Operations Command wskazywało, że moc tego systemu będzie wynosiła 60 kilowatów.

Reklama
Reklama

Armia Stanów Zjednoczonych od dłuższego czasu interesuje się pozyskaniem broni laserowej wysokiej mocy, które byłyby zdolne do neutralizacji pocisków artyleryjskich, rakietowych, jak i bezzałogowych statków powietrznych. Jeden z nich będzie przeznaczony do integracji na ciężarówkach, prawdopodobnie Oshkosh FMTV. W ramach programu High Energy Laser-Indirect Fire Protection Capability (HEL-IFPC) są prowadzone nad dostarczeniem do 2024 roku broni laserowej o mocy 300 kW, przy czym wcześniej mają zostać wyprodukowane cztery demonstratory. Ten system powstaje dzięki Dynetics we współpracy z Lockheed Martin, Nutronics oraz General Atomics. Innym rozwiązaniem jest DE-MSHORAD, oznaczony też M-SHORAD Inc-2, przeznaczony do osadzenia na KTO Stryker, o mniejszej mocy (głównie przeznaczony do zwalczania BSP).

Jeszcze inną bronią laserową, służącą do zwalczania dronów jest rozwijany przez Raytheon Intelligence & Space High Energy Laser Weapon System 2 (H2). W lutym bieżącego roku trwały jego testy po tym jak producent znacznie ulepszył broń względem pierwszej wersji (H1), zwiększając celność i wymieniając sekcję odpowiedzialną za zasilanie na system wydajniejszy.

Wspólną cechą wszystkich tych systemów jest możliwość precyzyjnego rażenia celów, także przy minimalnych stratach ubocznych i niski koszt pojedynczego "strzału". Paradoksalnie jednak systemy laserowe mają również ograniczenia, związane choćby z wykorzystaniem w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego - przynajmniej na razie - będą używane razem z konwencjonalnymi, kinetycznymi rozwiązaniami, a nie zamiast nich. 

Komentarze