Jak donoszą estońskie media, jeszcze w tym roku ma rozpocząć się produkcja nowego fińsko-łotewskiego kołowego transportera opancerzonego 6 × 6 na potrzeby armii obu tych państw. Jako baza dla tej konstrukcji został wybrany kołowy transporter opancerzony Patria 6 × 6 fińskiej spółki Partia Oy.
Co ciekawe z inicjatywy tej wycofała się w październiku ub.r. Estonia, która dołączyła jako trzeci partner tego programu pół roku wcześniej. Główną przyczyną tego posunięcia miały być rosnące koszty programu. W zamian za to estońska armia zdecydowała się na modernizację posiadanych 56 egzemplarzy (z 60 dostarczonych) ex-fińskich Pasi XA-180 (w zmodernizowanej wersji XA-180EST) i 80 egzemplarzy (z 81 dostarczonych ex-niderlandzkich) Patria Pasi XA-188. Prace przy przedłużeniu okresu eksploatacji tych pierwszych do 2028 roku, a drugich do 2048 roku (!) ma przeprowadzić producent tych pojazdów, czyli również fińska Patria. Zakup nowych transporterów został z kolei odroczony na lata 2025-2030.
Program opracowania nowego fińsko-łotewskiego KTO 6 × 6 rozpoczął się na początku 2020 roku. W październiku br. fiński i łotewski resort obrony oraz fińska spółka Partia Oy podpisały porozumienie w sprawie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych. Państwem wiodącym programu ma być Finlandia, a głównym wykonawcą i co za tym idzie jego beneficjentem fińska spółka Patria Oy. Ma ona doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji kołowych transporterów opancerzonych, której efektem jest wiele pojazdów tej klasy. Łotewskie spółki natomiast będą pełnić rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu.
Czytaj też: Eurosatory 2018: Nowa Patria w układzie 6x6
Patria 6 × 6 jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układu jezdnego i innych kluczowych elementów). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu, kosztów powstania i produkcji tych wozów.
Czytaj też: Patria zbuduje transporter dla Finlandii i Łotwy
Na uzbrojeniu fińskich wojsk lądowych znajduje się obecnie cała rodzina kołowych wozów bojowych Patria Pasi. Wśród nich można wymienić 476 egzemplarzy XA-180/185 oraz 111 egzemplarzy XA-202 i 48 egzemplarzy XA-203. Wozy te stopniowo są zastępowane i wycofywane ze służby na rzecz nowych kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV XA-360 jednak część z nich ma zostać zastąpiona docelowo przez dedykowane odpowiedniki o napędzie 6×6.
Czytaj też: Wspólne zakupy Łotwy, Estonii i Finlandii
Z kolei w przypadku łotewskich wojsk lądowych głównym uzbrojeniem jest zakupiona w 2014 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie 123 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć łotewskiej armii pomostową zdolność w zakresie wozów bojowych, jednak docelowo pojazdy te będą musiały zostać zastąpione przez nowoczesny kołowy lub gąsienicowy odpowiednik.
no nie może być, jak to program opracowywania rozpoczął się na początku 2020 r. a zakończył z początkiem 2021 r., natomiast produkcja ruszy jeszcze w tym roku? A gdzie dialogi i cała reszta innych postępowań i działań? Co to ma być za fuszerka i działanie na chybcika i po łebkach. U nas takie działanie jest po prostu nie do pomyślenia i zaakceptowania.
? Nie rozumiem . Jakie to istotne różnice są między tą maszyną, a naszym rosomakiem. Wymagania tych krajów. Czy istotnie większe gabaryty?
Tak coś pomiędzy naszym Bobrem a Hipppkiem....w związku z powyższym dajcie sobie siana z tą Patrią
Idealny do programu kleszcz. Zamiast tego Bobra3, powinno sie wybrac Patria 6X6. Jest tylko 10 cm wyzszy I pol metra dluzszy. Finowie montuja na Nim moździerz Nemo, czyli ma potencjał do modyfikacji lub modernizacji w przyszłości. Obawiam się, że Mon kupi gówno które trzeba będzie wymieniać za 20 lat.
Bóbr jest pod Kleszcza no i po co mu moździerz?
Ja mówię, że to pokazuje, że ma potencjał modyfikacji/ modernizacji i można łatwo zmienić zastosowanie. Niech ktoś mi pokaże co oprócz wozu rozpoznawczego można zrobić z Bobra to może zmienię zdanie
Jak ja nie cierpię takich mędrców , którzy mówią żeby kupować wszystko co zagraniczne bo rzekomo jest to lepsze. A skąd wiesz jaki jest Bóbr? Skąd wiesz że przegrywa w każdym aspekcie z fińskim pojazdem?
Niemożliwe. Kraj ma plan do 2048 roku. Oczywiście nie nasz kraj.
Idealny do programu kleszcz. Zamiast tego składaka z AMZ to powinien być wybrana oferta Rosomak SA z kto rosomak 6x6 + w przyszłości kto rosomak 4x4 w miejsce BDRMa tak jak zrobiła to Francja przy zakupie VBMR Griffon w miejsce VABa i szafa gra .
Bo rosomak/patria nie jest wcale składakiem :)
Nie tylko do Kleszcza. To jest niedrogi i stosunkowo prosty w obsłudze KTO. Czyli coś, co śmiało mogłoby trafić do WOTu. Poza tym w przypadku Bobra nie wieszałbym psów na AMZ, bo to nie ich wina, tylko wymagań wziętych z sufitu. Zrobili go dokładnie tak, jak MON chciał.
BRDMy zasątpi tatra patriot II, co jest nienajgorszym rozwiązaniem, choć przydałoby się jakieś pływające dla rozpoznania.
dla rozpoznania masz drony. no powinny być. Wielokrotnie tańsze i bezzałogowe . Chyba ze zgłaszasz się ochotniczo raz\em z przyjaciółmi i rodziną
To masz Bobra na testach. Szkoda tylko, że MON chciał dużą krowę na czterech kółkach zamiast porównywalnego wielkością pojazdu 6x6.