F-35 Piechoty Morskiej z hardwarem do ODIN

13 października 2020, 13:50
Zrzut ekranu 2020-10-13 o 15.31.08
F-35B z VMFA 122 / Fot. USMC, Lance Cpl. Julian Elliott-Drouin

Korpus Piechoty Morskiej USA wdrożył urządzenia pokładowe do nowego systemu wsparcia eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-35B. Chodzi o system ODIN (Operational Data Integrated Network), który ma w ciągu dwóch lat w pełni zastąpić używany obecnie, przysparzający problemów system ALIS (Autonomic Logistics Information System)

Piechota Morska informuje, że urządzenia z wgraną najnowszą wersją poprzedniego systemu ALIS, ale przygotowane techniczne do przyjęcia oprogramowania ODIN, zostały zainstalowane w maszynach jednego z dywizjonów stacjonujących w bazie Yuma w Arizonie. Chodzi wiec zapewne o jedną ze stacjonujących tam jednostek: Marine Fighter Attack Squadron 122 (VMFA 122) albo Marine Fighter Attack Squadron 211 (VMFA 211). Przygotowanie zakończyło się jeszcze 29 września. Jeszcze tego samego dnia odbył się pierwszy lot wyposażonego w ten sposób samolotu, a następnego dnia – kolejne cztery loty. Był to udany test zarówno nowych urządzeń pokładowych jak i naziemnych serwerów nowej generacji, które także mają mieścić ODIN-a.

Nowy system powstał z zastosowaniem możliwości trzymania danych „w chmurze” charakteryzuje się nowym środowiskiem magazynowania i zintegrowanego przetwarzania informacji a jego wprowadzenia ma w znaczący sposób poprawić parametry jednostek wyposażonych w F-35, jeśli chodzi o wymagane nakłady pracy przy tych maszynach (a co za tym idzie koszty, więc też  koszt lotu), jak również zwiększyć dostępność operacyjną tych samolotów.

Zgodnie z dostępnymi informacjami czas przetwarzania informacji przez nowy system będzie krótszy w porównaniu z ALIS o ponad 50 proc., co sprawi ze współpraca techników lotniczych będzie znacznie sprawniejsza, znacznie szybciej będzie można też skonfigurować nowy system i np. przystosować do niego nowy samolot. Sam naziemny serwer ODIN-a ma mieścić się w „dwóch walizkach” o masie ok. 25 kg, podczas gdy serwer ALIS stanowił szafę wyskości człowieka i ważył prawie 250 kg.

Marines są pionierem we wdrażaniu F-35 w skali całych Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Ich F-35 jako pierwsze osiągnęły wstępną gotowość operacyjną. Miało to miejsce w 2015 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
x
środa, 14 października 2020, 16:35

W chmurach i w deszczu to podobno nie moze latac.

Bursztyn
środa, 14 października 2020, 16:06

LM Pędzi z programem F35 i serie12+ różnią się w27% od serii 1 do 5 które IDA na ZŁOM ZA NIEDŁUGO OKAŻE SIĘ ŻE 350 KG POKRYCIA JEST JUŻ PRZESTARZALE i teraz ZASTEPUJA FOSFOREK INDU HALOOOOO

Monkey
wtorek, 13 października 2020, 20:05

Oby im się udało do 2026 roku, bo wtedy pierwsza z naszych ma być w pełnej gotowości operacyjnej. Skoro już wybraliśmy to coś, przynajmniej upewnijmy się, że będzie w najwyższej możliwej gotowości do działania.

Monkey
środa, 14 października 2020, 14:17

@myself;-))) Amerykanie mogą sobie rozwalać tyle własnego sprzętu ile im się żywnie podoba i w stylu jaki im się podoba. Ważne, żeby nasz działał i miał wysoki procent gotowości bojowej.

Gnom
piątek, 16 października 2020, 10:45

Wierzysz w to, że będą na to środki. Patrz F-16. A o dostepie do części F-35 decyduje USA.

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 09:11

No wlasnie. A tutaj okazuje sie, ze przyczyna majowego rozbicia sie F-35, oprocz bledu pilota byly bledy w oprogramowaniu ukladu sterowania (faulty flight control logic), problemy z wyswietlaczem nahelmowym (issues with helmet-mounted display) i problemy z pokladowa instalacja tlenowa (issues with the jet’s oxygen system). Oficjalny raport dostepny jest w internecie. Na tym etapie takie bledy nie powinny sie zdarzac. Co do ODIN, to pierwsze wersje powinny byc gotowe juz na koniec 2021 roku.

Davien
środa, 14 października 2020, 12:22

"Dochodzenie wykazało, że wypadek został spowodowany przez pilota próbującego wylądować z nadmierną prędkością i wcześniej nieznaną usterką logiki układu sterowania lotem, powodującą brak reakcji sterów." Masz cos jeszcze do dodania?

Gnom
piątek, 16 października 2020, 10:48

Nie poszło to powtórka. "i wcześniej nieznaną usterką logiki układu sterowania lotem" - to oznacza błąd systemu sterowania lotem. "latający superkomputer" jest jeszcze mądrzejszy od pilota niż na F-16 i usiłuje mu całkiem odebrać sterowanie już nie tylko na pułapie ale i przy lądowaniu. Ciekawe ile jeszcze istotnych (by nie użyć słowa krytycznych) błędów tkwi w układzie sterowania lotem F-35?

GB
środa, 14 października 2020, 12:34

No i okazuje sie, ze ten F-35 to taki sam bubel i niedorobka jak Su-57.

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 12:29

Nie wiem co ty tam zbowu cytujesz. Dejvidku, przeczytaj sobie oficjalny raport, znajdziesz go w internecie. Gdyby wszystko bylo sprawne, pilot odzyskal by kontrole nad samolotem. Powtorze, przeczytaj raport.

Aha
środa, 14 października 2020, 13:33

Nie wspomne juz nawet o tym, ze brak reakcji sterow to powazna usterka, nawet bardzo powazna! Koncepcja nawet OK, chociaz bardzo ambitna, ale wykonanie(jego mozliwosc) to totalna i bardzo kosztowna katastrofa. Powtarzam, za bardzo wieloma ekspertami, wojskowymi i politykami: Program F35 juz dawno bylby zastopowany i zastapiony, gdyby nie poniesione "kosmiczne" koszty! Na szczescie i USAF i cale NATO maja gigantyczna przewage w powietrzu nad potencjalnymi przeciwnikami, wiec probuje sie dokonczyc przedsiewziecie, wiedzac, ze za bardzo zaszkodzic nie moze, przewaga jest dalej zachowana a nowe projekty/konstrukcje juz stoja w blokach startowych.

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 17:38

Jak dobrze poszukasz Kolego, to znajdziesz w internecie opinie, ze za te ogromne pieniadze, ktore do tej pory wydano na F-35, opracowano by trzy osobne maszyny, dla USAF, US Navy i Marines. Zgodnosc konstrukcyjna wersji A/B/C to zaledwie 20%. Na szczescie wersja A ktora zakontraktowala Polska wydaje sie byc najbardziej dopracowana.

Stary zgred
środa, 14 października 2020, 12:16

Samolot pochodził z wczesnych partii produkcyjnej Lot 6 z niską wydajnością w/w układów samolotu. "The jet was from Low-Rate Initial Production Lot 6—the only one from that batch at Eglin. There were some corrective technical orders for the helmet system, but they were not deemed urgent and required depot assistance to make, the report said." Jednak główną przyczyną wypadku był błąd pilota.

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 12:32

A skad masz ten cytat? Bo ja napisalem to , co podaje oficjalny raport. The second main cause was the tail flight control surfaces “conflicting” with the pilot’s apparent correct efforts to recover the jet after it bounced on the runway, a problem the Air Force said was a “previously undiscovered anomaly in the aircraft’s flight control logic.” The plane and pilot “quickly fell out of sync” as the flight computer commanded nose down while the pilot commanded nose up, attempting to abort the landing and go around. Sensing that he was being “ignored” by the airplane, the pilot ejected, sustaining significant but non-life-threatening injuries. Furthermore, the helmet-mounted display was misaligned and “distracted the pilot during a critical phase of flight,” the AIB determined. The aircraft’s breathing system also caused excessive fatigue—leading to “cognitive degradation,” while ineffective simulator instruction meant the pilot lacked sufficient knowledge of the aircraft’s flight control system.

Whiro
środa, 14 października 2020, 17:20

A jaki jest oficjalny raport katastrofy su 57? Że maszyna sprawna i że wina pilota. Ale f35 miał nagle niesprawne kilka systemów na raz. Cuda.

GB
poniedziałek, 19 października 2020, 16:59

No widzisz jaki ten F-35 to szajs. F35 miał nagle niesprawne kilka systemów na raz. Fajnie ze to rozumiesz. A Su-57 mial podobno awarie system FBW, tylko JEDNEGO systemu.

stylograph
wtorek, 13 października 2020, 18:15

Jaki system wsparcia kupiła Polska ? i dlaczego Alis :) nawet Marines chcą być bardziej niezależni niż Polska

dljvkxcjvlkcxjkvbx
środa, 14 października 2020, 09:16

Użyłeś niewłaściwego słowa, powinieneś użyć słowa usprawnienie, a nie niezależność, usprawnianie urządzeń technicznych ma się nijak do niezależności.

Fanklub Daviena
wtorek, 13 października 2020, 16:39

250kg serwer diagnostyczny dla mysliwca? I to jest ta miniaturyzacja elektroniki USA? :)

Vege
środa, 14 października 2020, 00:06

Jakbyś zobaczył jakie jest obciążenie podług technicznych we współczesnych serwerowniach...

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 13 października 2020, 21:15

Z każdą toną elektroniki przybywa nowoczesności a te marne 250 kg to pikuś.

wtorek, 13 października 2020, 15:59

"Ich F-35 jako pierwsze osiągnęły wstępną gotowość operacyjną. Miało to miejsce w 2015 roku." I prawie po pieciu latach dalej sa na tym etapie.

wtorek, 13 października 2020, 17:51

Z czego wysnułeś że nadal są na tym etapie???

Fanklub Daviena
wtorek, 13 października 2020, 18:55

Właśnie opublikowano, że majową kraksa F-35 była spowodowana problemami z helmowym wyświetlaczem, problemami z aparaturą tlenową, błędami w układzie sterowania i w oprogramowaniu. Tak wygląda maszyna gotowa operacyjnie? :)

wtorek, 13 października 2020, 20:06

Gdzie opublikowano?

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 08:55

W Air Force Magazine, artykul z 5 pazdziernika 2020, pod tytulem: "Eglin F-35 Crash Blamed on Landing Speed, but Software, Helmet, Oxygen Also Faulted". Jest napisane tak: "Excessive landing speed was the primary cause of the May 19 crash of an F-35A at Eglin Air Force Base, Fla., though faulty flight control logic, issues with helmet-mounted display, the jet’s oxygen system, and ineffective simulator training and were all contributing factors, according to an Air Force investigation".

Davien
środa, 14 października 2020, 12:23

Dochodzenie wykazało, że wypadek został spowodowany przez pilota próbującego wylądować z nadmierną prędkością i wcześniej nieznaną usterką logiki układu sterowania lotem, powodującą brak reakcji sterów.

:D
środa, 14 października 2020, 15:48

I po wtracasz swoje piec groszy? Nie rozumiesz co jest napisane powyzej. Napisane jest. Primo. Za duza predkosc. Secundo. Blad ukladu sterowania. Tertio. Helm pilota. Quatro. Instalacja tlenowa. Tak ciezko to sobie przetlumaczyc?

Stary zgred
środa, 14 października 2020, 12:06

Główną przyczyną katastrofy F-35 w dniu 19 maja 2020r. był błąd pilota. Nadmierna prędkość lądowania była główną przyczyną katastrofy samolotu F-35A w bazie sił powietrznych Eglin na Florydzie. Brak doświadczenia i nieskuteczne szkolenie na symulatorze były głównymi przyczynami wypadku. Wadliwy uklad sterowania lotem, problemy z wyświetlaczem na hełmie i systemem tlenowym odrzutowca były mniej istotnymi przyczynami kraksy ale samolot pochodził z wczesnej transzy produkcyjnej (Lot 6) więc układy te nie były jeszcze w pełni dopracowane. W raporcie czytamy że gdyby pilot zachował się właściwie do wypadku by nie doszło gdyż "mógłby być w stanie odzyskać statek powietrzny pomimo lądowania z dużą prędkością".

Clash
środa, 14 października 2020, 08:29

Na Sputniku które jest jednym "wiarygodnym" źródłem tego typu rewalacji... (pomijając oczywiście instrukcje oficera prowadzącego....)

Fan eksperta od dramatycznych manewrow powietrznych.
środa, 14 października 2020, 13:03

W Air Force Magazine, artykul z 5 pazdziernika 2020, pod tytulem: "Eglin F-35 Crash Blamed on Landing Speed, but Software, Helmet, Oxygen Also Faulted". Jest napisane tak: "Excessive landing speed was the primary cause of the May 19 crash of an F-35A at Eglin Air Force Base, Fla., though faulty flight control logic, issues with helmet-mounted display, the jet’s oxygen system, and ineffective simulator training and were all contributing factors, according to an Air Force investigation".

John
środa, 14 października 2020, 08:11

Na Sputniku ! Pomiedzy artykulami o szybkim rosyjskim wzroscie PKB w tym Roku 15% a testach samolotow 7 generacji na Kamcztce !

Tweets Defence24