ODIN zamiast ALIS. Nowy system do F-35

18 stycznia 2020, 11:12
Zrzut ekranu 2020-01-17 o 16.22.53
Fot. USAF

Pentagon poinformował, że eksploatowany dotychczas system ALIS (Autonomic Logistics Information System) służący do kontrolowania stanu technicznego i zamawiania części do F-35, planowania misji i remontów, zostanie zastąpiony nowym. Podobnie jak poprzednik zostanie on stworzony przez producenta Lightninga II, czyli Lockheed Martina.

System ALIS powstał w celu zwiększenia liczby dostępnych operacyjnie myśliwców F-35 w użytkujących go flotach. System ma jednak zdaniem amerykańskich wojskowych swoje wady. Po pierwsze szacuje się, że w czasie całego cyklu życiowego trwającego kilka dekad, jego funkcjonowanie kosztowałoby łącznie 16,7 mld USD. Po drugie US Air Force oceniło, ze jego obsługa dokłada jej 45 tysięcy dodatkowych roboczogodzin wynikających z tego ze nie wszystko działa i wiele pracy przy nim trzeba wykonywać poprzez manualne wprowadzanie danych. Powoduje to narzekania wśród pilotów a przede wszystkim personelu naziemnego. System ALIS jest też obwiniany o powodowanie opóźnień w prowadzeniu obsług samolotów, czyli jako obciążenie w procesie, który miał ułatwiać.

Rozwiązaniem ma być zupełnie nowy system o nazwie ODIN (Operational Data Integrated Network), który ma zastąpić ALIS do grudnia 2022 roku we wszystkich samolotach poza tymi, które będą w tym czasie na okrętach. Zdaniem Pentagonu to realny, choć bardzo napięty termin.

ODIN ma powstać z myślą przede wszystkim o efektywności działania i w wyniku konsultacji przede wszystkim z pilotami i członkami personelu naziemnego. Wprowadzenie nowego — bazującego na przechowywaniu danych „w chmurze” i dostarczającego informacje niemal w czasie rzeczywistym — systemu ma m.in. doprowadzić do dalszego obniżenia kosztu godziny lotu Lightninga II.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 47
Reklama
Sztabowiec z Kielc
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 16:04

Kumpel po WAT po szkoleniu w USA został skierowany do logistyki Moze jemu przydał by sie taki system bo ma już cyber wprawę A u nas to kwiatek stoi na komputerze

Urko
niedziela, 19 stycznia 2020, 23:08

ALIS był wadliwy od samego początku i wszyscy o tym wiedzieli. Nie wszyscy tylko chcieli o tym głośno mówić. Zmarnowano przez to dużo czasu i "troszeczkę" pieniędzy, ale w końcu rozsądek zwyciężył. I to chyba dobrze, prawda? Miejmy nadzieję, że nowy system będzie już "na czasie" i nie będzie wymagał, przy braku połączenia sieciowego podpinania nagrywarki płyt CD...

Olo
niedziela, 19 stycznia 2020, 19:52

Teraz to w LM będzie wiedzieć nawet, jak pilot puści bąka. Mogą mu wtedy zdalnie kabinę przewietrzyć. I to z drugiego końca świata. No ale szpiegowanie przez sojusznika to nie szpiegowanie. Dokładnie jak w memie o fb i jego założycielu: kupiłem wyspę dla ochrony swojej prywatności z pieniędzy ze sprzedaży twojej prywatności.

SPY
niedziela, 19 stycznia 2020, 16:52

Szpiegowanie użytkowników przez ALIS pominięte grobowym milczeniem. To temu systemowi akurat wychodzi perfekcyjnie ... Dramatyczne wady ALIS jako systemu do obsługi technicznej F35 posypane tona cukru i zalane lukrem. A trzeba powiedziec że ten system to skandal !

Logistyk z Jastrzębia
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 16:23

WP ma najlepsze rozwiązanie logistyki Komputer z 1988 r na,dyski Ich juz nikt nie kopiuje To jest zabezpieczenie

Tough79
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 20:32

No i nie wyszło bo tu akurat masz rację

reksio
niedziela, 19 stycznia 2020, 08:23

Ja bym im sprzedał system WOG.

Fan eksperta od badan F-35 przez CAGI.
niedziela, 19 stycznia 2020, 01:01

Kiedys taki jeden ekspert od badan F-35 przez CAGI i od zwiekszania wytrzymalosci platowca na wieksza od dopuszczalnej pisal tutaj na forum, ze ALIS spowoduje, ze odtworzenie gotowosci bojowej bedzie trwalo, o ile pamietam godzine lub dwie (w kazdym badz razie mozna policzyc na palcach jednej reki), a tutaj prawdziwe zycie tak bolesnie zweryfikowalo ta alternatywna rzeczywistosc i ALIS bedzie zastapiony. I to jestdowod na to, ze tak usilnie wklejane przez tego pana broszurki reklamowe, niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia.

Gts
niedziela, 19 stycznia 2020, 19:19

Z doświadczenia wiem, że każdy system który jest bezpośrednio połączony z producentem, generuje większe koszty, opóźnienia i przestoje niż nie podłączony. Po prostu producenci za dużo chcą tam umieścić, za dużo wiedzieć, za dużo części sprzedać i serwisów zrealizować. Oni twierdzą, że obsługa jest za słaba, żeby samemu panować nad serwisem, co w przypadku amatorskiego, niezbyt dobrze przeszkolonego personelu może być prawdą, ale jest to rzadsze zjawisko niż przestoje związane z "sabotażem" producenta (zużywające się przedwcześnie filtry, czujniki etc.)

Fan eksperta od badan F-35 przez CAGI.
niedziela, 19 stycznia 2020, 01:00

Kiedys taki jeden ekspert od badan F-35 przez CAGI i od zwiekszania wytrzymalosci platowca na wieksza od dopuszczalnej pisal tutaj na forum, ze ALIS spowoduje, ze odtworzenie gotowosci bojowej bedzie trwalo, o ile pamietam godzine lub dwie (w kazdym badz razie mozna policzyc na palcach jednej reki), a tutaj prawdziwe zycie tak bolesnie zweryfikowalo ta alternatywna rzeczywistosc i ALIS bedzie zastapiony. I to jestdowod na to, ze tak usilnie wklejane przez tego pana broszurki reklamowe, niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia.

Miszczu
sobota, 18 stycznia 2020, 16:58

Doskonały pomysł: zlecić opracowanie system firmie, która stworzyła poprzedni, pełen błędów. Wyglądać to będzie tak: L-M, aby jak najbardziej ciąć koszty, wepchnie gdzie się tylko da gotowe fragmenty systemu ALIS, zrobi nowy interfejs graficzny, po czym wystawi rachunek jak za system zupełnie nowy. W efekcie Pentagon będzie lżejszy o "kilka" dolarów, managerowie LM wypłacą sobie grube premie, oficjalnie ogłosi się ogromny sukces, a system jak był, tak będzie zbugowany a użytkownicy wściekli.

Gts
niedziela, 19 stycznia 2020, 19:21

Witaj w korporacji. Firmy takie jak LM już kilkanaście lat temu przestały szukać najlepszych rozwiązań dla pentagonu, bardzo za to chcą sprzedać najdroższe, najlepiej właśnie w utrzymaniu.

Clan of Xymox
sobota, 18 stycznia 2020, 18:50

Nic dodać, nic ująć.

Logistyk z Jastrzębia
sobota, 18 stycznia 2020, 13:56

Zamowilem właśnie materiały budowlane Poprzez maszynopis w 3 kopiach A my chcemy obsługiwać F35

BUBA
sobota, 18 stycznia 2020, 12:51

Samolot na smyczy online. Tego nam potrzeba.......................................................................................................... ........................................................................................................................................................................................... Fajnie bo w ten sposób jest pełna kontrola nad uzbrojeniem w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy zarządzać działaniami samolotu np. dając użytkownikowi uprawnienia użycia uzbrojenia i kupionych możliwości jedynie na danym obszarze. Po wyleceniu poza niego samolot działa w trybie serwisowym i musi wrócić do "wykupionego" obszaru działania...super narzędzie. Jestem za.

Davien
sobota, 18 stycznia 2020, 14:04

BUBA, jak nie wiesz jak działał ALIS czy teraz ODIN to po co głos w ogóle zabierasz

sobota, 18 stycznia 2020, 19:38

ALIS czy ODIN może być i MARIOLKA bo nie zmienia to faktu że Amerykanie mogą ingerować w oprogramowanie F-35 a to mi pachnie możliwością unieruchomienia maszyny co nie jest żadną nowością a naszą rzeczywistością a więc bez wow

Fantasy by davidek.
sobota, 18 stycznia 2020, 18:43

Czytałeś artykuł? ALIS nie działa, a ODIN jeszcze nie istnieje.

Davien
niedziela, 19 stycznia 2020, 11:02

ALIS, działa fantasy tylko sa z nim problemy .

BUBA
niedziela, 19 stycznia 2020, 13:30

Widocznie zakres monitorowania i kontroli nad F-35 był niewystarczający................ ............................................................................................................................................... Skoro Norwegowie ujawnili szpiegowskie funkcje ALIS i stworzyli laboratorium do analizy jego wymiany informacji z serwerami Lockheed Martin, to być może nowy ODIN będzie zapewniał bardziej zaawansowane narzędzia kontroli o wiele trudniejsze do zablokowania niż w ALIS.......................................................................... ............................................................................................................................................... Najlepszym narzędziem blokady jest obowiązek automatycznego logowania się na serwerze L.M np co kilka godzin. Bez logowania się samolot przechodzi w tryb serwisu lub uśpienia. Możliwości jakie daje ODIN są super...........................................

Bond
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 08:55

Izrael uruchamia drugą eskadrę, Belgia kupiła, Japonia weźmie prawdopodobnie więcej chyba zapomnieli o ODIN czy ALIS, a może nie czytali twojej biedy i zacofania

BUBA
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 11:07

Izrael i Wielka Brytania mają dostęp do Software F-35. Izrael zabudował własne systemy walki elekrtronicznej na F-35 podobnie jak na F-16. Obydwa kraje dążą wspólnie do wyeliminowania ALIS własnym rozwiązaniem....Mr. Bond......................................... ...................................................................................................... Włosi i Norwedzy podobnie działają choć nie mając dostępu takiego jak Anglicy i Izraelczycy.............................................................. ...................................................................................................... Polski MON to co najwyżej może dyskutować jakie patriotyczne malowanie pozwolą nanieść na F-35 Amerykanie.................

Fantasy by davidek.
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 01:10

Cos w tym musi byc. Jezeli, jak twierdza nasi koledzy tutaj na forum, jest to najbardziej zaawansowany samolot dajacy niespotykana dotychczas przewage na polu walki, to zastanawiajace jest, ze jest on tak ochoczo sprzedawany kazdemu (no prawie kazdemu). Bo wiadomo, ze USA od zawsze dazylo do tego, aby miec generacyjna przewage nad kazdym, zwlaszcza w powietrzu, jak to bylo na przyklad z F-22, ktory byl nie na sprzedaz. Wiec albo maja juz cos nowszego, albo moze byc tak jak piszesz.

Davien
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 18:12

Fantasy, jest sprzedawany gotowy wyrób a nie techologia która pozostaje w Stanach. A jak funkcjonuje ALIS było wielokrotnie podawane ale jak widac nikomu się nie chciało tego dowiedziec , no i potem mamy takie kwiatki jakich tu pełno.

Fantasy by davidek.
wtorek, 21 stycznia 2020, 01:55

W dzisiejszych czasach park mozna, zwlaszcza tak skomplkowanych jak samolot bojowy mozna uziemic nie dosylajac czesci zamiennych - patrz sytuacja MiG-29 eksploatowanych przez Polske. Swego czasu byl ortykul o tym, jak to Norwedzy "skarzyli sie", ze ALIS przesyla dane telemetryczne do LM. Podane publicznie informacje o ALIS nie musza zawierac pelnego opisu funkcjonowania systemu. I na koniec, w przypadku F-22 nie bylo nawet mowy o sprzedazy gotowego produktu.

Davien
czwartek, 23 stycznia 2020, 03:47

Fantasy jakbys nie zrozumiał to akurat mowa była o czyms zupełnie innym a nie o fizycznym wstrzymaniu dostaw na co nikt nie pójdzie, no chyba że uroiło ci się ze Polska ma zamiar napaść na USA:)) ALIS panei fantasy nie miał połaczenia zwrotnego bo nie dośc ze jest ono zwyczajnie zbędne, bo i po co to też byłoby niebezpieczne a co do F-22 to od poczatku było wiadomo że nei będzie sprzedawany, podobnie jak B-2, B-1B , Tu-160 czy inne maszyny. Nawet w przypadku F-35 czy F-21 masz sprzedawane gotowe produkty a nie technologię jaka doprowadziła do ich powstania. Jak sądisz czemu Rosja np odmówiła Chinom sprzedaży po 4 dodatkowe silniki na kazdego Su-35S

Fantasy by davidek.
sobota, 25 stycznia 2020, 04:59

Davidku, czytaj posty ze zrozumieniem, albo niech ci tlumacza. Ale jeszcze raz ci wytlumacze. Mialem na mysli, ze w dzisiaejszych czasach mozna uziemic maszyny takze poprzez zaprzestanie dpostaw czesci, serwisu itd. Patrz polskie MiG-29.

sobota, 18 stycznia 2020, 17:39

Jak wiesz wszystko to oświeć o ALIS albo ODIN. A w tak złożonym systemie można ukryć wszystko, bo odbiorników na pokładzie nie brakuje

Tough79
sobota, 18 stycznia 2020, 17:24

Prawdę pisze i jak zwykle zaklinasz rzeczywistość na swoje widzi mi się. Zarówno Alis jak i odin są narzędziem szpiegowskim a tym samym można za ich pomocą uczynić z tego cuda "nielota"

BUBA
sobota, 18 stycznia 2020, 16:45

Ten pan BUBA to nie ja, to ktos inny

Fanklub Daviena
sobota, 18 stycznia 2020, 12:47

He he he: jak LM coś wprowadza, to na pewno nie po to by obniżyć koszty... Mogę się założyć, że tak nie będzie. No chyba, że Pentagon zadbał, że "własność intelektualna" do tego oprogramowania będzie jego, ale na to LM się nie zgodzi. :)

Bond
sobota, 18 stycznia 2020, 20:00

Wszelkie systemy uzbrojenia wprowadzone na uzbrojenie armii USA są de facto własnością US government , nie wiedziałeś o tym ?

Jassm
sobota, 18 stycznia 2020, 17:32

Cena za samolot F-35 i jego użytkowanie cały czas jest obniżana więc podejrzewam, że możesz przegrać ten zakład.

Strażnik Teksasu
niedziela, 19 stycznia 2020, 11:27

Czekam kiedy będzie po 35mln jak powiedział gen. Bogdan.

chateaux
sobota, 18 stycznia 2020, 15:42

Akurat wszystko co powstaje za pieniadze Pentagonu jest wlasnoscia tego ostatniego.

Fanklub Daviena
niedziela, 19 stycznia 2020, 15:18

Akurat bredzisz... USA nawet nie wolno wymienić filtrów w silniku Strykera, tylko musi najmować kontaktorów General Dynamics a o prawo własności do oprogramowania F-35 toczy się właśnie proces sądowy. "Pentagon, Lockheed Martin continue dispute over F-35 intellectual property rights" - ale co tam, taki Jane's to tak jak ja "trollująca onuca" i kłamie, a "znafcy" jak ty i bond piszą "prawdę"... :)

Davien
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 01:31

Funku nawet nie wiesz co piszesz:)) Te utarczki dziecko dotyczą 9 algorytmów do symulowania F-35 w symulatorach a nei samego F-35 ale jak zwykle funku musiałes sie "popisać":))

Davien
sobota, 18 stycznia 2020, 14:03

Funku ale przeciez ty jak na razie zawsze zmyslałes:) Wiec i ten zakład przegrasz z kretesem jak każdy:)

Informatyk
sobota, 18 stycznia 2020, 17:55

Mamy XIX wiek serio. Nikogo nie zwiedziesz jakoby system ten nie był w stanie ingerować w systemy maszyny a tym samym mógł ją unieszkodliwic.

Davien
niedziela, 19 stycznia 2020, 11:06

No popatzr a w XIX w przeciez komputerów jako takich nie było panie "informatyk":)) I nie, nie jest w stanie ingerowac bo nie ma połaczenia od LM do F-35 ale musiałbys mieć jakąs wiedzę,a z tym krucho:)

Tough79
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 20:38

Człowieku czy ty nie rozumiesz że mając takie możliwość można ingerować w oprogramowanie? Niezależnie od tego co napiszesz tak właśnie jest. Pamietasz jak NSA twierdziło że Snowden łga? No i nie łgał. Zonk co? Jeżeli odbiera to może i wprowadzać zmiany i to jest właśnie ALIS

Davien
czwartek, 23 stycznia 2020, 03:49

Dziecko, a czy ty nie rozumiesz ze nie masz połaczenia zwrotnego do F-35?? I po co USA ma ingerowac w tak głupi sposób jak moga to zrobić całkiem legalnie, wysyłając nowa wersję oprogramowania:)) F-35 NIC nie odbiera z systemu ALIS, jedynie wysyła, tak ciezko to zrozumiec:)

ursus
niedziela, 19 stycznia 2020, 13:34

Taki samolot jak F-35 musi mieć możliwość odbierania danych - choćby do celów synchronizacji, by nie rozgłaszać tego co przestało być aktualne. Skoro więc jest urządzenie nadawczo-odbiorcze, to zarówno producent jak i użytkownik/właściciel powinien mieć do niego dostęp, a to wyklucza całkowitą autonomię użycia, której nigdy nie będzie bez alternatyw dla serwisu, a na to się nie zapowiada.

Davien
niedziela, 19 stycznia 2020, 16:05

Ursus,ale własnei nie było, komunikacja przebiegała w taki sposób: samolot-komputer obsługi-LM- komputer obsługi i koniec. połaczenie zwrotnie nei siegało samolotu. Działanie ALIS było dokładnei opisane, ale jak widac chyba nikt z wymyślajacych te niestworzone historie sie z tym nie zapoznał.

Gnom
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 08:58

Już w jedna stronę wystarczy by wiedzieć gdzie jest i co robi. Nie bój się chinole i ruscy nie próżnują, też nauczą się (o ile "bo już" nie jest powodem modyfikacji) to odbierać i deszyfrować (i to pewnie na bieżąco). Poza tym nie wszystkie procedury i instrukcje właściciel w postaci US Goverment musiał upublicznić. Nie masz pojęcia co naprawdę umieścił tam LM, bo i dziś jest masa nieudokumentowanych komend w innych programach (także pokładowych). No ale twoja wiara w dobro z USA jest niezachwiana. Obyś nie musiał w to zwątpić bo dostałeś "po d..." - może boleć.

Davien
czwartek, 23 stycznia 2020, 03:51

Gnom i co ci to da jak dalej nic tam wysłac nie możesz bo zwyczajnie nei ma odbiornika a jak sądzisz ze ktos instaluje w sprzecie jakeiś "furtki" które mógłby wykorzystac przeciwnik to jestes jeszcze... niz myslałem:) ale jak widać prawda nieżle cię zabolała i obaliła twoje chore mity.

Gnom
sobota, 25 stycznia 2020, 22:41

Furtki instaluje każdy programista. W tak złożonym systemie można umieścić ich wiele. I nawet nie próbuj wyjeżdżać mi z DO-178 albo innymi zaklęciami których nie rozumiesz. Aby mieć pewność musiałbyś znać system i protokoły komunikacyjne (o ile wiesz co to, niech ci wystarczy, że trochę podobne do internetowych). Ja wiem co to jest i jak powstaje oprogramowanie systemu na pokładzie - ty, szczerze wątpię. No, ale ty wiesz wszystko lepiej, zatem szczerze ci współczuję.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama