Reklama

Technologie

Eurosatory 2018: Tiger HAD z pociskami kierowanymi laserem

Fot. Paweł K. Malicki
Fot. Paweł K. Malicki

Podczas Eurosatory 2018 francuskie siły zbrojne zaprezentowały zmodyfikowany śmigłowiec Airbus Helicopters Tiger HAD Mk 2 zdolny do wykorzystania pocisków kierowanych laserowo, takich jak 68 mm rakiety ILGR ale też Hellfire II. Maszyna otrzymała nowocześniejsza głowicę obserwacyjną STRIX i mocniejsze silniki. 36 francuskich maszyn starszej wersji HAP jest obecnie modyfikowana do standardu HAD.

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Na stanowisku DGA (fr. Direction Générale de l'Armement) można było zobaczyć m. in. śmigłowiec Tiger w najnowszym wariancie, znajdującym się na uzbrojeniu francuskich sił zbrojnych. Pierwsza maszyna w nowym standardzie Tiger HAD Mk2 została dostarczona w grudniu 2017 roku. Był to jeden z 36 śmigłowców w wersji HAP, które są modernizowane do nowej wersji. Zmiany obejmują m. in. instalację transpondera IFF Mode 5, instalację mocniejszych silników Turbomeca MTR 390E (Enhanced) których moc zwiększono z 1250 do 1450 KM. Główne zmiany dotyczą jednak systemów celowniczych i świadomości pola walki.

Nad kabiną pilota została umieszczona głowica obserwacyjna STRIX firmy Sagem w wersji wyposażonej w laserowy wskaźnik celów dla pocisków kierowanych na odbity promień lasera. Dzięki temu śmigłowiec może wystrzeliwać nie tylko rakiety Spike, ale również AGM-114K Hellfire II oraz nowe francuskie pociski ILGR (Induction Laser Guided Rocket). Są to pociski kalibru 68 mm oparte na niekierowanych rakietach tego samego kalibru, wyposażone w system naprowadzania i nowego typu głowicę, której celem jest ograniczenie pola rażenia a przez to przypadkowych ofiar. Zastosowanie tego typu rakiet znacznie zwiększa możliwości bojowe maszyny. Jedne pocisk ILGR kalibru 68 mm został zaprezentowany obok śmigłowca.

image

Rakieta kierowana laserowo IGLR kalibru 68 mm i nowa głowica optoelektroniczna STRIX z wskaźnikiem laserowym niezbędnym do jej naprowadzania. Fot. Paweł K. Malicki

Interesującym elementem systemu jest również znaczna poprawa świadomości załogi dzięki zastosowaniu hełmu z wyświetlaczem wielofunkcyjnym TopOwl firmy Thales. Pozwala on nie tylko zobrazować informacje w polu widzenia pilota, ale również zastosować tak zwaną rozszerzoną rzeczywistość, na przykład poprzez nałożenie na obraz widziany przez pilota obrazu z sensorów maszyny działających w innym zakresie światła. Rozwiązanie to może znacznie ułatwić działanie załogi w trudnych warunkach lub podczas operowania na małej wysokości, co jest typowym środowiskiem dla śmigłowców uderzeniowych.

image
Hełm TopOwl otoczony amunicja 30 mm stosowaną na śmigłowcu Tiger HAD. Fot. Paweł K. Malicki

Francuskie siły zbrojne modernizują śmigłowce Tiger w ramach szerszego programu unowocześniania lotnictwa armii. Wszystkie maszyny Tiger HAP maja być w latach 2018-2019 zmodyfikowane do standardu Tiger HAD Mk2. Równocześnie trwają prace nad opracowaniem pakietu modernizacyjnego dla wszystkich użytkowników śmigłowców tego typu, oznaczonego umownie Tiger Mk3.

Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Lejek

    A u nas będą latały reanimowane Mi-2 w wersji szturmowej, he, he.