Technologie
Eurosatory 2018: Tiger HAD z pociskami kierowanymi laserem
Podczas Eurosatory 2018 francuskie siły zbrojne zaprezentowały zmodyfikowany śmigłowiec Airbus Helicopters Tiger HAD Mk 2 zdolny do wykorzystania pocisków kierowanych laserowo, takich jak 68 mm rakiety ILGR ale też Hellfire II. Maszyna otrzymała nowocześniejsza głowicę obserwacyjną STRIX i mocniejsze silniki. 36 francuskich maszyn starszej wersji HAP jest obecnie modyfikowana do standardu HAD.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
Na stanowisku DGA (fr. Direction Générale de l'Armement) można było zobaczyć m. in. śmigłowiec Tiger w najnowszym wariancie, znajdującym się na uzbrojeniu francuskich sił zbrojnych. Pierwsza maszyna w nowym standardzie Tiger HAD Mk2 została dostarczona w grudniu 2017 roku. Był to jeden z 36 śmigłowców w wersji HAP, które są modernizowane do nowej wersji. Zmiany obejmują m. in. instalację transpondera IFF Mode 5, instalację mocniejszych silników Turbomeca MTR 390E (Enhanced) których moc zwiększono z 1250 do 1450 KM. Główne zmiany dotyczą jednak systemów celowniczych i świadomości pola walki.
Nad kabiną pilota została umieszczona głowica obserwacyjna STRIX firmy Sagem w wersji wyposażonej w laserowy wskaźnik celów dla pocisków kierowanych na odbity promień lasera. Dzięki temu śmigłowiec może wystrzeliwać nie tylko rakiety Spike, ale również AGM-114K Hellfire II oraz nowe francuskie pociski ILGR (Induction Laser Guided Rocket). Są to pociski kalibru 68 mm oparte na niekierowanych rakietach tego samego kalibru, wyposażone w system naprowadzania i nowego typu głowicę, której celem jest ograniczenie pola rażenia a przez to przypadkowych ofiar. Zastosowanie tego typu rakiet znacznie zwiększa możliwości bojowe maszyny. Jedne pocisk ILGR kalibru 68 mm został zaprezentowany obok śmigłowca.
Rakieta kierowana laserowo IGLR kalibru 68 mm i nowa głowica optoelektroniczna STRIX z wskaźnikiem laserowym niezbędnym do jej naprowadzania. Fot. Paweł K. Malicki
Interesującym elementem systemu jest również znaczna poprawa świadomości załogi dzięki zastosowaniu hełmu z wyświetlaczem wielofunkcyjnym TopOwl firmy Thales. Pozwala on nie tylko zobrazować informacje w polu widzenia pilota, ale również zastosować tak zwaną rozszerzoną rzeczywistość, na przykład poprzez nałożenie na obraz widziany przez pilota obrazu z sensorów maszyny działających w innym zakresie światła. Rozwiązanie to może znacznie ułatwić działanie załogi w trudnych warunkach lub podczas operowania na małej wysokości, co jest typowym środowiskiem dla śmigłowców uderzeniowych.
Francuskie siły zbrojne modernizują śmigłowce Tiger w ramach szerszego programu unowocześniania lotnictwa armii. Wszystkie maszyny Tiger HAP maja być w latach 2018-2019 zmodyfikowane do standardu Tiger HAD Mk2. Równocześnie trwają prace nad opracowaniem pakietu modernizacyjnego dla wszystkich użytkowników śmigłowców tego typu, oznaczonego umownie Tiger Mk3.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
Lejek
A u nas będą latały reanimowane Mi-2 w wersji szturmowej, he, he.