Technologie
Chiński lotniskowiec testuje katapulty elektromagnetyczne
W sieci pojawiły się zdjęcia i film wskazujące na to, że w tym miesiącu rozpoczęły się próby katapult elektromagnetycznych na najnowszym chińskich lotniskowcu Fujian.
Film nakręcono z pokładu podchodzącego do lądowania samolotu pasażerskiego. Widać na nim jak z jednej z dziobowych katapult lotniskowca wystrzelono ładunek testowy, który następnie wpadł do wody. Miało to miejsce najpóźniej 26 listopada, wtedy bowiem nagranie ujrzało światło dzienne.
Rozpoczęcie testów to ważny krok w kierunku oddania okrętu do służby. Fujian to niezwykle ambitne przedsięwzięcie. Dotychczas przekazane do służby chińskie lotniskowce Liaoning (ukończony wg zmienionego projektu sowiecki lotniskowiec typu Admiral Kuzniecow) i Szantung (okręt o nieco większej wyporności ale bazujący na projekcie Kuzniecowa) to bowiem jednostki mniejsze i prostsze konstrukcyjnie od Fujian.
Clearer images - if real - from the latest EMALS test on board the „Fujian“ showing the dead load vehicle lined up on the portside catapult position.
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) November 28, 2023
(Image via KampfAlvin/SDF) pic.twitter.com/eyDEZbruxU
A passenger on a plane of one of the Chinese airlines filmed the testing of electromagnetic catapult on the 3rd Chinese aircraft carrier CV18 Fujian, which is being completed for the PLA Navy at the Hudong-Zhonghua Shipbuilding in Shanghai. pic.twitter.com/N8gxRXpvQx
— Clash Report (@clashreport) November 26, 2023
Najnowszy okręt ma cechować się wypornością 80 tysięcy ton, jest więc znacznie większy od poprzedników których wyporność normalna to 54.500 (Liaoning) i 60.000 (Szantung). Fujian ma posiadać większą grupę lotniczą, ale przede wszystkim w miejsce pokładu klasy ski-jump, charakterystycznego dla najprostszych lotniskowców, ma zostać zastosowany klasyczny prosty pokład i katapulty do wyrzucania w powietrze samolotów. Chińczycy nie zakładają przy tym zastosowania klasycznych i sprawdzonych na świecie katapult parowych, ale zaprojektowali własną katapultę elektromagnetyczną. Rozwiązanie podobne do stosowanego na najnowszym amerykańskim lotniskowcu typu Gerald R. Ford.
Czytaj też
Chiński projekt jest więc bardzo ambitny, szczególnie biorąc pod uwagę jak duże problemy z własną katapultą elektromagnetyczną mieli Amerykanie, czyli naród z największym doświadczeniem jeśli chodzi o produkcję i eksploatację okrętów lotniczych. Co więcej, chińskie rozwiązanie nie jest kopią amerykańskiego, m.in. z tego powodu, że Fujian nie posiada napędu atomowego co oznacza że zasilanie katapult elektromagnetycznych jest bardziej kłopotliwe.
Testy katapult przeprowadzane są w stoczni a testowy ładunek wpada do basenu portowego kilkadziesiąt metrów przez dziobem lotniskowca. Prawdopodobnie po zakończeniu prób, jeśli okażą się pomyślne, rozpocznie się cykl prób morskich Fujian.
Realista.
Bylejakość chińska będąca przeciwieństwem jakości pracy południowokoreańskich stoczni , Sprawi , że często to cudo będzie stało w porcie .
Nabosaka
@Realista, skąd biora takich jak ty?ajwi eksi armatorzy buduja statki w chińskich stoczniach, te statki pływają i maj,a sie dobrze, a twój komentarz jak i nick nie maja niczego wspólnego z rzeczywistością.
Davien3
Nabosaka w stoczniach dalekowschodnich a nie chińskich to po pierwsze, po drugie zobacz sobie jak Pakistańczycy klna na chińskie fregaty i juz milcz.
Odyseus
Jak im tam wszystko wyszło to pewnie zaraz puszczą ich serie do budowy , chyba że to jeszcze przejściówka do ostatecznego projektu
Buczacza
Pakują się w ślepą uliczkę... Zamiast skopiować unikalne onucowe patenty z kuzniecowa. Dumy putina 1....
Monkey
@Buczacza: Kiepska drwina. Czy nam się to podoba czy nie, powoli doganiają Zachód. Sami im zresztą daliśmy broń do ręki…
Buczacza
W czym doganiają zachód? W jakości życia? Czy może w inwestycjach? W służbie zdrowia? Czy w jakości dróg? W zarobkach? W prawach człowieka? Czy może w jakości uzbrojenia? I to nie drwina tylko stan rzeczy...
Nabosaka
@buczek, tyjak zwykle nie masz pojęcia o czym piszesz. Jeszcze niedawna byli globalnej szwalnią i fabrykà tandety. Teraz sami budują samoloty piątej generacji, okrèty wojenne, lotniskowce. Mają ambitny program kosmiczny, wysłali lądowniki na księżyc, planują misję załogowy. Chińskie stocznie pod względem tonaźu produkcji kilkakrotnie przewyższają stocznie amerykańskie. Jak wyglądają chińskie miasta to sobie w internecie pooglądaj. Rozwijają się i są mocarstwem numer dwa po USA, czy się to tobie podoba czy nie. A teraz napisz, dlaczego tak ciè to boli.
bezreklam
Maja w calym kraju szybko kolej - z napedem elekromagetcznym (te powyzej 350 km na godzine) wiec pewnie z tad czerpia doswdcznie.
Buczacza
Dokładnie z tad czerpia doswdcznie. Tym bardziej, że kolej z napedem elektromagnetcznym.
bezreklam
Co wiecej - na poczaku te kolej bidwali im Japonczycy i Francuzi w firmach Jont Venture - teraz juz robia sami. Ogolnlem Szybkie koleii w Chinach to 8 lini polnoc -olidnie i 8 werykalnych - kilmanascie tysiecy kiletrow. pozdrwiam
Nabosaka
@buczek, o co ci znowu chodzi? Widzę, że o chińskim pociągu Maglev nie słyszałeś? Pociąg ten wykorzystuje unoszenie magnetyczne. Doczytam zanim zaczniesz z kogoś drwić.