Technologie

Amerykańskie śmigłowce zastąpią Tigery Bundeswehry? [KOMENTARZ]

Fot. Bundeswehre
Fot. Bundeswehre

Niemieckie ministerstwo obrony prowadzi rozmowy z producentami śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian i AH-1Z Viper dotyczące ich pozyskania w miejsce obecnie używanych śmigłowców Tiger, których gotowość operacyjną Bundeswehra ocenia jako katastrofalnie niską. Obecna informacja dotycząca wycofania się Berlina z programu modernizacji śmigłowców do standardu Tiger Mk 3 zdaje się potwierdzać plan wycofania maszyn, które mimo wielu zmian i modernizacji nadal nie spełniają wymagań niemieckich sił zbrojnych.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez dziennikarzy Defence24.pl, na przełomie sierpnia i września bieżącego roku zarówno przedstawiciele koncernu Boeing produkującego śmigłowce AH-64E Apache Guardian jak i Bell Textron który produkuje maszyny AH-1Z Viper spotykali się z przedstawicielami niemieckiego ministerstwa obrony i instytucji odpowiedzialnych za pozyskiwanie sprzętu wojskowego. Jest to związane z ciągnącymi się od lat problemami z gotowością operacyjną niemieckich śmigłowców Tiger. Do momentu publikacji artykułu niemiecki resort obrony nie odniósł się do pytań redakcji w tej sprawie. 

Niemcy mają na wyposażeniu łącznie 57 Tigerów, z czego 40 przeznaczonych jest do wykorzystania operacyjnego. Bundeswehra boryka się jednak z problemami nikłej gotowości bojowej tej floty. W 2020 roku sensację wzbudziły informacje, że w 2018 sprawnych i gotowych do akcji było średnio nie więcej niż 11 śmigłowców, a w 2019 było to zaledwie 8 maszyn Tiger UHT. W 2020 roku liczba ta bywała jeszcze mniejsza. Sytuacji z pewnością nie poprawiły też problemy techniczne, takie jak uziemionie całej floty w 2019 roku z powodu ostrzeżenia ze strony producenta o ryzyku wadliwie wykonanych elementów wirnika głównego. Nie bez znaczenia jest też niezbyt pozytywna ocena z użycia bojowego w Afganistanie, które było przyczyną wprowadzenia pakietu modernizacyjnego ASGARD (Afghanistan Stabilization German Army Rapid Deployment) obejmującego m. in. dodatkowe opancerzenie i lepsze systemy obrony przed pociskami kierowanymi.

Śmigłowiec AH-64E Apache. Fot. Boeing
Śmigłowiec AH-64E Apache. Fot. Boeing

Wszystkie te kwestie wywołują dyskusje dotyczące możliwości zastąpienia tych maszyn pomimo tego, że Niemcy wspólnie z Francją i Hiszpanią brały udział w opracowaniu tej maszyny i jej produkcji. Obecnie jednak zdają się być najmniej zadowolonych z trzech europejskich użytkowników. Jedynym zewnętrznym nabywcą tych śmigłowców była Australia, która jednak od dawna prowadziła postępowania mające na celu wybór następcy i w styczniu 2021 roku zdecydowała się na maszyny Boeing AH-64E Apache. Zgodnie z szczegółowo przeprowadzoną analizą, zakup i koszty 20-letniej eksploatacji oceniono jako niższe niż modernizacja i dalsze używanie posiadanych Tigerów.

Canberra zdecydowała się na Apache, które oferują jednak pełną kompatybilność z maszynami US Army oraz dodatkowe możliwości, takie jak radar czy możliwość sterowania bezzałogowcami. Również dla Niemców te atuty mogą okazać się istotne. Alternatywą jest AH-1Z Viper, który - jak wynika z opracowania przygotowanego przez RUSI przy okazji planowania wymiany Tigerów przez Australię, jest tańszy w zakupie i eksploatacji od Apache i Tigera.  Maszyna uzbrojona jest też w pociski powietrze-powietrze Sidenwider i wymaga ograniczonej obsługi.

Bell może też nęcić Berlin możliwością przeniesienia produkcji do Niemiec. Podobną ofertę złożono kilka lat temu Polsce w programie Kruk. Na Vipery zdecydowały się już w Europie Czechy, a Rumunia rozważa taki ruch.

Fot. US Marines

AH-1Z Viper. Fot. US Marines

Jak się wydaje, Niemcy dochodzą do podobnych wniosków co Australia. Obie opcje mają duże szanse być tańsze i zapewniać wyższą gotowość niż to czym Bundeswerha dysponuje obecnie. Z informacji uzyskanych przez dziennikarzy Defence24.pl w minionych miesiącach prowadzono dość intensywne rozmowy z tymi samymi oferentami, którzy walczyli w Australii o zastąpienie śmigłowców Tiger. Ewentualnej decyzji można się spodziewać nie wcześniej niż po sformowaniu nowego rządu, po niedawnych wyborach do Bundestagu. I jak w każdym wypadku w Niemczech, to parlament będzie miał ostatnie słowo, jeśli chodzi o zgodę na zakup.

Sygnałem w kwestii planów zastąpienia przez Bundeswehrę śmigłowców Tiger może być decyzja o rezygnacji Niemiec, na razie czasowej, z udziału w programie modernizacji maszyn do standardu Tiger Mk3. Program ten ma na celu dostosowanie maszyn do nowych wyzwań, a przede wszystkim do współpracy z nowoczesnymi systemami zarządzania polem walki. Motorem zmian jest przede wszystkim Francja, która wprowadza do sił zbrojnych kilka nowych typów pojazdów i uzbrojenia z którymi Tiger będzie musiał być w pełni kompatybilny. Program jest dość kosztowny i stanowi spore obciążenie dla wszystkich 3 uczestników: Francji, Hiszpanii i Niemiec. Jeśli Niemcy wycofają się całkowicie i zdecydują się na zakup śmigłowców w USA, może to poważnie zagrozić całemu przedsięwzięciu. Sytuacja prawdopodobnie wyjaśni się w pierwszych kilku miesiącach 2022 roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (48)

  1. żaba nielot

    Patrzę na to zdjęcie tytułowe i mocno podejrzewam, że ten śmigłowiec zaprojektowali Francuzi.

  2. :))

    Nie zdziwię się jak zakupią też F35 i okaże się projekt europejskiego myśliwca się skończy... Zamiast tego będzie powszechna NAGDA.

    1. Adam

      Odrzucili F-35 i wybrali F/A-18E/F

    2. :))

      Umowa jest niepodpisana a F35 jest dostosowywany do przenoszenia broni jądrowej ... W USA mają problem z utrzymaniem linii produkcyjnej F18 bo przegrywa on przetargi kosztem F35 i Rafaela ... Korea Południowa zamiast kupić F18 na jego bazie wybudowała swój myśliwiec. Niemcy stać na odkupienie praw od Turcji i produkowanie podzespołów do F35 na co USA i zgodzą się z pewnością. Ich EF też hitem eksportowym nie jest ale po drobnych modyfikacjach może z F35 współpracować.

    3. Davien

      To tak po kolei: USa wstrzymały juz zakupy F-18 dla US Navy i USMC. KF-21 Boramae nie bazuje na F-18. Niemcy nic od Turcji odkupic nie moga bo to nie oni decyduja kto po Turkach dostanei produkcję części do F-35 ale USA

  3. rezerwa 77r.

    do kapusta < postaw na mrozie , TIGRA , BH, oraz MI-24 jeden z nich odpali silniki / który ?/

    1. kapusta

      Syrenka też odpalała na każdym mrozie - czy to czyni ją lepszą od Bentleya który z zasady jest garażowany? To może zamieńmy samochody w WP na rowery - one zawsze gotowe do drogi bez względu na pogodę! Bzdur o tym jakoby zachodnie śmigła nie potrafiły pracować na mrozie nawet nie skomentuję, bo to poprostu żałosna próba dezinformacji.

    2. Gnom

      Ten który został zatankowany i ma akumulator!

    3. Gnom

      Docenisz odpalanie Syrenki gdy twój Bentley nie odpali i będziesz na mrozie dyrdał kilka kilometrów. Istnieje pojecie funkcji krytycznej. Nic ci z najlepszego na świecie śmigłowca uderzeniowego gdy nie będziesz go mógł użyć w walce (powód niedostępności to inna sprawa).

  4. Komandos

    Eueozłom po prostu, za dużo teorii, a za mało praktyki.

    1. kapusta

      raczej za duże wymagania oraz za małe doświadczenie przy produkcji tak skomplikowanych maszyn. niech to da do myślenia bajkopisarzom, którym marzy się np. polsko-ukraiński śmiglak

    2. QVX

      I także cięcia finansowania zaraz po Zimnej Wojnie. Z EF było podobnie, ale uratowało go to, że miał zapas wielkości płatowca oraz mocy silników na kolejne modernizacje. Tiger natomiast zapasu nie ma i stąd problemy.

  5. Jerd

    Pakistan nie otrzyma swoich AH-1Z. Komu dostarczy te maszyny Bell?

    1. Gnom

      Zgadnij? Ja stawiam na orła a nie wronę.

  6. EDI

    A Niemiaszki nie kupią Caracali błąd ha ha a takie ładne były Francuskie

    1. kapusta

      przed komentowaniem przeczytaj artykuł geniuszu, bo on nie jest o Caracalach

    2. rezerwa 77r.

      wszak już w II WW posiadali ,, tygrysy " które były tak bardzo rozwinięte technicznie , że nawet sami załoganci mieli problem z obsługą , dlatego T-34 tłukły je jak chciały

    3. BUBA

      @rezerwa 77r. - T-34 tłukły je jak chciały - w jaki swiecie ty rzyjesz - chyba ze na Uralu to cos innego ..

  7. wert

    obecny kryzys energetyczny wywołali sąsiedzi zza Odry przy współpracy towarzysza władymira. W 2021 siła wiatru spadła średnio o 15% w stosunku do roku 2020. Uzależnienie systemów od wiatrówek spowodowało duże niedobory energii. Brytyjczycy odpalili elektrownie na węgiel bo jak przykładowo podali 6.09 2020 wiatrówki dały 18% całego wolumenu energii a 6.09.2021 tylko 2,5%. niemce hiszpanie tudzież inni wiatrowi "wyznafcy" ekologizmu odpalili gaz. Na to nałożyło się gospodarcze odbicie pocovidowe czyli zwiększone zapotrzebowanie na energię. niemce i ich wspólnik władymir zwietrzyli okazję na szybkie uruchomienie NS2. władymir przykręcił kurek ogłaszając szybkie zwiększenie dostaw jak tylko uruchomią NS2. Zwiększone zużycie, mniejsze dostawy opróżniły do 25-30% wielkie zbiorniki gazu w niemcach i austrii zapewniające równowagę w IV Rzeszy ojropiejskiej. Zbiorniki powinny o tej porze być wypełnione w ponad 90%, nasze takie są-95%. "Nagle" IV Rzesza POdniosła larum: NIE MA GAZU. Panika załatwiła resztę. Gaz pociągnął inne nośniki energii i mamy co mamy. A mamy dzięki IV Rzeszy która dla wielu jest Edenem a jest zwyczajnym uzurpatorem do rządzenia w EU. My mamy na nią tylko płacić. To tylko skromny POczątek

    1. kapusta

      a u ciebie po staremu: pod ciekawym artykułem o śmigłowcach szturmowych wklejasz brednie o PO i IV rzeszy - weź zrób czytelnikom tego potralu przysługę i znajdź se jakiegoś przyjaciela płaskoziemca, a potem jemu paplaj swoje bzdury

    2. rezerwa 77r.

      czyżby kiszona ????????????????

    3. wert

      ale wiesz że nie możesz odpowiadać? To teksty dla Homo Sapiens! Nie dla Homo Lemingoae, czy POdgatunku Homo Brejzolus Ojrocentimo

  8. rezerwa 77r.

    już zdecydowanie lepszy jest TURECKI ATAK 129 fakt lżejszy od > bezzębnego tygryska <

    1. Adam

      Zdecydowanie gorszy

    2. kapusta

      i każdy choć trochę obeznany w temacie to wie. ale pseudorezerwista jak widać nie pierwszy raz błyszczy ignorancją

    3. rezerwa 77r.

      dla informacji ten w/g ciebie pseudorezerwista służył w WOPK całe dwa lata // już MI-24 po modernizacji jest zdecydowanie lepszy od ,, bezzębnego tygryska " // PROSZĘ NIE MYLIĆ Z WŁADYSŁAWEM KK

  9. Tom

    Bajden wzmacnia Niemców i układy z Rosja

    1. kapusta

      bo Trump to by Niemcom nie sprzedał, a z Putinem by się nie układał publicznie negując raporty CIA i NSA...

    2. wert

      Trump żadnych ustępstw putinowi nie zrobił. Leonid biden owszem, choćby START, czy ukraina a i tak Lonia go olał

    3. kapusta

      A kiedy zbudowano ten NS2 - nie za Trumpa? W ilu procentach był skończony, nim w kampanii wyborczej musiał ów populista w czerwonej czapeczce nałożyć sankcje - czy aby nie w 95? Jak to nazwać jeśli nie ustępstwa wobec Putina?

  10. Anonim

    Niemcy płacą za NS2, zakupami śmigłowców w ojczyznie śpiącego Joe. Co na to totalni nieudacznicy z PO wychodowani przez Niemców, którzy chcieli kupić jeden śmigłowiec do wszystkiego - Caracal, którego, nikt nie chce. Oni jak zwykle bedą narzekać że Polska że kupujemy śmigłowce uderzeniowe z USA zamiast "europejskich" Tigerów.

    1. rezerwa 77r.

      POdobno jest propozycja dla POLSKI ażeby kupili za 1EURO z zastrzeżeniem że remonty w NIEMCZECH // jak z LEOPARDAMI które oczekują na części

    2. kapusta

      Nie kłam, bo Amerykanie dawno zamknęli temat NS2 - skoro za Trumpa zbudowano 98% tego gazociągu, to i Biden nie miał o co walczyć. I czemu mieszasz Caracale z śmigłowcami szturmowymi - to trolling czy ignorancja?

    3. kapusta

      Nie kłam trollu, bo nie ma i po prostu nie może być takich propozycji - po pierwsze Niemcy jeszcze się nie wycofały z Tigera, po drugie nawet jeśli to zrobią to przetarg (oni nie kupują z półki i bez planu) na nową maszynę i jej dostawy zajmą lata. Po trzecie kompetencje w zakresie serwisu, remontów i modernizacji Leo2 Polska konsekwentnie buduje już od 2006 roku - nie ma i nigdy nie było żadnych takich zastrzeżeń. A po czwarte te Leo2A4 ktore jak twierdzisz czekają na części ćwiczą obecnie u mnie na Podlasiu.

  11. LuckyLuck

    Hmm gdyby mój sąsiad szybko dozbroił się w ponad dwieście czołgów, to może ja dozbroję się szybko w ponad dwieście heli? ... Taka przezorność ;)

    1. Nie inż.

      No i w imię tej przezorności wcześniej podarowanego temu sąsiadowi również ponad 200 czołgów. Nie ma to jak paranoidalne stany

  12. samo życie

    I czar o zakupach w przemyśle europejskim nie wytrzymuje zderzenia z rzeczywistością. Tylko co mają teraz powiedzieć oswojone zwierzątka, że ich mentor sam chce za oceanem kupować?

    1. rzeczywisość

      nie mentor tylko sojusznik , poza tym Niemcy nie są najlepsi w "sprzęcie wojskowym", ale to nie nasz problem

    2. ddd

      Kolega nie zrozumiał widać aluzji.

    3. kapusta

      pleciesz jak gdyby cały europejski przemysł się zawalił, a nie jeden kraj rozważał wycofanie się z jednego projektu. jakoś nie piszesz takich postów, gdy Amerykanie kupują sprzęt w Europie, a kupują go bardzo dużo - od granatników, przez rakiety a na okrętach skonczywszy. jesteśmy sojusznikami i kupujemy od siebie nawzajem - tak trudno to zrozumieć? zawsze musi być te merkantylne paplanie?

  13. DDR

    Podobna sytuacja jest z A400 gdzie sami Niemcy mówią że lepiej by wyszli kupującC17 a Amerykanie jeszcze by coś dorzucili niż brnąć w A400 który pochłonął gigantyczne koszty a samoloty notorycznie się psują

    1. xdx

      Tak wyglada jak stawia się absurdalne wymagania , a produkcje i rozwój jako politykę . Czy to Tiger czy A400 te same działania. Przemysł dostarcza tylko to co zamówione i zapłacone ( z 1000 zmian które „ mądralom z Army do łba przychodzi … ) . A po latach jest się przerażonym iż kosztuje 10x tyle . Wiadomo iż produkt z półki i to produkowany w dużych seriach będzie tańszy. Niemieckie firmy i tak współpracują z USA , tak że nie ma problemu.

  14. Cody bancks

    Czyli nie wszystko co Niemieckie jest dobre !! Amerykanie mają świetne i sprawdzone w boju śmigłowce i Polska też je zakupi , jakie ? To wie MON i Wojsko !! Osobiście jako uderzeniowe dla Nas to Apache a lżejsze i do wsparcia AW-139 !!!

    1. kapusta

      pewnie, kupmy od razu 4 rodzaje, żeby był chaos jak w wojskach pancernych. a MON nic nie wie, bo od 6 lat nie zrobiono NIC ws. Kruka

    2. 123

      Chaos to już mamy 3 wersje leopardów kilka wersji T72 i kilka wersji PT91 do tego 1 jednostka posiada kilka typów i podtypów czołgów :) to twoim zdaniem nie jest chaos ?? Tutaj przynajmniej 1 dywizja będzie posiadała ujednolicone wyposażenie..... a nie 3 do 4 typów czołgów na składzie 1 jednostki.

    3. kapusta

      a przeczytałeś wpis kolegi który skomentowałem? on właśnie proponuje by do naszych Sokołów, Mi i BH dorzucić jeszcze dwa różne rodzaje maszyn szturmowych, a ja z tego szydzę...

  15. rezerwa 77r.

    wszak uczynili następny krok , zrezygnowali z rozpoznawczych opracowywanych z FRANCJĄ , teraz z tygryska / zamówili POSEJDONY , F-18 , TERAZ APACHE LUB VIPERY , coraz ciekawiej

  16. Arado

    Rozumiem ze nasi decydenci tez prowadza negocjacje w celu pozyskania smiglowcow bojowych czy skoncentrowali sie na powiekszeniu liczebnym armii.

    1. Extern

      Oby nie, śmigłowce szturmowe dziś to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Na nowoczesną symetryczną wojnę się nie przydadzą. Owszem kilka sztuk dla zabezpieczenia operacji specjalnych warto może i mieć, ale tylko po to.

    2. 111

      Tylko czy USA WB Rosja i wiele innych krajów o tym wie ?? musisz ich szybko uświadomić ze popełniają błąd rozwijając swoje śmigłowce szturmowe. Poza tym główny zadaniem śmigłowców szturmowych i nie tylko w czasach zimnej wojny było zwalczanie czołgów i broni pancernej jako taki wysoce mobilny odwód przeciwpancerny.

    3. Extern

      Skoro Afganistan, Donbas i Górski Karabach nie zdołały ich przekonać to co ja mogę? Choć trochę racji masz, jako awaryjny obwód przeciwpancerny który z nad własnych pozycji ostrzeliwuje z rakiet pojazdy wroga, śmigłowce mogą jeszcze być przydatne. Tylko czy do robienia za stoliki startowe dla rakiet potrzebne są aż tak wyrafinowane maszyny? Taka mi jeszcze myśl przyszła do głowy, że kraje które wymieniłeś mogą rozwijać śmigłowce nie z myślą o użyciu ich w symetrycznych wojnach, tylko może właśnie w konfliktach asymetrycznych czy może takich bardziej hybrydowych działaniach gdzie ryzyko że przeciwnik użyje broni przeciwlotniczej czy własnego lotnictwa jest niewielkie.

  17. Andrettoni

    Zaprojektowali śmigłowce do niszczenia czołgów, a nigdy ich nie spotkali. Teraz wyszli z Afganistanu . Dobrze pomyślane.i kupią śmigłowce do wojny asymetrycznej. Dobrze pomyślane.

    1. 123

      A od kiedy to AH-64 jest do wojny asymetrycznej ?? :)

    2. wza

      Tak, będą tłumić ruchawki tubylców protestujących przeciwko ubogacaniu. :)

  18. praworządny tiger

    A czemu nie chcą erłopejskiego heli?

    1. kapusta

      bo potrafią przyznać się do błędu - to nie jest sowieckie myślenie, które nakazuje brnąć w zaparte i produkować oraz modernizować np. T-72 mimo, iż wszystkie wojny udowodniły, że to nic nie warty złom.

    2. jasio

      oj nie było takich wojen . Izraelczycy na przykład twierdzili że to lepszy czołg niż zachodnie konstrukcje a zawodzi wyszkolenie i dowodzenie . Masowo korzystali z radzieckiego sprzętu który przejęli . Na dziś pewnie zachodni sprzęt jest lepszy tylko ze najnowsze odmiany T -72 wcale nie sa złomem . W Iraku walczyli ze stareńkimi odmianami T-72 ( nota bene pis właśnie takie wyciągnął z lamusa i " zmodernizował " a do tego większość zniszczyło lotnictwo i artyleria . Abrams też nie ma przy takim ataku żadnych szans. Co zaś do śmigłowców uderzeniowych Sprawa jest skomplikowana . Żadnych nie użyto w wojnie która teoretycznie będzie się toczyła między nowoczesnymi armiami .W Iraku Amerykanów odpędzano RPG A teraz sobie uzmysłówmy jak tam będą rakiety przeciwlotnicze których nie mieli bosonodzy bojownicy w Iraku i Afganistanie . No dobrze w Afganistanie Amerykanie narzekali że Talibowie maja lepsze buty od nich .

    3. ojko potrafią

      Ha, a co lepsze sprawne T-72 czy "śmigłowce Tiger, których gotowość operacyjną Bundeswehra ocenia jako katastrofalnie niską" czyli zerową. Dopóki nie będą mieli nowych śmigłowców to nie wyskakuj z ruską propagandą. T-72 są modernizowane z myślą o pokoleniu rezerwistów, a nie dla młodych ogierów walczących z joystickiem w ręku.

  19. Pjoter

    Dla rury to obojętne którego ma zastrzelić więc chyba lepiej taniej i więcej

    1. NOC

      Brac te vipery skoro usa chca u nas robic fabryke czy tam serwis

    2. Extern

      Olać śmiglaki w ogóle, w przyszłej wojnie do niczego się nie przydadzą.

    3. 222

      Olac wojsko w przyszłej wojnie się doi niczego nie przyda :) odpalić wreszcie tego SkyNeta wyjdzie taniej ...

  20. say69mat

    @defence24.pl: Niemieckie ministerstwo obrony prowadzi rozmowy z producentami śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian i AH-1Z Viper dotyczące ich pozyskania w miejsce obecnie używanych śmigłowców Tiger ... Hmmm w sumie trudny v/s ponury wybór, pomiędzy ... AH i AH ;))) Na mój 'nos' możemy spokojnie wstrzymać się do rozstrzygnięcia niemieckiego przetargu, a następnie kupować w ciemno.

    1. kapusta

      my poczekamy na rozstrzygnięcie przetargu, a następnie przystąpimy do modernizacji Mi-24 siłami własnego przemysłu. a po 4 katastrofach kupimy z półki, bez przetargu, bez związku z PMT, bez offsetu i transferu technologii

    2. say69mat

      Nie dysponujemy przemysłem lotniczym, który byłby w stanie przyjąć i wchłonąć transfer technologii związany z ewentualnym zakupem śmigłowców, bądź licencji na produkcję w Polsce. Chyba, że zwycięzca ewentualnego przetargu będzie zainteresowany budową linii produkcyjnej, wykorzystując infrastrukturę dostępną na terytorium naszego kraju.

    3. Fsaa

      Ale dzieciaki właściwych osób będą miały większe szanse na karierę.

  21. Hektor

    W pewnej dość już leciwej książce w opisie śmigłowca Augusta A129 Mangusta napisano mniej więcej, że "europejscy sojusznicy Włoch w NATO najwyraźniej zignorowali istnienie tej udanej maszyny i zdecydowali się na opracowanie konkurencyjnej konstrukcji". I jak widać RFN dalej ignoruje włoskich sojuszników skoro obecnie na miejsce Tigera rozważają ewentualny zakup tylko konstrukcji z USA.

    1. Adam

      Mangusta jest gorsza od Tigera

    2. Resplandor

      Chętnie zapoznam się ze szczegółami takiej oceny.

    3. Gnom

      Poczekamy, zobaczymy, czy faktycznie kupią lub jak wiązana będzie ta transakcja.

  22. emi

    Poziom bojowy Caracali...Niemiecka jakość...Tak jak Uboty...

    1. Chyżwar

      Tylko, że Uboty w odróżnieniu od Tigrów mają niezłe. A, że niekoniecznie sprawne, to już inna sprawa. Skoro nie chce się zapłacić nową śrubę, do Ubota, który śrubą wyrżnął wyrżnął w dno to nie może być sprawny.

    2. kapusta

      patrząc na zero naszych Krukow, 4 BiedaHawki, nieuzbrojone sowieckie Mi-24 i zero sprawnych OP to raczej nie mamy powodów by śmiać się z kogokolwiek...

    3. Adam

      Akurat z 6 ubotów mają sprawny tylko 1

  23. Chyżwar

    A ktoś to swego czasu chciał nam wcisnąć Tigry. Ciekawe dlaczego?

    1. A77

      Baaa! Na forum ciągle pojawiają się głosy, że nie powinniśmy kupować AH-64 bo przestarzały a widać, że ciągle jest bez swojego odpowiednika made in Europa.

    2. Chyżwar

      Ja bym tam nie miał nic przeciwko AW249. Bynajmniej nie dlatego, że europejski. A129 okazał się udanym, choć lekkim śmigłowcem. Są więc powody by przypuszczać, że z AW249 może być równie udany. Do tego dochodzi jeszcze produkcja w kraju.

    3. Adam

      A129 był był tak udany że w UK zastąpiły je AH-64

  24. Fanklub Daviena i GB

    Wstrzymajcie konie, fanboje kałbojów. Już zapowiadaliście kupno F-35 przez Niemczy czy Kanadę. Poczekajcie z tą radością na podpisanie kontraktu. :D

    1. Eter

      Niemcy i Kanada ruskiego sprzętu nie kupią. Zapewne kupią najlepszy na świecie. W przypadku myśliwców będzie to sprzęt amerykański.

    2. Moskwicz w F1

      Ile ty rzeczy zapowiadałeś z Rosji a życie pokazało że to tylko bujna wyobraźnia w waszej trollowni w Olgino.

    3. Adam

      Niemcy wybrali F/A-18E/F

  25. Zxxc

    Papierowa EuroArmia. Marny sojusznik. Raczej defetysta