Reklama
  • Wiadomości

Szwecja: Samobieżne moździerze na BWP

Koncern BAE Systems otrzymał warty 575 mln SEK (68 mln USD) kontrakt na instalację systemów uzbrojenia w używanych w szwedzkiej armii transporterach gąsienicowych opartych na bwp CV90. Na 40 wozach zostanie zainstalowany 120 mm moździerz automatyczny nazwany Mjölner, który w zamierzeniu ma znacznie zwiększyć możliwości operujących batalionów zmechanizowanych poprzez głównie wsparcie ich ogniem pośrednim.

Fot. BAE Systems
Fot. BAE Systems

Nowe moździerze będą ładowane odprzodowo (za pomocą zautomatyzowanego układu zasilania w amunicję) i mają wykorzystywać różnego rodzaju amunicję, między innymi inteligentną typu Strix. Moździerze będą umieszczone w powiększonej (w stosunku do bwp) wieży, która w tylnej niszy będzie mieścić magazyn na 98 pocisków. Najprawdopodobniej dodatkowe pociski będzie można przewozić w tylnej części kadłuba (gdzie standardowo zajmuje miejsce desant).

Czytaj także: Kontrakt na zestawy przeciwpancerne NLAW

Dodatkowym uzbrojeniem będzie Zdalnie Sterowany Moduł Uzbrojenia (ZSMU) z km lub wkm montowany na wieży. W ramach kontraktu na 40 nowych samobieżnych moździerzach zwiększony zostanie poziom zapewnianej osłony balistycznej poprzez dodanie dodatkowych pakietów opancerzenia.

Przedstawiciele BAE Systems Hägglunds uważają, że dostarczone wojskom lądowym systemy Mjolner (według mitologii nordyckiej to nazwa młota Thora) pozwolą na znaczne zwiększenie możliwości wojsk w realizacji różnych zadań na polu walki z jednoczesnym zachowaniem manewrowości odpowiadającej bwp CV90. W zamierzeniu nowy wóz ma być tańszą alternatywą dla Szwedzko-Fińskiego AMOS-a.

Umowa została zawarta 23 grudnia przez Szwedzkie biuro ds. uzbrojenia - Swedish Defence Materiel Administration (FMV), a planowane dostawy nastąpią w pierwszym kwartale 2019 roku.

Czytaj także: BAE Systems zmodernizuje duńskie CV-90

Bwp CV90 opracowano w początku lat 90-tych ubiegłego wieku zgodnie z wymaganiami szwedzkiej armii. Od tego czasu CV90 przeszedł wiele modernizacji, ale w oparciu o podstawową konstrukcje wozu.

Szwedzki CV90 jest wyposażony w działo Bofors 40/L70 zamontowane na dwuosobowej wieży. Armia szwedzka zamówiła 5 różnych wariantów CV90:
- bojowy wóz piechoty;
- wóz zabezpieczenia technicznego;
- wóz dowodzenia;
- wóz obserwacyjny;
- wóz przeciwlotniczy.

CV90 Mk I wygrał przetarg w Norwegii na nowy wóz bojowy piechoty, pokonując inne wozy tego typu, takie jak Bradley, Warrior i Pizzaro/ULAN (ASCOD2). Wariant ten jest wyposażony w opracowaną dla niego dwuosobową wieżę 30 mm armatą automatyczną.

Czytaj także: BAE Systems: Chrząszcze wzorem dla pojazdów wojskowych

W 2012 roku Norwegia zamówiła modernizację podwozia Mk I do poziomu Mk III w celu dostosowania pojazdów do nowych zadań, jak również dokupiła dodatkowo modele Mk III.

CV90 MK II był wyprodukowany w trzech różnych wariantach - CV9030CH dla Szwajcarii oraz CV9030 FIN dla Finlandii. Różnica pomiędzy dwoma pierwszymi wariantami zawiera się przede wszystkim w wielkości kadłuba. Wariant szwajcarski jest wyższy o 100 mm w przedniej części kadłuba i ma dodane 70 mm nad przedziałem bojowym z tyłu. Podstawową różnicą pomiędzy Mk I i Mk II jest częściowa cyfryzacja Mk II oraz wyposażenie go w systemy monitorowania i eksploatacji HUMS.

Obecnie Szwedzka armia ma ponad 500 wozów rodziny CV90. Na początku tego roku BAE Systems otrzymała kontrakt na remont 262 z nich. Inni użytkownicy to Dania, Estonia i Holandia.

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama