Reklama

Geopolityka

Szef BBN z wizytą w Paryżu. Ocieplenie stosunków?

Fot. BBN
Fot. BBN

Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Paweł Soloch został zaproszony na obchody 110. rocznicy powstania Generalnego Sekretariatu Obrony i Bezpieczeństwa Narodowego (SGDSN), francuskiego odpowiednika BBN.

Wczoraj Paweł Soloch wziął udział w uroczystościach 110. rocznicy powstania Generalnego Sekretariatu Obrony i Bezpieczeństwa Narodowego (SGDSN). Zaproszenie otrzymał od sekretarza ds. obrony i bezpieczeństwa narodowego Francji, a przekazał je ambasador Francji w Polsce Pierre Lévy.

Zgodnie z zapowiadziami BBN podczas wizyty w Paryżu Soloch spotka się z doradcami prezydenta F. Hollande'a i przedstawicielami MSZ i MON. Rozmowy mają być poświęcone dalszej współpracy polsko-francuskiej oraz problemom zagrożenia terroryzmem.

Zaproszenie szefa BBN do Paryża jest pierwszą taką inicjatywą po zerwaniu przez Ministerstwo Rozwoju kontraktu na zakup przez Siły Zbrojne RP śmigłowców Caracal od francuskiego koncernu Airbus. W wyniku zerwania rozmów Paryż odwołał polsko-francuskie konsultacje międzyrządowe z udziałem prezydenta Hollande’a a następnie szczyt przywódców Trójkąta Weimarskiego we Francji.

Czytaj także: Francuski minister obrony krytykuje polski rząd. Tematem Caracale i Mistrale

Decyzja o wskazaniu śmigłowca H225M/EC-725 Caracal została ogłoszona przez poprzednie kierownictwo MON w kwietniu ubiegłego roku. Oferta maszyny jako jedyna została zakwalifikowana do dalszego etapu postępowania, natomiast dwie pozostałe propozycje zostały odrzucone jako niespełniające wymogów. Obok konsorcjum „EC-725 Caracal-Polska” w składzie: Airbus Helicopters SAS i Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A., w omawianym przetargu oferty złożyły konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporation, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. oferujące maszyny Black Hawk oraz spółka PZL Świdnik, proponująca śmigłowce AW-149.

Po wskazaniu oferty planowano pozyskanie 50 śmigłowców (choć postępowanie pierwotnie miało obejmować zakup 70 maszyn), w 2015 roku jej koszt został wstępnie określony na 13,347 mld zł. W grę miało wejść 16 śmigłowców w wersji transportowej i 34 w odmianach specjalistycznych.

Na początku października Ministerstwo Rozwoju, które prowadziło negocjacje offsetowe, poinformowało o zakończeniu rozmów z Airbus Helicopters w sprawie śmigłowców H225M Caracal, uznając dalsze rozmowy za bezprzedmiotowe. Według rządu oferta Airbusa nie zabezpieczała interesów ekonomicznych i bezpieczeństwa Polski, a wartość proponowanego offsetu była niższa od oczekiwanej.

Reklama

Komentarze

    Reklama