- Wiadomości
Super-radar „antybalistyczny” dla okrętów AEGIS gotowy w 80%
Koncern Raytheon zakończył z powodzeniem testy radaru AMDR dla systemu AEGIS udawadniające, że nowa stacja radiolokacyjna ma możliwość wykrywania i śledzenia rakiet balistycznych.
Pierwsze faktyczne testy radaru obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej AMDR (Air and Missile Defense Radar) przeprowadzono na poligonie pacyficznym na wyspie Kauai na Hawajach w czasie ćwiczeń amerykańskiej marynarki wojennej. W ramach prób nowa stacja radiolokacyjna z sukcesem wykrywała i śledziła obiekty balistyczne, podobnie jak wcześniej statki powietrzne oraz satelity. Sprawdzono przy tym zarówno sprzęt (hardware) jak i oprogramowanie systemowe (software).
Czytaj także: Rakietowe wsparcie dla amerykańskiej tarczy
Przedstawicieli koncernu Raytheon stwierdzili, że są bardzo blisko zapewnienia „bezprecedensowych zdolności” dla marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. „Radar wykonał dokładnie to, czego od niego oczekiwaliśmy podczas tej misji - wszystkie systemy były sprawne”… „Po raz pierwszy cel symulujący rakietę balistyczną był śledzony przez szerokopasmowy radar z cyfrowym formowaniem wiązki. AN / SPY-6 jest na dobrej drodze, do wprowadzenia na wyposażenie niszczycieli DDG 51 Flight III”.
Testy są kolejnym krokiem w pracach nad opracowaniem nowego radaru dla okrętów wyposażonych w system AEGIS. Nowa stacja radiolokacyjna jest oznaczana jako AMDR lub AN/SPY-6(Y) i ma być wdrożona w pierwszej kolejności na niszczycielach rakietowych typu Arleigh Burke - wersji Flight III. Przed koncernem Raytheon postawiono trudne zadanie opracowania radaru w pełni programowalnego, o zwiększonych możliwościach wykrywania celów nawodnych i powietrznych – w tym również rakiet balistycznych. Dzięki temu nowe niszczyciele typu Aleigh Burke mają być od razu przygotowane do działania w ramach systemów obrony antyrakietowej.
Zachowano przy tym koncepcję radarów AN/SPY-1 obecnie wykorzystywanych na okrętach AEGIS. Stacja AMDR będzie więc miała również cztery anteny ścianowe rozmieszczone na nadbudówkach, które pomimo że nieruchome, będą zabezpieczały obserwację dookólną. Poprawione zostaną jednak parametry wykrycia zwiększając co najmniej dwukrotnie zasięg wykrycia i to dodatkowo celów o połowę mniejszych – biorąc pod uwagę skuteczną powierzchnię odbicia.
Czytaj także: US Navy otrzyma zintegrowany system komunikacyjny nowej generacji
Zgodnie z informacją koncernu Raytheon w nowej stacji zapewnione ponad trzydziestokrotnie większą czułość w porównaniu do obecnie wykorzystywanego radaru AN/SPY-1D w podobnej przestrzeni i o porównywalnej cenie.
Sama antena została zbudowana z wielu takich samych bloków radarowych RMA (Radar Modular Assemblies) opracowanych w technologii Azotku Galu (GaN). Ich konstrukcja została tak pomyślana, by poprzez dobranie odpowiedniej ilości bloków RMA można był stworzyć radar dla dowolnej wielkości jednostki pływającej. W przypadku anteny stacji SPY-6(V)/AMDR dla niszczycieli Arleigh Burke takich modułów jest 37. Sukces koncernu Raytheon jest tym większy, że testowana antena ścianowa o kształcie ośmiokąta została skompletowana w ciągu 140 dni.
Faza „inżynieryjno-produkcyjna” w programie AMDR jest obecnie zrealizowana w osiemdziesięciu procentach. Jeżeli nie pojawią się jakieś niespodziewane problemy to pierwszy, gotowy już radar zostanie zamontowany na niszczycielu typu Arleigh Burke Flight III już w 2019 r.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133