Reklama
  • Wiadomości

Znamy nazwy nowych polskich okrętów rozpoznawczych [NEWS DEFENCE24]

W czwartek 27 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku dojdzie do uroczystości położenia stępki pod prototypowy okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin o numerze budowy 107/1. W tej stoczni 27 kwietnia miała miejsce uroczystość pierwszego palenia blach na tę jednostkę. Defence24.pl nieoficjalnie poznała nazwy, które są planowane dla obu okrętów.

Szwedzki komunikat na temat kontraktu na dwa polskie Delfiny został zilustrowany zdjęciem Artemisa bez numeru taktycznego A 202.
Szwedzki komunikat na temat kontraktu na dwa polskie Delfiny został zilustrowany zdjęciem Artemisa bez numeru taktycznego A 202.
Autor. SAAB
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Otrzymają one nazwy Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, które mają upamiętnić słynnych polskich kryptologów, współpracowników Mariana Rejewskiego. Wszyscy zasłużyli się w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym znanej Enigmy. W czasie chrztów obu okrętów okaże się, czy w przyszłości będą one nosiły nazwy ORP Jerzy Różycki i ORP Henryk Zygalski czy ORP Różycki i ORP Zygalski. W historii Polskiej Marynarki Wojennej nazwy okrętów pochodzące od nazwisk były stosowane w różny sposób - niektóre z imieniem, inne bez, a nawet z pierwszą literą imienia.

Dla przypomnienia, 25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia, reprezentującą Skarb Państwa, umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB jest stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Umowa ma wartość około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 r.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Obecnie nasza Marynarka Wojenna w Grupie Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni eksploatuje dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863. Są nimi ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263), ale są to już jednostki wiekowe. Banderę wojenną na ORP Nawigator podniesiono 17 lutego 1975 r., a na ORP Hydrograf 8 maja 1976 r. Obie jednostki zostały zbudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding, która wtedy nosiła taką nazwę.

Nadal nie są znane parametry polskich okrętów Delfin. Ich projekt bazuje na projekcie Artemis, który również został zaprojektowany przez MMC Ship Design & Marine Consulting. Oba okręty zostaną zbudowane i wyposażone (bez części radioelektronicznej) przez Remontowa Shipbuilding, a następnie w Gdańsku koncern SAAB wyposaży je w system rozpoznawczy swojego projektu i produkcji.

Reklama

Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Napędzany jest pędnikami azymutalnymi i dysponuje dwoma dziobowymi sterami strumieniowymi, co pozwala mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu.

Budowa tych okrętów dla Marynarki Wojennej jest niezmiernie istotna i ważna. Umożliwią one dalsze prowadzenie rozpoznania radiowego i radiolokacyjnego Obwodu Królewieckiego od strony morza oraz będą mogły śledzić rosyjskie manewry na Bałtyku czy też innych akwenach. Dzięki stosunkowo dużej wyporności, a co za tym idzie dużej dzielności oraz niezależności od bazy, będą mogły prowadzić również dłuższe rejsy rozpoznawcze, np. do Zatoki Fińskiej czy na Morze Barentsa.

Reklama

Przy prowadzeniu rozpoznania radiowego i radiolokacyjnego ważne jest oczywiście przechwycenie sygnałów, ale równie istotne jest zlokalizowanie miejsca położenia źródła ich emisji. Dlatego przechwycenie sygnału w tym samym czasie z dwóch lub trzech różnych punktów umożliwia bardziej precyzyjne określenie lokalizacji nadajnika. Im większy kąt pomiędzy namiarami, tym bardziej wzrasta precyzja lokalizacji.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama