- Wiadomości
Znamy nazwy nowych polskich okrętów rozpoznawczych [NEWS DEFENCE24]
W czwartek 27 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku dojdzie do uroczystości położenia stępki pod prototypowy okręt rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 Delfin o numerze budowy 107/1. W tej stoczni 27 kwietnia miała miejsce uroczystość pierwszego palenia blach na tę jednostkę. Defence24.pl nieoficjalnie poznała nazwy, które są planowane dla obu okrętów.

Autor. SAAB
Otrzymają one nazwy Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, które mają upamiętnić słynnych polskich kryptologów, współpracowników Mariana Rejewskiego. Wszyscy zasłużyli się w pracy nad łamaniem niemieckich szyfrów, w tym znanej Enigmy. W czasie chrztów obu okrętów okaże się, czy w przyszłości będą one nosiły nazwy ORP Jerzy Różycki i ORP Henryk Zygalski czy ORP Różycki i ORP Zygalski. W historii Polskiej Marynarki Wojennej nazwy okrętów pochodzące od nazwisk były stosowane w różny sposób - niektóre z imieniem, inne bez, a nawet z pierwszą literą imienia.
Dla przypomnienia, 25 listopada 2022 roku szwedzki koncern SAAB podpisał z Agencją Uzbrojenia, reprezentującą Skarb Państwa, umowę na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie w czasie eksploatacji dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego Delfin. Polskim podwykonawcą stoczniowym SAAB jest stocznia Remontowa Shipbuilding S. A. w Gdańsku, a podwykonawcą projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. w Gdyni. Umowa ma wartość około 620 mln Euro, a dostawa okrętów planowana jest do 2027 r.
Zobacz też
Obecnie nasza Marynarka Wojenna w Grupie Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów w Gdyni eksploatuje dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego projektu 863. Są nimi ORP Nawigator (262) i ORP Hydrograf (263), ale są to już jednostki wiekowe. Banderę wojenną na ORP Nawigator podniesiono 17 lutego 1975 r., a na ORP Hydrograf 8 maja 1976 r. Obie jednostki zostały zbudowane w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding, która wtedy nosiła taką nazwę.
Nadal nie są znane parametry polskich okrętów Delfin. Ich projekt bazuje na projekcie Artemis, który również został zaprojektowany przez MMC Ship Design & Marine Consulting. Oba okręty zostaną zbudowane i wyposażone (bez części radioelektronicznej) przez Remontowa Shipbuilding, a następnie w Gdańsku koncern SAAB wyposaży je w system rozpoznawczy swojego projektu i produkcji.
Szwedzki Artemis ma około 2300 ton wyporności pełnej, 74 m długości, 14 m szerokości i 3,8 m zanurzenia. Napędzany jest pędnikami azymutalnymi i dysponuje dwoma dziobowymi sterami strumieniowymi, co pozwala mu sprawnie manewrować oraz dokładnie utrzymywać zadaną pozycję na morzu.
Budowa tych okrętów dla Marynarki Wojennej jest niezmiernie istotna i ważna. Umożliwią one dalsze prowadzenie rozpoznania radiowego i radiolokacyjnego Obwodu Królewieckiego od strony morza oraz będą mogły śledzić rosyjskie manewry na Bałtyku czy też innych akwenach. Dzięki stosunkowo dużej wyporności, a co za tym idzie dużej dzielności oraz niezależności od bazy, będą mogły prowadzić również dłuższe rejsy rozpoznawcze, np. do Zatoki Fińskiej czy na Morze Barentsa.
Przy prowadzeniu rozpoznania radiowego i radiolokacyjnego ważne jest oczywiście przechwycenie sygnałów, ale równie istotne jest zlokalizowanie miejsca położenia źródła ich emisji. Dlatego przechwycenie sygnału w tym samym czasie z dwóch lub trzech różnych punktów umożliwia bardziej precyzyjne określenie lokalizacji nadajnika. Im większy kąt pomiędzy namiarami, tym bardziej wzrasta precyzja lokalizacji.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]