Siły zbrojne
Zmodernizowany Ił-20M wraca do służby
Pierwszy samolot rozpoznawczy Ił-20M przeszedł już modernizację i do końca roku powróci do służby w rosyjskim lotnictwie podał 13 grudnia br. dziennik Izwiestia powołując się na informacje z dowództwa sił powietrznych.
Obecnie przeprowadzona modernizacja polega na wymianie systemów rozpoznania radiotechnicznego na nowe urządzenia niesprecyzowanego typu. Zmodernizowane mają być wszystkie pozostające w eksploatacji samoloty bazując na lotniskach w Kubince oraz Czkałowskim. Rozmówca dziennika poinformował, że dla modernizacji Iłów-20M nie ma alternatywy. Nowych samolotów rozpoznawczych na razie nie ma i w najbliższej przyszłości nie będzie, gdyż żadnej z rozpatrywanych w tym kontekście samolotów, tj. Tu-204, Tu-214 i An-140 nie spełnia wszystkich wymagań lotnictwa
Ił-20 to jeden z najmniej znanych samolotów wojskowych zbudowanych na bazie turbośmigłowego samolotu pasażerskiego Ił-18. Skonstruowany na przełomie lat 60. i 70. (prototyp oblatano 21 marca 1968 r.), przeznaczony był do prowadzenia kompleksowego rozpoznania w strefie przygranicznej. Służyło temu zainstalowane na pokładzie wyposażenie do prowadzenia rozpoznania sygnałów radarowych Romb-4 oraz Kwadrat-2, aparatura przechwytywania korespondencji radiowej w paśmie UKF Wisznia, umieszczona w podkałdubowej gondoli stacja radiolokacyjna obserwacji bocznej Igła oraz dwa aparaty fotograficzne A-87P. Samoloty były później kilkakrotnie modernizowane otrzymując oznaczenie Ił-20M i Ił-20M1.
Łącznie od 1969 do 1976 roku wyprodukowano 20 maszyn tego typu, i jak podaje dziennik wszystkie do tej pory służą w rosyjskim lotnictwie (choć część samolotów w latach 90. została pozbawiona wyposażenia rozpoznawczego i używana była jako pasażerskie).
(PG)
Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102