Reklama
  • Wiadomości

Zgoda Amerykanów na modernizację południowokoreańskich F-16

Departament Stanu USA zatwierdził ewentualną pomoc dla Republiki Korei (Korea Południowa) w modernizacji samolotów wielozadaniowych F-16 Block 32, związanej m.in. z zamontowaniem nowego systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” z modem 5 oraz system transmisji danych Link 16. Kontrakt o wartości 194 milionów dolarów musi być teraz jeszcze zatwierdzony przez amerykański Kongres.

Samoloty F-16 i KF-16 w południowokoreańskiej bazie Seosan w czasie ćwiczeń w 2014 r.  Fot. Taylor Curry /USAF
Samoloty F-16 i KF-16 w południowokoreańskiej bazie Seosan w czasie ćwiczeń w 2014 r. Fot. Taylor Curry /USAF

Republika Korei (Korea Południowa) zamierza z pomocą Amerykanów zmodernizować, wykorzystywane w swoim lotnictwie, samoloty wielozadaniowe F-16 Block 32. Zgodę na wykonanie takiej operacji musiał w pierwszej kolejności wydać Departament Stanu USA, ponieważ unowocześniane myśliwce mają otrzymać systemy wrażliwe, wykorzystywane jedynie przez Stany Zjednoczone oraz ich najważniejszych sojuszników.

Południowokoreańskie samoloty mają otrzymać m.in. urządzenia odpowiadające (transpondery) i zapytujące (interrogatory) systemu identyfikacji radiolokacyjnej „swój-obcy” IFF (Identification Friend or Foe) z modem 5 oraz systemu taktycznej transmisji danych Link 16 TDL (Tactical Datalink). Ostatecznie Amerykanie wstępnie zgodzili się na przekazanie Koreańczykom odpowiednich technologii, a Agencja współpracy w dziedzinie DSCA (Defense Security Cooperation Agency) wydając wymagane certyfikaty poinformowała Kongres USA o możliwej sprzedaży niezbędnego wyposażenia.

Z oficjalnych dokumentów wynika, że za 194 miliony dolarów Republika Korei ma otrzymać pakiet modernizacyjne, zawierające głównie: radiostację programowalną SDR (software-defined radio) AM/ARC-238 (produkowane przez firmę Rohde&Schwarz), zestawy zapytująco-odpowiadające IFF (interrogator z transponderem) typu AN/APX-126 (produkowane przez koncern BAE Systems), oprogramowania aktualizujące system planowania misji JMPS (Joint Mission Planning System), urządzenie szyfrujące KY-58M (secure voice module), urządzenie ładujące Full Gun SKL (Simple Key Loader), testowe urządzenia pomiarowe, dokumentacja techniczna i użytkowa, wsparcie integracyjne i szkoleniowe oraz elementy wsparcia logistycznego i programowego. Głównym wykonawcą prac mają być zakłady Lockheed Martin Corporation w Bethesda w stanie Maryland.

Będzie to kolejny etap modernizacji południowokoreańskich samolotów F-16. Wcześniejszy dotyczył jednak tylko myśliwców w wersji KF-16 (które odpowiadają standardowi F-16C/D Block 52). Otrzymują one m.in. nowe radary SABR z aktywną anteną ścianową AESA, system IFF AN/APX-125 nowe komputery misji MMC 7000AH, zmodernizowany system ostrzegania o odpromieniowaniu wiązką radiolokacyjną, system zarządzania walką radioelektroniczną ALQ-213 oraz urządzenia systemu nawigacji GPS/INS LN-260. Zadanie to jest realizowane formalnie od 2013 roku jednak początkowo zmarnowano trzy lata przez anulowanie przetargu wygranego przez koncern BAE Systems.

Teraz modyfikacja obejmie wszystkich południowokoreańskich samolotów F-16, w pełni przygotowując je do współdziałania z amerykańskimi siłami powietrznymi we wspólnych operacjach powietrznych. Zadanie zostanie prawdopodobnie zakończone do 2025 roku.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama