Reklama

Siły zbrojne

Zbliża się 48. zmiana misji NATO Baltic Air Policing

Belgijski F-16AM. Fot. USAF
Belgijski F-16AM. Fot. USAF

We wrześniu br. pełniących, od maja tego roku, zadania ochrony przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii lotników z Portugalii, Hiszpanii i Francji zastąpią załogi z Belgii (państwo prowadzące) i Niemiec.

Siódmy już, w historii misji, kontyngent belgijski tworzyć będą samoloty F-16AM z baz w Florennes i Kleine Brogel. Belgia była jednym z krajów który brał udział w pierwszym w historii zadaniu Air Policing w 2004 roku, po tym jak Litwa, Łotwa i Estonia przystąpiły do NATO. Belgijskie Siły Powietrzne zostaną rozmieszczone w bazie Šiauliai na Litwie.

Wspomagające Belgów Niemieckie Siły Powietrzne będą rozmieszczone w Bazie Powietrznej w Ämari w Estonii. Niemcy wyślą myśliwce Eurofighter Typhoon z 74. Taktycznego Skrzydła Sił Powietrznych z Neuburga. Wezmą oni udział w misji po raz dziewiąty, z czego pięć razy misja była pod ich dowództwem.

image
Eurofighter Typhoon / fot. Eurofighter GmBH

 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. sojer

    Żadnego z Krajów Bałtyckich nie stać na szybkie samoloty odrzutowe (lepsze niż czeskie Albatrosy). Kraje Batyckie nigdy też nie zakupią takiego samoloty wspólnie (bo byłyby to de facto samoloty dla Litwy). Misja to natomiast dobra okazja dla pokazania sojuszniczej solidarności i ćwiczenia dyslokacji samolotów oraz utrzymywania dyżurów. Niemal całe NATO posiadające takowe zdolności wzięło udziała z drobnymi wyjątkami jak Słowacja, Bułgaria i CHorwacja.