Reklama

Siły zbrojne

Wyłoniono dostawców kamizelek ratowniczych i morskich ubiorów pilotów

Fot. B. Sulik
Fot. B. Sulik

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wyłonieniu dostawców kolejnych elementów sprzętu wysokościowo-ratowniczego. Zamyka to toczące się od stycznia postępowanie.

W ramach postępowania poszukiwano dostawców kamizelek ratowniczych KR-7s 3M oraz morskich ubiorów pilota przeznaczonych dla członków załóg statków powietrznych wykonujących loty nad akwenami wodnymi. W obu przypadkach posłużono się tą samą metodą oceny ofert - przyjęto dwa kryteria: ceny (waga 60%) i gwarancji (40%)

Kamizelki zostaną dostarczone przez Megmar Logistics&Consulting. Łączna wartość umowy to ok. 620 tys. PLN. Przypomnijmy, że są to kamizelki pneumatyczne z automatycznym systemem napełniania działającym po zanurzeniu w wodzie na głębokość 10 cm (z możliwością dopompowania z pomocą ustników). Kamizelka tego typu jest w stanie utrzymać na wodzie użytkownika przez okres minimum sześciu godzin.

Kombinezony, będące indywidualnymi środkami ratunkowymi chroniącymi rozbitka przed hipotermią, przeznaczone do stosowania na śmigłowcach i samolotach poddźwiękowych, dostarczy  konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i firmy Konfexim2 sp. z o.o. Wartość tej transakcji przekroczy 2,1 mln PLN.

Reklama

Komentarze (1)

  1. K.Ł

    Cytat „Przypomnijmy, że są to kamizelki pneumatyczne z automatycznym systemem napełniania działającym po zanurzeniu w wodzie na głębokość 10 cm (z możliwością dopompowania z pomocą ustników).” Automatyczny system napełnienia jest dobry dla pilotów samolotów odrzutowych i spadochroniarzy, który uratuje katapultującego się członka załogi czy skoczka spadochronowego. Na statkach powietrznych wielozadaniowych (śmigłowce samoloty patrolowe) system automatycznego napełnienia jest wręcz zabójczy, gdyż uniemożliwi opuszczenie pogrążającego się pod wodę kadłuba statku powietrznego z wieloosobową załogą (z napełnioną kamizelką utknie w kadłubie tonącego statku powietrznego). Na temat napełniania kamizelek ratowniczych na pokładzie samolotu po wodowaniu są instruktarze przedlotowe na każdym samolocie pasażerskim przed lotem. Mówią one, iż kamizelkę napełniamy, po opuszczeniu kadłuba samolotu. Temat ten jest poruszany na kursach specjalistycznych „HUET safety training” – „Ewakuacja z Tonącego Helikoptera (i innych statków powietrznych) ” dla personelu przewożonego śmigłowcami na i z pokładu lądowiska na platformach wiertniczych. Jak pokazuje treść zamówienia, wymagania techniczne nie opracował fachowiec lecz dyletant, który nie zna zasad ratowania się z kadłuba tonącego statku powietrznego. Kamizelki dla załóg i statków powietrznych latających nad akwenami wodnymi powinny być uruchamiane manualnie kmdr ppor. nawig. rezerwy Krzysztof Łusiak miedzy innymi wykładowca na kursach HUET safety training.

    1. A...tak..i.ch

      Dzięki za merytoryczny komentarz!

    2. Ustawiator

      To kolejne zamówienie od firmy z kontaktami Bardzo ciekawe

Reklama