Reklama
  • Wiadomości

Wszystkie Atlasy C1 dostarczone do Wielkiej Brytanii

Do Wielkiej Brytanii dotarł dwudziesty drugi samolot transportowy Atlas C1 (A400M). Tym samym Londyn posiada już całą zamówioną flotę tych samolotów transportowych – informuje RAF.

Samolot transportowy Atlas C1 (A400M)
Samolot transportowy Atlas C1 (A400M)
Autor. Royal Air Force
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Royal Air Force poinformowały na Twitterze, że otrzymały już ostatniego z 22 zamówionych samolotów transportowych Atlas C1 (A400M). Nowy samolot wylądował w swojej nowej bazie w RAF Brize Norton. Samolot był montowany w Sewilli w Hiszpanii.

Samoloty transportowe Atlas C1 (A400M) zastąpią wycofywane ze służby C-130J Hercules. W przeglądzie obronnym z 2021 roku Wielka Brytania ogłosiła, że flota 15 egzemplarzy C-130J zostanie wycofana z użycia do 30 czerwca 2023 r. Powodem takiej decyzji są, jak można się domyślać, oszczędności. Herculesy, które odejdą ze służby, trafią do przedsiębiorstwa Marshall Aerospace w Cambridge, gdzie zostaną przygotowane do sprzedaży.

Reklama

W debacie publicznej pojawiły się obawy, czy A400M sprostają i czy będą mogły przejąć zadania C-130. Padają argumenty, że europejski samolot ma większy zasięg i ładowność w stosunku do Herculesa, a wydajność Airbusa na krótkich trasach jest wyższa. Jednak problem stanowią silniki Europrop TP400, które mają być zawodne. W debacie publicznej coraz częściej pojawiają się obawy czy decyzja jest słuszna.

Zobacz też

Od czasu wejścia do służby Atlasów C1 w RAF w 2014 roku, samolot ten brał udział w operacjach wsparcia na Karaibach i działał w czasie COVID-19, transportując pacjentów, sprzęt i szczepionki. Odegrał kluczową rolę w ewakuacji personelu z Afganistanu i Sudanu oraz zapewnił wsparcie dla operacji obronnych Wielkiej Brytanii na całym świecie, w tym na Bliskim Wschodzie, Falklandach i w Mali. Ponadto Atlas wspiera ciągłe operacje na Bliskim Wschodzie i operacje NATO Air Policing na Bałtyku.

Reklama

Posiadanie pełnej floty Atlasów C1 ma pozwolić Wielkiej Brytanii na integrację z innymi użytkownikami tych maszyn jak Francja, Niemcy, Hiszpania, Turcja, kraje Beneluksu i Malezja.

Zobacz też

A400M to czterosilnikowy samolot zaprojektowany i produkowany przez Airbus Military jako europejski ciężki transportowiec. Miał zastąpić dwa typy wojskowych maszyn cargo użytkowanych przez wiele armii Europy: C-130 Hercules oraz Transall C-160. Pod względem gabarytów A400M plasuje się pomiędzy C-130 a Boeingiem C-17 Globemaster III. Może przenosić ładunki o masie do 37 ton, na przykład jeden transporter VBCI, trzy wozy VAB, śmigłowiec Tiger lub 116 w pełni wyposażonych spadochroniarzy.

Reklama

A400M może też służyć jako latająca cysterna lub samolot ewakuacji medycznej, oczywiście po odpowiednim doposażeniu.Maszyna może korzystać z prowizorycznych pasów startowych.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama