Siły zbrojne
Wszystkie Atlasy C1 dostarczone do Wielkiej Brytanii

Autor. Royal Air Force
Do Wielkiej Brytanii dotarł dwudziesty drugi samolot transportowy Atlas C1 (A400M). Tym samym Londyn posiada już całą zamówioną flotę tych samolotów transportowych – informuje RAF.
Royal Air Force poinformowały na Twitterze, że otrzymały już ostatniego z 22 zamówionych samolotów transportowych Atlas C1 (A400M). Nowy samolot wylądował w swojej nowej bazie w RAF Brize Norton. Samolot był montowany w Sewilli w Hiszpanii.
We have taken delivery of the 22nd Atlas C1 (A400M) transport aircraft completing the delivery development & production phase.
— RAF Air Mobility Force (@AirMobilityRAF) May 22, 2023
The aircraft touched down at its new home of @RAFBrizeNorton from Seville where the Atlas is assembled including wings made in the UK#RAFAirMobility pic.twitter.com/MXtlWqj5SU
Samoloty transportowe Atlas C1 (A400M) zastąpią wycofywane ze służby C-130J Hercules. W przeglądzie obronnym z 2021 roku Wielka Brytania ogłosiła, że flota 15 egzemplarzy C-130J zostanie wycofana z użycia do 30 czerwca 2023 r. Powodem takiej decyzji są, jak można się domyślać, oszczędności. Herculesy, które odejdą ze służby, trafią do przedsiębiorstwa Marshall Aerospace w Cambridge, gdzie zostaną przygotowane do sprzedaży.
W debacie publicznej pojawiły się obawy, czy A400M sprostają i czy będą mogły przejąć zadania C-130. Padają argumenty, że europejski samolot ma większy zasięg i ładowność w stosunku do Herculesa, a wydajność Airbusa na krótkich trasach jest wyższa. Jednak problem stanowią silniki Europrop TP400, które mają być zawodne. W debacie publicznej coraz częściej pojawiają się obawy czy decyzja jest słuszna.
Od czasu wejścia do służby Atlasów C1 w RAF w 2014 roku, samolot ten brał udział w operacjach wsparcia na Karaibach i działał w czasie COVID-19, transportując pacjentów, sprzęt i szczepionki. Odegrał kluczową rolę w ewakuacji personelu z Afganistanu i Sudanu oraz zapewnił wsparcie dla operacji obronnych Wielkiej Brytanii na całym świecie, w tym na Bliskim Wschodzie, Falklandach i w Mali. Ponadto Atlas wspiera ciągłe operacje na Bliskim Wschodzie i operacje NATO Air Policing na Bałtyku.
Posiadanie pełnej floty Atlasów C1 ma pozwolić Wielkiej Brytanii na integrację z innymi użytkownikami tych maszyn jak Francja, Niemcy, Hiszpania, Turcja, kraje Beneluksu i Malezja.
A400M to czterosilnikowy samolot zaprojektowany i produkowany przez Airbus Military jako europejski ciężki transportowiec. Miał zastąpić dwa typy wojskowych maszyn cargo użytkowanych przez wiele armii Europy: C-130 Hercules oraz Transall C-160. Pod względem gabarytów A400M plasuje się pomiędzy C-130 a Boeingiem C-17 Globemaster III. Może przenosić ładunki o masie do 37 ton, na przykład jeden transporter VBCI, trzy wozy VAB, śmigłowiec Tiger lub 116 w pełni wyposażonych spadochroniarzy.
A400M może też służyć jako latająca cysterna lub samolot ewakuacji medycznej, oczywiście po odpowiednim doposażeniu.Maszyna może korzystać z prowizorycznych pasów startowych.
DDR
Że też zdecydowali się kupić ten drogi awaryjny eurowynalazek Niemieccy eksperci wskazywali że utopiono gigantyczne pieniądze w tym projekcie zamiast kupić C17 no ale ważniejsze były jak zawsze względy polityczne Podobnie było z EF2000 NH90 i Tiger to wszystko kosztowało niewiarygodne pieniądze i nie spełniło pokładanych nadziei ale ważne że politycznie było jedynie słuszne i pogłębiło integrację 🤣
MarcinLondyn
Zwiedzałem maszynę numer 21, stacjonuje na Falklandach. Technologicznie to maszyna robi wrażenie, gabaryty tez niczego sobie, zwłaszcza wysoko wypuszczony tail
Orangutan
Wspaniała maszyna.