Reklama

Siły zbrojne

RQ-4D Global Hawk / Fot. nato.int

Wstępna Gotowość Operacyjna NATO AGS w tym roku

NATO AGS (NATO Air Ground Surveillance) jest (lub raczej: będzie) jednostką Sojuszu przeznaczoną do prowadzenia obserwacji powietrznej z użyciem Bezpilotowych Statków Powietrznych. Jej miejscem stacjonowania będzie baza Sigonella na Sycylii.

W stworzeniu jednostki bierze udział 15 krajów NATO: Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Włochy i USA. Ma dysponować pięcioma Bezpilotowymi Systemami Powietrznymi (BSP) RQ-4D Global Hawk w specyfikacji Block 40. Obecnie dysponuje dwoma (pierwszy przyleciał na miejsce 21 listopada, drugi 19 grudnia, trzy pozostałe mają przylecieć w pierwszej połowie tego roku). Weryfikacja przygotowania dwóch pierwszych BSP ma się rozpocząć w styczniu br.  

Obecnie jednostka liczy 300 osób. W momencie ogłoszenia pełnej gotowości operacyjnej, liczba ta wzrośnie do 600 z 25 krajów. AGS ma wykonywać zadania związane z bezpieczeństwem granic państw Sojuszu NATO (tak lądowych jak i morskich), ochroną żołnierzy i cywilów oraz zarządzaniem kryzysowym i pomocą humanitarną. Jednostka składa się z dwóch komponentów: powietrznego (5 dronów i samolot A321) oraz lądowego, który będzie zapewniał nie tylko obsługę analityczną i techniczną misji, ale też prowadził szkolenia personelu - 22 instruktorów będzie szkolić do 80 kursantów rocznie. 

image
Schemat działania systemu NATO AGS. Fot. NATO.

Gen. bryg. Philip Stewart, dowódca AGS, zapewnia, że jednostka będzie w stanie zapewnić wsparcie dla dwóch równoległych operacji przez całą dobę przez okres do jednego miesiąca. Gen. Stewart podkreśla, że maszyny stacjonujące w Sigonelli  "są zintegrowane ze znacznie większymi - i znacznie bardziej zróżnicowanymi - zasobami i źródłami wywiadu NATO, a my będziemy mogli przetwarzać zebrane informacje i przekazać je sojuszniczym czynnikom decyzyjnym w ciągu godziny”. Wyraził też wdzięczność, za wsparcie ze strony włoskich władz, które odegrały kluczową rolę w przyznaniu certyfikatów bezpieczeństwa dla BSP w rekordowym czasie. Włoskie władze lotnicze przeanalizowały bowiem około dwóch milionów stron dokumentacji, którą otrzymały USAF i koncernu Northrop Grumman. Chodziło o zapewnienie zgodności w ramach 638 kryteriów oraz wprowadzanie ewentualnych zmian gdy nie spełniały one wspomnianych wyżej kryteriów. 

image
Pierwszy RQ-4D Global Hawk ląduje w bazie Sigonella /Fot. nato.int

RQ-4D Global Hawk to bezzałogowiec przystosowany do zadań rozpoznawczych. Należy on do kategorii HALE (High Altitude Long Endurance - czyli operujacy na dużej wysokości przy dużej długotrwałości lotu). Kadłub maszyny ma 14,5 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosi 39,8 m, a wysokość 4,7 m. Napęd maszyny daje silnik turbowentylatorowy Rolls Royce-North American AE 3007H o ciągu 3429 kg. Maksymalna masa startowa Global Hawka wynosi 14 628 kg - w tym do 7847 kg paliwa i 1360 kg ładunku użytecznego. Prędkość maksymalna to 575 km/h, zasięg wynosi do 16 113 km, a pułap operacyjny do 18 288 m. Maksymalny czas przebywania RQ-4D w powietrzu wynosi 32 godziny. Według materiałów producenta, maszyny tego typu spędziły już w powietrzu ponad 250 tys. godzin, a ich wskaźnik gotowości wynosi ponad 98%. 

Wart podkreślenia jest udział w projekcie polskiego przemysłu zbrojeniowego - dzięki współpracy Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL) z firmą Excence z Wrocławia oraz PIT-RADWAR S.A. w listopadzie 2017 r., ITWL podpisał z NAGSMA (NATO-wską agencją odpowiedzialną za budowę systemu NATO AGS) kontrakt na Battle Laboratory czyli symulatora, który ma pozwolić na opracowanie procedur postępowania podczas pełnienia misji.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama