Siły zbrojne

Wsparcie dla polskich samolotów i śmigłowców

Fot. st. chor. Arkadiusz Dwulatek/Combat Camera DO RSZ
Fot. st. chor. Arkadiusz Dwulatek/Combat Camera DO RSZ

Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej poinformował o przyznaniu zamówień dla polskich przedsiębiorstw, zarówno prywatnych, jak i państwowych wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Naprawy części eksploatacyjnych będą dotyczyły śmigłowców pokroju Mi-17, Mi-24 czy myśliwców MiG-29 oraz samolotach transportowych An-28.

Postępowanie polega na wyłonieniu wykonawców czynności, jakimi będą naprawy główne technicznych środków materiałowych do statków powietrznych takich jak śmigłowce Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24 czy samoloty: myśliwsko-bombowe Su-22, myśliwskie MiG-29, transportowo-pasażerskie An-28 i M-28, w latach 2021–2024.

Całe postępowanie przetargowe dotyczyło serwisu m.in. agregatów rozruchowych, akumulatorów, urządzeń nadawczo-odbiorczych, zaworów elektromagnetycznych, prądnic, przetwornic czy innych urządzeń związanych z awioniką śmigłowców oraz samolotów. Harmonogram dostaw przewidziano na lata 2021-2024.

Najświeższe ogłoszenie, dotyczące naprawy newralgicznych elementów statków powietrznych opublikowano 10 listopada w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Udzielono 111 zamówień (spośród 148 wszystkich zadań). Wynika to z tego, że 29 października bieżącego roku krakowscy logistycy unieważnili pozostałe 37 części z powodu braku złożonych ofert lub ich odrzucenia.

W ogłoszeniu czytamy, że elementy mające zostać oddane do naprawy posiadają pełną dokumentację techniczną, według której serwis zostanie przeprowadzony, a w konsekwencji zagwarantują pełną sprawność wyrobu.

Reklama
Reklama

Całkowita końcowa wartość wszystkich napraw wynosi około 78 milionów złotych netto (96 mln zł brutto). Najwięcej zamówień otrzymały Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (25 zamówień) za kwotę około 25 mln zł. Za WZL nr 2 w kolejce ustawiły się kolejno: FIN Sp. z o.o. (11 mln zł) i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (7 mln zł), dostając do realizacji po 24 zamówienia (każda z firm osobno) i inne podmioty takie jak Transfactor czy również wchodząca w skład grupy PGZ spółka Cenzin.

Termin realizacji napraw upływa 22 listopada każdego roku (w mechanizmach przewidzianych do serwisu w danym roku kalendarzowym).

Komentarze