Reklama

Wojsko szuka wozu do rozpoznawania skażeń

Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Agencja Uzbrojenia poinformowała o rozpoczęciu procedury wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących pozyskania nowego transportera rozpoznania skażeń (EOS) na bazie pojazdu Kleszcz.

Informacja o rozpoczęciu wstępnych konsultacji rynkowych dotyczących pozyskania następcy wysłużonych już wozów rozpoznania skażeń BRDM-2RS została ogłoszona przez Agencję Uzbrojenia w dniu 31 marca. Mają one na celu zapoznanie się oraz ocenę potencjalnego wyposażenia specjalistycznego oferowanego (m.in. systemów i czujników rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i radiacyjnych czy narzędzia i przyrządy pokładowe) przez zainteresowane firmy.

Reklama

Oprócz tego Agencja Uzbrojenia chce otrzymać informacje dotyczące możliwości oferentów w zakresie m.in. czasu i kosztów dostaw sprzętu, szkolenia oraz wstępnych możliwości produkcyjnych. Bazą dla nowego wozu rozpoznania skażeń (określanego w postępowaniu mianem transportera) będzie pozyskany w sierpniu zeszłego roku lekki pojazd rozpoznawczy Kleszcz. Zainteresowane podmioty miały termin składania ofert do 18 kwietnia, chociaż same konsultacje mają potrwać do września (lub dłużej).

Zmodernizowany wóz rozpoznania skażeń BRDM-2RSM należący do 43.Batalionu Saperów FOW
Zmodernizowany wóz rozpoznania skażeń BRDM-2RSM należący do 43.Batalionu Saperów FOW
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

Kleszcz (nazwa producenta Bóbr-3) to pływający lekki opancerzony transporter rozpoznawczy. Pojazd powstał jako następca wysłużonych w Wojsku Polskim samochodów opancerzonych BRDM-2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny o mocy 326 KM (240 kW) sprzężony z automatyczną przekładnią Allisona. Pozwala to na rozpędzenie go do 100 km/h po drodze utwardzonej oraz do 7 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania przy masie 14-16 ton (w zależności od poziomu opancerzenia).

    Poziom ochrony balistycznej stalowego kadłuba jest na poziomie 2 według normy STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. W przypadku potrzeby zamawiającego istnieje możliwość montażu dodatkowego pakietu opancerzenia zwiększającego ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B sprzężony z uniwersalnym UKM-2000. Oba środki walki umieszczone zostały w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector norweskiej firmy Kongsberg.

    Specyfikacja lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz.
    Specyfikacja lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz.
    Autor. Defence24
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze (2)

    1. Thorgal

      A czy przypadkiem Straż Graniczna nie powinna też posiadać takich wozów??

    2. Muren

      Czyli zapewne będą większe zamówienie na Kleszcze, co jest korzystne dla polskiego przemysłu zbrojeniowego (m.in. zakłady Kutno)

    Reklama