Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Wyposażenie dla Kleszczy kupione

Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Turecki koncern zbrojeniowy Aselsan zawarł umowę z polską firmą AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla pojazdów rozpoznawczych Kleszcz. Wartość kontraktu określono na ponad 16 mln euro.

Informacja o zakupie wspomnianego wyposażenia podana przez m.in. serwis Defence Industry Europe publicznie stała się znana na początku grudnia zeszłego roku, chociaż sama umowa została podpisana w listopadzie. Nie zostały udostępnione szczegóły z nią związane nie wiadomo też czy zawiera ona ewentualne przeniesienie do polskiego zakładu pewnych zdolności związanych np. z serwisowaniem powyższych komponentów. Jest ona elementem wpisującym się w program Kleszcz dotyczącym, w tej chwili pozyskania przez Wojsko Polskie pierwszych 28 lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz. Zakupione wyposażenie jest najprawdopodobniej kupione właśnie dla tej partii.

Reklama

Podpisana w połowie sierpnia zeszłego roku umowa na 28 pojazdów Kleszcz jest elementem kontraktu ramowego z końca lutego 2024, na mocy którego możliwe jest pozyskanie nawet 286 sztuk następców BRDM-2. Za pojazdy z pierwszego zamówienia wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym zapłacono około 800 mln złotych, a ich dostawy mają mieć miejsce w latach 2026-2028. Warto wspomnieć, że udostępnionym wtedy komunikacie ministerstwa obrony informacja dotycząca lat realizacji całej umowy ramowej wskazywała na lata 2026-2035, gdzie wcześniej przekazywano, że mowa o latach 2025-2035.

Czytaj też

Kupowany pojazd to efekt programu „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy” (LOTR) współfinansowanego przez NCBR w latach 2013-2022 na podstanie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013. Za jego wykonanie odpowiadało konsorcjum, w którym liderem było AMZ-Kutno S.A współpracujące z Wojskowym Instytutem Chemii i Radiometrii, Wojskowym Instytutem Łączności oraz Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia. Wartość programu to 36,45 mln zł, zaś dofinansowanie z NCBR wyniosło 33,42 mln zł.

Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Lekki pływający pojazd rozpoznawczy Kleszcz.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Kleszcz (nazwa producenta Bóbr-3) to pływający lekki opancerzony transporter rozpoznawczy. Pojazd powstał jako następca wysłużonych w Wojsku Polskim samochodów opancerzonych BRDM-2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny o mocy 326 KM (240 kW) sprzężony z automatyczną przekładnią Allisona. Pozwala to na rozpędzenie go do 100 km/h po drodze utwardzonej oraz do 7 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania przy masie 14-16 ton (w zależności od poziomu opancerzenia).

Reklama

Poziom ochrony balistycznej stalowego kadłuba jest na poziomie 2 według normy STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. W przypadku potrzeby zamawiającego istnieje możliwość montażu dodatkowego pakietu opancerzenia zwiększającego ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B sprzężony z uniwersalnym UKM-2000. Oba środki walki umieszczone zostały w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector norweskiej firmy Kongsberg.

Specyfikacja lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz.
Specyfikacja lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego Kleszcz.
Autor. Defence24
Reklama

WIDEO: Czołgiem! ISU-122 - 9 Lat starań i... jeżdzi!

Komentarze

    Reklama