Wojsko kupi cysterny na nowych Jelczach

6 października 2020, 09:51
um_jelcz2018_3
Jelcze 442.32. różnych wersji stają się podstawowym "koniem roboczym" w Wojsku Polskim. Do tej pory MON zakupił 1200 tych ciężarówek. Fot. Jelcz

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Oborny Narodowej (IU MON) zamierza przeprowadzić dialog techniczny na dostawę cystern paliwowych - dystrybutorów CD-5A na podwoziu samochodu ciężarowego średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 4x4 wraz z cysternami paliwowymi - przyczepami CP-5. Planowany termin przeprowadzenia dialogu to okres pomiędzy 17 listopada 2020 a 12 lutego 2021 roku.

Celem planowanego dialogu technicznego jest ocena możliwości pozyskania cystern paliwowych CD-5A i CP-5 spełniających wstępnie określone wymogi, a także ocena systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw oraz szkolenia. Kolejne obszary, jakie będzie obejmował dialog techniczny to oszacowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania cystern

Dialog techniczny ma na celu ocenę możliwości zakupu CD-5A i CP-5 według wstępnie określonych wymogów, a także ocenę systemu zabezpieczenia logistycznego, bezpieczeństwa dostaw i szkoleń, kosztów zakupu, eksploatacji i wycofania oraz wstępne oszacowanie możliwości produkcyjnych i harmonogramu dostaw. Dialog powinien dostarczyć również informacje na temat możliwości produkcyjnych oraz czasowych pozyskania w/w sprzętu.

W opublikowanej 2 października informacji o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego na dostawę cystern paliwowych CD-5A oraz cystern na przyczepach CP-5 zawarte zostały również wymagane parametrów i funkcjonalności oraz planowane potrzeby ilościowe. W przypadku tych drugich prognozy IU dotyczą dostaw w latach 2023 – 2028 cystern CD-5A w liczbie ok. 80 – 90 szt. oraz przyczep CP-5 w liczbie ok. 30 – 40 szt.

Odnośnie wymaganych parametrów i funkcjonalności, to cysterny paliwowe powinny spełniać przepisy ADR oraz ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Ich przeznaczeniem ma przewóz po drogach publicznych oraz gruntowych paliw (do silników diesla i benzyn) klasy 3 oraz ich dystrybucja i czasowe przechowywanie.

Zbiornik z węzłem dystrybucyjnym cysterny paliwowej dystrybutora CD-5A powinien być zabudowany/umieszczony na podwoziu samochodu Jelcz 442.32. Jednocześnie dopuszcza się zabudowę zbiornika w ramie kontenerowej.

image
Cysterna-dystrybutor CD-5W na Starze 266 Fot. Agencja Mienia Wojskowego

Zbiornik cysterny paliwowej przyczepy CP-5 powinien być umieszczony na przyczepie dwuosiowej (z przednią osią skrętną), która będzie i posiadać parametry trakcyjne nie pogarszające możliwości pokonywania terenu przez pojazd holujący tzn. Jelcz 442.32.

Odnośnie samych zbiorników CD-5A i CP-5 to powinny one:

  1. Bazować na tej samej konstrukcji.
  2. Umożliwiać bezpieczny przewóz paliwa w częściowo napełnionej cysternie.
  3. Posiadać system ograniczający falowanie przewożonego produktu.
  4. Posiadać objętość użytkową – 5 000 dm3 (± 10% - objętość powinna być dostosowana do ładowności pojazdu).

Ze względu na swoje przeznaczenie, cysterna – dystrybutor CD-5A powinna m.in.:

  1. Umożliwiać przepompowywanie paliwa pomiędzy zbiornikami zewnętrznymi oraz pomiędzy własnym i przyczepy.
  2. Umożliwiać napełnianie zbiorników SpW z własnego zbiornika lub ze zbiornika holowanej przyczepy.
  3. Umożliwiać zasysanie paliw z głębokości co najmniej 4 m od poziomu przyłącza pompy.

Co ciekawe wśród wymaganych funkcjonalności znalazł się również zapis o wyposażeni cystern w wielozakresowe pokrycie maskujące wersji letniej i zimowej, z możliwością montowania na/w cysternie jednego kompletu pokrycia (letniego lub zimowego).

Cystern paliwowe - dystrybutory CD-5A na podwoziu Jelcza zastąpią zapewne eksploatowane dotychczas cysterny-dystrybutory CD-5W o pojemności 4500 l. na podwoziu Stara 266.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 32
Reklama
Bursztyn
środa, 7 października 2020, 00:13

Dobra wiadomość to taka że można załadować kibel połowy na JELCZA i PASUJE

Niklot
wtorek, 6 października 2020, 20:36

Zastanawia mnie pojemność autosysterny 5000 l. Przecież to jest tyle co nic. Są autocysterny o pojemności 20000 l trójosiowe ze skrętną trzecią osią, które służą do tankowania pojazdów na placach budów, a więc w "terenie". Ile musi takie maleństwo, 5000 l, wykonać kursów aby zatankować taką kompanię zmechanizowaną - za moich czasów 10 BWP 1? Wymóg pracy w terenie też naciągany, przecież tankuje się pojazdy stojące wzdłuż drogi, a nie okopane czy zamaskowane, tym samym ujawniając ich pozycje. Wymagania "taktyczno - techniczne" co najmniej dziwne.

Anty
środa, 7 października 2020, 10:31

Z autopsji wiem, że 5-tki są za małe. Optymalny jest cysterna 10m3 i p-pa 11m3. Takie są w wojsku i lepiej w to inwestować.

Adam
środa, 7 października 2020, 07:38

Ale najważniejsze że cysterny będą miały maskowanie letnie i zimowe :)

anty
wtorek, 6 października 2020, 20:33

Jeżeli już Jelcz ma być podstawą naszego transportu, to KONIECZNIE spolonizować jego produkcję. Obecnie każda nowa partia pojazdów, to całkiem inna specyfikacja, inne części i chroniczny ich brak w magazynach, bo wojsko nie zamawia ZCzZ-ów. jak to jest, że nowy Jelcz nie dojeżdża z fabryki do jednostki, bo ma awarię? To nie konfabulacja , to fakt.

Marek1
wtorek, 6 października 2020, 17:37

Słusznie. Po co kupować drony uderzeniowe, syst. rozpoznania dalekozasięgowego ?? Po co nam system Narew, granatniki ppanc, nowe ppk ?? Lepiej kupić cysterny, kuchnie polowe, mobilne sauny i mundury defiladowo-paradne i tysiące ton węgla zalegającego na hałdach ...

forum
wtorek, 6 października 2020, 19:48

Te twoje "drony uderzeniowe, syst. rozpoznania dalekozasięgowego system Narew, granatniki ppanc, nowe ppk" bez paliwa będą bezużyteczne. W wojsku potrzebne też są buty, długopisy i papier toaletowy. Bez tych i innych produktów można armię zlikwidować.

Fgf
środa, 7 października 2020, 01:39

Najważniejsze w wojsku jest: pensja do 10tego, praca do 15tej i emerytura po 15 latach. Poprawcie co pomyliłem.

Eryk
środa, 7 października 2020, 13:25

We wszystkim się pomyliłeś. Po pierwsze emerytura po 25 latach, pensja jest pierwszego, a czasami pracuje się dłużej niż do 15, zwłaszcza na poligonach. Jeszcze masz jakieś mąsrości?

antyDavien
wtorek, 6 października 2020, 17:01

Takie cysterny powinny być solidnie opancerzone i uzbrojone!

Pustak
wtorek, 6 października 2020, 15:46

Jak polska ma atakować wschód czyli Rosje to lepiej kupić kamazy bo tam z częściami będzie lepszy dostęp proste i logiczne

bobo
środa, 7 października 2020, 10:13

Przecież Kamazy dziś jeżdżą na niemieckich silnikach.

Mario
wtorek, 6 października 2020, 14:43

"4. Posiadać objętość użytkową – 5 000 dm3" - jak by nie można było napisać 5000 litrów. Poza tym nowe cysterny nie zasapią starych cystern CD-5W , ponieważ ich pojemność do 4500 dm3, a więc 500 litrów mniejsza niż nowych. Zastępuje się produkt "a" produktem "b" który ma takie same parametry co produkt "a", w przypadku gdy produkt "b" ma lepsze parametry od produktu "a", nie jest to zastępowanie tylko wymiana na lepszy produkt.

Paweł P.
wtorek, 6 października 2020, 22:33

na stacji też ma dm3, nie tankujesz litrów.

MateuszS
wtorek, 6 października 2020, 21:15

Czyli Migi 29 i SU22 chcesz zastąpić czym? P-51 Mustang? :) Cysterny 5000 dm3 mogę zastąpić te o pojemności 4500dm3. A idąc tym tokiem to Jelcz 442 ma lepsze parametry niż star266... więc Jelczami startów nie zastępujemy? Więc BWP Borsuk nie zastąpi BWP1 bo ma lepsze parametry niż 'poprzednik' - daleko idąca interpretacja " zastępowania "...

Sidematic
wtorek, 6 października 2020, 14:28

Cieszy mnie to z jednym zastrzeżeniem. Dlaczego nie kupiono licencji na silnik i sami nie produkujemy silników do samochodów używanych w wojsku. Samych ciężarówek będzie docelowo z 10 tys. a gdzie remonty, cząści zapasowe itd?

bobo
środa, 7 października 2020, 10:22

Przecież silniki nie sypią się jakoś bardzo. Zreszta w czasie wojny wojsko zarekwiruje co będzie tylko chciało a ciężarówek w kraju jest lekko ze sto tysięcy jak nie znacznie więcej.

pablo
wtorek, 6 października 2020, 22:34

A myślisz, że wszyscy tak chętnie sprzedają licencje? Na remont jest z tym problem, a co dopiero na składanie od zera. Osobna sprawa, że od czasu jak Bumar rozwalił Wolę, to w Polsce nie ma gdzie produkować silników.

Gienek
wtorek, 6 października 2020, 20:29

Produkcja takiej ilości silników się nie opłaca.

THXXX
wtorek, 6 października 2020, 15:26

W sumie to nie trzeba nawet kupować licencji. Wystarczy wynegocjować aby cały proces produkcji tego silnika odbywał się w zakładach producenta ale na terenie Polski ktore w razie wojny podlegają militaryzacji.. No i oczywiście prawo do serwisu pogwarancyjnego.

Rafał
wtorek, 6 października 2020, 13:25

..."prognozy IU dotyczą dostaw w latach 2023 – 2028 cystern CD-5A w liczbie ok. 80 – 90 szt. oraz przyczep CP-5 w liczbie ok. 30 – 40 szt". Trzy lata będzie trwać procedura zakupu, a potem 5 lat sam zakup (łącznie 8 lat!!!).To wszystko po to żeby kupić około setki cystern z niewielką liczbą przyczep. I tak jest ze wszystkim, a często nawet gorzej. Jeśli to nie jest sabotaż to co?

kibic
wtorek, 6 października 2020, 18:27

Tu akurat nie widzę powodu do emocji. Takich samochodów nie produkuje się tysiącami miesięcznie. Możliwości wytwórcze są ograniczone. Jakieś cysterny mamy, bo Polska miała kiedyś bardzo liczną armię. Stare pojazdy trzeba zastępować nowymi i można to robić przez kilka lat. Są pilniejsze tematy.

podzielicrosje
wtorek, 6 października 2020, 13:11

Te cysterny powinny mieć plandekę jak zwykłe ciężarówki bo wyróżniając się będą pierwszorzędnym celem.

ktoś coś?
wtorek, 6 października 2020, 12:43

Jaki jest sens kupowania miniaturowej, dwuosiowej, cysterenki 5 dm3 i miniaturowej, dwuosiowej, przyczepki z cysterunią 5 dm3 zamiast zamówienia jednej, eksploatowanej od lat, trzyosiowej cysterny 10 dm3?

jest
wtorek, 6 października 2020, 18:36

Manewr w trudno dostępnym terenie. No i krócej się pali.

Potrzeba
środa, 7 października 2020, 00:42

Nie obrażając nikogo - z bimbrem do czyszczenia leciwego sprzętu nie wolno przesadzać, stąd zapewne tylko te 5 dm3 na batalion. Miałem dzisiaj przerżający sen: stałem w tłumie gdzieś na skraju lasu z widokiem na dolinę (miejsce dla ewakuowanych) i ku zdziwieniu wszystkich nadjechało wojsko (miało być w innym miejscu, dużo dalej). Po krótce ktoś stwierdził, że jadą na bitwę. Minął dłuższy moment, nadciągnął nieprzyjaciel (RFN) i drugi głos powiedział, że wcale nie, że już po wszystkim i nasza armia została zmasakrowana, przy użyciu nowoczesnych technologii przed którymi tym co mamy nie mogliśmy się obronić. Zadaliśmy wrogowi bardzo niewielkie straty (może jakieś 8-16%) głównie artylerią. Następnie nastąpiło coś na miarę skrzyżowania niewolnictwa i okupacji, ale inne, choć zabierali nam prawie wszystko. Jak Boga kocham - nie pożałowałbym nikomu z tych naszych dzielnych biedaków kropli na odwagę i nie czepiajmy się cystern, bo problemy są dużo większe. To było jak ostrzeżenie z samej "Góry" przed przyszłością która w krótce nadejdzie. Kilka snów już mi się w życiu sprawdziło więc jestem tym prawdziwie wstrząśnięty i niestety ale ciągłe pozorowanie modernizacji technicznej armii do niczego dobrego nie doprowadzi. Czułem, w tym śnie że nasi żołnierze starają się najlepiej jak potrafią i że, wiedząc co nastąpi, to gdyby tylko mogli, stanęliby do tej bitwy wielokrotnie, choć rezultat byłby identyczny... . Ciekawe ile osóbna tym forum uważa, że jest już pozamiatane, a ile że niedługo będzie bo pozyskiwane zdolności są niby nowe lecz w chwili wprowadzenia stanowczo za mało innowacyjne? Kto chce niech się śmieje, choć mnie do tego daleko. Podejrzewam że już planowane jest nawet dalsze domawienie cystern paliwowych, ale nie utożsamiałbym tego wyłącznie z przewozem paliwa. Uzdrawiania sytuacji na horyzoncie niestety nie widać, bo w budowaniu AU trudno doszukać się radykalności.

Bursztyn
wtorek, 6 października 2020, 14:52

No jest bo 5 m3 starczy na pluton BWP na 1 dzień marszowy Hahahaha

mis uszatek
wtorek, 6 października 2020, 12:19

i to jest mis na jakiego nas stac

RafałekM
wtorek, 6 października 2020, 14:35

Bez masy takich " misiów" wojsko nie jest w stanie funkcjonować. Ni wiem co w tym śmiesznego, że sprzęt pomocniczy też trzeba wymieniać.

defek
środa, 7 października 2020, 07:41

Dialog techniczny - trwający standardowo ze 3-5 lat - na cysternę ??? Może dialog techniczny na zapałki albo na kubek blaszany, emaliowany??? Poprzedzony studium wykonalności i analizami środowiskowymi?

LMed
wtorek, 6 października 2020, 17:56

Nie wiesz, co jest śmieszne??? To proszę. " Dialog techniczny ma na celu ocenę możliwości pozyskania ... spełniających WSTĘPNIE określone wymogi.." . Zabawa więc dopiero się zaczyna.

Bursztyn
wtorek, 6 października 2020, 13:32

Rozumiem że PGZ DZIADY PCZA CIĘŻARÓWKĘ Ale opancerzona cysterna to skąd?

Tweets Defence24