Wojna z koronawirusem „zjadła” następcę czeskich BVP-2?

23 marca 2020, 10:26
BVP-2 Czechy
Fot. army.cz

Prawdopodobnie nie potrzebujemy teraz BWP, ale potrzebujemy wiele innych rzeczy do wojny z koronawirusem – powiedział czeski premier Andrej Babiš podczas konferencji prasowej. W związku z ogromną liczbą zarażonych w tym kraju, budżet państwa będzie ulegał bardzo dynamicznym zmianom. Trwający od kilku lat przetarg o wartości 50 mld koron, dotyczący zastąpienia używanych obecnie przez czeską armię BVP-2 przez 210 nowoczesnych pojazdów gąsienicowych.

W ubiegłym roku trwający wiele lat przetarg wszedł na ostatnią prostą. Po długich analizach i testach poligonowych w październiku 2019 roku trzech wybranych oferentów zgłosiło wstępne oferty, które podlegały ocenie i negocjacjom. Według komunikatu resortu obrony, oferty to: CV90 firmy BAE Systems Haegglund AB , pojazd ASCOD proponowany przez konsorcjum GDELS - Santa Barbara Sistemas SA oraz pojazd Lynx niemieckiego koncernu Rheinmetall Landsysteme GmbH, którego druga oferta pojazdu Puma została odrzucona, gdyż nie spełniała wymogów technicznych.

Celem przetargu oszacowanego na około 53 mld koron (8,7 mld zł) jest wyposażenie w nowe pojazdy 7. Brygady Zmechanizowanej, która do 2026 roku miała uzyskać wyposażenie zgodne ze standardem NATO. Obecnie jest ona uzbrojona w bojowe wozy piechoty BVP-2 (licencyjny BMP-2) oraz zmodernizowane czołgi T-72M4CZ. Wymiana BVP-2 miała być najkosztowniejszym programem czeskiego ministerstwa obrony jednak obecnie stoi pod poważnym znakiem zapytania.

image

Już kilka dni temu premier Andrej Babiš oświadczył, że „wojna z koronawirusem” wymaga zmian w budżecie, który opierał się na założeniu deficytu na poziomie 40 mln koron. Stosowne wnioski dotyczące niezbędnych modyfikacji, aby pokryć wydatki takie jak dziesiątki milionów maseczek i innych środków ochronnych oraz setki tysięcy szybki testów. W sobotę tuż przed północą do kraju przyleciało 100 ton medycznych dostaw z Chin.

Jak podkreślają lokalni eksperci, przetarg na nowe bojowe wozy piechoty to istotny filar trwającego programu modernizacji czeskich sił zbrojnych i dostosowania ich do potrzeb sił szybkiego reagowania NATO. Rezygnacja z tego zakupu zagrozi wymianie sprzętu w planowanym terminie, a więc do 2026 roku. Może w związku z tym runąć cały program modernizacji technicznej, ale też oznacza to wymierne straty dla gospodarki. Istotnym elementem przetargu na następcę BVP-2 była partycypacja czeskiego przemysłu w produkcji, serwisowaniu i wsparciu eksploatacji. Tak więc gospodarka, osłabiona drakońskimi środkami wprowadzonymi dla powstrzymania epidemii, odczuje również tego typu skutki długoterminowe COVID-19, o których nie myśli się obecnie.

Cała ta dyskusja, trwająca u naszego południowego sąsiada, powinna skłaniać do refleksji nad polskimi programami modernizacyjnymi, które w większości nie zostały sfinalizowane lub są prowadzone w ograniczonym - jeśli chodzi o ilość sprzętu i/lub pozyskiwane zdolności - zakresie. Pandemia koronawirusa może spowodować opóźnienia w zakresie modernizacji sił zbrojnych na całym świecie i odbić się na kondycji przemysłu zbrojeniowego. W dobie innych zagrożeń wiele państw ponownie odrzuci ryzyko konfliktu zbrojnego jako mało prawdopodobne, co może dodatkowo utrudnić najbardziej zagrożonym krajom, takim jak Polska, ubieganie się o skuteczne wsparcie sojuszników.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 110
Reklama
asf
sobota, 11 kwietnia 2020, 16:46

Czy jeśli naszego Borsuka przezbroi się w armatę 40 mm (wszak jest taka możliwość), to czy nadal będzie pływający?

dropik
wtorek, 14 kwietnia 2020, 17:15

problem z naszą 40-tka jest taki, nikt nie używa tej amunicji. Wszyscy idą w 35/50 mm na bazie oerlikona.

Regonis
piątek, 10 kwietnia 2020, 22:34

Panowie! Po co te kłótnie. Prawdą jest to, że BWP Borsuk nie spełnia czeskich wymagań. Borsuk ma spełniać wymagania polskiego teatru wojny. Powtarzam "POLSKIEGO" nie czeskiego. nie ma co się tutaj unosić i zaklinać rzeczywistości, a tym bardziej robić osobistych wycieczek między naszymi narodami. Prawdą jest, że między nami są pewne różnice w mentalności, kulturze oraz zaszłości historyczne. Nie mnie jednak to oceniać, która mentalność i kultura jest gorsza, a która lepsza. Powiem więcej nawet interesy narodowe mamy różne. Nie wiele jest wspólnych punktów. Nie mniej jednak wytykanie sobie wzajemnych wad z powodu tego, że Czesi nie biorą pod uwagę Borsuka ze względu na niespełnianie wymagań jest co najmniej śmieszne. Tutaj dodam, że może ciężka, niepływająca wersja Borsuka będzie spełniać wymagania Czeskie. O ile przekonają się oni do wież bezzałogowych. Na razie to są zwykłe gdybania. Natomiast Jeśli program Borsuk Wypali i dojdzie do produkcji seryjnej to może się zdarzyć, że znajdziemy chętnych do jego kupna. W końcu oprócz koreańskiego K21, tureckiego Kaplana 20, chińskiego ZBD-04 i konstrukcji rosyjskich nikt więcej na świecie nie projektuje i nie produkuje pływających bwp. Natomiast chętnych może być więcej niż nam się wydaje. Pozdrawiam

dropik
wtorek, 14 kwietnia 2020, 17:13

anulują program to nowy moze mieć inne wymagania. a borsuk z dodatkowym opancerzeniem moze juz byc ciut bardziej strawny. Zwłaszcza finansowo.

JKM
wtorek, 24 marca 2020, 19:44

a w moim mieście nie przerywamy ustawiania co 30 metrów ledowych latarni wzdłuż ścieżek rowerowych po których przejeżdża po zachodzie słońca z 50 rowerzystów (a aktualnie - kilku). Praca wre również przy stawianiu daszków, ławek, stojaków, stacji naprawczych - tak obrabiany jest ok 3-kilometrowy odcinek Wartostrady. A I nowy kilkusetmetrowy odcinek trasy budowany jest w miejscu, które bywa kilka miesięcy pod wodą. A maseczek brak.

Magdalena
wtorek, 24 marca 2020, 14:58

Widzicie drzewa, nie widzicie lasu... Dyskusja nt. pożądanych parametrów tych wozów czy innych szczególów nie ma już podstaw. We wszystkich państwach dotkniętych pandemią nie ma szans na utrzymanie dotychczasowych nakładów na obronność. To kwestia priorytetów. Teraz walka idzie o fizyczne przetrwanie społeczeństwa i gospodarki. Nie jest to wysiłek jednorazowy - pamiętajmy przy tym, że na jesieni ta tląca się zaraza może wybuchnąć z nową siłą

gdybajacy
wtorek, 24 marca 2020, 13:23

Tyle aut skoda sprzedają i nie posiadają nadwyżki. Chyba cały zysk leci do Niemców.

Ceska Meska
wtorek, 24 marca 2020, 14:49

Kolego tylko z tych Żuków z lublina

Andrzej
wtorek, 24 marca 2020, 12:40

Dla czego zjadła ? Czesi z swoja mocną Czeską Zbrojowką potrafią zaprojektować i zrobić najlepszy na świecie BWP. A jeśli tego nie zrobią to tylko dla tego że są podobne jak Polska pod okupacją USA,która blokuje wszelkie inicjatywy które są dla nich konkuręcją.

dropik
wtorek, 14 kwietnia 2020, 17:18

opracowanie dla 200 sztuk jest przewaznie mało oplacalne. przy czym kupno licencji tez nie jest extra

ryba
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:41

oże to i dobrze mamy czas na ukończenie Borsuka i zaproponowanie go naszym sasiadom .

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 19:55

Nic takiego się nie wydarzy, czeskie wymagania dla bojowego wozu piechoty różnią się znacznie od polskich. Nie wspominając, że Czesi wymagają co najmniej 40% udziału czeskiego przemysłu, jest to całkowicie poza polskimi możliwościami. Słowacy niedawno zmodernizowali BVP 1 i jeszcze nie zapomnieli o sztuczce, jaką podjął ich polski rząd w sprawie zakupu rosomaków w zamian za modernizację haubic Dana. Węgrzy, jeśli będą mieli pieniądze, które będą stanowić problem dla wszystkich krajów w nadchodzących latach, w tym Polski, prawdopodobnie zgodzą się z Turkami na całkowity transfer produkcji Tulpara.

Tomasz
wtorek, 24 marca 2020, 23:59

Jestem ciekaw na temat wspólnego wdrożenia do produkcji Andersa. Ze względu na borsuka nie na raczej już w Polsce szans ale być może przy tym projekcie istnieje możliwość współpracy.

Troll z Polszy
wtorek, 24 marca 2020, 08:47

Fajnie jest usłyszeć głos "drugiej strony" ale może odrobina obiektywizmu. Ja rozumiem że macie w Czechach inna strukturę drużyny i plutonu, inna doktrynę użycia plutonu zmechu, nawet rozumiem że macie straszliwą awersję do wież bezzałogowych( cóż Europa Środkowa to nie Izrael ). Ale argument braku możliwości transferu technologii i produkcji Borsuka jest zupełnie NIE TRAFIONY bo poza silnikiem, przekładnią ( bo np. układ chłodzenia w POwer Packu będzie już Polski) gąsienicami i drobnica ( wiązki kabli ) cała produkcji i "wiedza jak i dlaczego" będzie w Polskich rękach. Od śróbki lewego tylnego blotnika, przez ceramike, system ppoż, optykę skończywszy na SKO i stabilizacji. Więc transfer produkcji mógł by znacząco przekroczyć te 40% ;-). Oczywiście rozumiem brak zaufania do PPO bo po dziecinnym zachowaniu Antoniego M i Beaty K, cóż spuścimy na to milczenie ( w słowniku ludzi kulturalnych brak określenia na takie zachowanie ). I proszę się o Borsuka nie martwić na tą chwilę potrzeba 13 batalionów Borsuka w SZRP a to już wystarczający wolumen produkcji żeby projekt był opłacalny ;-)

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 11:21

Podsumujmy podstawowe wymagania dla czeskiego BWP: - załoga 3 + 8 - maksymalna ochrona załogi, tj. min. waży 35 ton, więcej w rzeczywistości - zdolność żeglugi nie jest wymagana - wieża załogi - min. 40% udziału czeskich firm, które dadzą więcej wygrywając - aktywny system ochrony pojazdu - konsekwencje polityczne, zakup systemów uzbrojenia zawsze dotyczy polityki, a na pewno zrozumiecie, że dla Czechów ważniejsi są Niemcy lub Amerykanie. Na przykład w pierwszej rundzie badania przeprowadzonego przez czeskie Ministerstwo Obrony okazało się, że jest to najlepszy (oparty jedynie na porównaniu parametrów papieru) turecki BWP Tulapr. Jednak Turcy w ogóle nie zostali zaproszeni do konkursu, dlaczego? Ponieważ polityka. A teraz powiedz mi, co spełnia ten borsuk, który został opracowany na podstawie innych wymagań (jest lżejszy, potrafi pływać ...). Chociaż nikt nie twierdzi, że Borsuk jest złym systemem, po prostu nie spełnia naszego zadania.

Troll z Polszy
wtorek, 24 marca 2020, 13:45

Właśnie pisałem o tym, macie inną doktrynę użycia BWP i to jest powód że Borsuk nie spełnia wymagań. A nie udział przemysłu bo np. w systemie wieżowym jest możliwy praktycznie 100 procentowy transfer technologii. A rynek broni nie jest wolnym rynkiem to wie każdy ;-)

...
wtorek, 24 marca 2020, 10:06

Szkoda czasu na tłumaczenia . Nesher nie zauważył , że pociąg im odjechał jakieś 25 lat temu

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 11:27

Co konkretnie? Nigdy nie chcieliśmy rozwijać własnego BWP, nie jesteśmy szaleni.

...
wtorek, 24 marca 2020, 12:52

I to jest błąd!

...
wtorek, 24 marca 2020, 13:20

Wystarczyło dogadać się ze Słowakami. Poza tym , to nie prawda ,że nie myśleliście o własnym BVP, nie kłam Nesher

...
wtorek, 24 marca 2020, 08:21

Napewno nic takiego się nie wydarzy bo takich pomysłów ze strony polskiej nie było i nie będzie..my tez znamy wasze „sztuczki” . Co do Słowacji to może tam się coś zmieni na lepsze jak upadł rząd korupcji i powiązań z mafią. Czeskie wymagania to „czeski film” u was jest śmieszniej niż u nas. Powodzenia!

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 11:30

A dlaczego nasze wymagania są złe? Czy możesz podzielić się z nami swoją wiedzą?

...
wtorek, 24 marca 2020, 12:52

To zobacz co teraz leży na stole w ofercie. Masz dwa pojazdy , które generacyjnie są w początkach lat 80-tych i 90-tych , do tego pojazd , który nie ma dokumentacji produkcyjnej bo jest tylko demonstratorem technologii. W dwóch „ na siłę” upchnięto 8 foteli dla desantu żeby spełnić warunki przetargu. Wystarczy wysłać żołnierzy na poligon na kilka dni z pełną jednostką ognia i będziesz miał odpowiedź. Tego nie da się zrobić za te pieniądze

Jan
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:40

Może polski Borsuk weźmie udział w tym przetargu za kilka lat...

Skorpion
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:33

Aktualnie cały świat odchodź od uzbrojenia w BWP kalibru 30-35mm a najbardziej efektywny i skuteczny kaliber to 57mm jak nasze armaty S-60. To siła i moc .

Marek
poniedziałek, 23 marca 2020, 20:53

Tylko, że to taka "moc" po radziecku. Ich 85 mm było znacznie gorsze od 75mm stosowanych w Panterze. Ich 122mm było gorsze od 88mm w Tygrysie. Obecnie najlepsze co może być, to 40 mm CTA. Penetracja pancerza znacznie lepsza od ruskiej 57mm. Programowalna amunicja jest. Upakować w wieży da się jej do cholery więcej. Niestety teleskopowa amunicja jest cholernie droga. Ale i bez niej zachodnie kalibry wypadają lepiej. Ruscy pchają się w 57 mm, bo programowalna amunicja o mniejszym kalibrze przekracza ich możliwości. W przypadku BWP powtarzają to samo, co robili w IS-2/IS-3. Amunicja: Tygrys 92 szt. Pershing 70szt. Comet, czołg średni 61 szt. (co prawda 76,2 mm, ale to odpowiednik niemieckiego 88mm). IS-3 ruski czołg ciężki z końca wojny 25-28 szt. rozdzielnego ładowania. Z łaskawości nie wspomnę o brytyjskim Centurionie, bo wszedł mniej więcej wtedy, kiedy IS-3. Jeśli porównać kalibry artyleryjskie ruskich BWP z NATOwskimi i możliwości amunicji podczas wojny z NATO Ruscy dostaną koncertowe bęcki. PPK nie liczę, bo to już zupełnie odrębna sprawa.

zpkw
wtorek, 24 marca 2020, 12:55

Mógłbyś mi przypomnieć kto i dlaczego znalazł się w Berlinie w maju 1945 ? Niemcy robili relatywnie bardzo dobry sprzęt a Rosja jedynie wystarczająco dobry by wygrać i to była słuszna koncepcja. Zaznaczam że jestem z Polski i nie lubię Ruskich ale z faktami nie da się dyskutować.

Davien
środa, 25 marca 2020, 14:16

W Berlinie Rosjanie byli pierwsi tylko dlatego ze Amerykanie zatrzymali sie na łabie a nie poszli dalej, dzieki poteznej pomocy z Lend lease i na szczęście totalnemu idiotyzmowi i rasizmowi Hitlera na poczatku wojny z ZSRS

ryba
wtorek, 24 marca 2020, 13:32

W Berlinie zwycuiestwo świetowali Ruskie dla tego że Hitler poszedł albo został wciągniety w dwa fronty ,dodatkowo ze rozporzadzał siłami swoich wojsk > W tym momencie nawet najlepszy sprzet na świecie by nie pomógł no chyba że na poziomie bomby atomowej .Tak że jakość armat kaliber tu miał niewielkie znaczenie.

Fanklub Daviena
wtorek, 24 marca 2020, 10:54

Jaki "znafca" troll Marek się znalazł: "Tylko, że to taka "moc" po radziecku. Ich 85 mm było znacznie gorsze od 75mm stosowanych w Panterze." - a wiesz "znafco", że 75mm z Pantery było znacznie lepsze od 88 mm z Tygrysa? Lżejsze, tańsze, o większej przebijalności? A co rozumiesz 122mm gorsze od 88 mm Tygrysa? Przebijalność? Otóż "znafco" Sowieci... nie fatygowali się nawet amunicją przeciwpancerną do 122mm: pocisk odłamkowy zrywał wieżę z Tygrysa czy rozwalał jego kadłub na spawach i to działo samobieżne nie było zresztą do walki z czołgami, tylko fortyfikacjami. I z uwagi na niszowe zastosowanie Sowieci wyprodukowali ich w IIWŚ tyle co nic - mniej niż czołgów T-44 (najlepszy czołg IIWŚ)... :)

Davien
środa, 25 marca 2020, 14:37

Funku po pierwsze działo D-5T czy S-53 było gorsze nawet od amerykańskich M1A na Shermanach. Natomiast działo Pantery było nieco lepsze od 88L56. T-44 nigdy nie był najlepszym czołgiem IIWŚ bo nie brał w neij w ogóle udziału, miał to samo działo to T-35-85 i powstało ich do końca 1945r całe 965 a samych Is-2 prawie 4x tyle. IS-3 dzieciaku nei był nigdy działem samobieznym a tobie pomerdało sie działo 152mm z Su-152/ISU-152 z działem 122mm z Is-2/3 czyli norma u trolla faunkluba.

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 15:24

Tak fanku ... ruskie tanki zrywały niemieckie wierze, tzn. w stosunku 1:5 - jeden zniszczony niemiecki czołg itp. przypadał na 5 rosyjskich. Nie mówimy tu o tygrysach, bo tu różnica wyglądała często 1:10

ryba
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:50

tak zapytam a który to cały świat odchodzi od 30-35 mm ? jakiś przykład np bo jak narazie to szwedzi opracowali 40mm jako jedyni nawet jeden z najnowocześniejszych wozów takich jak Puma ma armate 30 mm .Nie wypisuj wiec bzdur bo zmiana kalibru to zmiana wszystkiego i to bnie sa jakieś smarki tylko miliardy złotych inwestycji.

Jami
poniedziałek, 23 marca 2020, 16:40

Superforty jeśli już. Włosi proponowali nam 60mm do bwp2000. Ciężka kopuła do tego musi być

Jan
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:39

Może za kilka lat nasz Borsuk weźmie udział w tym przetargu?

rmarcin555
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:27

Oczywiście, że nie będzie F35. Aby uratować firmy przed masowymi bankructwami będzie potrzeba setek miliardów złotych. Setek. Nie ma absolutnie szans, aby zakup się utrzymał.

poniedziałek, 23 marca 2020, 15:47

Ba jestem przekonany że nowych samolotów i czołgów Made in Niem/Fra też nie będzie bo jak ta sytuacja potrwa dłużej i gospodarki zaczną padac to przeca wiadomo że cięcia będą w armii nie w dopłatach do eko czy w socjalu dla ubogacaczy

Polak mały
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:46

rmarcin555 byłeś, widziałeś, wiesz od kogoś, czy tylko tak sobie piszesz ? Umowa została chyba podpisana. Nie ?

gawron
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:43

No, właśnie - setek, a F35 ma kosztować zaledwie 20mld, czyli tyle co pół roku funkcjonowania 500+ Uważam, że nie jest to wygórowana cena za znaczące podniesienie możliwości obronny RP.

Fanlub Daviena
wtorek, 24 marca 2020, 11:00

Trollu amerykańska agenturo. 20 mld kosztują same budy do F-35. Wyszkolenie pilotów będzie kosztować kolejne 20 mld. Do tego dolicz uzbrojenie i infrastrukturę. Z 500+ 80% kasy wraca do budżetu w postaci podatków (PO podniosło VAT na wyroby dla dzieci z 7% na 23%. Karma dla kotów została z 7% VAT co wskazuje na preferencje "demograficzne" PO względem Polaków...) a reszta jest wydawana w Polsce nakręcając koniunkturę gospodarczą. Wydatki na F-35 nakręcają koniunkturę, ale wyłącznie w USA, bo znikają z polskiego obiegu gospodarczego bezpowrotnie psując nam bilans handlowy, zwiększając zadłużenie i powoduje negatywne "terms of trade". Jesteś antypolską agenturą. Udział w amerykańskich wojnach kolonialnych zniszczył lub opóźnił o dziesięciolecia modernizację polskiej armii a F-35 zrobi to samo i może nawet z gorszym skutkiem!

Davien
piątek, 27 marca 2020, 16:39

No padłęm ze smiechu:)) Jak ci dzieciaku wyszło że 300mln usd to 20mld.... I jakim cudem szkolenie pilotów ma tyle kosztowac?? Ale co sie dziwić, sowiecka matematyka w pełnej krasie jak widać w twoim wydaniu:) Ale jak widac desperacja w Moskwie siegneła zenitu:)

Cezar
poniedziałek, 23 marca 2020, 16:51

A skonsultowałeś z Polakami likwidację 500+? Jeśli nie, to skąd weźmiesz te 20 mld zł? One na drzewach nie rosną.

rydwan
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:58

trzeba by skonsultowac , nie jestem za likwidacja 500+ ale wypadało by zmienic formułę przyznawania tzn od jakiejs kwoty .Nie żebym zazdrościł ale jak ma sie czuc rektor np poważnego banku zarabiajacy np 10000 zł i galopujacy co miesiac po 500+ to jest wstyd i siara dla stanowiska i jego umiejetności i nie powinno byc takich sytuacji.

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:27

Chciałbym to trochę poprawić, osobom, które nie znają szczegółowo czeskiej rzeczywistości (w tym dziennikarzy zagranicznych), jest nieco trudno się z nią orientować. Jak dotąd nie podjęto żadnej decyzji w tym zakresie. Wszystko powstało z powodu jednego zdania naszego premiera, który słynie z mówienia, a potem myślenia. Natychmiast wzrosła dość silna fala oporu, nie tylko w opozycji, ale także u koalicji. Rząd zamierza wesprzeć gospodarkę, wydając kilkaset miliardów koron, na co może sobie pozwolić 4 najmniej zadłużony kraj w UE. Od min. 40% ceny nowego BVP musi zostać wydane w Czechach dokładnie na to, co może wspierać zatrudnienie. Więc BVP prawdopodobnie zostanie kupiony. Przejęcia, w których udział czeskiego przemysłu jest niewielki, tj. Zakup nowego systemu obrony powietrznej i haubic, prawdopodobnie zostaną odłożone, w obu przypadkach czeskie firmy dostarczyłyby tylko podwozia tatrzańskie. A fakt, że Republika Czeska, gdyby faktycznie przełożono przetarg, kupił polskie pojazdy natychmiast zapomina, wymagania armii polskiej i czeskiej są całkowicie rozbieżne.

...
wtorek, 24 marca 2020, 08:23

Nie zjadłeś wszystkich rozumów.. Sporo osób doskonale wie co się u was dzieje, generalnie „czeski film” zobaczycie 40% procent , jak za to zapłacicie.

hermanaryk
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:46

Dzięki, Nesher, za info, bo trochę mało ich mamy o Czechach. Czasem odnoszę wrażenie, że mieszkacie na innym kontynencie, przynajmniej dla naszych dziennikarzy :)

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 23:09

Tak naprawdę nie żyjemy na innym kontynencie, ale faktem jest, że jesteśmy bardzo różni mentalnie i kulturowo. Polacy przeklinają nas na małych Niemców, chociaż jesteśmy zdecydowanie bliżsi Austriakom i Słoweńcom pod względem kultury, mentalności i stylu życia. Mówimy o Polakach, że są Rosjanie, którzy myślą, że są Francuzami. Jeśli więc mówimy coś o Polakach, zwykle nawet nie postrzegamy Polski. A jeśli tak, to negatywnie. Zdecydowanie większe zainteresowanie Polaków w Czechach niż na odwrót. Ale problemy z polityką są wszędzie takie same. Aby dojść do władzy, obiecują wszystko, nawet upieczone gołębie, które polecą do ust. W tym człowiek nie wybiera. Dobry wieczór.

...
wtorek, 24 marca 2020, 15:59

Ty lepiej Słoweńców nie obrażaj , wątpię żeby chcieli mieć cokolwiek wspólnego z wami. Austria to kraj bez kręgosłupa moralnego w którym obce służby korumpują kogo chcą i czują się jak u siebie. Wywiady państw NATO od lat nie współpracują z tym krajem, świetny przykład do naśladowania, powodzenia!

Marek
wtorek, 24 marca 2020, 09:54

Wychodzi na to, że nie nasz żadnej wiedzy o Polakach. Gdybyś miał choć blade pojęcie, to wiedziałbyś, że nikt was tutaj nie przeklina od "małych Niemców". Jeśli już, to co najwyżej uważamy, że troszeczkę zadzieracie nosa i patrzymy na to jak na nieszkodliwe dziwactwo. Sprawdź chłopie badania naszego CBOSu na temat kogo lubią Polacy. Może ci się wtedy poglądy nieco wyprostują.

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 09:25

Czeska megalomania malutkiego liczebnie narodu który udowadnia ze i tak jest większy

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 10:35

Myślę, że nie rozumiemy, problem czeski zdecydowanie nie jest megalomanią, jest raczej problemem polskim. Czesi z pewnością nie marzą o statusie supermocarstwa jak Polacy. Problem czeski jest zamknięty, a jeśli gdzieś spojrzymy, to tak naprawdę nie jest to północny wschód, ale zachód. Tak to jest, przepraszam, że widzę to jako zniewagę, nie tak miało być. To tylko opis rzeczywistości.

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 15:15

Tu jest sedno! Czechy nigdy nie były i nie będą supermocarstwem kontynentalnym, a Rzeczpospolita owszem była. I to ta wyśmiewana i lekceważona przez Czechów Rzeczpospolita ocaliła im status wolnego państwo wygraną bitwą warszawską. Czesi odpłacili zajęciem śląska cieszyńskiego w 1919 r. oraz wspieraniem agenturalnym banderowskiej agentury. Czeska megalomania jednak istnieje, ale nie polega na mocarstwowości, ale ja wizji jedynego cywilizowanego i rozwiniętego (zwłaszcza technologicznie) narodu i państwa w europie środkowo-wschodniej. Ja tak odczytuję tą niechęć do Borsuka, czyli polskiego wozu bojowego. Nie pasuje do czeskiego obrazu. Ach te czeskie marzenia ... jesteśmy podobni do Austriaków! W czym? Wy jesteście ateistami, a nie Katolikami; nie mieliście nigdy imperium; znacznie uboższe zdobycze kulturowe itp.

...
wtorek, 24 marca 2020, 16:16

Dodaj jeszcze ,że podczas zajmowania Śląska , Czesi dopuścili się ludobójstwa na polskich żołnierzach wziętych do niewoli. Po prostu im przeszkadzali w dalszym marszu w stronę Oświęcimia i ich zatłukli bagnetami.. ktoś ich za to rozliczył i myślisz, że Czesi o tym pamietają?

...
wtorek, 24 marca 2020, 13:04

Polska supermocarstwem..juz śmieszniej się nie da! Żeby zachować proporcje do waszej megalomani, to Czechy powinny być międzygalaktycznym imperium :D

por. conjurer
wtorek, 24 marca 2020, 07:43

znaczy, gardzicie nami po prostu. Rzeczywiście jednak bliżej wam do Niemców a nawet Pruskich rasistów, którzy nie znając człowieka/narodu uznają za kogoś gorszego. Nie znam Czechów, więc nie będę oceniać, ale Neshera mogę, małego człowieczka pełnego kompleksów.

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 10:46

Źle mnie zrozumiałeś, Czesi na ogół nie odczuwają nienawiści ani pogardy dla Polaków. Problem jest trochę inny, ogólny stosunek Czech do Polski jest mniej więcej taki sam jak do Portugalii, nie jest zainteresowany. Nie ma emocji. To, co jest normalne dla Polaka, jest dla Czechów niezrozumiałe i odwrotnie. A twoja nieco emocjonalna reakcja na mój opis tego, jak się od siebie różnimy, po prostu dowodzi, że mam rację.

rydwan
wtorek, 24 marca 2020, 13:41

ale wy Czesi musicie też wziąść pod uwage że środek Europy jest nasz ( Polaków Czchów Węgrów Słowaków ) i już raz go oddaliśmy przez nasze niesnaski i jakies nic nie przynoszace sfary .Jesteśmy poprostu za niego odpowiedzialni czy ktoś chce byc mocarstwem czy nie ,nasze dzieci i kobiety powinny sie czuć bezpiecznie ,a jak możemy to bezpieczeństwo zapewnić ? to chyba znasz odpowiedz ,silna Polska bedzie z silnymi Czechami i Węgrami i Słowakami tegosie nieda rozdzielić bo pojedynczo to nas każdy w d... kopnie tyle że m sie beziemy dużo dłużej bronić

...
wtorek, 24 marca 2020, 11:04

Oczywiście ,że masz racje , jakże inaczej! Bądź sobą i pisz dalej, pośmiejemy się razem

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 10:17

To tylko czeskie kompleksy! Znana jest czeska megalomania - Czesi uważają się za jedyny naród cywilizowany/techniczny w Europie środkowej i Wschodniej, a Polska to dla nich kartoflisko! Mniej więcej to powiedział Nesher. Ale to tylko jak pisałem czeska megalomania. Bo co mają Czesi bez niemieckiego przemysłu? Chyba niewiele! Owszem Czesi dobrze się zarządzają, co tu gadać lepiej niż Polacy, ale oni nie ponieśli takich strat materialnych i ludnościowych jak My podczas I i II WŚ. Ten naród kolaborantów montował nazistowskie czołgi. Odziedziczyli po Austro-Węgrach przemysł zbrojeniowy i udało im się go utrzymać i rozwinąć. O te 20% pkb na osobę statystycznie są zamożniejsi. Myślę, że musimy się w Polsce lepiej organizować i stawiać na własną wytwórczość, a Czechy zostaną w tyle. To w końcu tylko Czechy, a nie Niemcy, czy Austriacy, którymi chcieliby być.

Nesher
wtorek, 24 marca 2020, 11:47

Czesi zamontowali broń dla Niemców, Francuzi zamontowali broń dla Niemców. Holendrzy, Belgowie, Węgrzy również i być może będzie to dla was niespodzianka, ale także w Polsce wyprodukowano broń dla Niemców (np. Broń samobieżna Wespe. A więc jesteście też nazistowskimi współpracownikami? I jeszcze jedna wojna się skończyła wiele lat temu, a te polskie wymówki, aby nie być wojną, jesteśmy więc w lepszej sytuacji niż Niemcy są śmieszni.

Davien
środa, 25 marca 2020, 14:48

Nesher,akurat Wespe była budowana przez FAMO w okupowanej Polsce, Skoda zdaje sie miała "nieco" inny status

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 15:20

Zapoznaj się ze zniszczeniami i stratami Polski. Wy chyba nie musieliście odbudowywać "od zera" kilku dużych miast, jak Wrocław, Gdańsk, Warszawa. Bardzo wygodny sposób rozliczenia się z czeską kolaboracją z Nazistami Niemieckimi! Przypomnij mi jak Czesi opierali się Niemcom? Przestali jeść knedle albo ... o zgrozo pić piwo w proteście? Raczej nie, ochoczo dokręcali śrubeczki w niemieckich czołgach. Słowo "ochoczo" nie jest ozdobnikiem. Warto pamiętać o specjalnym zaopatrzeniu dla pracowników czeskich fabryk.

...
wtorek, 24 marca 2020, 10:59

Austro-wegry to historia sprzed 100 lat , dawno nieaktualna. Ciężki przemysł zbrojeniowy z czasów komuny (właściwie jego resztki) zostały po podziale ,na Słowacji. Obecnie Czesi samodzielnie , nie są wstanie zmodernizować t72 bo nie mają kompetencji.

Dkdodiri
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:24

Nie ma takiego czegoś jak "służba" zdrowia

Służba zdrowia
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:36

A treść przysięgi Hipokratesa znasz? Widać, że nie. Najpierw , więc się dokształć, zanim zaczniesz pisać bzdury. Służby wojskowej, policyjnej,strażackiej etc. też pewnie nie znasz...

Ceska Meska
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:44

Zjada też PGZ Jak tam produkcja 2pl w bumarze?

12345
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:04

Widać jak to robi się w komunistycznym państwie, jakim są Czechy. Myśli się tylko o tym, co dziś, już abstrachując od koronawirusa - aby przeżreć pieniądze dziś, a nie o tym, że Rosja im wjedzie na chatę za 10 lat. Każde komunistyczne państwo prędzej czy później upadnie - Czechy w pierwszej kolejności. Tak się kończą rządy socjalistów/komunistów jeden pies. BTW. Rosja traktuje na poważnie (czyt. boi się) tylko te państwa, które są silne militarnie. Czechy zjadłaby w max 7 dni.

gnago
poniedziałek, 23 marca 2020, 20:00

te bewupy ktoś musi obsadzać przy dużej ekspansji zarazy katastrofy , braknie chętnych na obronę szajki co zabiera , a nic nie daje na co dzień

...
poniedziałek, 23 marca 2020, 11:59

W przypadku Czech , to raczej szczęśliwy pretekst do anulowania przetargu. Warunki były tak nierealne ,że koszt zaangażowania czeskiego przemysłu w montaż zaledwie 210 pojazdów nie zamykał się w ustalonej kwocie ..

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:43

I czy pan, który z pewnością jest ekspertem od czeskich sił zbrojnych, mówi płynnie po czesku i na pewno zna złożone wymagania wobec nowych BVP (znanych tylko przez osoby z czeskiego Ministerstwa Obrony, Sztabu Generalnego i trzech zainteresowanych firm) uprzejmie ujawnij, czy te żądania są tak bezcelowe? A może pan jest internetowym „ekspertem”, który nic nie wie o Czechach, może był tam kiedyś na wakacjach i o żądaniach czeskiego Ministerstwa Obrony dla nowego bojowego wozu piechoty w ogóle nic nie wie?

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 09:26

A Ty znasz te wymagania? Czy tylko gadasz ? To je podaj

...
wtorek, 24 marca 2020, 08:29

Wystarczą podstawy z ekonomii żeby wiedzieć ,ze w kwitach się nie zgadza. Opowieści o niskim zadłużeniu są dobre w czasach wzrostu . Jeśli pójdziesz do banku po kredyt a nie będziesz mial pracy, to nie pomoże brak wcześniejszego zadłużenia. Będziecie musieli ciąć wydatki jak każdy inny . Żegnaj BVP

Andrettoni
poniedziałek, 23 marca 2020, 11:55

Moim zdaniem to dobrze, może w kolejnym przetargu weźmiemy udział?

dsfdsafdfgf
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:22

Popieram, w kolejnym może już być Borsuk.

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:50

Zapomnij o tym. Po pierwsze, nie będzie nowego przetargu, a po drugie, nawet jeśli byłby to nowy przetarg. Wymagania polskiego MON dla bojowego wozu piechoty i jego czeskiego odpowiednika różnią się w dzień iw nocy. Ponadto wygrywa ten, kto oferuje największy możliwy udział czeskiego przemysłu. Na przykład co najmniej 40% Niemcy oferują już przeniesienie produkcji wieży Lance 2.0 do Czech. Co oferuje Polska?

...
wtorek, 24 marca 2020, 11:43

Jaka produkcja? tylko przeniesienie montażu wieży z elementów importowanych z Niemiec..to też będzie się wiązało z przeszkoleniem i certyfikacją za którą zapłacicie ,co wyjdzie drożej niż to samo zrobione w Niemczech, no ale będzie to „czeska „ wieża.. niezły z ciebie żartowniś! Obecnie Czesi , technologicznie moga zaoferować 100% zero. Może okablowanie ,jeśli dostaniecie zgodę od licencjodawcy. Pisz dalej bajki

Henryk44
poniedziałek, 23 marca 2020, 21:13

Czechosłowacja i Polska parę rzeczy i to całkiem udanych razem produkowała nawet była współpraca dwóch konkurencyjnych firm Zetora i Ursusa,lubię Czechów ale bardziej Słowaków, mentalnie są nam bliżsi i ładniejsze są Słowaczki. Czeskie rolnictwo z mentalności sowieckiej do dzisiaj nie może się wygrzebać,a że polski chłop nie dał się skoletywizować to jesteśmy największym producentem żywności. Ahoj.

Kmicic
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:46

W najbliższym czasie nikt nie będzie Czechom ani nikomu innemu oferował Borsuka. Potrzeby Wojska Polskiego na nowego bwp są tak duże, że daj Boże by nasze fabryki dały radę z produkcją dla WP.

gnago
poniedziałek, 23 marca 2020, 20:01

czyli ew. produkcja większej części borsuka wchodzi w grę i kooprodukcja dla polskich

Nesher
poniedziałek, 23 marca 2020, 20:41

Przynajmniej dla Czech nie ma czegoś takiego w grze. Borsuk absolutnie nie spełnia wymagań ACR.

...
wtorek, 24 marca 2020, 09:53

A kogo to obchodzi? Borsuk jest pod polskie wymagania i jest zaslugą ciężkiej pracy sporej grupy ludzi. W przeciwieństwie do Czech , które nic nie mają poza megalomanią i słabo skrywanym rasizmem Neshera

Jarema
wtorek, 24 marca 2020, 15:21

Według mnie to nie rasizm, ale megalomania czeska i kompleksy cha cha.

Kóma
poniedziałek, 23 marca 2020, 11:52

A czy Polska teraz potrzebuje F-35 i ponad 2% PKB na obronność ?

Sóruwka
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:48

Póki istnieje Rosja to potrzebuje nawet 5% PKB i 100 F-35.

Polak mały
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:52

Kóma, proszę wypowiedz się, a nie zadawaj pytań. Wtedy inni będą mogli się do tego odnieść. Co do twojego pytania, to uważam je za bezsensowne, ponieważ sprawa o której napisałeś jest oczywista. F-35 będą ponieważ umowa została podpisana, a ponad 2 % PKB nadal będzie, tylko pytanie jaka będzie to wartość w odniesieniu do obecnej sytuacji w Polsce i na świecie. Pozdrawiam

Skorpion
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:37

F-35 na pewno nie. Ale samolot wielo zadaniowy jak Eirofajter . To tak i tanie i lepiej.

kjdmk
wtorek, 24 marca 2020, 09:57

Kalkulator ci się chyba popsuł.

Avalon
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:44

Dzisiaj zaraza z laboratorium jutro wojna.

dfldsfladskfjk
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:23

Tak, potrzebuje.

werte
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:20

Kraj jest zagrożony zatem tym bardziej potrzebujemy nowoczesnego sprzętu a nie posowieckiego złomu. Jeśli Moskwa myśli że wirusem załatwi kwestie polskiej modernizacji to się myli. A na obronność potrzebujemy więcej niż 2%.

Tomta
poniedziałek, 23 marca 2020, 17:37

O czym ty piszesz człowieku ten posowiecki złom jest lepszy od większości nowych beznadziejnych nikomu nie potrzebnych skorup o nikłej wartości bojowej a jeżeli liczysz ze nasza Armia jest w stanie stawić czoła armi radzieckiej to jesteś w błędzie szczekulnie po posunięciach jakich dokonał były Maciar zacznijmy od kupienia amunicji do naszych czolgol żeby była zdolna przebić pancerz t 90 bo nadal jrlej nie mamy do czołgów leopard a to co dostaliśmy razem z tymi czołgami to jak zucanie kamieniami

Marek
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:02

Tajwan, powierzchnia 35 801 km². Polska powierzchnia 311 895 km². Tajwan 23 545 963 ludzi. Polska 38,413 000 ludzi. Tajwan nie zaniedbuje bezpieczeństwa i od dawna ładuje pieniądze w zbrojenia, choć z powodów politycznych nie zawsze może kupić to, co chce. Tajwan nie zaniedbuje bezpieczeństwa i dlatego od dawna ładuję forsę w sprawną służbę zdrowia. Tam dobrze wiedzą, że najlepiej nie dać się zaskoczyć i dlatego teraz zaskoczyć się nie dali. A u nas? Od kilkudziesięciu lat olewano zbrojenia. Od kilkudziesięciu lat olewano służbę zdrowie. Teraz ty chcesz przykrócić kasę na jeden z czynników, który wpływa na bezpieczeństwo państwa? To tak, jak chciałbyś letnią porą uciąć forsę na Policję i dać ją na straż pożarną bo akurat o tej porze roku wybucha więcej pożarów.

Sowa bez przyjaciół
poniedziałek, 23 marca 2020, 12:44

Epidemia przejdzie i zbierze swoje ofiary. Potrwa to maksymalnie rok. A teraz pytanie czy Rosja skończy się w ciągu roku? Wowa niestety zostanie i gdyby mógł to by zebrał większe ofiary niż koronawirus. Nie rozwiązujmy jednego problemu, pogłębiając drugi. Zgodzicie się towarzyszu?

Matnet
poniedziałek, 23 marca 2020, 12:24

powinien być podwojony. Naprawdę myślicie że wirus to przypadek naturalny?

Polak mały
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:58

Matnet, w każdej plotce jest zawsze jakieś ziarno prawdy. Natomiast nie wierzmy w teorie spiskowe, w których piszą, że to zrobił ktoś specjalnie. To tak jak byś powiedział, że reaktor w Czarnobylu ktoś ceowo wysadził, aby upadł Związek Radziecki. Po prostu czasami niektóre sprawy mimo planowanej niezawodności systemu wymykają się przez nieznany dotąd błąd spod kontroli. Jeżeli upatrujemy wariantu teorii spiskowej, to coś takiego jest znacznie bardziej prawdopodobne niż zamysł ludzki.

Skorpion
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:38

Nie patent z 2007 roku.

Darek
poniedziałek, 23 marca 2020, 12:21

Zapytaj się matuszki rassiji czy potrzebują nowych czołgów, okrętów czy samolotów????

katiusza
poniedziałek, 23 marca 2020, 12:20

jeśli wolisz latać po śniegu bez gaci i po rusku gadać ... to czemu nie

Gosciu
poniedziałek, 23 marca 2020, 12:17

Dokładnie. Budzet MONu powinien być okrojony bo wojnę już mamy z koronawirusem

też Gościu
wtorek, 24 marca 2020, 10:06

Ktoś, kto by tak postąpił, byłby idiotą do kwadratu. Jak chcesz ciąć pieniądze, no to proszę. Z eko na przykład. A jest tam co ciąć.

12345
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:02

Tak a jak Ruskie Ci wjadą T-90 to będziesz kamieniami i kijami w nich rzucał ?

Skorpion
poniedziałek, 23 marca 2020, 15:41

No nie. Dzielni wojacy z WOT nas obronią.

ryba
poniedziałek, 23 marca 2020, 18:05

Co ty tu mieszasz WOT do dyskusji ? WOT to zaplecze no chyba że tyy jestes taki bogaty żeby wysoko wyspecjalizowanym żołnierzem np zupę rozwozic !!!! Śmieszy mnie szydzenie przygłupów z formacji WOT bo jest ona tak samo ważna tyle przeszkolenie jest sporo tańsze niż np czołgisty.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 23 marca 2020, 14:22

A co, powstrzymasz je przy pomocy F-35, które będą mogły wykonać w najlepszym razie 1 lot raz na 3 dni? :)

Davien
poniedziałek, 23 marca 2020, 21:06

Bez większego problemu przy uzyciu amunicji precyzyjnej i latając kilka razy w ciagu dnia co udowodniły F 35 w krajach bałtyckich:)

Polak mały
poniedziałek, 23 marca 2020, 16:45

Nie, zrobimy im Afganistan i sami się wycofają. Chyba, że znowu w Polsce znajdą chętną do współpracy Władzę Ludową.

Pasztun mały
wtorek, 24 marca 2020, 16:28

I myślisz, że u nas znajdzie sie tyle ludzi głębokiej wiary, żeby latać w samych portkach po górach i przeprowadzać samobójcze ataki z okrzykiem "Jezus jest wielki"? W Afganistanie się znalazło...

robson
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:21

tylko należy zadać fundamentalne pytanie: PO CO?. To odwieczny dylemat przy opracowywaniu ćwiczeń, a i PRO RP...

man42
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:02

Najpierw koronowirus musi zostać zatrzymany w tej początkującej. postaci Budżet MON powinien zostać utrzymany Teraz mamy sprawdzian instytucji rzadowych Najważniejsze musimy posiadać antidotum albo szczepionke jak nie to zaostrzenie zasad kontaktów nie wolno stać bezczynnie bo wirus się roznosi przez nosicieli

Marek
poniedziałek, 23 marca 2020, 13:25

Służby, służbami. Ale to jest głównie sprawdzian nas wszystkich. Wirus jest wredny, niemniej jednak do tej pory żaden wirus teleportować się nie nauczył. Lwia część polaków jest odpowiedzialna. Pozostaje reszta. Niemcy wprowadziły zakaz zgromadzeń powyżej dwóch osób i zero tolerancji dla łamiących zasady. Po co czekać aż wskaźnik podskoczy jak w Niemczech?

Tweets Defence24