- Wiadomości
Włochy: "czołg na kołach" zdobywa Brazylię
Włoski kołowy wóz wsparcia ogniowego/niszczyciel czołgów/czołg został ogłoszony zwycięską konstrukcją w brazylijskim postępowaniu na pozyskanie następcy wysłużonych już EE-9 Cascavel. Konkurował on z chińskim (Nornico) ST-1BR oraz LAV700AG od General Dynamics Land Systems.

Do 5 grudnia zostanie podpisane porozumienie między stronami, na mocy którego m.in. Leonardo dostarczy Brazylijskim Siłom Zbrojnym 2 egzemplarze Cenatauro II do testów. Główne zamówienie dotyczy dostarczenia 96 kolejnych pojazdów, jednak kupujący zapewnia sobie wykorzystanie prawa opcji, na mocy którego łącznie zostanie pozyskanych aż 220 wozów wsparcia ogniowego od włoskiego konsorcjum. Wartość początkowa umowy wynosić ma 900 mln euro, jednak po wykorzystaniu opcjonalnego zamówienia wzrośnie do 2 mld euro. Nawet zamówienie 98 maszyn skokowo zwiększy zdolności żołnierzy brazylijskich, którzy do tej pory służyli na przestarzałych EE-9.
Zobacz też
Wygrana konsorcjum Leonardo i Iveco (CIO) może mieć znacznie większe znaczenie dla Sił Zbrojnych Brazylii i samego dostarczyciela pojazdów, ponieważ proponuje on modernizację brazylijskich Leopardów 1, które od dawna już nie są rozwiązaniem choćby dostatecznym w zestawieniu z innymi czołgami podstawowymi. Co prawda na kontynencie nie ma państw z dużą ilością nowoczesnych czołgów podstawowych w walce, z którymi Leopard 1 nie mógłby równorzędnie konkurować, jednak ta sytuacja może się zmienić, zważywszy na plotki łączące Kolumbię z zakupem Abramsów lub zakupem kolejnych czołgów przez Wenezuelę. Modernizacja jaką proponują Włosi, zakłada wymianę systemu wieżowego na ten znany.... z Centauro II. Zgoda na taką formę ulepszenia wysłużonych "kotów" nie tylko znacząco poprawi ich parametry operacyjno-techniczne, ale także pozwoli na rozwój rodzimego przemysłu, który będzie dążył do zakupienia licencji na wspomniane wieże.
Zobacz też
Centauro II com canhão de 120mm é a nova viatura blindada do Exército Brasileiro https://t.co/DtJfjiYJ9s@DefesaGovBr @exercitooficial @LDO_Electronics @IVECO @ivecobrasil #EBnaMídia #ExércitoBrasileiro #VBCCav #Centauro #CentauroII
— Defesa Aérea & Naval 🇧🇷 (@Defaereanaval) November 25, 2022
Dodatkowo inne kraje regionu mają wyrażać zainteresowanie opisywaną konstrukcją, co może oznaczać jeszcze większy sukces eksportowy dla Włochów i Brazylii, jeżeli pozyska zdolności produkcji elementów lub całego pojazdu. Kraje, które wyrażają chęć pozyskania Centauro II to Argentyna, Peru, Kolumbia oraz Meksyk. Obecnie te państwa poszukują optymalnych kosztowo rozwiązań na zwiększenie zdolności swoich sił zbrojnych, zatem taka propozycja w postaci wozów Centauro II może być atrakcyjniejsza, niż zakup typowego czołgu podstawowego. Dodatkowo z racji powstania w Brazylii centrum serwisowego nie będzie potrzeby odsyłania do Włoch pojazdów w przypadku remontów, a w przyszłości przeprowadzać na nich prac modyfikacyjnych lub modernizacyjnych.
So what’s next? (lil 🧵)
— A-129 Mangusta (@NichoConcu) November 25, 2022
After this amazing victory many of you will want to know what happens next. Leonardo now will have to sign the contract by the 5th of December, and supply two examples of the B2 within six months. pic.twitter.com/K0hoM1aTN2

Centauro II to zmodernizowany wariant włoskiego pojazdu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów/czołgu kołowego Centauro B1 opracowany przez firmę Iveco we współpracy z koncernem Leonardo. W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalacje nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Pojazd wyposażony też jest w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.
Zobacz też
W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy o 200 KM większej od poprzednika). To pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje objęły też instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu