Reklama
  • Wiadomości

Weryfikacja Mastera - ostatnia faza przetargu na samolot szkolny

Inspektora Uzbrojenia wystosował oficjalne zaproszenie do przedstawienia samolotu M-346 Master przez firmę Alenia Aermacchi w celu weryfikacji. Pozytywne przejście tych testów jest ostatnim warunkiem przyjęcia oferty w przetargu na samolot szkolenia zaawansowanego AJT. Termin dostarczenia maszyny do testów upływa 21 lutego 2014 roku. 

Testy M-346 Master są ostatnim krokiem w przetargu na AJT - fot. Alenia Aermacchi
Testy M-346 Master są ostatnim krokiem w przetargu na AJT - fot. Alenia Aermacchi

Weryfikacja na samolocie parametrów zawartych w ofercie przetargowej jest drugą i ostatnią fazą oceny. Pierwszą fazę, zakończoną 23 grudnia 2013 roku, pozytywnie przeszła jedynie propozycja włoskiego producenta. 

Obejmuje ona 8 samolotów M-346 Master wraz z infrastrukturą techniczna i kompleksowym systemem szkolenia. W jego skład mają wejść: symulator lotu (FMS), symulator pilotażowy/częściowych zadań, symulator procedur awaryjnych (katapultowania), komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. Cena tej propozycji była najniższa z oferowanych i wyniosła 1 167 754 500 zł.

Jeśli samolot M-346 Master przejdzie pozytywnie również drugą fazę, to otwarta zostanie możliwość podpisania kotraktu.

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu. Wysoka manewrowość i współczynnik ciągu do masy, oraz awionika zbliżona do stosowanej w nowoczesnych samolotach bojowych pozwalają dobrze odwzorować warunki ich realnego działania przy znacznie mniejszych kosztach. 

Samolot ten został już wybrany jako maszyna treningowa przez siły powietrznych Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Jest też mocnym kandydatem w programie T-X, następcy T-38 Talon - samolotu szkolnego US Air Force.

Koncerny EADS i Finmeccanica (do którego należy Alenia Aermacchi) zaproponowały M-346 jako następcę samolotów Alpha Jet, czyli  samolot szkolny dla 12 państw UE w programie Advance European Pilot Training (AEPTJ) który ma wejść do eksploatacji w 2016 roku. Jeśli tak się stanie, to już niebawem do dęblińskiej Szkoły Orląt mogą zacząć przyjeżdżać na szkolenia piloci wszystkich krajów uczestniczących w programie AEPTJ.

 

 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama