Reklama
  • Wiadomości

Usterka przyczyną zakazu lotów myśliwców F-35

Siły powietrzne USA wydały zakaz lotów dla 15 amerykańskich F-35A i dwóch samolotów tego typu lotnictwa norweskiego. Przyczyną jest usterka wykryta w systemie chłodzenia w zbiornikach paliwa znajdujących się w skrzydłach maszyny.

Fot. defense.gov
Fot. defense.gov

Rząd norweski poinformował, że usterka ma polegać na rozwarstwianiu się przewodów instalacji chłodzącej, przebiegającej przez zbiorniki paliwa w skrzydłach płatowca, przez co może dochodzić do zanieczyszczania paliwa. Rozkładowi ma podlegać warstwa izolacyjna przewodów chłodzących.

Wada ta może ponoć występować jedynie w siedemnastu gotowych egzemplarzach samolotu F-35A, do których instalację chłodzącą dostarczał jeden, zidentyfikowany podwykonawca. "Uziemione" maszyny służą w bazach Hill AFB, Luke AFB (tu stacjonują również samoloty norweskie) i Nellis AFB. Nie jest jeszcze obecnie jasne, czy problemem tym dotknięte są również 42 egzemplarze tego typu znajdujące się obecnie na liniach montażowych. Wiadomo jednak, że część z nich wykorzystuje instalację chłodzącą dostarczaną przez wspomnianego podwykonawcę. Obecnie, zgodnie z oświadczeniem amerykańskich sił powietrznych, nie jest planowane zakończenie współpracy z tym podwykonawcą.

Firma Lockheed Martin przekazała z kolei, że wadę wykryto w trakcie kontroli latem tego roku, przeprowadzanej w celu przygotowania samolotów F-35A do otrzymania certyfikatu osiągnięcia wstępnej gotowości operacyjnej.

Czytaj też: Sto F-35 w siłach powietrznych USA. "Gotowość bojowa".

Wady w instalacji stwierdzono w trzech samolotach. Testy przeprowadzone przez producenta wykazały prawdopodobieństwo zanieczyszczenia odłamkami izolacji systemu paliwowego samolotu, co mogło - w odpowiednich warunkach - doprowadzić do uszkodzeń strukturalnych zbiorników paliwa. Fragmenty izolacji mogły zatkać przewody paliwowe łączących zbiorniki kadłubowe i skrzydłowe, doprowadzając do powstania pod- i nadciśnienia.

Zakaz lotów dla określonych egzemplarzy samolotów F-35A wydano w celu zapewnienia bezpieczeństwa pilotów. Według informacji producenta nie jest możliwe precyzyjne określenie harmonogramu napraw uszkodzonych F-35A - może to zabrać "dni lub tygodnie". Przyczyną usterki jest zastosowanie niecertyfikowanego materiału izolacyjnego, wchodzącego w reakcję z paliwem.

WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133
Reklama
Reklama