- Wiadomości
- Komentarz
- Opinia
Ukraina bliżej serwisu i produkcji niemieckiego uzbrojenia? [KOMENTARZ]
Ukraina podpisała z Niemcami umowę rozszerzającą współpracę przemysłową. Ma ona pozwolić m.in. na rozpoczęcie lokalnych remontów czołgów Leopard, zestawów przeciwlotniczych Gepard oraz produkcji bojowych wozów piechoty KF41 Lynx.
Autor. Rheinmetall AG
Do podpisania umowy pomiędzy Niemcami i Ukrainą doszło pod koniec października, kiedy to swoje podpisy złożyli ministrowie obrony Denis Szmyhal oraz Boris Pistorius. Ma ona pozwolić na rozszerzenie współpracy przemysłowej pomiędzy krajami, stwarzając podstawy do takich działań, jak rozwój wspólnych projektów dotyczących m.in. produkcji bojowych wozów piechoty KF41 Lynx oraz amunicji na terenie Ukrainy. W ramach niej przewiduje się także lokalne remonty zestawów przeciwlotniczych Gepard oraz czołgów Leopard 1.
🇺🇦🇩🇪Україна підписала угоду з Німеччиною про розширення співробітництва в сфері ОПК, яка серед іншого передбачає виробництво БМП Lynx та боєприпасів
— Мілітарний (@mil_in_ua) October 16, 2025
Детальніше читайте тут 👇https://t.co/LlTXd8x3aq
Umowa ma pozwolić na promowanie innowacji oraz badań w sektorze obronnym pomiędzy krajami oraz wspomóc działania dotyczące modernizacji i wsparcia technicznego uzbrojenia i produkcji. Umożliwia ona także rozszerzenie wymiany doświadczeń, wspólnych szkoleń oraz przekazywanie i sprzedawanie odpowiednich dokumentacji i know-how. Tyle z oficjalnych zapowiedzi — teraz rodzi się pytanie o realne wdrożenie tych zapowiadanych już wielu miesięcy przedsięwzięć.
W przypadku bojowych wozów piechoty KF41 Lynx w końcówce roku 2024 Ukraina otrzymała do testów pojedynczy egzemplarz bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, co potwierdził w wywiadzie dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung” CEO Rheinmetalla. Pojazd ten został wyprodukowany na terenie zakładów w Unterlüß i miał być jednym z 10 egzemplarzy, jakie trafią do Kijowa (co do dziś raczej nie nastąpiło). Tym samym dalej wszystko bazuje na sprawdzaniu pojedynczego wozu.
Wielkie plany które pozostają głównie na papierze
Prezes Rheinmetalla już od dawna zapowiada chęć otworzenia na Ukrainie linii produkcyjnej KF41 Lynx oraz transporterów rodziny Fuchs. W przypadku pierwszego wozu plan ten jednak regularnie się oddala, a termin jego realizacji określono kilka miesięcy temu na rok 2027. Przeciągająca się kwestia finansowania całego przedsięwzięcia może spowodować tutaj ponowne opóźnienie lub nawet jego anulowanie. W przypadku produkcji Fuchsów na Ukrainie temat ten już od dawna nie jest poruszany, co może wskazywać na jego zaniechanie.
Do hucznych zapowiedzi niemieckiego koncernu dochodzi kwestia stworzenia fabryki odpowiadającej za produkcję na Ukrainie czołgów KF51 Panther (po czasie projekt ten przemieniono na modernizację Leopardów 2). Tutaj również od dawna nie pojawiają się żadne informacje, a ciężar wyłożenia funduszy na tak naprawdę ogarnięcie tej konstrukcji przejęły Włochy i Węgry.
Autor. Rheinmetall
Miała być produkcja, póki co jest remont i serwis
Lepiej wygląda tutaj serwis niemieckiego uzbrojenia, chociaż dalej więcej tutaj się obiecuje niż realnie działa. Wśród zapowiadanych zdolności do napraw bojowych wozów piechoty Marder 1, zestawów przeciwlotniczych Gepard, czołgów Leopard 1 i 2 oraz armatohaubic PzH 2000 dotychczas na terenie Ukrainy udało się przekazać zdolności tylko do prac na dwóch pierwszych konstrukcjach.
Zobacz też
KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.
Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniający go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobra mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.
Pancerz Lynxa zapewnia ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).
Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.
Autor. Rheinmetall

WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135