- Wiadomości
Niemiecki BWP będzie produkowany na Ukrainie
Ukraiński minister przemysłu strategicznego Oleksandr Kamyszyn potwierdził, że na Ukrainie ruszy produkcja niemieckich bojowych wozów piechoty KF41 Lynx. Pierwszy egzemplarz ma być gotowy do końca tego roku.

Autor. Rheinmetall AG
O planach dotyczących rozpoczęcia produkcji na Ukrainie bojowych wozów piechoty KF41 Lynx oraz kołowych transporterów opancerzonych rodziny Fuchs mówił dyrektor generalny Rheinmetall AG Armin Papperger pod koniec ubiegłego roku. Wspominał on wtedy o zaangażowaniu ukraińskiego przemysłu w produkcję 10 sztuk KF41 już w tym czasie i planach dotyczących przekazania ich do Kijowa (co dotychczas nie miało miejsca). Teraz deklaracje dotyczące rozpoczęcia produkcji Rysi już na Ukrainie potwierdził minister przemysłu strategicznego Oleksandr Kamyszyn, wraz z deklaracją dostawy co najmniej jednej sztuki do końca tego roku. Całość ma być realizowana przy znacznym wsparciu niemieckiego rządu, jednak brak informacji co do poziomu finansowania tego przedsięwzięcia oraz liczby KF41, jakie zostaną stworzone na Ukrainie.
Rheinmetall has now officially signed an agreement with Ukraine to begin with the production and delivery of Lynx IFV(s) already this year. However, talks with the German government regarding the financing of a significant number have not yet been finalised.
— German Aid to Ukraine (@deaidua) June 11, 2024
“We will produce the… https://t.co/5UEfROoqb8 pic.twitter.com/2VxHYj4cly
Otwartym pytaniem pozostaje, co tak naprawdę kryje się za stwierdzeniem, że na Ukrainie będą produkowane bojowe wozy piechoty KF41. Czy będzie to rzeczywisty udział w produkowaniu do nich podzespołów oraz łączeniu ich w większe struktury, czy też będzie to po prostu montownia gotowych elementów dostarczanych z Niemiec i Węgier. W obu przypadkach dla ukraińskiego przemysłu to wartość dodana, chociaż zysk znacząco się różni. Nie jest wiadome, gdzie odbywać się będzie produkcja Rysi na Ukrainie, czy będzie to w ramach kompleksu serwisowo-remontowego należącego do spółki joint venture Rheinmetall Ukraine Defence Industry LLC, czy też będzie to inne miejsce. Pytaniem pozostaje także kwestia produkcji na Ukrainie transporterów Fuchs, ponieważ sprawa ta od grudnia całkowicie przycichła.
Zobacz też
KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.
Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7.62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniając go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobra mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.
Pancerz Lynxa został opracowany, aby zapewnić ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).
Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.
Zobacz też

Autor. Ministerstwo Obrony Węgier
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]